Test: Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI

  • Sprinter slouží v přepravě různých nákladů už od roku 1995

  • Nově může mít Sprinter i pohone předních kol

  • Dohromady umožňuje automobil přes sedmnáct set možných kombinací

  • K novému Sprinteru výrobce nabízí i telematickou službu Mercedes PRO Connect

  • Systém MBUX výborně reaguje na hlasové pokyny v češtině

  • Skvělý je průměr otáčení, který činí pouze 13,4 m, a prakticky se tak otočíte kdekoliv

Mercedes-Benz nedělá jen luxusní automobily, ale i schopné, léty prověřené užitkové stroje a je jednímz největších výrobců nákladních vozidel na světě. A proto nám nemohla uniknout nejnovější generace oblíbené dodávky Sprinter, plná nových a revolučních technologií.

Věřte nebo ne, ale Mercedes-Benz Sprinter slouží v přepravě různých nákladů už od roku 1995, kdy nahradil úspěšný model T1. Aktuální třetí generace Sprinteru přináší do segmentu lehkých užitkových vozidel mnoho vlastních řešeních. Na rozdíl od předchozí generace, která měla pohon zadních kol nebo pohon 4×4, můžete mít Sprinter nově i s pohonem předních kol! Nový Sprinter dále nabízí i nepřeberné množství variant, od klasické skříňové dodávky, toureru či valníku až po samostatný podvozek s kabinou, a to vše v několika různých délkách a výškách. Dohromady umožňuje automobil přes sedmnáct set možných kombinací, a to je už velmi slušné číslo. My jsme dostali příležitost na týden otestovat model 314 CDI ve verzi skříňové dodávky o standardním rozvoru 3665 mm, se vznětovým čtyřválcem, manuální převodovkou a klasickým pohonem zadních kol.

Mercedes-Benz Sprinter

K novému Sprinteru výrobce nabízí i telematickou službu Mercedes PRO Connect, která umí sledovat polohu vozu, zobrazuje informace o stavu, případné závady a servisní intervaly. Každý nově vyrobený Sprinter už je touto komunikační jednotkou vybaven a přenos dat probíhá přes vysokorychlostní internet LTE. Celé této službě věnujeme v některém z dalších čísel samostatný článek, kde si podrobně rozepíšeme veškeré funkce.

Design a varianty

V nové generaci má Sprinter navazovat designem na koncept Vision Van z roku 2016 a zároveň i na aktuální model Vito a třídu V. Svým dynamickým designem tak dobře zapadá mezi ostatní vozy Mercedes-Benz. Dominantním prvkem karoserie nové generace je velká a zaoblená maska chladiče a nízká příď, která plynule přechází k rozměrnému přednímu sklu. Hlavní světlomety jsou oproti masce úzké a dotvářejí tak dynamickou podobu celého vozu.

Mercedes-Benz Sprinter

Sprinter se nabízí ve čtyřech délkových variantách od 5267 do 7367 mm (kompaktní, standardní, dlouhá a extradlouhá), třech výškách od 2365 až po 2831 mm (standardní, vysoká a extravysoká střecha) a s pěti rozvory, které jsou závislé na zvoleném druhu pohonu a přípustné hmotnosti. Testovaný Sprinter měl standardní délku 5932 mm, rozvor 3665 mm a vysokou střechu s celkovou výškou automobilu 2620 mm. Pokud si chcete nakonfigurovat nejdelší variantu, tak ta nabízí už pohon pouze zadních kol a pohon 4×4 a její celková délka je úctyhodných 7367 mm, rozvor 4325 mm, výška s extravysokou střechou 2825 mm a maximální objem nákladového prostoru pak činí 17 m3.

Motor a jízda

Testovaná verze disponovala vznětovým čtyřválcem OM 651 o objemu 2143 cm3, výkonu 105 kW a točivém momentu 330 Nm. Pohonné ústrojí bylo spřaženo se šestistupňovou manuální převodovkou, která měla trošku tužší chod, ale celkově se s ní pracovalo příjemně. Motor je po zahřátí na poměry dodávek poměrně kultivovaný, ale samozřejmě zvukově nezapře naftový pohon, zvláště v plném zatížení, kdy se umí opravdu slušně rozeřvat. Po celou dobu testování se spotřeba po městě pohybovala kolem 8 až 9 l, což je na tak velkou a těžkou dodávku docela slušná hodnota.

Pod kapotou pracoval vznětový čtyřválec o objemu 2143 cm3, výkonu 105 kW a točivém momentu 330 Nm
Pod kapotou pracoval vznětový čtyřválec o objemu 2143 cm3, výkonu 105 kW a točivém momentu 330 Nm

Překvapilo nás přesné řízení, i přes výměnu hydraulického posilovače řízení, který měla předchozí generace, za elektrický. Skvělý je také průměr otáčení, který činí pouze 13,4 m, a prakticky se tak otočí kdekoliv. Ve Sprinteru se jezdí skoro jako v osobním voze, řidič si musí jen dávat pozor na rozměry dodávky, občasné odskakování na rozbité silnici a na zadní pohon, pokud jsou podmínky na silnici zhoršené. V době našeho testování napadl sníh a s kombinací lehkého zadku a zadního náhonu byl kolikrát problém vyjet mírný kopec. Oproti jiným dodávkám je podvozek překvapivě komfortněji naladěn a to chválíme.

Nákladový prostor

Standardní verze s vysokou střechou, celkovou přípustnou hmotností 3500 kg a pohonem zadních kol má ložný objem 10,5 m3 s ložnou plochou o celkové délce 3272 mm, což nejsou špatné hodnoty. Přístup do nákladového prostoru zajištuje dvojice velkých křídlových dveří, které se otevírají maximálně v úhlu 180°.

Mercedes-Benz Sprinter

Podlaha nákladového prostoru je umístěna ve výšce 626 mm, což je zapříčiněno typem pohonu, který byl v testovaném voze zadní. Pokud zvolíte přední pohon, tak výška podlahy činí 566 mm. Po otevření bočních dveří vznikne prostor k nákladu zboží o celkové délce 1260 mm a přístup do něj usnadňuje schod a madlo.

Mercedes-Benz Sprinter

Mercedes-Benz Sprinter

Celý nákladový prostor je účinně obložen dřevem až po střechu a je osazen LED světly, která umí celou ložnou plochu velmi pěkně osvětlit. V prostoru samozřejmě nechybí místa pro uchycení nákladů.

Interiér

Interiéru rozhodně dominuje rozměrný displej multimediálního systému MBUX o velikosti 10,25 palce, který se může ovládat i hlasově. Nechybí ani dostatečný počet odkládacích prostorů na papíry a drobnosti.

Mercedes-Benz Sprinter

V horní části desky jsou tři velké uzavíratelné schránky a pod multimediálním systémem přihrádky na mobil a drobnosti. Kupodivu už v automobilu nenajdete klasické USB konektory, pouze USB C, což nepotěšilo ani mě jako uživatele nového iPhonu Xs. Naštěstí jsou po ruce dvě 12V zástrčky, přes které lze případně dobíjet.

Mercedes Benz Sprinter

Opravdu nás ale potěšil systém MBUX, který výborně reaguje na hlasové pokyny v češtině, umí skvěle navigovat po hlase a občas s ním je i legrace, pokud se ho zeptáte, jak se dnes má. Celý hlasový systém se aktivuje například hláškou Mercedes, a pokud se ho tedy zeptáte, jak se dnes má, tak pohotově odpoví: „Mnohem lépe, když se bavím s tebou“. Zamykání celého vozu je trošku hlučnější, je to skoro jako střelba, ale řidič si na něj rychle zvykne, a naprosto skvělý prvek jsou ostřikovače integrované přímo ve stěračích.

Mercedes-Benz Sprinter

Ovládání na volantu po vzoru jiných Mercedesů již probíhá přes dotykovou plošku, odpadají tedy tlačítka na přepínání údajů na palubním počítači.

Závěr

Mercedes-Benz Sprinter ušel dlouhou cestu k současné generaci, která je technicky skutečně na výši. Svým designem a interiérem nadchne, výborný je nový multimediální systém MBUX, kde skvěle funguje i hlasové ovládání. Celkově se tedy jedná se o velmi příjemnou dodávku, která se dobře ovládá, jen cenovka za základní verzi v této kombinaci je vyšší a mnoho věcí je samozřejmě za příplatek.

Test: Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI
Ohodnoťte tento článek!
3 (60%) 4 hlas/ů
Sdílejte

2 KOMENTÁŘE

  1. Připadá mi když sním jedu jako by testoval on mě a ne já jeho MB 314 cdi je skvělý mám k němu citový výtah Jiří z MK. Ostrava.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: