Téměř jednovaječná dvojčata, specificky na českém trhu ale také hlavní konkurenti. Porovnali jsme modernizované verze manažerských bestsellerů z koncernové stáje.

I když se čím dál víc zákazníků ubírá směrem k různým derivátům kategorie SUV, pořád platí, že klasická manažerská kombi své místo na trhu mají. Typickým zástupcem tohoto segmentu je Volkswagen Passat, který je v našich končinách často srovnáván se Škodou Superb. I my jsme kdysi takové srovnání realizovali, a ne jednou. A protože letos oba zmíněné modely prodělaly poměrně rozsáhlou modernizaci, nastal ten správný čas na další kolo tohoto sesterského souboje.

Na úvod je potřeba zmínit jednu důležitou drobnost. Shodou nepříznivých okolností se nám totiž nepodařilo sehnat zcela porovnatelné verze. Ačkoliv technický základ obou aut je identický, testujeme naftový dvoulitr o výkonu 140 kW (190 k) spojený s automatickou převodovkou a pohonem všech kol, výsledné ladění Passatu a Superbu se dost liší. Zatímco Superb dorazil v novém provedení Scout opatřeném zvýšeným podvozkem a hlavně tlumiči naladěnými právě pro Scout, Passat naopak dorazil ve variantě R-Line. Ta sice nutně neznamená sportovní podvozek snížený o 15 mm (připlácí se samostatně ve všech výbavách) a testovaný exemplář ho také neměl, i tak je ale rozdíl v naladění podvozku poměrně výrazný.

Najdete 10 rozdílů? Marná snaha…
…motorové prostory jsou identické

V některých ohledech tedy srovnávat můžeme, v jiných aspektech ale půjde spíše o dvojitý test. Zároveň platí, že oba výrobci vám dokážou nabídnout to samé. V případě Superbu si můžete pořídit výbavu Sportline, pokud chcete terénně laděný Passat, k dispozici je varianta Alltrack. Sportovní i „terénní“ podvozek navíc můžete kupovat u obou modelů i samostatně pro jiné výbavy.

Na pohled změny více méně stejné 

Modernizace Škody Superb a Volkswagenu Passat se co do vnějšího designu nesla v podobném duchu. Přepracovaná příď, nová kola, jiná koncová světla a tak podobně. Superb se změnil méně, Passat o něco více. Díky tomu už není tak přísně strohý, jaký býval před faceliftem. Pořád ale platí, že zájemci o opravdu zajímavý vzhled budou muset vyrazit do showroomu nějaké jiné značky. Třeba k Peugeotu pro 508.

Superb se změnil méně…
…Passat výrazněji

Úpravy vnějšího vzhledu přinesly také funkční novinky. Obě auta například dostala diodové světlomety LED Matrix, přičemž ty měly ve výbavě oba testované exempláře. V praxi jde o vítanou novinku, která významně zlepšuje jízdu v noci po neosvětlených silnicích a na dálnicích, kdy systém plynule mění světelný kužel tak, aby nebyli oslňováni okolní řidiči a zároveň aby byl v co největší míře osvětlen prostor před vozem. Subjektivně se zdála být lepší světla v Passatu, protože Škoda Superb zejména při jízdě v levém pruhu na dálnici často přehlížela automobily jedoucí vpravo a nechávala svítit pravé dálkové světlo.

Sportovní režim digitálního přístrojového štítu Superbu má centrální otáčkoměr
Passat má už třetí generaci infotainmentu. Ještě to chce ale vyladit

Interiéru pak dominují velké displeje, což v dnešní době určitě není nic překvapivého. Zajímavé ale je, že Passat B8 byl prvním Volkswagenem, který před lety digitální přístrojový štít začal nabízet, zatímco Škoda Superb dostala tuto věc právě až spolu s nedávným faceliftem. Další novinku pak představují multimediální systémy, přičemž ty jsou odlišné, i když by se na první pohled mohlo zdát, že jsou naopak stejné.

Škoda si musí na novinku ještě počkat 

Passat v rámci modernizace obdržel nejnovější variantu multimediálního systému, respektive se systémem We Connect, který nahradil platformu Car Net. Pokud vás zajímají podrobnosti, můžete si je přečíst v samostatném článku:

Volkswageny budou umět vše, ale dovolí jen to, co si zaplatíte. První takový je nový Passat

V zásadě jde o to, že je systém konstantě připojený na internet a toto připojení vůz využívá v mnoha různých směrech. Tím nejzajímavějším je možnost použít různé profily, které zachovávají nejrůznější nastavení vozu. Nechybí odemykání pomocí chytrého telefonu nebo obchod, prostřednictvím kterého bude možné na dálku kupovat některé funkce vozu. Co přesně Passat v tomto směru aktuálně nabízí, to vám ale říci nemůžeme, protože během celého týdne obchod nefungoval (automobilka se údajně potýká s problémy, které intenzivně řeší). Oficiálně ale můžete takto kupovat například datové balíčky pro využívání zábavních on-line funkcí nebo více takzvaných mobilních klíčů. Pokud jde o hardware, na výběr jsou verze s osmipalcovou obrazovkou a ty testované s displejem o velikosti 9,2″.

V nabídce jízdních módů Superbu naleznete i jeden pro jízdu mimo zpevněné komunikace
VIP sedící vzadu může těmito tlačítky ovládat polohu pravého předního sedadla

Superb ovšem ještě stále používá starší systém, i když třeba velikost dostupných obrazovek je stejná. Výrobce mluví o druhé generaci, přičemž Passat už používá generaci třetí. Kromě chybějícího obchodu to poznáte třeba podle klasických USB, zatímco Volkswagen už má USB-C. Superb zároveň neumí bezdrátový Apple CarPlay. V tomto směru je horší nejen než Passat, ale také třeba ve srovnání s levnějším crossoverem Kamiq. Přestože je otázka, jak moc přítomnost druhé generace multimediálního systému v praxi vadí. Novinky, které přináší novější systém, jsou zatím spíše nepodstatné a ani během testu nám v Superbu nic co do multimédií nechybělo. Stejný multimediální systém jako Passat má aktuálně zatím jen plug-in hybridní Superb iV. Ostatní verze ho dostanou v polovině roku 2020.

Starší systém pak znamená také „obyčejné“ hlasové ovládání. Takže žádné „Okay, Lauro“, nýbrž klasické mačkání tlačítka na volantu. Opět, vůbec ničemu to nevadí. V Passatu už jsme sice mohli využívat modernější variantu aktivovanou povelem „Ahoj, Volkswagene“, jenže to je zdlouhavé a zejména při jízdě vyšší rychlostí po dálnici musíte na svůj Volkswagen mluvit hlasitěji, než by se vám možná líbilo. V ani jednom případě nelze hlasem ovládat nic jiného než věci související s multimediálním systémem, telefonováním nebo navigací. Klimatizaci ovládat hlasově nelze ani v Passatu. Zatím. Až tato funkce přijde, bude to už třetí způsob, jak klimatizaci ovládat, protože Passat i Superb stále mají klasický panel s pevnými ovladači, ale zároveň lze využít ovládání přes centrální displej. Které je co do jednoduchosti a přehlednosti daleko horší.

Mělo by jít o stejné motory, projevují se však rozdílně

K tématu multimédií ještě jednu drobnost. Některé věci lze ovládat i z volantu, přičemž s příchodem digitálních přístrojových štítů tlačítka na volantu ještě přibrala na významu. Řešení Škody je nesrovnatelně lepší, přehlednější a intuitivnější. I díky tomu, že pro tempomat zůstala samostatná páčka pod volantem. Passat má vše na volantu, tlačítek je více a člověk se hůře orientuje. Škoda i Volkswagen pak mají jako už tradičně nectnost v podobě nastavení intenzity podsvícení zahrabaného kdesi hluboko v menu. Volkswagen alespoň nabízí zkratku v podobě vysouvací lišty na základní obrazovce. Škoda takovou zkratku nemá.

Prostor: Superb je lepší jen v podélném směru

Vnější rozměry se samozřejmě nijak zvlášť nezměnily, takže stále platí, že zájemci o auto, které bude vozit cestující zejména ve druhé řadě, raději sáhnou po Škodě Superb. Ta má delší rozvor náprav (2841 mm vs. 2786 mm) a vzadu je to hodně znát. O kolik přesně více místa Superb nabízí, to najdete v samostatné tabulce.

Tabulka: Srovnání vnitřního prostoru Škody Superb a VW Passat

Prostor pro cestující (cm) Škoda Superb Comb Volkswagen Passat Variant
Šířka v úrovni loktů vpředu: 150 153
Šířka v úrovni loktů vzadu: 151 152
Prostor pro hlavu vpředu min/max.: 94/102 94/102
Prostor pro hlavu vzadu: 99 102
Prostor pro nohy vzadu minimální: 23 17
Prostor pro nohy vzadu maximální: 47 43
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem: 33 27
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem: 31 23
Délka sedáku vpředu: 49 50-52
Délka sedáku vzadu: 49 48
Délka opěradla vpředu: 64 64
Délka opěradla vzadu: 64 68
Šířka prostředního sedáku vzadu: 24 24

Z tabulky je dobře patrné, že kromě podélného prostoru ve druhé řadě nabízí Passat ve všech ohledech více. Interiér má širší a překvapivě disponuje rovněž větším místem pro hlavu. Zejména ve druhé řadě sedadel. Ať už si ale vyberete z této dvojice cokoliv, vždy dostanete velmi prostorné auto, ve kterém se vážně tísnit nebudete.

A do kterého zároveň naložíte poctivou porci nákladu, což lépe popisuje další naše tradiční tabulka.

Tabulka: Srovnání zavazadelníků Škody Superb a VW Passat

Prostor pro zavazadla (cm) Škoda Superb Combi Volkswagen Passat Variant
Šířka mezi bočnicemi 101 100
Maximální šířka 108 140
Výška po roletu 49/57 48
Délka ložné plochy 106/116 112
Výška nakládací hrany 64 61
Šířka vstupního otvoru 109 107
Výška vstupního otvoru 91 86
Max. délka nákladu 234 224

Podle oficiálních tabulek nabízí zavazadlový prostor Škody Superb Combi o deset litrů více než v případě VW Passat Variant (660 vs. 650 litrů). Pokud jde o konkrétní rozměry, Superb má zavazadelník hlubší a delší. Passat ale dokáže nabídnout výrazně větší maximální šířku, protože obětoval pravidelný tvar lepšímu využití. Pro úplnost, zavazadelní VW Passat jsme měřili pouze s podlahou v horní poloze, protože kvůli plnohodnotné rezervě nebylo možné umístit dno do základní pozice.

Výšku nakládací hrany berte s rezervou. Scout má zvýšený podvozek a Passat naopak snížený
Kvůli většímu vstupnímu otvoru se vám ale budou objemnější věci lépe nakládat do Škody Superb

Celkově lze říci, že obě auta jsou velmi prostorná a uvnitř vypadají skutečně dobře. Lepší dojem na nás ale udělal Passat, který v interiéru působí více jako prémiový automobil a zdál se nám rovněž tišší. I Škoda využívá kvalitní materiály, ale na svého sourozence v tomto směru něco málo ztrácí. Kompenzuje to ovšem trochu větší nabídkou prostoru uvnitř.

Stejné motory, jiný charakter 

Nabídka motorizací je dnes už v podstatě identická. Škoda Superb dostala v rámci faceliftu také plug-in hybrid, který byl k dispozici pro Passat už několik let. Obě auta si rovněž můžete koupit třeba s „policejní motorizací“ 2.0 TSI o výkonu necelých 200 kW (272 koní). V případě Superbu stále jde o historicky nejrychlejší Škodu, jakou kdy tato automobilka běžným zákazníkům nabízela. Unikátem vyhrazeným pro Passat tak teď zůstává už pouze naftové biturbo, které zatím ze Škodovek dostal jen Kodiaq RS. Naším případem je ale naftový jednou přeplňovaný diesel 2.0 TDI naladěný na 140 kW (190 k) a 400 Nm spojený s pohonem všech kol a sedmistupňovým automatem. Ani jeden vůz osazený touto motorizací nepoužívá systém Twin Dosing, tedy dvojité vstřikování močoviny. Ten se týká až motoru 2.0 TDI Evo.

Podle tabulek by mělo jít o naprosto identické motory (mají kód DFHA), je ale zajímavé, jak odlišně se od prvních metrů jízdy projevují. Zatímco Passat má i v komfortním režimu daleko větší chuť k akceleraci a jeho variace na téma 2.0 TDI působí příjemně živě, Superb je mnohem více letargický. Důvody by se nabízely různé, odlišný reálný výkon za tím ale nehledejte. Obě auta během testu navštívila brzdu kolegů z Dieselpower a naměřené výsledky jsou v podstatě identické. Přesvědčit se o tom můžete v následujícím grafu:

Passat se projevoval více dynamicky a i reálně byl rychlejší, měření na brzdě ale ukázalo, že oba motory jsou naladěny identicky a dosahují stejných maximálních hodnot. Volkswagen vykázal 200 koní a 418,5 Nm, Škoda 199,9 koní a 417,5 Nm

O tom, že Passat jen nepůsobí dynamičtěji, ale že rychlejší opravdu je, svědčí měření akcelerace. Rozdíl při sprintu na 100 km/h je 0,5 s ve prospěch Volkswagenu, při akceleraci na 150 km/h už to je 0,8 s. Přesná čísla opět najdete v tabulce. Mimochodem, obě auta mají funkci Launch Control, takže se z místa dokážou odpíchnout velmi svižně. Passat o trochu svižněji.

Tabulka: Porovnání akcelerace Škody Superb Scout a VW Passat Variant

Akcelerace Škoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 VW Passat Variant 2.0 TDI 4Motion
0-50 km/h (s): 2,7 2,5
0-100 km/h (s): 8,8 8,3
0-130 km/h (s): 14,6 13,8
0-150 km/h (s): 19,9 19,1
30-50 km/h (s) 1,4 1,3
50-70 km/h (s) 2,0 2,0
80-120 km/h (s) 6,5 6,1
130-150 km/h (s) 5,3 5,2

Zde ještě jednou to samé, ale vyjádřeno v grafické podobě zachycující srovnání nejlepších pokusů obou testovaných vozů. Vidíte, že Passat je vždy nepatrně rychlejší. Teoreticky by důvodem mohlo být odlišné naladění převodových poměrů, nebo třeba jen jiný stálý převod, Volkswagen ale na rozdíl od Škody tyto údaje nezveřejňuje, takže je porovnat nemůžeme. Nejpravděpodobnějším vysvětlením ale nakonec bude vyšší hmotnost. Superb Combi je totiž těžší o 87 kg a navíc ve vyšších rychlostech nebude verzi Scout příliš hrát do karet ani zvýšený podvozek.

Každopádně z pozice řidiče je sympatičtější Volkswagen Passat. Škoda Superb také umí jezdit po dálnicích rychle, ale zejména po přímém přesednutí z Passatu prostě působí líně. Pokud jde o spotřebu, ta je u obou vozů zhruba stejná. Při svižnějších jízdách po dálnici očekávejte hodnoty kolem osmi litrů, když zvolníte, snadno se dostanete na čísla začínající šestkou.

Cestování víceméně shodné, a přece trochu odlišné 

Protože se nám do testu dostavily rozdílné verze, nepřekvapí, že podvozky tentokrát tak úplně porovnávat nemůžeme. Passat sice neměl sportovní podvozek, i tak ale byl oproti Scoutu samozřejmě tužší a v zatáčkách o něco jistější. Superb Scout je více houpavý a tím pádem se v zatáčkách také více naklání. Filtrovat nerovnosti ale dokážou obě tyto varianty důstojně.

Řízení působí lépe v Passatu, ale to je částečně dané kratším rozvorem a kratší celkovou délkou. Superb zejména kvůli svým rozměrům dopřeje řidiči takový ten pocit z řízení autobusu, kdy je větší část vozu za vámi. Ani o jednom z těchto aut ale nelze říci, že by nabízelo nekvalitní jízdní vlastnosti. Naopak. Jsou stabilní, v zatáčkách jistá a zvládnou i sportovní svezení po okreskách.

Superb Scout: Víc než auto s paketem pro špatné cesty
Zatímco Sportline se od klasické verze liší tím, že má pouze sportovní podvozek ve standardní výbavě, Scout není jen Superb s paketem pro špatné cesty. Jak nám před časem vysvětlili zástupci značky během prezentace modernizovaného Superbu, ochrana částí podvozku je u Scoutu sice shodná s paketem pro špatné cesty, nicméně Scout má vlastní naladění pružin.

Pokud chcete hledat rozdíly, musíte zkoumat detaily. Třeba adaptivní tlumiče nabízí jak Scout, tak Passat R-Line, ale Passat vám umožní jejich nastavení ve více krocích. Kromě obvyklých režimů Comfort, Sport a Normal si můžete ve Volkswagenu nastavit i jakési „mezirežimy“. Popravdě, dokud jsem na to nepřišel, rozhodně mi taková možnost nechyběla, ale třeba se to bude někomu líbit.

Dálniční známky 2020: Škoda Superb, sportovní BMW, Mercedesy nebo Volva je už nepotřebují (galerie)

Další zajímavou odlišností je fungování asistenčních systémů. Passat je v některých ohledech trochu dále. Třeba se umí adaptovat na váš styl jízdy ve smyslu pozice vozu v jízdním pruhu. Když budete držet automobil zhruba deset sekund blíže levému kraji, systém vedení v pruzích si tuto pozici zapamatuje a bude pak už držet vůz zhruba stejně, jako jste mu to ukázali. To Superb neumí. Pokud ale nebudete zasahovat do řízení příliš dlouho a dojde na upozornění, vůz se srovná zpět do středu pruhu. Mimochodem také sekvence upozornění následujících poté, co přestanete řídit, je nepatrně odlišná. Passat dokáže, podobně jako třeba Audi, budit řidiče také taháním za bezpečnostní pás. Superb to nedělá. Obě auta ale umí bezpečně zastavit, i když zatím nedokážou zajet ke kraji vozovky.

Jednou ze zajímavých novinek je pak také tempomat, který umí sám zpomalovat před zatáčkami. Tuhle věc nabízí jak Superb, tak Passat, přičemž v praxi funguje celkem spolehlivě. Pokud nechcete, aby auto před zatáčkami samo zpomalovalo, dá se tato funkce vypnout.

Škoda Superb Scout vs. Volkswagen Passat Variant: Verdikt

Rozhodnout, které z těchto dvou aut je lepší, není úplně snadné. Na základě našich dojmů bychom skončili pravděpodobně u Passatu, protože nás přece jen více oslovil jízdou, trochu lépe působí také uvnitř a hlavně je celkově živější. Přitom jde stále o velmi prostorný automobil plný nejrůznějších a většinou velmi dobře fungujících technologií.

Jenže i Superb může nabídnout pádné argumenty. Je ještě prostornější, ergonomii má vyřešenou o něco lépe, asistenční systémy v nás budily ještě o něco větší důvěru a v neposlední řadě je Superb také levnější. Testovaný Scout začíná částkou 1 019 900 Kč, zatímco za Passat vybavený stejným motorem ve verzi Alltrack zaplatíte 1 130 900 Kč. Testovaná výbava R-Line pak vychází nejméně na 1 196 900 Kč, Superb Combi Sportline stojí 1 049 900 Kč. Jinak řečeno, pokud jste toho názoru, že Superb je přece jen lepší než Passat, hádat se nebudeme.

Foto: Petr Bača


Cena testovaných vozů včetně příplatkové výbavy: Superb 1 268 100 Kč; Passat 1 426 700 Kč

Technické údaje Škoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 VW Passat Variant 2.0 TDI 4Motion
MOTOR
Konstrukce: vznětový řadový čtyřválec EA288, uložený vpředu napříč vznětový řadový čtyřválec EA288, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1968 1968
Vrtání x zdvih (mm): 81,0 x 95,5 81,0 x 95,5
Kompresní poměr: 15,5 : 1 16,5 : 1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 140 / 3500-4000 140 / 3500-4000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 400 / 1900-3300 400 / 1900-3300
Převodovka: sedmistupňová automatická DSG sedmistupňová automatická DSG
Poháněná kola: všechna čtyři, mezinápravová spojka všechna čtyři, mezinápravová spojka
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 8,1 7,9
Nejvyšší rychlost (km/h): 223 225
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 5,8/4,6/5,0 5,8/4,6/5,0
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4863 4889
Šířka bez zrcátek (mm): 1864 1832
Výška (mm): 1496 1516
Rozvor náprav (mm): 2841 2786
Rozchod kol vpředu (mm): 1581 1578
Rozchod kol vzadu (mm): 1565 1564
Provozní hmotnost (kg): 1687
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2327
Objem zavazadlového prostoru (l): 660/1950 650/1780
Objem palivové nádrže (l): 66
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: zavěšení McPherson zavěšení McPherson
Podvozek vzadu: víceprvkové zavěšení víceprvkové zavěšení
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Brzdy vpředu: kotoučové brzdy s vnitřním chlazením kotoučové brzdy s vnitřním chlazením
Brzdy vzadu: kotoučové brzdy kotoučové brzdy
Rozměr pneumatik vpředu 235/45 R19
Rozměr pneumatik vzadu 235/45 R19
Škoda Superb Scout vs. Volkswagen Passat Variant: Koncernový facelift dvakrát jinak
Ohodnoťte tento článek!
4.8 (96.67%) 6 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

  1. Jsou to hodně podobná auta, rozdíl mezi nimi je malý. Jezdil jsem oběma. Hlavně pokud není možnost přímého srovnání, jsou vlastně stejná. Platí u nich především to, že pokud chcete normální auto, musíte objednat adaptivní tlumiče, jinak se to nehodí. I Peugeot 508 je podobně tuhý i odhlučněný. To u Mondea poznáte, kde je těch 150kg navíc..odhlučnění je o poznání lepší a podvozek je funkční. Nehoupe se jako Superb a jde hezky za volantem (přeposilovaným) a při tom je o třídu pohodlnější.

  2. A opět a zase nesmysly jako všude jinde. Virtual Kokpit není novinka pro Superb 3 od faceliftu! Měl ho i předfacelift někdy od modelového roku 2019. Ach ti dnešní novináři.
    A hlavně srovnávat Scout s Rlinem muselo napadnout fakt jen d….a 😉

  3. Měl jsem Passata Alltrack a nyní mám Superb Scout,obě auta jsou dobré,ale Passat byl podstatně dražší,rozdíl v kvalitě je nepatrný,já jsem se Superbem velmi spokojen.B.Hanák

PŘIDAT KOMENTÁŘ: