Auta postavená z lega: od formule po kladenské Bugatti Chiron

  • V kladenské továrně Lego postavili Bugatti Chiron v životní velikosti

  • Vůz je schopen samostatné jízdy 

  • Stavba aut z lega v životní velikosti není nic ojedinělého. V minulosti jsme se dočkali třeba Volva XC90, BMW i8, McLarenu 570S a došlo i na karavan 

Médii aktuálně věnují pozornost zprávě, že v kladenské továrně společnosti Lego vznikla replika Bugatti Chiron v životní velikosti. Projekt je pro nás zajímavý zejména tím, že vznikl v České republice. Automobil postavený v životní velikosti z kostiček lega jako takový ale není až tak výjimečný. Skoro se dá říci, že jde o oblíbenou kratochvíli lidí z různých společností, protože z lega už bylo postaveno všechno možné. Tak se na to pojďme blíže podívat:

Kladenské Bugatti Chiron 

Začít samozřejmě nemůžeme jinak než u zmíněného Bugatti Chiron, které aktuálně vzniklo v kladenské továrně společnosti Lego. Stavba zabrala šestnácti lidem deset měsíců. Oproti některým jiným kreacím ale nebyly použity tradiční kostičky, nýbrž stavebnice Lego Technic. Díky tomu je výsledek mimořádně detailní. Základem je ocelová konstrukce, která všechnu váhu nese. Kola jsou od Bugatti, vše ostatní je z lega – včetně malinkých motůrků, které vůz pohání. Těch je zde celkem 2304 a umožňují autu dosáhnout rychlosti až 30 km/h.

McLaren 720S z Goodwoodu 

Supersportovní automobil postavený z lega jsme si mohli prohlédnout také minulý rok, kdy se světu na autosalonu v Ženevě představil nový McLaren 720S. Automobilka následně v Goodwoodu ukázala model vytvořený právě z kostiček lega. Použito jich bylo 267 300, na autě pracovalo šest lidí a celá stavba zabrala dva tisíce hodin. Zajímavé je také to, že výsledek vážil o deset procent víc než skutečný vůz.

Nepříliš propracované BMW i8 a X1 v životní velikosti 

Další sportovní automobil byl postaven z lega v roce 2012. Tentokrát šlo o spolupráci automobilky BMW a dánské hračkářské společnosti. Jak je na první pohled patrné, detaily zdaleka nejsou tak propracované, což má jednoduché vysvětlení. Vůz byl postaven během Lego Kid Festu a na stavbě podílely děti, které akci navštívily. Podobným způsobem vzniklo v roce 2009 také třeba BMW X1.

Porsche 911 Turbo v muzeu a zvětšená stavebnice 

Na trhu najdeme mnoho různých stavebnic nejrůznějších automobilových modelů včetně modelů značky Porsche. Tahle automobilka v březnu letošního roku zveřejnila video ve stylu Toy Story, kdy se dva modely postavené z lega prohání po továrním muzeu. Nedlouho poté byl představen i model 911 Turbo v životní velikosti. Tentokrát ale nešlo o stavbu čítající stovky tisíc malých dílků. Jednotlivé díly původní stavebnice byly zvětšeny tak, aby daly dohromady vůz v životní velikosti.

Porsche 911 RSR postavené jenom napůl 

Naopak velmi detailní Porsche bylo z lega postaveno v roce 2015. Jako inspirace posloužil závodní model 911 RSR. Přestože z lega byla postavena jenom půlka auta, zapotřebí bylo 380 tisíc kostiček. Z nich vzniklo na pravé půlce vozu úplně vše kromě světel, kol a části zadního spoileru. Média výsledek této práce označovala za do té doby nejdetailnější automobil postavený z lega.

Ford Explorer a 380 tisíc kostiček pro Floridu 

Shodou okolností také 380 tisíc dílků této slavné stavebnice, stejně jako u poloviny Porsche 911 RSR, bylo použito v roce 2011 pro stavbu Fordu Explorer v životní velikosti. Šlo o spolupráci automobilky Ford a Legolandu na Floridě. Celý projekt zabral zhruba tři a půl měsíce. Vůz byl postaven v Chicagu, na Floridu zamířil na vleku opatřeném průhlednými stěnami, aby ho mohli neustále obdivovat kolem jedoucí řidiči.

Lego Ford Explorer

Došlo také na dvě Volva XC90 první generace

V Americe byla z lega postavena také dvě Volva XC90. Modrý exemplář zamířil do Legolandu v Kalifornii, červený vůz skončil v dětském koutku jednoho bostonského showroomu švédské automobilky. Základem stavby byla platforma skutečného vozu, na kterou pět lidí během dvou měsíců naskládalo 201 425 kostiček lega. Přestože vůz nebyl legem zcela vyplněn, vážil 1300 kg.

Z lega lze postavit také americkou klasiku 

Spolupráce Legolandu na Floridě a společnosti Southern Ford Dealers přinesla na světlo světa starý Ford Mustang. Tentokrát byl jako základ vyroben speciálně na míru tomuto automobilu hliníkový rám a na něj byly usazeny veškeré dílky celé skládačky. Celkem autoři potřebovali 194 900 kostiček a stavba zabrala 1200 hodin.

Co takhle postavit formuli? 

Z lega byl v roce 2017 postaven také monopost F1. Přesně řečeno šlo o model Scuderia Ferrari SF-70H a práce to byla vskutku detailní. Pouze počítačová příprava zabrala 844 hodin, následná stavba pak trvala dalších 750 hodin. Tentokrát bylo použito přesně 349 911 dílků a výsledek vážil 567 kg.

A ostatní? 

V Austrálii byla letos představena detailně zpracovaná Toyota Camry. V minulosti se objevil z lega postavený také třeba hlavní hrdina kresleného filmu Auta Lightning McQueen, v rámci projektu Super Awesome Micro Project vznikl funkční automobil poháněný stlačeným vzduchem schopný dosáhnout rychlosti až 30 km/h a jistý nadšenec postavil z lega karavan v životní velikosti, kde bylo z dánských kostek vytvořeno také veškeré vnitřní vybavení, a to včetně, ledničky, dřezu nebo pánve s omeletami.

Auta postavená z lega: od formule po kladenské Bugatti Chiron
Ohodnoťte tento článek!
3.33 (66.67%) 6 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: