Vyplatí se elektromobil proti běžnému autu? Ano, musíte s ním ale jezdit až 10 let

  • Rozdíl v ceně mezi autem se spalovacím motorem a elektromobilem je někdy i víc než dvojnásobný

  • Elektrická auta vykrývají extrémní cenu vysokou výbavou a levnějším servisem

  • Majitelé elektromobilů mají nárok na výhodný tarif s lacinou elektřinou

  • Platby u českých rychlonabíječek jsou zmatené, každý poskytovatel má jinou metodu

Přichází boom elektromobilů. Alespoň se nás o tom snaží přesvědčit Evropská unie, která tlačí na snižování emisí a tím nutí automobilky zařadit do svého modelového portfolia plně elektrická auta. V zemích, kde nefungují vysoké státní subvence na nákup takového vozu, se ale zatím nesetkávají s úspěchem. Jedním z problémů může být i jednoduchý fakt – běžnému spotřebiteli se zřejmě nevyplatí. Lze to říci i v českých podmínkách?

Na tuto otázku jsme se snažili najít odpověď výpočtem provozních nákladů u těch elektromobilů, které nejsou vyloženě samostatným modelem (BMW i3, Nissan Leaf nebo Renault Zoe), ale plně elektrický pohon je jen jednou z možných motorových variant. To je případ Hyundai Kona, která se prodává i s benzinovými a naftovými motory, Kia Niro, jež existuje jako hybrid i plug-in hybrid a Škody Citgo, která rovněž používá zážehový tříválec.

Elektrický Mercedes-Benz EQC nejde na odbyt. V Německu se zaregistrovalo jen 55 kusů

Elektrické varianty aut jsou s přehledem nejdražší. Například základní benzinovou Konu s Konou Electric od sebe dělí více než půl milionu korun. Faktem ale zase je, že elektromotory jsou výkonnější než základní model a také výbava vozu je vyšší. Proto jsme se vůz se spalovacím motorem snažili dorovnat k elektrickému a tak jsme proti Koně Electric postavili její spalovací verzi s nejsilnějším benzinovým motorem 1.6 T-GDI doplněným o automatickou převodovkou a v nejvyšší výbavě Premium. Ani u Kie Niro a Škody Citigo nenajdete ve srovnání základní modely.

Zjistit, po kolika ujetých kilometrech se vůz oproti jinému vyplatí, není rozhodně nic snadného. Náklady na ujetý kilometr totiž ovlivňuje celá řada faktorů včetně například zůstatkové hodnoty vozu, která je u elektromobilů zatím prakticky neuchopitelná (jedni tvrdí, že bude vyšší než u aut se spalovacím motorem, jiní naopak). Dalším je samozřejmě způsob užívání vozu, cena servisu a v neposlední řadě paliva.

Elektromobily vyjdou draho: Evropa musí mít do 10 let tři miliony nabíječek

Právě cena za elektřinu představuje docela zajímavý oříšek. S domácím nabíjením je to ještě jednoduché – majitel elektromobilu má u dodavatele proudu právo na speciální tarif označený D27d, který je výrazně levnější než běžný spotřebitelský tarif. Zatímco průměrná cena za 1 kWh je v Česku nyní 4,83 Kč, zvýhodněně vyjde v průměru na 1,4 Kč. Zmatek do případu vnáší až rychlonabíjecí stanice od různých poskytovatelů. Následující tabulka ukazuje, že každý ze čtyř velkých provozovatelů veřejných nabíječek si účtuje různé částky a ještě ke všemu odlišným způsobem. Jeden chce měsíční paušál, druhý platbu za kWh, další za jedno nabití a poslední nejen za kWh, ale i parkování na vyhrazeném místě.

Společnost Cena
ČEZ 545 Kč za měsíc
E.ON 3 Kč za kWh
Ionity 205 Kč za jedno nabití
PRE 3,03 Kč za kWh + 12 Kč za hodinu

Z výše uvedeného je zřejmé, že příklad má tolik proměnných, že je potřeba zvolit modelový případ, který by se podobal běžnému uživateli, ale nebude bezvýhradně sedět na každého. Zvolili jsme proto člověka, který si pořídí auto na dobu 5 let a ujede s ním rovných 100 tisíc kilometrů. Platí přitom za povinné servisní prohlídky. V případě elektromobilu si pořídil paušální kartu od ČEZ, přičemž u jeho nabíječek a u stanic, které jsou zdarma (například u vybraných supermarketů Lidl), dobije polovinu svých ujetých kilometrů. Druhou polovinu nabije u sebe doma za výhodný tarif. Vyplatí se mu elektromobil?

Hyundai Kona vs. Kona Electric

Jako první jsme srovnávali Hyundai Kona a Kona Electric. Elektromobil se nabízí ve dvou provedeních, přičemž to dražší má vyšší výkon i kapacitu baterie. My jsme zvolili dostupnější model za necelých 940 tisíc korun a proti němu nasadili velmi dobře vybavenou Konu 1.6 T-GD s dvouspojkovým automatem DCT.

Hyundai Kona se základním motorem 1.0 T-GDI začíná na ceně 409 990 Kč. Rozdíl proti elektromobilu je tedy ještě výrazně větší.
Kona Electric ujede na jedno nabití se základním akumulátorem 289 km, ve dražší verzi pak až 449 km.

České zastoupení korejské automobilky jsme požádali o vyčíslení servisních nákladů. Na prohlídku se jezdí po ujetí 15 tisíc kilometrů, což pro náš modelový případ znamená dříve než za rok. Překvapením je, že rozdíl za servis není vůbec velký. Kona Electric má prohlídky jen o 11 541 korun levnější než benzinový model. A to je řeč o celém pětiletém období.

Naopak náklad na nabíjení paušálem u ČEZ je za pět let 32 700 korun, to jen v případě, že firma za celé období nezvedne ceny. Je ale potřeba počítat s aktuální hodnotou, protože i cenu za domácí elektřinu řešíme současným průměrem. V případě benzinu počítáme s 32,14 Kč za litr, což je celorepublikový průměr z neděle 19. ledna 2020. Pro porovnatelnost vycházíme z tabulkové spotřeby, která se samozřejmě v reálném provozu liší. To ale platí jak pro běžná auta, tak pro elektromobily.

Výsledek? Elektrická Hyundai Kona se vyplatí po ujetí více než 194 tisíc kilometrů. Našemu uživateli tedy nikdy, protože by buď musel zvýšit nájezd na 39 tisíc kilometrů za rok, nebo vlastnit auto skoro 10 let.

Hyundai Kona 1.6 T-GD DCT Kona Electric Eco
Výkon 130 kW / 177 k 100 kW / 136 k
Spotřeba 6,3 l/100 km 15 kWh/100 km
Výbava Premium Future
Cena vozu 589 990 Kč 939 990 Kč
Platby za servis 36 900 Kč 25 359 Kč
ČEZ Paušál - 32 700 Kč
Celkem 626 890 Kč 998 049 Kč
Rozdíl - 371 159 Kč -
Cena paliva na 1 km 2,02 Kč 0,11 Kč
Vyplatí se za - 194 324 km

Kia Niro vs. e-Niro

V případě automobilky Kia jsme srovnávali dva ekologicky zaměřené vozy. Model Niro se totiž neprodává pouze se spalovacím motorem, ale vždy jej má alespoň doplněný o elektromotor. Vybrali jsme proto hybridní model, jenž disponuje prakticky totožným výkonem jako e-Niro. Zároveň jsme hybrid vyšperkovali top výbavou Premium, která jeho cenu výrazně zvedla.

Niro hybrid i plug-in hybrid mají velmi nízkou tabulkovou spotřebu. Cenově se však elektromobilu přibližují víc, než auta se spalovacím motorem.
Kia e-Niro používá stejný pohon jako Hyundai Kona Electric. Také tento model se nabízí se dvěma velikostmi baterie a verzemi elektromotoru.

Překvapením jsou náklady na servis, které jsou nižší než u modelů Hyundai. Kia e-Niro je na servisní úkony velmi levná, za celých pět let majitel zaplatí jen 9 404 korun. Rozdíl mezi oběma vozy byl proto o víc než polovinu menší než u Hyundai. Výsledek úměrně tomu dopadl také lépe.

I tak se ale našemu uživateli elektrická Kia e-Niro nevyplatí. Kdyby se držel svých návyků, bylo by to až za 154 640 kilometrů. To by musel za rok ujet aspoň 31 tisíc kilometrů, nebo si auto nechat necelých osm let.

Kia Niro HEV e-Niro
Výkon 104 kW / 141 k 100 kW / 136 k
Spotřeba 3,7 l/100 km 15,3 kWh/100 km
Výbava Premium Executive
Cena vozu 999 980 Kč 1 149 980 Kč
Platby za servis 25 093 Kč 9 404 Kč
ČEZ Paušál - 32 700 Kč
Celkem 1 025 073 Kč 1 192 084Kč
Rozdíl - 167 011 Kč -
Cena paliva na 1 km 1,19 Kč 0,11 Kč
Vyplatí se za - 154 640 km

Škoda Citogo vs. Citigoe iV

Nakonec přichází na řadu první elektrická škodovka. U ní je třeba podotknout, že v nabídce modelu se spalovacím motorem chybí úměrně výkonná verze a elektrické Citigo bude v městském prostředí jednoznačně mrštnější. Vybrali jsme proto silnější verzi tříválce 1.0 MPI a auto vybavili luxusní verzí Style, tedy obdobnou té, ve které se prodává i elektrická varianta.

Škoda nabízí k elektrickému modelu Citigo instalaci wallboxu zdarma nebo bonus 30 tisíc korun, což může nevýhodnost elektromobilu snížit.
Citigo se spalovacím motorem se prodává se tří i pětidvěřové variantě. Na výběr je také víc výbav včetně stylové Monte Carlo.

Od mluvčího Škody Vítězslava Pelce jsme se dozvěděli, že „elektrické Citigo má zhruba o 20 tisíc korun levnější náklady na servis než to se spalovacím motorem.“ Nemáme tedy k dispozici přesné hodnoty, ale na základě srovnání jsme servisní náklady odhadli. To nemá zásadní vliv na výpočet, protože jde právě o rozdíl mezi oběma, nikoliv o celkovou hodnotu servisu.

Vyplatí se tedy našemu modelovému majiteli? Nikoliv, koupě je pro něj výhodná až po ujetí 183 359 kilometrů. To znamená, že by musel ročně ujet alespoň 36 700 kilometrů, nebo si elektrické Citigo ponechat přes devět let.

Škoda Citigo 1.0 MPI Citigoe iV
Výkon 55 kW / 75 k 61 kW / 83 k
Spotřeba 4,3 l/100 km 14,8 kWh/100 km
Výbava Style Style
Cena vozu 257 900 Kč 479 900 Kč
Platby za servis 30 000 Kč* 10 000 Kč*
ČEZ Paušál - 32 700 Kč
Celkem 287 900 Kč 522 600 Kč
Rozdíl - 234 700 Kč -
Cena paliva na 1 km 1,38 Kč 0,1 Kč
Vyplatí se za - 183 359 km
*dle odhadu

Závěr? Pořídit si elektromobil místo vozu se spalovacím motorem se nevyplatí. Jistě, existuje celá řada faktorů, které mohou misky vah posunout jedním, ale i druhým směrem. Elektrické auto bude výhodnější pro jeho majitele, pokud hodlá často parkovat v centru Prahy na modrých zónách. Ušetří i za povinné ručení nebo známku, pokud se rozhodne, že bude využívat dálniční síť. Automobilky nabízí pro elektromobily také další výhody, třeba instalaci domácí nabíječky (tzv. wallboxu) nebo akční slevy.

Jenže akční ceny platí i pro auta se spalovacími motory. Navíc, pokud majitel netrvá přímo na stejně vybaveném modelu nebo se smíří s nižší výkonem, nůžky se rozevírají ještě víc a vůz do zásuvky se mu nemusí jednoduše vyplatit nikdy. Čas jsou peníze a tak může být pro řadu řidičů těžko překonatelná nutnost nejen jízdy s elektrickým autem pečlivě plánovat, ale také trávit hodiny nuceným odpočinkem u nabíjecích stanic. Ty ale bude těžké přesvědčit k nákupu elektromobilu i poté, co se jeho cena přiblíží nebo dokonce vyrovná klasickému autu.

Vyplatí se elektromobil proti běžnému autu? Ano, musíte s ním ale jezdit až 10 let
Ohodnoťte tento článek!
3.8 (76.3%) 27 hlas/ů

13 KOMENTÁŘE

  1. Kde mohu sehnat 1kWh u tarifu D27d za uvedenou cenu za 1,4 Kč ?
    Prosím o CELKOVOU cenu, ne o cenu silové energie…
    Pokud vezmu nejlevnějšího aktálního dodavatele a spočítám všechny poplatky (jistič, OZE, daň, distribuci + silovku) tak se dostanu na cenu 2,16 kWh a to jen v NT. (A ten je 8 hodin, navíc nemusí být souvislých 8 hodin v kuse a i kdyby náhodou bylo, je diskutabilní, že za 8 h dobiju v domácích podmínkách baterii celou).
    O tom, že ve VT je cena 4,78 Kč autor taktně pomlčel…
    Tedy výpočet v článku je o ničem a skutečný výpočet návratnost elektromobilu posouvá daleko za jeho životnost…

    • Dobrý den,
      podívejte se třeba na přehled sazeb (https://www.kurzy.cz/elektrina/d27d) nebo googlujte.
      U některých dodavatelů je cena za NT i VT stejná. Cenu 1,4 jsem bral jako průměr. Máte jistě pravdu, že je potřeba cenu navýšit o další položky, ale na druhou stranu pak z elektřiny netankujete jen elektromobil, ale celou firmu / domácnost (tam je ještě potřeba připočíst DPH). Jak je uvedeno v článku, jde o příklad, ve kterém je obrovské množství proměnných a k přesné návratnosti se není možné dobrat. Jeden vám řekne, že nebude nabíjet doma, ale jen za paušál ČEZ, druhý řekne, že venku bude nabíjet jen u Lidlu zdarma, třetí zase jen doma a ušetří za ČEZ, atd atd atd. Troufám si tvrdit, že i výsledky elektromobilů v našem výpočtu jsou pro elektrická auta tristní.

      • Přesněji toto porovnání platí pro aktuální stav. Jak se bude vyvíjet cena elektřiny za 3-5-10 let nevíme, jen tušíme, že dolů určitě nepůjde. Jak se bude vyvíjet její zdanění pokud by počet aut na baterky převládl nad spalováky také nevíme, ale tušíme. A to, že za 10 let si bude muset koupit bateriový fanda novou sadu baterek je také velmi pravděpodobné. Já ze spalovákem ještě něco najedu na původní motor.

    • Ještě dodám, že pakliže by byla cena za proud 2,16 kWh, pak se v našem příkladu, se kterým operuji v článku, vyplatí elektrická Hyundai Kona oproti spalovací za 199 547 km, což není zásadní rozdíl proti původním 194 324 km.

  2. Dobrý den,
    ty ceny z kurzy.cz ukazují jen cenu silovky. (Není započítána distribuce)
    Srovnavač na http://www.eru.cz/cs/srovnani-nabidek-elektriny to počítá objektivně a dopočítá i ty další platby. Po zadání hodnot pak podívejte na záložku “Detail výpočtu ceny” – je tam rozpad cen.
    Ano, při ceně 2,16 Kč – nejnižší dosažitelná cena na trhu nyní v D27d – opravdu není rozdíl velký. Ale v reálu této ceny není možné dosáhnout – protože ji máte jen 8 hodin denně a ten odběrový diagram nebude spojitý v kuse a příkon pro počítaný jistič 3x25A neumožní plné dobití vybité baterie.
    Ale souhlasím, těch proměnných je tam hodně – možná by to chtělo napsat opačně 🙂 – komu a za jakých přesně definovaných podmínek se EV vyplatí. (Což by asi bylo trochu (opět) tristní psaní)
    Nicméně, článek jinak dobrý a děkuji za reakci od autora.
    Hezký den
    J. Matějka

    • Díky, plánuji počítat pro zajímavost ještě další modely, mrknu na to. Jasně, noční proud je 8 hodin. S tím pomůže instalace wallboxu, což je samozřejmě další výdaj.

  3. Velmi sofistikovaný a uhlazený názor, že nemá cenu kupovat auto, které se nevyplatí finančně je logická blbost. Zatím se mi ještě žádné auto, které jsem vlastnil finančně nevyplatilo. To by to auto totiž muselo vydělávat a osobní automobil – prostě nevydělává.

    Někdy mám pocit, že o něco v životě přicházím, když jezdím VW Foxem. Mám pocit, že potřebuji něco většího a pohodlnějšího. Pak tedy dám na váhu to, že Fox uveze mě, manželku a našeho psa, moji baskytaru s aparaturou, dokonce se do něj vejde i několik párů lyží na zadních sedačkách a jsem s ním schopen dojet z Krkonoš až do Martina. Potřebuji nové větší luxusnější auto? Zřejmě ne. „Vyplatilo by se mi?“ Určitě ne.

    Mnoha redaktorům nedochází, že elektromobil má jiné kvality, něž klasické spalováky a tyto kvality působí na kupce (ne na mě) tak moc, že jsou ochotni si je pořídit i za větší cenu. Snad si nemyslíte, že člověk co dá milion za auto bude řešit návratnost investice? To jste tak naivní? To doopravdy nevíte, jak svět funguje?

    Porovnáváte jablka a hrušky. Rostou na stromech? Je to ovoce? Tak pojďme si udělat porovnání.

    Např. zkusme porovnat jízdní vlastnosti elektrické Kony a té spalovací… jak se to vyplatí? Je to přece sakra rozdíl. Nebo pojďme si říct, jak moc si kupující elektromobilu cení, že jeho auto nesmrdí kouřem, olejem a benzínem? Vyplatí se mu to? Ocení majitel auta to, že nemusí jezdit na čerpací stanici? Vyplatí se při řízení mít manuální převodovku, nebo se víc vyplatí elektrická jednopedálovka?

    Na závěr slovní úloha pro autobible.

    Kupec má v kapse půl milionu a jde si koupit elektrické Citigo. Bude řešit cenu za km?

    Odpověď:

    A) nebude, protože uživí i klasické Citigo

    B) je tak chudý, že to musí řešit a to i přesto, že má v kapse půl milionu

    • To porovnání má logiku, protože tušíme, že auta na baterky nám budou vnucována a spalovákům omezován vjezd do měst a další restrikce. Neřesí se fandové co dají za Teslu x milionů, ale běžný retail, který za nedlouho nebude mít na výběr. Mám-li v kapse půl melounu ještě to neznamená, že jej radostně utratím za takový krám jako je Citigo. Klidně si koupím tříhrnek Toyota a za zbytek si pořídit nové vybavení bytu.

  4. V Německu nyní na dálničních nabíječích zvedli cenu 1 kWh elektřiny pro elektromobily na 0,79 eura (21 Kč). To je u běžného elektroauata náklad cca 5-6 Kč na 1 km jízdy. Když u nás běžný majitel elektroauta chce natankovat proud bez nějaké paušální smlouvy, zaplatí 13 Kč za 1 kWh. Cena elektřiny v ČR se tvoří v Německu, kde v roce 2022 zastaví zbylé jaderné elektrárny, v roce 2038 uhelné. Němci a jiní západoevropané sázejí na OZE a na paroplynové elektrárny. A také na dovoz. Takže všichni v EU kvůli antiuhlíkové ideologii víme, že cena elektřiny prudce vzroste. Málo se komunikuje fakt, že rychlé, natož superrychlé nabíjení baterii ničí. Takže představa, že mi takové auto vydrží 10 let, aby bylo – na základě tvrzení o nízké ceně elektřiny – rentabilní, je nereálná. Proč Škoda dává záruku 8 let a proč po pěti letech cena ojetých elektroaut v USA klesne o 75 %? Protože baterka je polovina ceny vozu. Drtivá většina českých lidí potřebuje auto jako dopravní prostředek, nikoli pojízdnou on-line komunikační kancelář. Ročně si nové vozy v ČR koupí jen cca 50 tisíc fyzických osob (ostatní jsou právnické osoby), ale zobchoduje se na 700 tisíc ojetin. Proto je podíl elektroaut na ČR trhu naprosto zanedbatelný. 10. ledna jsem na tomhle serveru zveřejnil komentář, proč může mít celá elektromobilita a ekologická hysterie v EU drtivý dopad na ekonomiky a společnost všech zemí i soudružnost Unie.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: