TATRA 613: V revolučním roce si tento výjimečný stroj užíval zřejmě poslední rok svého postavení
nejluxusnějšího vozu široko daleko. Limuzínu s tříapůllitrovým osmiválcem poté začaly nahrazovat západní vozy. 320 600 Kčs / cca 1 787 600 Kč
LADA SAMARA: První předokolka ze Sovětského svazu byla přímým konkurentem domácí Škodě Favorit. Původně byla k mání jen v třídvéřovém provedení, později jako pětidvířko. V roce 1989 si ji koupilo 1726 zákazníků. 85 000 Kčs / cca 474 000 Kč
RENAULT 19: V Tuzexu byl prodáván dokonce ve čtyřech verzích, kromě základní TR také jako TS, Chamade TS a nejdražší naftové TD, za kterou jste museli utratit závratných 92 500 bonů. 78 800 TK / cca 2 196 800 Kč
RENAULT 21: Sedan střední třídy se k nám dovážel s benzinovým
karburátorovým motorem 1.7 o výkonu 75 koní a v nižší výbavě TL. Budoucí prezident Václav Havel
dostal již koncem roku 1989 lepší verzi TSE od portugalského
prezidenta Maria Soarese. 53 300 TK / cca 1 485 900 Kč
FIAT 126p: Polský Fiat alias Maluch predstavoval jeden z nejdostupnějších způsobů, jak získat osobní mobilitu. V roce 1989 jich v ČSSR jezdilo přes sedmnáct tisíc, rozšířenější byl však sedan 125p. 42 000 Kčs / cca 234 200 Kč
PEUGEOT 205: Dovážel se ve verzi XL, což v případě dvestěpětky
neznačilo jakousi prostornější verzi, ale třídvířko (pětidveřové měly v názvu G) v chudší výbavě se čtyřválcem o objemu 1124 cm3 a výkonu 49 koní. 36 600 TK / cca 1 020 400 Kč
OLTCIT CLUB 11 R: Hatchback vyráběný v rumunském městě Krajova v župě Dolj byl vyvinut ve spolupráci s Citroënem, vycházel z prototypu Y, který měl představovat náhradu za lidový model Ami. Proslul nejen bídnou kvalitou a nespolehlivým karburátorem Carfil 28, ale i moderními tvary palubní desky. 69 000 Kčs / cca 384 700 Kč
LADA 2107/2105/2104: Vozy vycházející z Fiatu 124 si v revolučním roce vedly lépe než výrazně modernější model Samara. Luxusního typu 2107 se prodalo
2563 kusů, jednoduššího modelu 105 pak 3809 kusů a kombík 2104 se dostal k 1773 majitelům. 84 700 Kčs / cca 472 300 Kč
LADA NIVA: Odolná čtyřkolka byla představena v roce 1976 na počest 25. sjezdu Komunistické strany Sovětského svazu – a vyrábí se dodnes. Novou si ji můžete pořídit již od 260 000 Kč bez DPH u brněnského prodejce CanoCar. 107 500 Kčs / cca 599 400 Kč
ŠKODA RAPID 136: Porsche pro chudé, jak tento sportovní model označil britský magazín Autocar, čekal v roce 1989 už jen dojezd výroby. Fešné kupé mělo motor s výkonem 64 koní, zrychlilo na stovku za 14 sekund a mohlo upalovat až stopadesátikilometrovou rychlostí. 84 500 Kčs / cca 471 100 Kč
VOLHA GAZ 2410: Prestižní, avšak letitý vůz byl oblíbený hlavně u taxikářů díky svým rozměrům i komfortnímu odpružení. Spotřeba se však pohybovala nad deseti litry na sto. Jeho motor ZMZ-402.10 disponoval výkonem 100 koní. 105 000 Kčs / cca 585 500 Kč
ŠKODA FAVORIT: Novinka roku 1987 byla o dvě léta později nejprodávanějším vozem v ČSSR, svého majitele našlo skrze n. p. Mototechna 46 283 kusů. Prodávány byly verze L a LS, osazené motory o objemu 1,3 litru Š 781.135 (58 k) nebo Š 781.136 (64 k). 84 600 Kčs /
cca 471 700 Kč
FIAT TIPO: Vůz představený v roce 1988 byl k mání s čtyrválcem
o objemu 1372 cm3. Vtipné je, že v katalogu Tuzexu si někdo spletl koně a kW, takže místo inzerovaných 72 kW měl ve skutečnosti 72 koní. Připlatit jste si mohli 2450 TK za metalízu. 80 200 TK / cca 2 235 900 Kč
FIAT UNO: Evropské auto roku 1984 bylo v ČSSR prodáváno ve verzi 45 s živým litrovým motorem FIRE a dle
dobového katalogu s „potahy z džínoviny, imitace kůže nebo tkaniny, ve dvou různých barvách ladících
s barvou karoserie“. 26 000 TK / cca 724 800 Kč
ŠKODA 120: Výrobky AZNP tvořily pochopitelně největší část nabídky
na trhu. Nejdostupnější byl model 105 S za 57 780 Kčs, vrcholem v řadě zadomotorových škodovek s karoserií sedan byl pak typ 136 GL za 76 720 Kčs. Stodvacítek se v roce 1989 vyrobilo 34 387 kusů. 65 630 Kčs / cca 365 900 Kč
DAEWOO RACER: Asijská interpretace Opelu Kadett E se na
československý trh dostala díky prodeji části pohledávek ČSSR v Lybii jisté jihokorejské bance. V roce 1989 se prodalo 2728 kusů, navzdory vysoké ceně. 189 900 Kčs / cca 1 058 800 Kč
ARO 10: Rumunský off-road byl
typickým zjevem v rekreačních horských oblastech, kde jeho provozovatelé mohli využívat přiřaditelný pohon všech kol s redukcí. V ČSSR byl v prodeji od roku 1985. V zahraničí se prodával
pod názvem Dacia Duster. 98 000 Kčs / cca 546 400 Kč
DACIA 1310 TX: Rumunský vůz vycházel z technického základu Renaultu 12. Vyráběn byl s karoserií sedan nebo jako praktické kombi
Break. Vyráběl se od roku 1969 až do roku 2004. 78 480 Kčs / cca 437 600 Kč
PEUGEOT 309: Jeden z nejzajímavějších vozů, který jste mohli v ČSSR koupit, měl pod kapotou diesel o objemu 1905 cm3 s výkonem 64 koní, spražený s pětistupňovou manuální převodovkou. Mohl upalovat rychlostí až 173 km/h. Byl
oblíbenou volbou nejen umělců a sportovců, ale také světských a veksláku. Šlo mimochodem o první Peugeot dovážený do naší tehdejší země. 53 000 TK / cca 1 477 500 Kč
P 309 GTI byla pecka ještě dneska by se holka mohla předvádět.
Potěšila mě ta první věta: “Pro nová auta se chodilo do Mototechny nebo do Tuzexu”. Tuzex už nemáme, ale mototechna zůstala a určitě platí i nadále, že pro nová auta se chodí do Mototechny.
Hezká a kvalitní auta se dají pořídit i dnes….