Většině řidičů vadí zbytečně pomalá jízda pod maximálním povoleným limitem, ukázal průzkum

04.10.2022
24 nových názorů
Autor: Lukáš Dittrich
  • Podle norského průzkumu obtěžuje zbytečně pomalá jízda 65 % řidičů 

  • Respondenti také často uváděli, že právě kvůli příliš pomalu jedoucím řidičům zažili na silnici nebezpečné situace 

  • České zákony zbytečně pomalou jízdu znají, ale v praxi lze tento přestupek řešit jen velmi obtížně

  •  

V Norsku se objevil zajímavý průzkum. Provedla ho společnost Ipsos pro tamní pojišťovnu Gjensidige, která výsledky zveřejnila prostřednictvím oficiální tiskové zprávy. V průzkum většina dotázaných uvedla, že jim automobily jedoucí pod maximální povolenou rychlostí vadí. Mnozí také na norských silnicích zažili kvůli pomalým řidičům nebezpečné situace.

Podle norského průzkumu obtěžuje zbytečně pomalá jízda 65 % řidičů a navíc sedm z deseti dotázaných zmiňovalo, že kvůli pomalým svátečním řidičům museli na silnici řešit nebezpečné situace. Norská pojišťovna toto zdůrazňuje v kontextu dvacetiprocentního nárůstu nehod na tamních silnicích oproti pandemií poznamenaném roku 2021. Současně připomíná, že pomalý řidič, za kterým se vytvoří kolona, by měl zajet ke straně a umožnit ostatním bezpečně předjet. Naopak řidiči, kteří chtějí pomalý vůz předjíždět, by tak měli činit jen tehdy, pokud si jsou opravdu jistí tím, že z protisměru nic nejede.

Nepovolená není nepřiměřená. Překračování rychlosti je i u těžkých nehod zcela marginální příčinou
Přečtěte si také:

Nepovolená není nepřiměřená. Překračování rychlosti je i u těžkých nehod zcela marginální příčinou

Výsledky norského průzkumu jsou poměrně zajímavé především kvůli charakteru tamního provozu, který je obecně pomalejší. Navíc v Norsku jezdí obrovské množství elektromobilů, které jednak svádí k pomalé úsporné jízdě, ale na druhou stranu právě předjíždění (pružné zrychlení) je jejich královskou disciplínou a elektromobily ho zvládají velmi rychle.

Vadí vám zbytečně pomalí řidiči?

Zbytečně pomalá jízda je fenomén, který se vyskytuje také na českých silnicích a na který pamatuje i tuzemský silniční zákon. V něm se přímo uvádí, že řidič nesmí „omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, zejména bezdůvodně pomalou jízdou a pomalým předjížděním.“ Policie ale tento problém v podstatě neřeší, protože na rozdíl od překročení maximální povolené rychlosti zde není jasně stanovena hranice, od které je už daná jízda bezdůvodně pomalá. Policie může mnohem lépe trestat pouze přestupky s pomalou jízdou často související, jako je například prohlížení zpráv na telefonu.

Zdroj: Gjensidige

Whocares (neregistrovaný)
Svedske dalnice jsou peklo. Rovny dlouhy kus, kde je predepsane tempo sneka. A Švédi bez blinkru a bez kouknuti do zrdcatka hop do leveho pruhu. Tam uz se vratit nikdy nechci
Tom (neregistrovaný)
Na západě vjedeš do dědiny těsně nad 50 a už tě mají takhle by to mělo bohužel fungovat všude. Pokuty jsou strašně nízké u nás. Proto umírá tolik lidí na cestách. Klidně bychom měli stanovit pokuty severských zemí. Třeba třetinu veškerého majetku. Potom nebude docházet k nehodám viz Bratislava.
Jirka (neregistrovaný)
Nevím kam u nás všichni tak pospíchají. Jezdím po celé Evropě, nikde se tak nespěchá jako u nás. Např. ve Švédsku jedu na dálnici 105 (tam kde mají 110) a nikdo mě nepředjíždí (mojí švédští přátelé se vždycky u nás ptají kam všichni tak pospícháme ??). U nás jezdím běžně 100-105 Km/hod na silnici I.tř. a všichni mě předjíždějí ? Na dálnici 120-130 Km/hod a 50% aut mě předjíždí. Řekne mi někdo kam všichni tak pospíchají ??
Pochtli (neregistrovaný)
Protože jsou vyježdění řidiči, co se při stanovených limitech prostě nudí? Protože nestíhají? Protože řízení nemilují a chtějí mít cestu co nejdřív za sebou? Protože jsou v daném místě zbytečně nízké rychlostní limity?
V.D, (neregistrovaný)
Skoro všichni tady řešíte rychlost na hranici povolené a vše co jede o 5 km/h pomaleji považujete za brzdu provozu. A napadlo někdy někoho z vás, že nejtolerovanější, co se týče překračování max. povolené rychlosti, jsou řidiči nákladních vozidel? Dle platné vyhlášky mohou jet max 80 km/h a to jak MIMO OBEC, tak i na DÁLNICI. Umíte si představit, že by jste je měli předjíždět max povolenou 90tkou - to by byly teprve nebezpečné situace a nekonečné kolony jedoucí 80tkou. Takže tím, že kamioňák jede 90 sice riskuje pokutu za rychlost ale těm za sebou umožňuje jet na hranici max povolené rychlosti. Pokud předjíždíme víc jak 90tkou a změří nás radar, tak máme flastr jistý a nikoho nebude zajímat, že bezpečné předjetí je co nejrychlejší předjetí - prostě jsme překročili max povolenou rychlost a šmitec.
Michal (neregistrovaný)
Uf, to je ale blbost! Kamioňáci jedou devadesát, protože jsou, ač to zákon zakazuje, většinou placení od kilometru! Jsem kamioňák a byl bych pro co nejčastější a nejpřísnější kontroly dodržování rychlosti OBZVLÁŠŤ u kamionů! A stejnou měrou pro kontroly dodržování Zákoníku práce, nařízení 561/2006 a nařízení 589/2006 zaměstnavately.
Jan (neregistrovaný)
taky neplynulá jízda, hlavně telefonující jedou chvíli 80 pak 110, šlápnou na to tam, kde se dá předjíždět, kde ne jedou zase pomalu
František (neregistrovaný)
Nejvíc mi vadí řidiči, kteří jedou stálu rychlostí 60 km/h. V naší oblasti, kde na menších silnicích střídá vesnici vesnice, mi v obci ujíždějí a mezi obcemi je doháním, ale předjet se už nedají, přichází další obec a zas ujíždějí.
Leo (neregistrovaný)
Před 60 lety, kdy jsem absolvoval první autoškolu (tehdy jen na motorku) nás instruktoři, vedle návyků k jízdě podle předpisů, učili, abychom provozu na silnici nepřekáželi. Jestli je v místě rychlost nějak omezená, znamená to, že tou rychlostí se jede bezpečně a spíš nebezpečné je té rychlosti nedosahovat. Tedy z křižovatky co nejsvižněji pryč, samozřejmě jet předpisovou (předepsanou) rychlostí i při jízdě obcí či mimo ni. A pokud už musíme být na silnici překážkou, aby byla co nejmenší. Tato logika je zřejmě na našich silnicích nesmyslem.
Karel (neregistrovaný)
Ti, co všude spěchají, většinou nejezdí za své náklady, ale za cizí (firemní). Mne běžně ve městě při 55 předjíždí, mimo město pro 95-100 totéž. Díky grafům a výpočtům v elektromobilu vím, že spotřeba energie je při 135 2x vyšší než při 100. Takže : Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest (J.A.Komenský) = sejdeme se na příští křižovatce, před přejezdem, v zácpě a pod. ... A BOURÁ JEN BLB ! ...
Harrison (neregistrovaný)
Právě proto, že tachometry "kecají" je namístě tolerance při měření rychlosti. Měla by být minimálně 10%.
Ondre (neregistrovaný)
Tak kolik je zbytečně pomalu? Když jedu 55 ve městě a předjede mě Volvo nejmíň 90kou na plné čáře před přechodem? Nebo jinde na 70ce si ani nevšimnu u auta co mě předjelo značky. Jinak používám GPS a odečítám rychlost z ní, podle toho jezdím. Ti co mi tvrdí, že při 55 km/h jsem v obci pomalý, tak můžou dál bourat a ničit ostatním život, například když blbeček proletí křižovatku za nepřehlednou zatáčkou s 50kou, málem vletí do svodidel protože neměl šanci vidět odbočující auto. Jen asi 100, jen mu pískaly gumy a blikaly brzdové světla na panické brždění. Tak si aspoň zatroubil co je za blbce.
Vladimír (neregistrovaný)
Na silnici je příliš mnoho aut a řidičů za volanty. Jsou místa, kde vím, že není radar, má se tam jet 70km/h a já jedu kolem 90km/h. Zezadu na mě bliká řidič, že jedu pomalu a při té mé devadesátce mě předjede. Co s tím? A takových míst je v Praze habaděj. Když jedu předpisově, tak zdržuji provoz a za mnou se tvoří fronta.
Tomáš Marný (neregistrovaný)
Ukazuje mi tachometr 50 pojedu tak co když ten radar naopak ukazuje víc ? Znám místo je jich jistě víc jsou od sebe 2 km jeden radar ukazuje že jedu 54 a jeden 52 takže jedu tak jak mi ukazuje tachometr v autě s některými policisty se dá ještě domluvit ale když je radar ten má toleranci a ten neukecáte a kretén co se za mnou lepí za mě pokutu platit nebude, taky miluju ty blbečky co strašně pospíchaj předjíždí v zatáčkách a pak je vidíte stát u pumpy a žrát hotdog, takže jestli se dostávaj do rizikových situací tak platí jednoduchá poučka když tam nevidím tak tam nejedu(nepředjíždím) další kapitola je přizpůsobení se počasí sníh, déšť....
Ivan (neregistrovaný)
Jezdím v obci tachometrových 60,reálně 55,mimo 103,reálně 97-99.Za celé roky jsem jim nestál za zastavení.Mají na radarech toleranci 3km a když to těch 55 odečtou,tak za 52 jim to nestojí za to.To samé mimo obec.Před lety jsem jel v Liberci na sedmdesátce tach. 80,neměřili 77(bylo to jiné auto,s poněkud přesnějším tachometrem).Odečetli 3km-74 a měl jsem to za stovku.Fakt nevím,jestli jim to stálo za to.Jenže měli zrovna nový radar a chtěli si vyzkoušet.
činčila (neregistrovaný)
Ono hlavně leze na nervy to, že musím jet na trojku, místo čtyřky, pětky. A ten benzín taky něco stojí.
maly had (neregistrovaný)
Zákon 361/2000 říká, že řidič smí jet nejvýše rychlostí..... a není tam slůvko "musí" jet rychlostí . My staří si pamatujeme, že tam bylo slůvko "DO" , tedy do rychlosti 50, 90 a pod. Ale je tam také ustanovení, že - musí jet vždy tak, aby mohl bezpečně zastavit. Pojem bezdůvodně pomalá jízda se zcela určitě netýká běžného provozu, kdy místo 90 jedu ekonomickou rychlostí 80.
Ivan (neregistrovaný)
Více takových pitomců,jedoucích ekonomicky 80.Samozřejmě,ta kolona za nimi jim nevadí.Že nutí ostatní je předjíždět jim nevadí.Že vznikají nebezpečné situace jim nevadí.Jedou ekonomicky 80.Kolik asi ty vole ušetříš?Ale nasereš hodně lidí.A vo tom toje.
Pavel (neregistrovaný)
Ano na 90 jedete 80 ale, takových 60 to je teprv potěší, nejlépe v provozu a ten dotyčný moc dobře ví že zdržuje a baví se tím. To že jede 60 a nespěchá neznamená že ti zanim také nespechaji.Dobry jsou ridici co v obci jedou 70 a mimo obec 50.
Filip (neregistrovaný)
To je složité, záleží na situaci, nedá se to paušalizovat. Spousta řidičů jezdí za nevhodných povětrnostních a provozních podmínek nepřiměřeně a prudi svým nebezpečným chováním ty rozumnější a zkušenější kteří z nedostatku dostatečné dohlednosti, nebo kvůli špatnému povrchu silnice (náledí, hodně vody na silnici) zvolní. Tady se pak nejedna o nepřiměřeně pomalou jízdu ale přizpůsobení stylu jízdy daným podmínkám.
Martin (neregistrovaný)
Každý tachometr kecá minimálně o cca 5 km/h. Takže ve městě na tachometru 55km/h Se zvyšující rychlostí odchylka stoupá. Takže mimo město na tachometru klidně 100km/h. Blbci co si myslí, že pomalá jízda je bezpečná se pletou. Ostatní se jich snaží ubavit a vznikají ještě nebezpečnější situace.
VV (neregistrovaný)
Ne vždy kecá. Nedá se na to spolehnout. Radar to nekompromisně a jistě nestranně změří a úředník poté pošle psaní v obálce s modrým pruhem. Pokud to neudělá již mikrovnka s obsluhou na místě.
Michal (neregistrovaný)
Jako nevadí mi pomalý řidiči ale pokud už jedou ve městě kde je padesátka třeba 20 kilometrů v hodině tak to už začíná být zaděláno na pěkný malér. A pak když náhodou se s nimi dá mluvit na semaforu tak mi řeknou že v autoškole rychleji nejezdili a že jim autoškole řekli že takhle klidně můžou jezdit zase dál .
  • Našli jste v článku chybu?