+

  • Robustní konstrukce, dlouhá výdrž podvozku
  • Poctivý pohon 4×4
  • Dobré jízdní vlastnosti a odhlučnění
  • Kvalitní materiály, nadčasový design
  • Zpravidla bohatá výbava
  • Variabilita a objem zavazadlového prostoru
  • Velký výběr ojetin s nejperspektivnějším motorem 2.0 TDI

  • Spletitá nabídka motorů, z nichž ne každý je dobrý
  • Problematické benzinové motory
  • Omezená použitelnost v terénu
  • Drahá údržba, zejména u příliš opotřebených kusů

Robustní konstrukce, kvalitní materiály, široká nabídka motorů a pořádný pohon 4×4: Audi Q5 má rozhodně čím zaujmout a svými kvalitami překonává ostatní podobně velká SUV. Zájemce o jeho pořízení ale musí dobře vybírat a připravit se na vyšší cenu auta i dražší údržbu.

Když Audi v roce 2004 představilo model Q5, vypadal automobilový svět úplně jinak. Každá značka nabízela sotva pár SUV, ostatně Q5 byla po velké Q7 teprve druhým počinem Audi na tomto poli. Model využil techniku o pár měsíců dříve představené řady A4, tedy podélně uložený motor, pohon všech kol quattro s trojicí diferenciálů a sofistikovaný podvozek s hliníkovými rameny a pomocnými rámy.

Audi_076
Palubní deska vypadá stále k světu, mnohá levnější SUV mohou i dnes kvality designu Audi leda závidět
Audi_070
Posuvná sedadla Audi nabízelo za příplatek, jejich přínos je diskutabilní

Přes základ společný s konvenčním vozem střední třídy je podvozek velmi odolný. Bouchání od podvozku svědčí o nevybíravém zacházení nebo častých jízdách v terénu. V takovém případě je lepší poohlédnout se po jiném autě. To samé platí pro korozi, vůči té je Q5 za normálních okolností a při používání na asfaltu odolná. Jediným slabším místem na spodní straně auta je postupné pórovatění brzdových destiček a vůle v řízení. Mimochodem, i životnost brzd je na poměry SUV velmi dobrá.

Test ojetiny: Audi Q7 slouží dobře, ale jen velkorysému majiteli

Postupem času se v nabídce vystřídalo hned 20 různých motorů. Rozumné je zůstat nohama na zemi a zvolit 2.0 TDI, které je současně nejrozšířenější motorizací. Má sice své problémy, ale ty jsou dobře známé a řešitelné. Pokud si připlatit, nejlépe za novější Q5 s novou generací dvoulitrového dieselu. Pro náročné je zde samozřejmě i šestiválec 3.0 TDI, silný a v Q5 velmi kultivovaný. Proti čtyřválci je však servisně mnohem náročnější, důkladně tedy zvažte, zda ho potřebujete či využijete. Benzinové motory si naše doporučení nezaslouží. Téměř všechny v nějaké míře trpí nadměrnou spotřebou oleje, zakarbonováním a při vysokém nájezdu také opotřebením mechanismu variabilního časování ventilů. Starší dvoulitry a 3.2 FSI jsou navíc náchylné k vytahání rozvodového řetězu.

Audi_082
Podélné uložení motoru je základní předpoklad pro klasické schéma pohonu 4×4. Pod kapotou Q5 se postupně vystřídalo 20 různých jednotek
Audi_045
Nemožnost displej ovládat dotykově spolehlivě prozradí, že je Q5 už starší ročník

Převodovky jsou tří typů. Nejlepší je osmistupňový automat Tiptronic, řadí hladce a je spolehlivý. Nabízel se však jen k benzinovým motorům (kromě 3.2 FSI) a k vrcholnému dieselu v SQ5. Dobrou volbou je přesný šestistupňový manuál, který byl k dispozici se čtyřválci a vyskytuje se zhruba v každé šesté Q5. Převážná většina aut má nicméně převodovku S tronic, což je sedmistupňová dvouspojková skříň. S ní se pojí dvě rizika: Jednak má stejně jako manuál dvouhmotový setrvačník, jehož výdrž navíc při automatickém řazení nelze nijak ovlivnit, a jednak trpí na úniky oleje – takové auto neberte. Výběr správné verze a auta v dobrém stavu je zkrátka důležitější než obvykle.

Jaká verze je nejvhodnější?

Jestliže je vaší prioritou co nejsnadnější život s Q5, volte motor 2.0 TDI – nezáleží na tom, zda s manuální převodovkou nebo dvouspojkovým S tronicem. Pokud si to můžete dovolit, volte raději co nejnovější vůz, pokud možno i s nízkým nájezdem. U auta jako Q5 je samozřejmostí důkladná servisní historie bez pochybností, na tom rozhodně trvejte. V zájmu udržení jízdního komfortu a životnosti podvozku v rozumných mezích volte auto s menšími koly. Základem bezproblémového fungování je zkrácení intervalu výměny oleje, nešizený servis a tankování kvalitního paliva.

Nejčastější závady

Pro Q5 jsou typické opotřebení vstřikovačů, zakarbonování sání (benzinové motory), resp. EGR ventilu (diesely) a vytahané rozvodové řetězy – mimo 2.0 TDI, který má rozvody poháněné řemenem. Všechny tyto závady souvisí s vysokým nájezdem v kombinaci s dlouhými intervaly výměny oleje. Starší benzinové motory mohou mít opotřebovaný mechanismus časování ventilů. Většině těchto závad je společný neklidný chod motoru, takže je dokáže odhadnout i laik. Při složitosti auta a rozsáhlé výbavě nepřekvapí, že po letech provozu může tu a tam pozlobit také něco z elektronické výbavy, jako nejrůznější čidla a senzory nebo LED denní svícení (dá se měnit samostatně, není nutno kupovat celý světlomet).

Nejdražší závady

Postrachem starší generace 2.0 TDI jsou potíže s mazáním. Kdo si nenechá preventivně zkontrolovat modul pohonu vyvažovacích hřídelí, toho může nečekaně překvapit zadřený motor. I jiné vady motorů mohou v případě ignorance vést k nákladným opravám. Vyhněte se autům, kterým prosakuje olej z převodovky S tronic, oprava je drahá. Nekupujte ani Q5 s nadměrně opotřebeným podvozkem, opravy a seřizování geometrie jsou drahé a tyto nedostatky spolehlivě svědčí o přetěžování auta jízdami v terénu.

Svolávací akce Audi Q5

Pro Audi Q5 bylo vyhlášeno několik svolávacích akcí a je dobré si v autorizovaném servisu podle VIN ověřit, že byly závady předchozím majitelem odstraněny. Nejzávažnější je akce pro vozy vyrobené od března 2011 do prosince 2016 a vybavené motorem 2.0 TFSI. Přídavné čerpadlo chladicí kapaliny se může zablokovat vlivem cizích částic v chladicím systému a může se přehřát, což by mohlo vést k jeho požáru. Auta vyrobená od března do prosince 2012 zase mohou mít problém s posilovačem brzd, do jehož útrob může proniknout olej. Všechny svolávací akce Audi Q5 najdete na Svolávačky.cz.

Test ojetiny: Audi A6 (4G) je stále prestižní, ale drahá volba

Přehled motorů

2.0 TDI (EA189) – výkon 143, 170 a 177 k, dvoulitrový čtyřválec je volbou rozumu. Na Q5 výkonově stačí, přitom je úsporný a poměrně tichý. Jeho nedostatky jsou dobře známé a řešitelné, hlavní slabinou je pohon olejového čerpadla. To řešte rozhodně preventivně.

2.0 TDI (EA288) – výkon 150, 163 a 190 k, nová generace dieselu je technicky propracovanější, úspornější, tišší a podle všeho i spolehlivější. Jedinou nevýhodou je, že se v nabídce objevila až v roce 2013, takže zatím drží vysoké ceny.

3.0 TDI – výkon 240, 245 a 258 k, komu nestačí dvoulitrový diesel, měl by zaměřit svoji pozornost hlavně sem. Třílitrové TDI zní uvnitř nerozeznatelně od benzinové V6, přitom disponuje silou nejméně 500 Nm. Je ale potřeba mít na mysli, že proti čtyřválci je podstatně složitější, a tedy dražší na údržbu.

3.0 BiTDI – výkon 313, 326 a 340 k, motor ze sportovní SQ5 vyniká brutálním zátahem, stovku zvládne za 5,1 sekundy. Časem ale bude radost z rychlosti ředit vysokými cenami specifických dílů a prudce klesající zůstatkovou hodnotou.

2.0 TFSI – výkon 180, 211, 225 a 230 k, proti solidním parametrům a kultivovanému projevu stojí riziko nadměrné spotřeby oleje, zakarbonování motoru a přeskočení rozvodového řetězu. Až dvě nejsilnější verze dodávané po faceliftu nejsou k těmto problémům náchylné. Výhodou 2.0 TFSI je spolehlivý osmistupňový automat.
Hybrid – výkon 245 k, benzinový dvoulitr s elektromotorem je naprostý exot. Nedává moc smyslu, protože proti 2.0 TFSI téměř neušetří, i když je o dost složitější.

3.2 FSI – výkon 270 k, atmosférický šestiválec je na jednu stranu kultivovaný a se zajímavým zvukem, na druhou stranu však s dvojcifernou spotřebou a spoustou potenciálních závad. Dává smysl jen s malým nájezdem.

3.0 TFSI – výkon 272 nebo 354 k, kompresorem přeplňovaný V6 nahradil v roce 2012 dosavadní 3.2 FSI. Třílitr má mnohem lepší zátah, zmenšení motoru ale nepřineslo snížení spotřeby, nezbavil se všech chyb slabších benzinových motorů a bohužel nedostal do vínku mnoho charakteru.

Test ojetiny: Audi Q5 (2008-2016) 
Ohodnoťte tento článek!
4.75 (95%) 12 hlas/ů

1 komentář

  1. Celé je to nečitelné. Černá písmena na zářivém fialovém podkladu není dobrá volba. Už se dost blížíte Autosalonu, který dává bílé titulky na bílý až šedý podklad

PŘIDAT KOMENTÁŘ: