Bez dotací to nepůjde. Čeští zákazníci elektromobily nechtějí, přestože jejich nabídka v uplynulém roce výrazně vzrostla

Zdroj: Lukáš Dittrich, Autobible.cz
  • Nabídka elektromobilů na českém trhu se v minulém roce rozrostla o celou řadu modelů 

  • Zatímco prakticky v celé Evropě prodeje elektrických vozů rostou, na českém trhu počet registrací minulý rok klesl

  • Důvodem poklesu je především konec výroby elektrické Škody Citigo, která byla na poměry elektromobilů velmi levná a velmi schopná

  • Elektromobily jsou zkrátka bez dotací pro českého zákazníka příliš drahé

Česká republika je jedním z úplně posledních států EU, kde trh s automobily stále ještě funguje relativně svobodně. V praxi to ale znamená, že elektromobily jsou poměrně drahé a naopak automobily se spalovacími motory (přestože také zdražují) vycházejí cenově mnohem lépe. Jak ukázal loňský rok, čeští zákazníci za elektromobily připlácet nechtějí. Meziroční prodej v tomto segmentu klesl o zhruba 500 vozů, ačkoliv se tuzemská nabídka elektromobilů naopak rozšířila.

Podle statistik SDA bylo v roce 2020 nově registrováno 2866 čistě elektrických vozů, přičemž jejich podíl na celkových prodejích tvořil 1,41 %. V roce 2021 evidují zmíněné statistiky 2393 nově registrovaných elektromobilů (jejich podíl na prodejích byl 1,16 %). Tato čísla se týkají kategorie osobních automobilů. Absolutní prodeje elektromobilů na českém trhu jsou o trochu vyšší, protože se elektrické vozy nabízí také v dalších segmentech (například lehké užitkové vozy).

Elektrická revoluce se odkládá, počty registrací Tesly Model 3 opět výrazně klesly. Evropě vládne Renault a Dacia

Meziroční pokles v kategorii elektricky poháněných osobních vozů je zajímavý už například proto, že nabídka elektromobilů na českém trhu se rychle rozrůstá. Jestliže v roce 2019 mělo alespoň jeden takový model podle statistik SDA jedenáct značek, v roce 2020 to bylo už 19 a loni dokonce 23 značek. Minulý rok přišlo do prodeje třeba BMW iX, Dacia Spring, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedesy EQA nebo EQS nebo Volkswagen ID.4. Většinou jde o drahá auta a to se ukazuje jako problém.

Za všechno může Citigo

Rok 2021 byl stejně jako rok předchozí poznamenán pandemií. Dalo by se namítnout, že tu navíc řádila krize s nedostatkem čipů. Pohled do statistik ale naznačuje jiný problém. Nejvíce elektromobilů na českém trhu prodává Škoda. Ta jich v roce 2021 nově registrovala 832, zatímco v roce 2020 to bylo 1684. Model Enyaq iV se přitom prodává zhruba stejně. Loni sáhlo po tomto elektromobilu 738 zákazníků, předloni 741. Jenže minulý rok ještě dobíhaly dodávky elektrické Škody Citigo, jejíž prodej oficiálně skončil v roce 2020. A právě tato skutečnost stojí za propadem českého trhu s elektromobily jako celku především.

Jinak řečeno, elektromobily jsou pro českého zákazníka příliš drahé a bez dotací se jejich prodeje asi jen tak nezvýší. Citigo totiž bylo na poměry elektromobilů velmi levné, jenže Škoda musela výrobu dotovat ze svého. Roli malé elektrické Škody coby dostupného elektromobilu by mohla převzít Dacia Spring. Citigo ovšem bylo celkově mnohem lepší.

Test Škoda Citigoe iV: Na první dobrou

Je pravda, že jiným značkám prodeje elektromobilů rostou. V procentuálním vyjádření jde o rychlý růst, v absolutních číslech jsou to ale spíše jen desítky kusů. Třeba Mercedes meziročně díky rozšíření nabídky prodal zhruba o 100 elektromobilů více.

Nejprodávanější je benzin

Celkově bylo v roce 2021 registrováno na českém trhu 206 876 automobilů, což představuje meziroční nárůst o necelá dvě procenta. Oproti roku 2019 je ale loňský výsledek nižší o zhruba sedmnáct procent. Nejvíce vozů u nás v roce 2021 zaregistrovala Škoda (71 tisíc). Druhý skončil Hyundai (20 tisíc) a třetí Volkswagen (17 tisíc). S výsledkem 15 450 kusů se nejprodávanějším modelem stala Škoda Fabia. Mladoboleslavská automobilka zde patrně doplatila na problémy ve výrobě. V roce 2020 byla českou jedničkou Octavia. Její prodeje se ale loni propadly přibližně o pět tisíc kusů.

Nová Škoda Fabia je mnohem lepší než ta stará. Přesně podle očekávání

Tuzemští zákazníci nejčastěji volí benzinový pohon (68,06 %). S podílem 24,70 % následují naftové vozy. Dieselových aut obecně na trhu ubývá, takže jejich prodeje stále klesají. Solidní nárůst naopak zaznamenaly na českém trhu plug-in hybridy. V kategorii osobních vozů jich bylo v roce 2021 registrováno 3736, zatímco o rok dříve to byly necelé dva tisíce.

Na nové auto se čeká i rok 

Podle analýzy společnosti Pricewaterhouse Coopers (PWC) se v současnosti kvůli nedostatku komponentů čeká na nové vozy dvoj až trojnásobek obvyklé doby. V některých případech přesahují dodací lhůty i celý rok. Tato situace vedla k nárůstu prodejů ojetých vozů. Oproti roku 2020 se u nás loni prodalo o 23 % více ojetin. Jejich prodej už překonal výsledky z roku 2019, který ještě nebyl ovlivněn pandemií. S tím souvisí také nárůst cen ojetých automobilů.

Výhled na rok 2022 podle PWC předpokládá nárůst prodejů nových vozů o 4 až 10 % ve srovnání s rokem 2021.

Bez dotací to nepůjde. Čeští zákazníci elektromobily nechtějí, přestože jejich nabídka v uplynulém roce výrazně vzrostla
Ohodnoťte tento článek!
3 (60%) 19 hlas/ů
Sdílejte

18 KOMENTÁŘE

  1. Elektřina rapidně zdražuje a někdo se diví poklesu prodejů aut, jejichž reálné schopnosti za drahé peníze zdaleka nedosahují všestrannosti, užitečnosti a dojezdu moderních vozidel se spalovacím motorem, nemluvě o ztrátě hodnoty, výhledu na výměnu drahých baterií 2 x za běžnou životnost vozu. Copak si někdo koupí na ježdění dražšího osla než koně?

    • Úvaha zdánlivě správná, ale neplatí pro všechny. Kdo má např. RD s FVE, tak má možnost přebytek elektřiny prodávat ( dnes cca 0.80- 1.5 Kč /KWh, pokud nemá instalaci před 2014) anebo tento přebytek použít pro vůz. Pochopitelně 0.80 Kč /KWh – tj. cca 10-12 Kč/100 km je hodnota, která je v benzínu z říše snů a hravě poráží na hlavu i CNG, o LPG ani nemluvě. Navíc je to vlastně mnou vyrobená energie, takže nemusím danit, naopak ji teoreticky lze dát do nákladů pro podnikání.
      Další přidaná hodnota – Elektrické auto na STK nemusí mít emise, nemusí mít dálniční známku, parkování zdarma (Praha), není silniční daň atd.
      Srovnám lépe :
      V českých podmínkách kupovat lamu je nesmysl , ale v Americe to smysl má, v českých podmínkách si kupte koně, v Jižní Americe lamu, vyjde vám mnohem levněji, bude mnohem užitkovější ( mléko, srst, maso, trus na topení) a levnější

      • Zatím nemusí mít dálniční známku. Zatím nemusí platit silniční daň. Zatím nemusí platit parkovné. Zatím nemusí platit spotřební daň na el. energii. Zatím…

      • Něco hloupějšího jsem dlouho nečetla hochu. Pouze blb může argumentovat dotačními výhodami, které stát jednoho dne tak jako tak bude muset zrušit. Tvá argumentace je typickým příkladem eurobolševických lží.

  2. A proč by se měli dotovat auta boháčům když víc jak 60 procent lidí na elektroauto nemá a stejně si ho nechce koupit

    • Zde souhlas, dotace bych dával jen v odůvodněných případech (centrum města pro invalidy, rozvoz v centru , sanitky apod.)

  3. Reálný dojezd a možnost nabití, mám na mysli zabitý čas během nabíjení, je jediné, co mne zajímá. Do práce to mám celkem daleko, dalo by se říci, že pro mne elektromobil ještě dlouho nebude vyroben, protože i naftová octavia to nedá na jednu nádrž.. A to se nebojím si při cestě dobijet i telefon. Jedině kdyby se osvědčil prototyp baterie nové konstrukce, která umožní Tesle udělat na jedno nabití bez problémů přes tisíc Km. Pak by se o tom dalo začít uvažovat. Jinak budu stale jezdit Euro6 a z prázdné do plné i se zaplacením do 5ti minut zase odjezd..

    • Jak píšu jinde, současné elektrické auto není pro každého a pro každou situaci.
      Jinak je to od Vás trochu tendenční, ani u nafty nezvládnete do 5-ti minut natankovat a zaplatit 🙂
      Dojezd stačí na cestu tam, v době práce se může auto bez problému dobýt na cestu zpět bez čekání a snadněji než ta nafta. S naftou do některých měst možná ani v budoucnu nedojedete 🙂
      Tak jak to popisujete, bych ale místo nafty (zatím) použil CNG, jestli tak hodně jezdíte, ušetříte ranec.

      • Moje předposlední auto bylo na LPG, a v kufru trůnil 90L válec, protože 45L toroid v rezervě již nebyl dostačující.. Erdgas není špatná volba, ale u aut na takovou “štreku” ovšem požaduji nějaký komfort a pár asistentů pro případy, kdyby se mi udělalo např. nevolno anebo mne dostihl mikrospánek (zažil jsem dvakrát, bez úhony, ale potřetí již nechci). Zatím jsem nepotkal auto ve výbavě na dlouhé cesty s CNG, čímž ovšem nikterak nerozporuji jejich neexistenci.. A že uz jsem pár aut těmi přejezdy ojezdil, a musím uznat, ze starší auta měla sice méně asistentů, ale zase vydržela déle motorově..
        Prostě si budu muset ještě pár let počkat, než se technologie dostanou tak daleko, až kapacita baterie bude dojezdem srovnatelná s auty se spalovacími motory. Včetně všech možných scénářů jako klima v létě a topení si v zimě v zácpě.

        • nevím, zda je stále v nabídce, ale tohle by měl splňovat AUDI A5 G-tron.
          Pohodlný kočár v premiové třídě. A taktéž kdysi byl CNG Mercedes třídy “E”.

  4. A to se nikde nehovoří o tom, že až těch elektroaut bude více a tím pádem prodaného benzínu a nafty méně, příjde spotřební daň na el. energii spotřebovanou v el. autu!

  5. „Pohled vlády na ekonomiku by se dal shrnout do několika krátkých frází: Pokud se to hýbe, zdaň to. Když se to stále hýbe, reguluj to. A když se to přestane hýbat, dotuj to.“ — Ronald Reagan

    • To je obecně známé heslo. Ovšem pokud chcete něco rozpohybovat, tak daně ( nebo nepřímé daně či jiné zvýhodnění) může být rozumná cesta. I malé vodní elektrárny se dotují ( zaplať bůh)

      • Jasně, my něco chceme rozpohybovat, sic to nikdo (resp. většina) nechce, to je fakt rozumné… Ach jo, ach jo.

  6. Ja PHEV mam (Outlander) – a je to spicka na trhu, rad bych si koupil elektro SUV, ale ty nemecke plecky pro ceske konfidenty se hodi akorat sesrotovat. EV Hummer ma zase zbytecnou korbu. Takze az bude EV Escalade, jdu do toho. Tesla ma zase servis jen v Praze a dily neproda. Z ceho si mam vybrat ? Nejsem podporovatel okupantske luzy, abych si kupoval deutschseissy, ktere maji cenu srotu. Jeden horsi kram nez druhy. Dementcecdes GRC e vypada zezadu jako Hnujdaj pred 20 ti lety.

    • Tak si kup Volvo XC40, Jaguar iPace nebo Ford Mustang Mach e a koneckoncu i Kia EV6 je spis SUV nez hatchback.

  7. nevím, zda je stále v nabídce, ale tohle by měl splňovat AUDI A5 G-tron.
    Pohodlný kočár v premiové třídě. A taktéž kdysi byl CNG Mercedes třídy “E”.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: