BMW naplno vstupuje do elektrického věku. Na trh přichází iX, i4 i první elektrické „emko“ s parametry převyšujícími M3 Competition

  • BMW odhalilo detaily prvních modelů postavených na technickém základu vyvinutém speciálně pro moderní elektromobily 

  • Na trh přichází velký crossover iX ve variantách xDrive40 a xDrive50

  • Stejně tak je připraveno BMW i4, které dorazí také jako i4 M50. Jde o první elektromobil od divize M

  • BMW iX startuje na českém trhu částkou 2 067 000 Kč, na i4 eDrive40 si připravte minimálně 1 453 400 Kč 

  • Příští rok se nabídka rozšíří také o BMW iX M60 s výkonem 600 koní

Ačkoliv BMW jako jedna z vůbec prvních značek začala před lety nabízet elektromobil (BMW i3), s výrazným rozšířením nabídky elektromobilů mnichovská automobilka na rozdíl třeba od koncernu VW nespěchala. Jenže to už dnes neplatí. BMW odhalilo kompletní detaily ke svým prvním automobilům postaveným na technickém základu vyvinutém pro novou generaci elektromobilů. Známé už jsou také základní české ceny.

V listopadu přijde na trh velký crossover BMW iX. Ten byl odhalen už minulý rok, tehdy ale šlo o předprodukční koncept. Do sériové výroby zamíří dvě varianty, a sice xDrive40 a xDrive50. V obou případech jde o vůz vybavený u každé nápravy jedním elektromotorem. Slabší varianta nabídne systémový výkon 326 koní, silnější pak 523. Sprint na 100 km/h proběhne za 6,1 s, respektive 4,6 s. Maximální rychlost je vždy omezena na 200 km/h.

Liší se také kapacita lithium-iontových akumulátorů. Dostupnější iX má využitelnou kapacitu 71 kWh, dražší varianta dokonce 105,2 kWh. Dojezd podle WLTP je 425/630 km a nabíjet můžete výkonem 150/200 kW. Příští rok rozšíří nabídku ještě iX M60, u kterého BMW předběžně slibuje 600 koní.

BMW odhalilo své elektrické plány. S koncem spalovacích motorů nepočítá

BMW iX standardně nabídne vzduchové odpružení obou náprav a dvacetipalcová kola, která lze za příplatek vyměnit za disky o velikosti 21 nebo 22 palců, obuté do pneumatik vybavených na vnitřní straně vrstvou pěny – to kvůli snížení hluku. O patřičné ticho se postará také aerodynamika, součinitel odporu je pouze 0,25. Zavazadelník má objem 500 až 1750 litrů.

Druhou elektrickou novinku představuje BMW i4 s karoserií blízkou čtyřdveřovému kupé. Také u něj jsou pro začátek připraveny dvě varianty, a sice eDrive40 a M50. Jak napovídá označení, první jmenovaná verze má pouze jeden motor (u zadní nápravy), M50 je pak elektromobil s dvojicí motorů a pro BMW menší revoluce. Jde o první automobil s čistě elektrickým pohonem, který nosí legendární „emko“.

Parametry i4 M50 jsou ostatně docela působivé. S výkonem 544 koní a točivým momentem 795 Nm tento elektromobil předčí i novou M3 Competition. Akcelerace na 100 km/h proběhne za 3,9 s a nejvyšší rychlost je omezena na 225 km/h. Slabší i4 disponuje parametry 340 k/430 Nm, na 100 km/h akceleruje za 5,7 s a omezovač má nastavený na 190 km/h. Na rozdíl od iX je zde baterie v obou případech stejná. Opět pracuje s lithium-iontovými články, využitelná kapacita činí 83,9 kWh. Podle WLTP ujede na jedno nabití slabší i4 až 590 km, u M50 to je až 510 km. Maximální nabíjecí výkon je 200 kW.

BMW i4 M50 je první elektromobil od divize M. Těšte se na působivé parametry, sportovní podvozek a spoustu příplatků včetně karbonového paketu
Další elektromobil od divize M dorazí příští rok. Tentokrát půjde o velký crossover iX. V provedení M60 by měl dostat šest stovek elektrických koní

Za pozornost stojí skutečnost, že oba nové elektromobily pracují s pátou generací pohonu eDrive, který na rozdíl od drtivé většiny ostatních výrobců nesází na elektromotor s permanentními magnety, nýbrž pracuje s vinutím na rotoru. Jde o konstrukčně složitější řešení, které ovšem významně redukuje nutnost používání vzácných kovů. Automobilka také upozorňuje na skutečnost, že elektromotor, výkonová elektronika i jednostupňová převodovka jsou integrovány do jednoho kompaktního celku.

Spolu s novými elektromobily přichází řada dalších novinek včetně například nového multimediálního systému iDrive. Ten kombinuje displej přístrojového štítu (12,3″) s větším centrálním zakřiveným displejem (14,9″). Obě tyto obrazovky jsou po vzoru Mercedesu spojeny. Dobrou zprávou budiž fakt, že BMW zachovalo sdružený ovladač na středovém tunelu, takže dotykové ovládání není jedinou možností.

BMW iX přijde na trh před koncem roku. Základní cena je 2 067 000 Kč včetně DPH, respektive 2 480 400 Kč v případě xDrive50. Model i4 startuje částkou 1 453 000 Kč a na trh dorazí nedlouho po velkém crossoveru.

BMW naplno vstupuje do elektrického věku. Na trh přichází iX, i4 i první elektrické „emko“ s parametry převyšujícími M3 Competition
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: