+

  • Nejprestižnější SUV na trhu
  • Vznětový osmiválec 4.0 TDI je i zde stejně fantastický jako v SQ7
  • Nejvyšší standard materiálů v interiéru i jejich zpracování
  • Vzhledem k hmotnosti velice solidní ovladatelnost

  • Neoplývá krásou
  • Komfort odpružení rozhodně není příkladný
  • Dynamika v přímce zaostává za výrazně levnějším příbuzným
  • Mohla by inspirovat vaše poddané zaměstnance k revoluci proletariátu. Nebo alespoň k účasti v odborech

Bentayga Diesel je vůbec první dieselový model v historii britské značky Bentley. A údajně nejrychlejší dieselové SUV na dnešním trhu. (K tomu se ještě dostaneme.) Určitě je to ale nejdražší SUV na dnešním trhu. A také nejdražší auto, jaké jsme testovali v krátké historii našeho webu a určitě jedno z nejdražších, za jejichž volant jsem se já osobně dostal za celou svoji kariéru motoristického publicisty. Vždyť v testované specifikaci by i s daní vyšlo na sedm milionů! Klíčovou otázkou této recenze tedy bude, kdo a proč by měl chtít dát tolik peněz za SUV, které sdílí hnací agregát a podstatnou část elektroinstalace i podvozku s něčím tak „obyčejným“, jako je Audi SQ7 za poloviční cenu.

Bentley Bentayga Diesel -3
Existují úhly, ze kterých vypadá Bentley Bentayga docela k světu. Toto není jeden z nich
Bentley Bentayga Diesel -11
Zezadu je to lepší. Linie zadních blatníků i svítilen připomínají tradiční modely Bentley

Než se ale zahloubáme nad tím, co a proč Bentayga Diesel je, řekněme si, čím není. Tedy podle našeho skromného názoru. Bentley Bentayga Diesel není svatokrádež. Vždyť značka se historicky vždy zaměřovala na sice velmi silná, ale těžkotonážní, opulentní auta. Bentley není Lamborghini, SUV do jeho tradice vlastně dobře zapadá. Stejně jako, troufáme si odvážně tvrdit, dieselový motor. Když necháme stranou koncernovou W12 v modelech „pro fotbalisty“ z posledních patnácti let, definičním znakem Bentley byly po dlouhá desetiletí pomaluběžné přeplňované osmiválce s hutným středním rozsahem – přesně takové, jaké jsou dnešní víceválcové diesely. Jestli je nějaká tradiční superluxusní značka, pro kterou se rozšíření nabídky o dieselové SUV jeví jako zcela logický krok, je to právě Bentley.

Bentley Bentayga Diesel -5
Emblém i mřížka chladiče, to je jasná britská aristokracie…
Bentley Bentayga Diesel -50
…ale pod kapotou se schovává technika koncernu Volkswagen. konkrétně Audi

Možná víte, že Bentayga stojí na koncernové platformě MLB, kterou kromě zmíněného Audi Q7 využívá také nejnovější Porsche Cayenne, zatím tajný nový VW Touareg i připravované novinky Audi Q8 a Lamborghini Urus. Karoserie Bentaygy se zpočátku vyráběly v Bratislavě spolu s příbuznými modely, ale na konci roku 2016 byla jejich výroba přesunuta do závodu v saském Cvikově. Finální montáž probíhá „doma“, v Crewe.

Designem aut se v rámci našich redakčních testů obšírněji zabýváme jen ve zcela specifických případech. Ale první SUV v historii značky Bentley takovým případem zcela určitě je. Jak moudře konstatoval už Shakespeare, krása tkví v oku pozorovatele. Těžko se ovšem dokážeme vcítit do takového potenciálního pozorovatele, který by popatřil na Bentaygu dejme tomu z předního ¾ pohledu a blaženě vydechl „Bože, jaká to krása!“ Domníváme se, že pokud by už náš pozorovatel komentoval vzhled Bentaygy nějakým artikulovaným zvukem, neslo by jeho sdělení zásadně odlišný význam.

Bentley Bentayga Diesel -8
Bentayga je nepatrně delší a širší než SQ7 a má také širší rozchod kol. Výška a rozvor jsou však prakticky shodné. Provozní hmotnost 2,5 tuny řadí Bentaygu Diesel k nejtěžším SUV na dnešním trhu

Pojďme však spravedlivě přiznat, že se najdou i úhly, ze kterých to britskému mastodontovi docela sluší. Jsou to víceméně všechny, ze kterých není vidět na přední partie. A když je světlo zrovna tak laskavé, že lichotivě nasvítí rozšířené zadní blatníky, náš hypotetický pozorovatel by mohl ve slabé chvilce dokonce říci, že Bentayga vypadá k světu.

Bentley Bentayga Diesel -39
Symetrické řešení palubní desky odpovídá novodobé tradici Bentley. Barokní pojetí se spoustou chromu a zdobně tvarovanými detaily je otázkou vkusu, výběr materiálů i jejich zpracování však splňuje nejpřísnější kritéria. Ventilační otvory se otevírají a zavírají tradičními táhly

A téměř jistě by se mu líbilo v interiéru, kde se více než v technice zhmotňuje cenový odstup Bentley od sociálních Audi Q7 a Mercedesů GLS, kterými jezdí do práce řadoví generální ředitelé vašich firem. Samozřejmě, ne každému se musí zamlouvat tradicionalistický, přehnaně zdobný styl s oblými křivkami, táhly na ovládání ventilačních otvorů (pozoruhodné je, že stejný detail zachovává i BMW ve vozech značky Rolls-Royce, která sdílela s Bentley velkou část své historie) a nepříliš decentními hodinkami Breitling za příplatek 3025 € bez DPH čili 93 000 Kč s daní. Zákazník toužící po „uklizené“ moderně ale zkrátka do showroomu Bentley ani nezavítá. A ti, kteří přijdou, budou nepochybně spokojeni. Běžný automobilový plast aby v této kabině člověk pohledal. Větší plochy jsou potaženy kůží nebo lakované hlubokým lesklým lakem, jednotlivé funkční „ostrůvky“ na palubní desce, středovém panelu i konzole lemují chromované lišty, opulentní sedadla jsou bohatě prošívaná ozdobnými švy. Tu a tam nějaký drobný detail koncernového původu objevíte, ale dá to práci. A sklopné stolečky na zadních stranách předních opěradel jsou prosím pěkně ze dřeva. (Jiná věc je, že řada takových okrasných prvků se dodává až za příplatek, ale o tom později.) Dojem exkluzivity zvyšuje i originální provedení některých detailů. Třeba sdružení voliče jízdních režimů a startovacího tlačítka do jednoho celku.

Prostor pro cestující (cm) Bentley Bentayga (4místná)
Šířka v úrovni loktů vpředu 158
Šířka v úrovni loktů vzadu 157
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 99/90
Prostor pro hlavu vzadu 94
Délka sedáku vpředu 47-51
Výška opěradla vpředu 63
Délka sedáku vzadu 48
Výška opěradla vzadu 66
Šířka prostředního sedáku vzadu -
Minimální prostor pro nohy vzadu 23
Maximální prostor pro nohy vzadu 47
Prostor pro nohy za 178cm řidičem 30
Prostor pro nohy za 190cm řidičem 25
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče 24
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče 9
Rozsah podélného seřízení zadních sedadel 13
Prostor pro zavazadla (cm) Bentley Bentayga (4místná)
Šířka mezi bočnicemi 109
Výška po roletu 46
Délka ložné plochy 104
Výška nakládací hrany 78
Šířka vstupního otvoru 110
Výška vstupního otvoru 103
Teoretický minimální kvádr (dm3) 516
Průřez nakládacího otvoru (m2) 1,13

Pokud jde o materiály, dílenské zpracování a možnosti individualizace, je Bentayga mezi dnešními luxusními SUV opravdu třída sama pro sebe. Potíž nastane, pokud očekáváte, že vaše výjimečné SUV za výjimečnou cenu bude také výjimečně jezdit. Čistě po stránce dynamiky a jízdních vlastností totiž Bentayga Diesel nenabízí nic, co byste jinde nepořídili o dost výhodněji.

Bentley Bentayga Diesel -29
Otočný volič jízdních režimů s integrovaným startovacím tlačítkem. Nechybějí módy pro jízdu mimo asfalt
Bentley Bentayga Diesel -36
U hodinek Breitling za 100 tisíc je na výběr několik variant ciferníku. Toto konkrétní nese název „Dark Mother of Pearl“

V Audi SQ7 na nás motor 4.0 TDI udělal fantastický dojem, a to i při měření výkonu na brzdě. Dvěma turbodmychadlům zde pomáhá elektrický kompresor, který vykrývá prodlevu v reakci výfukových turbín. Napájí ho 48V instalace, kterou využívají i příplatkové aktivní stabilizátory. Bentley označuje Bentaygu Diesel za nejrychlejší dieselové SUV na trhu. Patrně tím naráží na nejvyšší rychlost 270 km/h, protože Britové na rozdíl od Němců nepoužívají obligátní omezovač na 250 km/h. Udávané zrychlení 0-100 km/h za 4,8 sekundy je ale shodné s Audi SQ7. A při našem měření Bentayga za svým neurozeným příbuzným docela výrazně zaostala:

Akcelerace Audi SQ7 Bentley Bentayga Diesel
0-50 km/h (s) 1,75 2,38
0-100 km/h (s) 4,84 5,75
0-130 km/h (s) 7,65 8,81
0-150 km/h (s) 10,14 11,61
0-170 km/h (s) 13,19 14,85
30-50 km/h (s) 0,86 1,01
50-70 km/h (s) 1,03 1,08
80-120 km/h (s) 3,19 3,50
130-150 km/h (s) 2,49 2,81
Audi SQ7 vs Bentley Bentayga Diesel: Graf akcelerace 0-170 km/h
Také graf akcelerace z klidu na 170 km/h výmluvně ukazuje, že o polovinu levnější Audi SQ7 se stejným agregátem (modrá křivka) zrychluje lépe než rozvážné Bentley Bentayga Diesel (červená)
Odchylka rychloměru Bentley Bentayga Diesel
Zobrazovaná rychlost Skutečná rychlost
50 km/h 48
90 km/h 86
130 km/h 127

Pokud ale nelpíte zrovna na tom titulu nejrychlejšího dieselového SUV (Koneckonců, je podstatné, zda zrovna SUV, a ještě k tomu se vznětovým motorem, je o chlup rychlejší či pomalejší než podobné modely?), předvádí se i zde skvělý motor německých konstruktérů v nejlepším světle. Je ještě lépe odhlučněný než v SQ7, takže k uším cestujících skutečně nedolehne nic jiného než tlumené, uchu lahodící vrčení, které by zrovna tak dobře mohlo patřit benzinovému motoru. Odezva na plyn je pohotová, ale vždy vzorně plynulá, a sladění s notoricky známým osmistupňovým automatem ZF přinejmenším stejně bezproblémové jako v nejlepších německých autech. I ta dynamika je vlastně zcela adekvátní, pokud nečekáte bouři ve stylu Cayenne Turbo S. Tenhle motor se k charakteru značky Bentley i k tomuto konkrétnímu autu bezesporu hodí a očekávání zákazníků splní.

Bentley Bentayga Diesel -25
Na rozdíl od Audi nepůsobí Bentayga výbušně rychlým dojmem, ale její dynamika je samozřejmě zcela adekvátní a dieselový osmiválec se zde projevuje ještě kulturněji než v SQ7

Nejsme si ovšem tak docela jistí, zda budou jejich očekáváním odpovídat i jízdní vlastnosti. Protože pokud mají nějakou zkušenost s mohutnými sedany a kupé Bentley z předvolkswagenovské éry, možná budou čekat, že auto bude těžkopádné, nedotáčivé a v ostřejším tempu nepříliš vyrovnané. Což Bentayga není ani trochu. Kromě pneumatického odpružení a adaptivních tlumičů, což je dnes faktický standard ve světě luxusních aut, těží také z rozsáhlého znalostního zázemí mamutího koncernu a už zmíněných aktivních stabilizátorů. Princip jejich fungování jsme vysvětlovali v již několikrát odkazovaném testu Audi SQ7, ale klidně na něj odkážeme ještě jednou.

Bentley Bentayga Diesel -16
Chytrý podvozek s aktivními stabilizátory drží nemalou hmotu Bentaygy vzorně pod kontrolou. Rezervy má ale v komfortu odpružení a také valivý hluk je výraznější, než člověk od superluxusního auta intuitivně očekává

Výsledkem je klidný, ale velice suverénní jízdní projev. Bentayga Diesel se nesnaží být „sportovním autem na chůdách“ jako některá jiná SUV. Zatáčí však poslušně, přesně a předvídatelně. Rychlá jízda po klikaté silnici není v jejím podání ustavičný boj s nedotáčivostí. Překvapivě slabý, přesněji řečeno nevyrovnaný, je ovšem komfort odpružení. Což nás vzhledem k hmotnosti a zaměření auta opravdu překvapilo. Větší terénní nerovnosti překonává Bentayga s očekávanou grácií, izolované ostré zlomy však často nachytají adaptivní podvozek na švestkách a z podběhu přijde nepříjemně silná rána. Mezi přepínatelnými jízdními režimy najdete i režim „Bentley“, který by měl představovat optimální kombinaci nastavení podle ladičů automobilky, ale na českých silnicích jsme jezdili raději na komfort. A stejně to nebylo ono. Myslím, že nejsem jediný, kdo od značky Bentley intuitivně očekává především plavné a důstojné pohodlí, ale Bentayga v jízdním komfortu žádný náskok oproti levnějším SUV nemá.

Což nutně nemusí být až tak na závadu, jak to možná vypadá. Bentley si minimálně v posledních dekádách určitě nikdo soudný nekupoval s tím, že bude jezdit lépe než podobně velký Mercedes za poloviční cenu. Podobně jako v případě Rolls-Royce tady jde o exkluzivitu, individualizaci a tradici, nikoliv o jízdní nebo dokonce technický náskok. Nemusí vás to pobuřovat. Nejdražší Harleye si lidé také nepořizují v očekávání, že budou dynamičtější nebo snad technicky vyspělejší než nějaký bavorák. A od ručně vyráběných hodinek v ceně Bentley nebo Rolls-Royce se neočekává, že budou mít aspoň tolik funkcí co obyčejná Casia za cenu lepší večeře. Luxus není otázkou racionality.

Bentayga však není technicky nijak zaostalá, což třeba o bentleyích z přelomu milénia tak úplně neplatilo. Špičkový motor a aktivní stabilizátory jsme už zmiňovali. Díky příslušnosti do koncernu Volkswagen si můžete objednat také všechny moderní asistenční systémy od automatického parkování přes adaptivní tempomat včetně vedení v pruhu, noční vidění či rozpoznávání dopravních značek až po head-up displej. A mezi analogovými přístroji je multifunkční barevný displej, který dokáže zobrazovat třeba mapu navigace.

Snad jen infotainment jako by tu byl spíš z povinnosti. Nepřesvědčila nás ani chaotická, špatně čitelná grafika středového displeje, ani odezva na dotyk (zkuste si odscrollovat stránku, aniž byste nechtěně rozklikli některou z položek na zobrazeném seznamu) a už vůbec ne překlad do češtiny. Není nesrozumitelný, ale postrádá vytříbenost. Bezplatná dobrá rada Autobible všem automobilkám: Když už se rozhodnete lokalizovat palubní systém do češtiny, postarejte se, aby alespoň ten, kdo bude lokalizaci kontrolovat, a) mohl vidět veškeré texty přesně v tom kontextu, v jakém se budou zobrazovat (což předpokládá přístup k emulaci uživatelského rozhraní) b) měl cit pro češtinu. Jinak bude výsledek vždycky rozpačitý.

Bentley Bentayga Diesel -32
Ovládací panel středového displeje nezapře koncernovou příslušnost, grafika uživatelského rozhraní je nicméně originální
Bentley Bentayga Diesel -41
„Zábava vzadu Bentley“. Jeden by čekal šampaňské, bílý prášek a exkluzivní dámský doprovod, a on to zatím je jen přeskinovaný Android

A v autě za sedm milionů nechcete rozpačitou ještě češtinu, když už se musíte smířit s rozpačitým komfortem odpružení. Základní cena Bentaygy Diesel činí 146 500 eur neboli 3,7 milionu. Což je překvapivá láce, která se rychle vysvětlí tím, že je to cena bez DPH. Po dopočítání daně jsme na 4,5 milionu. Audi SQ7 sice stojí v sériovém provedení 2,5 milionu a Mercedes-Benz GLS 350 d (jediný nabízený diesel) 1,9, ale Range Rover SDV8, který bychom mohli považovat za nejbližší konkurenci Bentaygy Diesel, má cenovku 3,2 milionu. Což snad už není takový rozdíl. Jiná věc je, že RR SDV8 se zastaví na pěti milionech, i když v nabídce příplatků zaškrtnete úplně všechny položky včetně zábavního systému za 210 tisíc a perleťového laku za 225. To Bentley ponechává zákazníkům podstatně širší prostor, jak vyjádřit svoji individualitu. Z mnoha položek výbavy testovaného kusu nás zaujalo třeba:

  • Lakování spodních partií karoserie, 32 700 Kč
  • Kontrastní švy, 48 300 Kč
  • Mulliner Driving Specification (speciální kola a lak dle výběru, ozdobné prošití sedadel a dveřních výplní, hliníkové sportovní pedály, vyražené emblémy Bentley, ozdobná víčka palivové nádrže a otvoru na doplňování oleje), 363 800 Kč
  • Koberce s hlubokým vlasem, 12 100 Kč
  • Piknikové stolky vykládané dřevem, 50 800 Kč
  • Touring Specification (adaptivní tempomat, detekce srážky, head-up displej, asistent jízdy v pruzích, noční vidění, rozpoznávání značek), 192 100 Kč
  • Aktivní stabilizátory Bentley Dynamic Ride, 120 400 Kč

Bentley Bentayga Diesel -35 Bentley Bentayga Diesel -28 Bentley Bentayga Diesel -30 Bentley Bentayga Diesel -48

K tomu komfortní samostatná zadní sedadla, akustická skla, 360° kamery, zdvojené sluneční clony… Ono se to naskládá. Až na konečných 6,9 milionu. Z pohledu lidí, kteří na ni nemají, se pak taková Bentayga Diesel samozřejmě jeví nesmyslně drahá. Jenže – a uznávám, že není snadné si to představit – ve světě její cílové skupiny je vysoká cena raison d’être Bentaygy, její důvod bytí. Vznikla právě pro lidi, kteří chtějí a mohou utratit za SUV víc než oněch pět milionů za plně „naložený“ Range Rover, ale dosud neměli kde. Vlastně je téměř lhostejné, jak funguje a jezdí. Určitá velmi drahá a exkluzivní auta, nikoliv náhodou často britská, se zkrátka kupují právě proto, že jsou velmi drahá a exkluzivní. Příslušníci chudiny se tedy mohou utěšovat tím, že tohle předražené, nepříliš pohledné auto není rychlejší, komfortnější ani technicky vyspělejší než jejich nuzácká SQ7. A zákazníky Bentley to naopak nemusí trápit, protože oni tuhle otázku zkrátka vůbec řešit nebudou.


Cena testovaného vozu (orientační přepočet z €): 4 486 000 Kč
Cena včetně příplatkové výbavy (orientační přepočet z €): 6 920 000 Kč


Technické údaje Bentley Bentayga Diesel
MOTOR
Konstrukce: vidlicový osmiválec, uložený vpředu podélně
Plnění: přeplňování dvěma sekvenčními výfukovými turbodmychadly a jedním elektricky poháněným kompresorem
Zdvihový objem válců (cm3): 3956
Vrtání x zdvih (mm): 83,0 x 91,4
Kompresní poměr: 16,0:1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 320/3750-5000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 900/1000-3250
Převodovka: osmistupňová samočinná ZF
Poháněná kola: stálý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen a otevřeným zadním diferenciálem s elektronickou uzávěrkou
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 4,8
Nejvyšší rychlost (km/h): 270
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 9,4/7,2/8,0
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 5140
Šířka (mm): 1998 (2224 vč. zrcátek)
Výška (mm): 1742
Rozvor náprav (mm): 2995
Rozchod kol vpředu (mm): 1689
Rozchod kol vzadu (mm): 1693
Poloměr otáčení (m): 5,2
Provozní hmotnost (kg): 2505
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 3250
Rozdělení hmotnosti mezi nápravy (%): 57,5:42,5
Objem zavazadlového prostoru (l): 431
Objem palivové nádrže (l): 85
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: Trojúhelníková ramena, pneumatické odpružení, adaptivní tlumiče pérování, na přání aktivní stabilizátor
Podvozek vzadu: Multi-link, pneumatické odpružení, adaptivní tlumiče pérování, na přání aktivní stabilizátor
Řízení: hřebenové s proměnným převodem, elektrický posilovač s proměnným účinkem
Brzdy vpředu: chlazené kotoučové, 400 mm, šestipístkové třmeny
Brzdy vzadu: chlazené kotoučové, 380 mm
Standardní rozměr pneumatik: 275/50 R 20
Test Bentley Bentayga Diesel: O smyslu bytí
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 5 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: