+

  • Úsporný motor 
  • Vynikající podvozek a jízdní vlastnosti
  • Bohatá výbava
  • Všední design, který nestárne

  • Prostornost je stále stejná a tedy podprůměrná
  • Ovládání většiny funkcí přes displej
  • Odbyté detaily, třeba kryt zavazadelníku

Volkswagen Golf lze považovat za krále hatchbacků. Nejen proto, že když řeknete slovo „hatchback“, pravděpodobně se vám vybaví tento vůz. Držel se navíc dlouhou dobu na místě nejprodávanějšího auta v Evropě. Vyrábí se od roku 1974 a nyní na trh zamířila už jeho osmá generace. Být rozšířený a známý ale přináší i problémy. Golf se musí vymanit ze všednosti. Jeho nejnovějšímu ztvárnění se to daří, ale jen částečně.

To nám došlo ve chvíli, kdy jsme přebrali klíčky od testovaného kusu ve výbavovém provedení 1st Edition a v bílém laku. Jakkoliv banánově žlutý kus z reklam vypadal zajímavě a neotřele, typicky „obchoďácké“ provedení zkoušeného kusu nás vrací na zem. Jistě, kdo se trochu vyzná v autech, mezigenerační rozdíl pozná. Otáčející se hlavy a zdvižené palce ale nečekejte.

Videodojmy: Škoda Octavia Combi 2020 podrobně. Víme, co umí a jak jezdí

To neberte jako výtku. Jisté „držení se při zdi“ se od Golfu očekává, což je patrné na každém jeho mezigeneračním přechodu. Posun designu je mírný, i když tvůrci tvrdí, že změnili velkou část karoserie. Nápadné jsou hlavně nové světlomety, které byly v testovaném modelu v provedení IQ.Light LED z příplatkové výbavy. V noci svítí jasně a daleko, dokážou prosvětlit prostor kolem jiných aut před vámi, aniž by je oslnily. Mají integrované mlhovky, takže je na černým a lesklým plastem zdobeném předním nárazníku nenajdete.

Není náhodou, že je právě Golf nositelem nového loga automobilky, které je decentnější. Vybranou výbavu auto na boku značí štítkem, což už jsme u některých jiných modelů značky viděli. Vzadu pak najdete diodová brzdová světla. Logo tam poslouží k otevírání pátých dveří. Vše doplňuje jednoduchý nápis Golf a mírně dozdobený zadní nárazník. Autu sluší 17“ kola, méně pak černá žraločí ploutev antény, která je v přílišném kontrastu s bílým lakem.

Uvnitř v novém

U Volkswagenů bylo dobrým zvykem, že když už jste jeden řídili, neztratili jste se v ovládání, pokud jste přesedli do jiného. Teď ale v takových případech nastane přechodová fáze, protože palubní deska osmého Golfu je naprosto jiná. Podobnost rozvržení ovládání lze vysledovat s novou Octavií, Golf také dostal multimediální systém MIB3. U něj se většina prvků přesunula na dotykovou obrazovku uprostřed, čímž se přiblížil třeba vozům koncernu PSA.

Interiér má moderní a jednoduchý design. Budete si na něj chvíli zvykat

Na rozdíl od nich se ale zdá, že je uspořádání menu promyšlenější. Na domovské obrazovce si můžete podle sebe nastavit jednotlivé funkce tak, abyste je měli neustále na očích a po ruce. To umí třeba zábavní systém od Renaultu. Posun mezi obrazovkami je hladký. Systém se tak trochu tváří, jako by byl iPhonem položeným na boku, včetně domovského tlačítka vlevo uprostřed. Chce to trochu zvyku, ale za pár dní už budete hravě nacházet své oblíbené funkce. I trochu zašantročené vypínání systému start-stop. Nápověda: ukrývá se nečekaně v menu nazvaném Stav vozidla.

Ovládání klimatizace je přijatelné, protože odezva na dotyk je blesková a virtuální tlačítka jsou dostatečně velká. Je ale dobré si uvědomit, že budete chtít přepínat funkce také za jízdy, a to už bude méně pohodové než otáčet fyzickým voličem. Podobně jako Octavia ale i Golf nabízí funkce chytré klimatizace s volbami na zahřátí rukou nebo čerstvý vzduch a tak je ovládání v závěru snazší. Všechny často používané položky včetně jízdních režimů si můžete vyvolat stisknutím dotykové plochy uprostřed pod obrazovkou. Na dotykovém panelu zase můžete měnit posouváním prstu teplotu nebo zapnout vyhřívání sedadel. Octavia má na tomto místě jen nastavení zvuku.

Virtuální kokpit nabídne několik módů zobrazení, ukáže i mapu
Ovládání klimatizace usnadní i možnost vybírat z chytrých funkcí

Druhá obrazovka patří virtuálnímu kokpitu a nahrazuje klasické ručičkové ukazatele rychlosti a otáček. Má několik módů zobrazení, které se přepínají tlačítkem view na novém volantu. Tady je ovládání poměrně intuitivní. Můžete si nechat ukázat více informací z palubního počítače nebo navigaci. V závěru ale stejně budete asi nejčastěji používat ztvárnění klasických budíků. Golf v tomto směru plní očekávání a přesně dle své filozofie ničím dech nevyráží.

Vnitřní prostor? Prostě Golf

Osmý Golf stojí na platformě MQB Evo a mezigeneračně mírně povyrostl. Na délku mu nyní naměříme o 36 mm víc, v rozvoru pak o 16 mm plus. V kabině se to ale prakticky neprojevuje, čistě pocitově je nový Golf totožný se starým. Ten nepodstoupil naše měření a tak jsme novinku srovnali s českým hatchbackem Škoda Scala, konkurenční Kiou Ceed a odcházejícím Seatem Leon.

Místo na zadních sedadlech? Tady Golf králem třídy určitě není

Třeba šířkou v loktech je Golf víceméně průměrný, prostorem pro hlavu vpředu a hlavně vzadu ale zklamal. Pokud se posadíte do druhé řady, dostanete o 11 cm méně místa než ve Scale. To už je cítit. Je tu také méně prostoru na nohy než v českém modelu a také než v Ceedu. Alespoň, že vpředu to zase Golf zachraňuje mechanicky posuvnou oporou pro stehna, čímž vyhrává v kategorii nejdelšího sedáku. Více už prozradí následujcí srovnávací tabulka:

Tabulka: Vnitřní prostor Volkswagenu Golf a srovnání s konkurenty

Prostor pro cestující (cm) Volkswagen Golf Škoda Scala Kia Ceed Seat Leon (starý)
Šířka v úrovni loktů vpředu 149 146 150 148
Šířka v úrovni loktů vzadu 145 143 147 147
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 92/101 95/104 95/101 94/99
Prostor pro hlavu vzadu 85 96 97 93
Délka sedáku vpředu 49/54 51 49 48
Výška opěradla vpředu - 64 62 65
Délka sedáku vzadu 47 49 47 43
Výška opěradla vzadu 66 66 66 68
Minimální prostor pro nohy vzadu 6 17 11 11
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem 17 23 18 16
Maximální prostor pro nohy vzadu 30 41 37 37

Z hlediska prostornosti nevyčnívá ani kufrem. Základní objem 380 litrů je totožný s minulou generací, Scala nabídne 467 litrů, Ceed 395 litrů. Kufr Golfu je však vybaven mezipodlahou, kterou lze snadno přesunout na dno zavazadelníku, nebo ji jen zvednou a zajistit západkami. Kromě 12V zásuvky nečekejte vzadu nic speciálního. Zadní asymetricky dělená sedadla se nesklopí do úplné roviny a lze je položit jen táhly na vrchu jejich opěradel.

Kufr Golfu je jednoduchý, kryje ho plastový dekl na provázcích
Šikovnou mezipodlahu můžete složit dolů, nebo takto upevnit

Golf trošku zklamal levným řešením krytu kufru. Jde jen o plastový dekl zavěšený na dvou šňůrkách s očkem. Připomíná to levné asijské vozy. Pokud prahnete po více podrobných údajích z kufru, pak je tu tabulka s naším měřením a opět i porovnáním s konkurencí:

Tabulka: Velikost zavazadelníku Volkswagenu Golf a srovnání s konkurenty

Prostor pro zavazadla (cm) Volkswagen Golf Škoda Scala Kia Ceed Seat Leon
Šířka mezi bočnicemi 103 109 98/105 104
Výška po plato (podlaha v dolní/horní poloze) 54/44 54 41/49 51
Délka ložné plochy (podlaha v dolní/horní poloze) 80/75 85 76/77 98
Výška vstupního otvoru 84 88 80 48
Šířka vstupního otvoru 105 106 111 110
Výška nakládací hrany 60 68 66 69
Výška otevření 5. dveří 186 188 187 -
Maximální délka nákladu 169 184 187 207

Z údajů je patrné, že Golf zase vychází spíš jako průměr. Má příjemně nízko položenou nákladou hranu, což oceníte při nakládce těžších předmětů. Zase by ale neměly být moc dlouhé. Na Scalu Golfu chybí 15 centimetrů. Kdo má stěhovavé pudy, ten si počká na Variant.

TSI poprvé jako mild-hybrid

Benzinový čtyřválec 1.5 TSI se bude do nového Golfu montovat hned ve třech variantách: 96 kW/200 Nm, 110 kW/250 Nm s vypínáním válců a 1.5 eTSI se stejnými parametry, ale doplněný o 48V mild-hybridní soustavu, což je případ testovaného auta. Motor je spojen s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG. V ceníku ho najdete jako 1.5 TSI EVO mHEV a vůz dostane na záď označení eTSI. Hlavní částí mild-hybridní soustavy je řemenem poháněný startér-generátor, který umí rekuperovat kinetickou energii a ukládat ji jako elektřinu do akumulátoru, což poté pomůže při rozjezdu nebo naopak dojezdu a zapojení systému start-stop o něco dříve. To vše má – třeba i s vylepšenou aerodynamikou – za cíl co nejvíc snížit spotřebu.

Test Seat Arona FR 1.5 TSI: Nechcete raději Ibizu?

Tabulka jde tak daleko, že u tohoto mild-hybirdu slibuje průměr 4,6 litru benzinu na 100 kilometrů. To je spíš pohádková hodnota. I tak jsme ale byli s výsledkem poměrně spokojení. S autem jsme ujeli zhruba 600 kilometrů po městě, okreskách a vydali se i na delší cestu po dálnici. Výsledek: 6,8 litru benzinu na 100 km, což je obzvlášť u málo zajetého vozu (měl jen něco přes 1000 km) vynikající výsledek. Čistě na okreskách a s lehkou nohou pak šlo dokonce jezdit i pod 6 litrů, na dálnici při svižnějším přesunu si vůz řekl o 7,4 litru.

Čtyřválec se schopností vypínání poloviny válců opravdu umí šetřit palivo
Nová generace zlepšila svou aerodynamiku, i to prospívá spotřebě

Automatická převodovka dostala pulzní volič, tedy malý joystick, který posílá informace do řídící jednotky. Totožný najdete i v nové Octavii. Řazení je bez problémů, parkovací poloha má samostatné tlačítko. Kdy by si chtěl řadit sám, tomu pomohou páčky na volantu. Během týdenního testu jsme je ale ani moc nepoužívali. Automat řadí chytře, v pomalých rychlostech neškube (možná je to právě zásluha hybridního systému). Nemile nás ale překvapil při zkoušce akcelerace. Tam i ve sportovním režimu nechával poměrně dlouhé prodlevy, což dokládá následující tabulka a hlavně graf při srovnání s Hyundai i30 Fastback s motorem 1.4 T-GDI.

Tabulka: Akcelerace Volkswagen Golf 1.5 eTSI a srovnání s konkurentem Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI

Naměřené hodnoty Volkswagen Golf 1.5 eTSI Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 3,53 3,55
0-100 km/h (s) 9,16 9,23
0-130 km/h (s) 14,65 14,78
0-150 km/h (s) 19,36 19,78
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,71 1,54
50-70 km/h (s) 1,93 1,80
80-120 km/h (s) 5,97 6,03
130-150 km/h (s) 4,69 4,99
Volkswagen Golf (červený) ztrácí proti Hyundai i30 do zařazení druhého rychlostního stupně, pak se síly srovnávají, aby Golf soupeři v rychlosti nad 50 km/h utekl. Oba se potkávají až nad 110 km/h a německý vůz pak směrem k vyšším rychlostem opět polevuje

Jak velí naše tradice, měřili jsme i chybu tachometru. Ta u Golfu není rozhodně velká, třeba na padesátce je rozdíl jen 1,7 km/h, na devadesátce 3,1 km/h. Virtuální přístroje jsou tedy poměrně přesné.

Naměřené hodnoty Volkswagen Golf 1.5 eTSI
ODCHYLKA RYCHLOMĚRU
Rychlost Rychlost dle GPS
50 km/h 48,3 km/h
90 km/h 86,9 km/h
130 km/h 125,7 km/h

I tak ale není Golf z hlediska dynamiky nikterak oslnivý a dokonce i výrazně pomalejší než udávají tabulky. Ve dvou jsme zrychlili z nuly na 100 km/h za 9,16 sekundy, což je o téměř 8 desetin pomaleji, než udává výrobce. Sportovní pocit z Golfu nečekejte, jako auto na běžné ježdění ale plně dostačuje. Navíc je zvukově příjemný v nízkých otáčkách, ve kterých automat drží vůz i při dálničním limitu. To spolu s rozumnou spotřebou hraje do karet názoru, že diesel nemusí být vždy nejlepší volbou.

Podvozek na výbornou

Z hlediska podvozku má ale Golf navíc. Chytře postavená platforma dostala znovu dva druhy zadní nápravy, podobně jako Octavia tak Golf nabídne buď jednoduchá vlečená ramena s torzní příčkou, nebo sofistikovanější multi-link. Ten je k dostání u vozů od 110 kW výš a zajišťuje solidní jízdní vlastnosti. Auto dobře filtruje i větší nerovnosti, kterých rozhodně na českých silnicích není poskrovnu a zadní kola si nedovolí odskakovat jen tak. Jízda je navíc stabilní i ve vysokých rychlostech a vůz se v zatáčkách jen minimálně naklání.

Golf sportovností nevyniká, na okreskách ale dokáže v omezené míře pobavit

Testovaný kousek byl opatřen příplatkovými tlumiči DCC, které mají nastavitelnou tuhost. Ta se mění nejen volbou jízdních režimů, tedy komfortního, normálního nebo sportovního, ale lze ji řešit i samostatně posuvníkem – poloh je mnoho. Rozdíl mezi nejkomfortnějším a nejsportovnějším módem je pořádně cítit. V tom prvním se auto mile pohupuje, v tom druhém přituhne až řidič dostane chuť „za to vzít“ a zkrotit svou oblíbenou okresku. Z toho ho ale vyvede řízení, které není vrcholem komunikativnosti, na druhou stranu alespoň nepůsobí tak virtuálně jako u nové Octavie. Je prostě takové neutrální, jako celý Golf.

Škoda Superb Scout vs. Volkswagen Passat Variant: Koncernový facelift dvakrát jinak

S autem se ale i tak dá najít trochu zábavy. Vůz má vpředu elektronický systém XDS, který se snaží simulovat diferenciál alespoň tím, že přibrzďuje v zatáčce vnitřní kolo. Hatchback tak nakonec v kombinaci sportovního režimu, manuálního řazení a nějaké té zatočené silnice vykouzlí radost z jízdy. Nesmíte ale předtím zapomenout vypnout některého ze sady elektronických asistentů, jinak se s vámi bude prát o volant.

Bohatá výbava a sebevědomá cena

Pokud byste si chtěli objednat totožné auto s testovaným, bude to už složitější. Model 1st Edition totiž v ceníku od poloviny dubna chybí a prodávají se standardní výbavy. Zajímavé je, že zkoušený vůz vychází z verze Style a tak dostal třeba 17“ kola v základu. Na palubě jsou adaptivní tempomat, automatickou klimatizace Climatronic nebo LED světlomety v ceně – připlácí se za jejich adaptivní provedení IQ (23 100 Kč nebo v paketu). V testovaném voze se pak ještě platilo navíc třeba za zmiňované tlumiče DCC (24 800 Kč), ale i hlavové a boční airbagy (8 900 Kč) nebo zimní paket obsahující vyhřívání sedadel, volantu i ostřikovačů (17 200 Kč). Celkem to dělá 819 700 korun.

Prošli jsme nové ceníky aut. Většina zdražila, někde ale zlevnili až o 100 tisíc korun

Pokud byste si nyní chtěli koupit Golf s mild-hybridním motorem, musíte sáhnout po méně vybavené verzi Life, kde se za něj platí 653 900 korun, nebo naopak po dražší sportovní R-Line s cenovkou začínající na 731 900 korunách. Ve výbavě Style k mání není. R-Line ovšem obsahuje totéž co Style, jen přidává sportovní sedadla v kabině, karbonový dekor či design Valencia 17palcových kol. Verzi 1st Edition bude ale zřejmě možné ještě sehnat ze skladových zásoby dealerů.

Jaký je tedy závěr po týdenním ježdění s Golfem? Co jsme od něj čekali, splnil. Co jsme od něj nečekali, nepředvedl. Golf je Golf a Golfem zůstane, rovnováha ve vesmíru nebyla narušena.


Cena testovaného vozu: 719 900 Kč (nyní dostupný od 653 900 Kč)
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 819 700 Kč
Technické údaje Volkswagen Golf 1.5 eTSI
MOTOR
Konstrukce: řadový zážehový čtyřválec EA211, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1498
Vrtání x zdvih (mm): 74,5 x 85,9
Kompresní poměr: 10,5 : 1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 110 / 5000 - 6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 250 / 1500 - 3500
Převodovka: sedmistupňová automatická dvouspojková
Poháněná kola: pohon předních kol
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 8,5
Nejvyšší rychlost (km/h): 224
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) 4,6
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4284
Šířka bez zrcátek (mm): 1789
Výška (mm): 1456
Rozvor náprav (mm): 2636
Rozchod kol vpředu (mm): 1549
Rozchod kol vzadu (mm): 1549
Provozní hmotnost (kg): 1305
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1880
Objem zavazadlového prostoru (l): 380/1237
Objem palivové nádrže (l): 50
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: zavěšení McPherson
Podvozek vzadu: multi-link
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Brzdy vpředu: kotoučové brzdy s vnitřním chlazením
Brzdy vzadu: kotoučové brzdy
Rozměr pneumatik vpředu 255/45 R17
Rozměr pneumatik vzadu 255/45 R17
Test Volkswagen Golf 1.5 eTSI: Nový z každého úhlu, ale vlastně stále stejný
Ohodnoťte tento článek!
4.6 (91.43%) 7 hlas/ů
PŘEHLED RECENZE
Image a styl
Výkon a dynamika
Jízda a zážitek
Pohodlí a všestrannost
Cena a výbava
Sdílejte

1 komentář

PŘIDAT KOMENTÁŘ: