Volkswagen představuje technologii, která sníží u dieselů produkci NOx o 80 procent. Superb už ji má také

  • Volkswagen přidal v zájmu redukce emisí oxidů dusíku u dieselových motorů do výfukového potrubí druhý SCR katalyzátor 

  • Při jízdě po dálnicích totiž v katalyzátoru umístěném u motoru může být teplota výfukových plynů příliš vysoká. Účinnost redukce se tak snižuje 

  • Právě tento problém vyřeší druhý katalyzátor umístěný na podvozku, kde by měla být teplota výfukových plynů zhruba o 100 °C nižší 

  • Volkswagen technologii Twin Dosing nasadí nejprve u motoru 2.0 TDI Evo. Kromě Passatu ji nabídne i modernizovaný Superb

Naftové motory mají výhodu nízké produkce CO2, ale jejich nevýhodou je vysoká produkce oxidů dusíku, což je dobře známá problematika. Jak ale ukázaly některé testy, tyto potíže se dnes podařilo v podstatě eliminovat. Je k tomu ale potřeba čím dál složitější systém čištění výfukových plynů, což nakonec dokazuje i aktuálně prezentovaná technologie z dílny německého koncernu Volkswagen. Jmenuje se Twin Dosing.

Naftové motory používají pro likvidaci oxidů dusíku selektivní katalytickou redukci, kterou známe pod označením SCR. V praxi to znamená nutnost dolévat AdBlue. SCR katalyzátor bývá umístěn u motoru. Aby totiž byla taková redukce efektivní, je potřeba určitá teplota. Ideálem je zhruba 350 °C, kdy podle Volkswagenu pracuje SCR katalyzátor s účinností 90 %. A právě té je po studeném startu dosaženo nejdříve v blízkosti motoru. Jenže pokud vůz jede rychle po dálnici delší dobu, případně pokud táhne třeba přívěs, mohou být teploty výfukových plynů až 500 °C. Tehdy účinnost zase klesá. Právě tento problém řeší systém Twin Dosing.

Škoda Superb Scout je atraktivní a pohodlná, motor 2.0 TDI Evo zase velmi úsporný (první jízdní dojmy)

V zásadě nejde o nic jiného než o přidání druhého SCR katalyzátoru a druhého vstřikovače AdBlue. Zatímco ten první je u motoru, druhý našel své místo pod autem. Větší vzdálenost od pohonné jednotky znamená snížení teploty výfukových plynů přibližně o 100 °C. Díky tomu dokáže být systém efektivní i při vyšším zatížení motoru. Samozřejmě to bude znamenat větší spotřebu AdBlue, o tom už ale koncern žádné detaily neuvádí.

Jako první dostal zdvojený systém SCR v koncernu Volkswagen modernizovaný Passat, respektive motor 2.0 TDI Evo o výkonu 110 kW (150 k). Německá automobilka už údajně otestovala produkci emisí starší verze dieselového dvoulitru a nové vybavené systémem Twin Dosing. V reálném provozu bylo výsledkem snížení produkce oxidů dusíku o 80 %. V blízké budoucnosti dostanou v zájmu splnění emisních norem stejnou věc všechna auta vybavená tímto motorem. Jestli se teď ptáte, zda se to týká i modernizovaného Superbu, odpověď zní ano. Pro úplnost, prodej Superbu 2.0 TDI Evo odstartuje v září.

Volkswagen představuje technologii, která sníží u dieselů produkci NOx o 80 procent. Superb už ji má také
Ohodnoťte tento článek!
3 (60%) 2 hlas/ů

31 KOMENTÁŘE

  1. A pak kdyz to nebude vychovovat emisnim normam a budou chtit aby sel z motoru 0% emisi tak tam vyrobci aut strci spunt a za mestem ho budeme vytahovat

  2. To je hezké, ale pokud vím, tak zatím je honba za snižováním Co a ne No. takže volkswagen zase odvádí pozornost od skutečného problému. No je taky svinstvo, ale zatím se bojuje proti skleníkovému plynu, a tím je Co. Tak co s tím, volkswágene uděláš?

    • Honba je za obojím a ne CO, ale CO2. CO2 je o spotřebě, NOx je o vysokých spalovacích teplotách. To první je obtíížně řešitelné jen se spalovacím motorem, musí se mu odlehčit nějakým elektrohejblátkem. To druhé je ve finále smog a dá se řešit podstatně jednodušeji, než CO2.

  3. VW počká, až to vymyslí (a hlavně zafinancuje výzkum) někdo jiný, třeba frantíci, nebo japonci. A potom to okopíruje (a ještě blbě) a implementuje do svých prehistorických zázraků.

    • Tak Ford používal NOx kat už u Mondeo v roce 2003 (1.8 SCi) a to byl benzín. Jako všechny katalyzátory bylo potřeba dosáhnout potřebnou teplotu. Na jízdu po dálnicích ideální, ale točit kolem 2000 otáček na okreskách (při 90 km/hod) znamenalo, že se pamalu zanášely snímače na výfuku (nová lambda stála origo skoro 10000). Před pár lety to VW začalo cpát ke svým TSI jako “novinku”.

    • Značek WV Šrot a Škoda Šrot se zástává jen tro.. nebo placenej “odborník”, souhlas hlavně neposílat do USA.

    • Značka WW a Škoda je pro masy lidí a pro ovce…Rádoby lidová politika, vysoké ceny, nízká spolehlivost a šetření životního prostředí, které na prostředí nemá stejně skoro žádný vliv…Fakta jsou fakta 🙂

  4. Nechápu proč to vůbec někdo řeší. Neměli by se řešit spiš lodě lokomotivy a letadla?? Ono je jednoduši buzerovat automobilky než letecké či lodní společnosti. Vim ze se někde začít musí ale začněme tam kde to bude efektivnější.

      • A říká ti něco MHD a železnice ??? Tak než začneš vyřvávat zařiď ať se kontejnery vozí vlakem a lidi ve městě v tramvaji. Jinak na lokální městský smog funguje jediné řešení a to globální termonukleární válka.

  5. To jako naznačaujete že Francouzi nebo Japonci s těmi jejich shity můžou konkurovat němcům a jejich automobilkách? 😀 Probuďte se 😀 VW potažmo němci jsou jiná liga oproti ostatním. Japonci a Francouzi? Takovej odpad nestojí ani za řeč… JIné automobilky radši nejmenuju vůbec

    • Právě vy jste na omylu. Francouzi i Japonci jsou se vším dál a lepší. Němčoura a jejich Škodovku nebrat. Frantíci staví nadčasová auta co vyráběli před 15 lety to teď vyrábí WW.

    • To co umí v benzínových atmosférách Mazda nebo Subaru, to je ještě k tom boxer, o tom si v koncernu jen mohou nechat zdát…Jestli motor, tak BMW, Porsche nebo Mercedes…

  6. Je krásné, jak řeší evropská unie EU normy pro auta. Ale proc? Kvuli penězům a nikoli přírodě, zástěrka skleníkových plynů, ekologie…. přesně jak je napsáno v jiném příspěvku, jedna zaoceánská loď vyprodukuje tolik škodlivin, jako všechna auta na světě a je to v pořádku, letecké motory mají účinnost jako trabant a kolik nám jich létá nad hlavami…… ale ždímat peníze je jednodušší z nás lidí než nadnárodních korporací. Proto některé značky aut odchází z trhů v EU, protože řekly dost a nenecháme se utlačovat nesmysly z EU. Třeba Infinity. Holt žijeme a diktují nám vše jak za války, jen nenápadně za pár argumenty, že je to pro nás dobré.

    • To co jste napsal je pěkná kravina. Jedna loď má takové emise jako zhruba 15 mil. aut a pokud vím, tak na světě je aut podstatně více. A zadruhé tady jde hlavně o lokální smog ve městech…

      • S tím 15milionů aut souhlasím,ale těch lodí jede po mořích tolik,že opravdu škodí více. Pro životní prostředí je horší benzínové auto než naftové.A ten smog dnes dělají hlavně továrny a né moderní auta.

  7. Když si odmyslím NOx, tak ohledně CO2 je jediná možnost jít dolů s výkony a hmotnostmi. Výkon je spotřeba, hmotnost vozu ji podporuje. Takže pokud bych chtěl mít auto, které jezdí v reálu za tři litry, musím dát malý motor a vytvořit velmi lehké auto. Velmi lehké auto se vyrobit dá, ale nedají se pak splnit limity pasivní bezpečnosti. Lehké auto bude muset být malé, což zákazníci nechtějí, protože jsme čím dál tím vyšší a do malého auta se nesložíme a navíc na štreku je to děs. Spotřeba je o rychlosti, takže omezit dálniční limit na 110 – 120 km/h – a to bych se pak jako zákonodárce bál chodit po ulici… 🙂 I když u nás nevidím důvod pro vysoký limit, jsme tak malá země, že se na druhý konec republiky dostaneme relativně brzy i při stokilometrové rychlosti…
    Hybridy nejsou řešení pro dlouhé cestování, protože se prakticky aku nemá kde bez energie z motoru dobít, brzdění motorem po dálnici je téměř nulové (kdo má hybrida to potvrdí). Vyplatí se možná ve městě, ale opět problém s vyšší hmotností vozu, které sebou vozí těžký akumulátor.

  8. Tento system už jsem řešil u Seatu Alhambra,dnešní servisní technici to neumí diagnostikovat,na tomto autě ve značkovém servisu třikrát po sobě vypalovali DPF filtr auto bylo předáno že vše ok ale auto ujelo pouze 10 km, vystřelilo těsnění mezi DPF a SCR a urazilo trysku AdBlue auto muselo být odtaženo.
    Po následné rozebráni a rozřezáni SCR kat.se zjistilo že se rozpadl první SCR a ucpal ten druhý a v motoru o 2 litry oleje vice, kdýž jsme to dovezly do Seatu tak se nám vysmály že to není možné a vinu odmítly ,nabídly kompenzaci trysku za 12 000kč a SCR kat 73 000kč.
    Tady zapracovala fyzika vysoká teplota při vypalování studené AdBlue a keramika praskla.

  9. Značek WV Šrot a Škoda Šrot se zástává jen tro.. nebo placenej “odborník”, souhlas hlavně neposílat do USA.

  10. Japonské vozy jsou mnoho násobně spolehlivější nežli koncern VW. Ten kdo tvrdí opak, tak nemá dostatek zkušeností a hloupě prezentuje svoje omezené názory. Pracoval jsem mohou let pro VW a mnoho pro Toyotu a Lexus. VW je časovaná bomba a podvod a klienty. U VW má výhráno jen ten, kdo má na nový vůz a po 3 letech ho prodá. Diesel patří do kamen !

  11. To nevypadá na simple clever.
    Kamarád nešáhne na nic jinýho, než koncern,ale o své 2taktní TSI v superbu nemluví vůbec nadšeně.
    – Pokud papá litr oleje na 1000, tak to musí být 2takt, jako můj trabi.

  12. Jo, jo nějak se poslední dobou v koncernu nedaří, podvodný software jim myslím vyšpiclovali “zámořští kamarádi” při nějaké průmyslové špionáži, protože když mohli odposlouchávat vrcholné evropské politiky, viz. nedávná aféra, tak mohli štrachat i v interní korespondenci VW, našli asi nějaké signály , tak to potom navlékli, že to “zcela náhodou” našla nějaká malá “zámořská” laboratoř ukryté v SW klimatizace… no ohromná náhoda, že. No a nyní mají svolávačku na ty nové motory, cukají se jim, myslím že mají označení 1.5 TSI…

  13. Je to jen boj o prachy a oblbování pitomejma ekologama , vymýšlení zbytečného ! Plynová auta jsou v pohodě a mají funkční zázemí ! Je zajímavé , že nikdo nepíchne do nejhoršího hnízda – letecké dopravy ! To je největší průšvih – jenom nás ročně přeletí téměř milion letadel , krerá vše vypustí skoro ve stratosféře , kde je okolo -60℃ !! Trápí Vás sucho nebo pŕívaly , podívejte se nad sebe jaká nás obíhá clona ! Ale to je nedotknutelný kśeft do kterého si nedovolí nikdo rejpnout !

  14. Vyserte se nato jde jen o peníze jak nás vyždímat za ekologii je to naprostý nesmysl na co si tu všichni hrajeme již se dávno zjistilo že oteplování naší planety má na svědomí uvolňování hlavně uhlíku z hornin v určitých časových obdobích které mohou trvat tisíce let a stále se opakují my to vůbec nejsme schopni nějak radikálně ovlivnit !!! Převážně mladí lidé jsou velmi ovlivnitelní a vůbec to nechápou myslí si že auto na baterky něco změní že je to eko .Právě na opak těžba nerostů na výrobu článků ,samotná výroba hlavně v Číně kde se na ekologii kašle ,recyklace starých článků ,dobíjecí stanice s masivní výrobou neekologické elektřiny atd atd je to hnus hlavně jsem eko !!! Lidé myslete tady nejde o přírodu tady jde o kšeft !!!!!!!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: