Vše pro dokonalý přehled: Continental používá přední a vnitřní kameru pro autonomní jízdu

  • Nové systémové řešení pro bezpečné předání odpovědnosti za řízení během autonomního režimu jízdy

  • Vnitřní infračervená kamera poskytuje důležité informace o řidiči a cestujících

  • Specializované algoritmy s pomocí umělé inteligence nepřetržitě upravují činnost bezpečnostních systémů pro zvýšení ochrany posádky

Jednou z hlavních výzev v oblasti autonomní jízdy je bezpečný přechod z automatizovaného na ruční řízení. K dosažení tohoto cíle musí být nezbytně zajištěn nejen výhled z vozu, ale i do něj. Záměrem je zajistit komplexní systém, který sleduje dopravní situaci, chování ostatních účastníků silničního provozu a také stav řidiče. K bezpečnému přechodu na ruční řízení může totiž dojít jen v případě, že informace z dopravy nekolidují se situací v interiéru. Technologická společnost Continental proto nyní vyvinula vhodné řešení: jeho základem je infračervená kamera monitorující situaci ve voze a kamera pro sledování provozu. Systém má přehled o dění na sedadle řidiče i spolujezdce a nepřetržitě vyhodnocuje, zda řidič nebo řidička může převzít řízení, a současně sleduje dopravní situaci před vozem.

Údaje z kamer průběžně zpracovává specializovaný software, který dokáže zjistit, zda se řidič věnuje jízdě, nebo jej něco rozptyluje, jestli se otočil k dětem na zadních sedadlech, používá telefon nebo zda má ruce na volantu. „Díky novému kamerovému systému si vozidlo i řidič navzájem uvědomují jeden druhého. Smyslem je posílení vzájemné důvěry. Člověk si díky tomu může být jistý, že moderní technologie nepředá svoji zodpovědnost za řízení nenadále a bez jakéhokoli varování, ale že k přechodu na ruční řízení dojde za jasně stanovených a srozumitelných podmínek,“ říká Georg Binder, vedoucí strategického plánování v obchodní jednotce Driver Assistance System společnosti Continental.

Komplexní kamerový systém jako předpoklad autonomního řízení

Společnost Continental disponuje širokou nabídkou kamerových systémů, nabízí tedy řadu možností, jak zajistit požadované funkce podle potřeb jednotlivých zákazníků. Kromě modulárních systémů lze využít i v současnosti používaná instalační místa. Takzvaná kamera s označením „Road AND Driver“ se nachází nad vnitřním zpětným zrcátkem z vnitřní části čelního skla. Montuje se na stejné místo jako běžné kamery, jejichž objektiv míří na silnici, a poskytuje údaje pokročilým asistenčním systémům. Kamery představují základní součást takových systémů a znamenají také nezbytný prvek u zařízení pro autonomní jízdu. Nová generace kamer má vynikající možnosti nočního vidění a vysoké rozlišení, které se nyní pohybuje mezi jedním a osmi megapixely, úhel záběru činí 125 stupňů. Díky tomu lze zaregistrovat účastníky křížící jízdní dráhu mnohem dříve než dosud. Vedle běžných procesů pro počítačové sledování lze použít neuronové sítě, umožňující rozšíření podle úrovně dostupného hardwaru.

Kamera sledující provoz může být spojena s vnitřní kamerou, která dokáže zjistit polohu řidiče, směr jeho pohledu a polohu rukou. Takový systém lze považovat za předpoklad pro uvedení vozů s autonomním řízením do běžného provozu. Důvodem je skutečnost, že autonomní řízení bude možné zavést pouze tehdy, pokud bude zajištěn bezpečný a spolehlivý přechod mezi „automatizovaným“ a „ručním“ režimem jízdy. Řidiči si musí osvojit důvěru v to, že vozidlo předává odpovědnost pouze v případě, kdy jsou plně připraveni ji přijmout.

Monitorování interiéru zlepšuje funkci zádržných systémů

Data z vnitřní kamery však neslouží pouze k bezpečnému přechodu na ruční řízení. Pomocí softwarové funkce nazvané Occupant Safety Monitor (Kontrola bezpečnosti posádky) je možné toto zařízení využít také k přizpůsobení prvků pasivní bezpečnosti, jako jsou bezpečnostní pásy nebo airbagy. Například aktivace airbagů může být upravena podle aktuální polohy osob v interiéru, aby se zvýšil ochranný účinek během nehody.

Důležitým hlediskem vnitřního monitorovacího systému kamery „Road AND Driver“ je skutečnost, že data se vyhodnocují, ale neukládají. „Důraz je klade pouze na interpretaci aktuální situace ve vozidle, aby byla zajištěna bezpečnost cestujících a ostatních účastníků silničního provozu,“ zdůrazňuje Andreas Forster, manažer oddělení Next Generation Technology v obchodní jednotce Passive Safety & Sensorics společnosti Continental.

Monitorování řidiče – součást budoucích plánů Euro NCAP

Organizace na ochranu spotřebitelů Euro NCAP, zabývající se nárazovými testy a hodnocením bezpečnosti vozidel, zahrnula téma monitorování řidiče a takzvaného hlídání novorozenců nebo dětí do programu dalšího zvyšování bezpečnosti v dopravě jako příspěvek k programu Vision Zero. Jeho cílem je v budoucnosti zabránit zraněním nebo fatálním úrazům a také dopravním nehodám. Díky novému kamerovému systému společnosti Continental lze omezit například nebezpečí spojená s rozptylováním, únavou nebo zapomenutím dítěte ve vozidle. Získané údaje představují cenný základ pro co nejvhodnější reakci na rizikovou situaci.

Euro NCAP v této oblasti dosud neoznámilo další kroky, ale již nyní je zřejmé, že tyto nové požadavky na zvýšení bezpečnosti budou muset být plněny buď od roku 2020, nebo 2022. V druhém případě už bude na trhu k dispozici kamerový systém Continentalu „Road AND Driver“, jehož sériová výroba je naplánována na rok 2021. Tou dobou lze také očekávat dostupnost prvních vozidel s autonomním řízením, jejichž kamery dokážou monitorovat provoz před vozem stejně jako interiér. Společnost Continental umí již nyní předvést hlavní funkce této nové technologie a její provázání s bezpečnostními systémy vozidel –  přesně v duchu programu Vision Zero a plánu do budoucnosti bez dopravních nehod.

Ohodnoťte tento článek!
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: