Tesla Roadster: Z 0 na 100 za 1,9 s a z 8000 dolarů na 0 za minutu (komentář)

23.11.2017
4 nové názory
Autor: Redakce
  • Tesla Roadster má bezesporu dechberoucí parametry

  • Slibovaný dojezd 1000 km zaručuje 200kWh akumulátor

  • Jen pro představu, samotná baterie váží zhruba 1400 kg

  • Tesla má ale větší problém. Docházejí jí peníze

  • Každou minutu vykáže ztrátu 8000 dolarů

Elon Musk je skutečně mistr světa ve velkohubých prohlášeních. Dojezd 1000 km, nejvyšší rychlost přes 400 km/h, akcelerace na 100 km/h za 1,9 sekundy... Takové parametry slibuje nová Tesla Roadster, ohlášená minulý týden. Zejména technologická média je nekriticky papouškují, aniž by znepokojovala čtenáře připomínáním skutečnosti, že Tesla systematicky bombastické sliby neplní vůbec, popřípadě opožděně a v omezené míře.

Proto doporučujeme brát Muska a jeho sliby s rezervou. Stejně jako tu populární infografiku, která koluje internetem – mimo jiné díky nadšenému šíření technologickými médii. Dokud neuvidíme Roadster fungovat v provozu, troufáme si pochybovat, zda jsou slibované parametry – řečeno s naším bývalým premiérem – zasazeny do reálného ekonomického rámce.

Aktuální čísla ukazují, že s Teslou to nejde ani tak z nuly na sto za 1,9 sekundy, jako spíše od desíti k pěti, respektive od 8000 dolarů na nulu za minutu. Ano, tak rychle ztrácí Tesla peníze. Šéf koncernu VW Mathias Müller jen nečeřil vodu, když prohlásil, že Tesla pouze vyhazuje miliony dolarů od daňových poplatníků z okna.

Doporučujeme: Hongkong zrušil daňové úlevy na elektromobily. Výsledek? Neprodal se ani jeden

Proč daňových poplatníků? Tesla je často považována za příklad úspěšného „disruptivního start-upu“, ale faktem zůstává, že bez miliardových dotací se neobejde. To se to pak podniká... Během posledních dvanácti měsíců vykázala Tesla každou hodinu ztrátu 480 000 dolarů, což je asi 10,5 milionu korun. Bloomberg uvádí, že pokud to půjde tímto tempem, na začátku srpna 2018 dojdou Tesle všechny peníze.

Problém je, že automobilka nedodává slibovaný Model 3, na který čekají desítky tisíc zákazníků. Investory to nicméně neznepokojuje. Hodnota akcií opět vzrostla na 317,81 dolarů a Tesla má hodnotu 53 miliard dolarů. Jen pro srovnání, Ford má hodnotu 48 miliard.

Doporučujeme: Dojede dál Chevrolet Bolt, nebo Tesla Model S? Consumer Reports to ví

I proto se nedokážeme ubránit dojmu, že senzační prezentací konceptu podivného elektrického tahače (z čistě logistického hlediska nad jeho smyslem pořád tápeme) a supersportu, který svou slibovanou dynamikou zastíní i Bugatti Chiron, chtěl Elon Musk zamaskovat opravdu vážný ekonomický problém. Každý kvartál utratí Tesla přes miliardu dolarů při přípravách výroby Modelu 3, který bude stát 35 000 dolarů. Podle analytiků přesto nemůže být takové auto za tuto cenu vůbec ziskové, připomínají Automotive News.

Tesla Roadster situaci nezachrání. Má stát 250 000 dolarů, bude jich jen tisíc a počáteční záloha je 50 000 dolarů. Navíc dříve než za dva roky se vyrábět nebude. A jestli máme ty „dva roky“ brát stejně jako u Modelu 3, budou to spíše roky tři nebo čtyři. Bude tou dobou vůbec ještě nějaká Tesla?

Mark Libiak (neregistrovaný)
Tak Tesle peníze nedošli, vyrábí víc modelu 3 než kdy předtím a konečně začala vydělávat, tak ten pesimistický odhad pane Žák moc nevyšel. No nic, možná příště. Ale spíš zase ne...
NeSpi (neregistrovaný)
Zaujímavé ako o elektromobilite píšu ludia, ktorí o tom nič nevedia, maximalne si niečo prečítali. Ten kto denne elektromobil používa sa nad takymito bludmi vôbec nepozastavuje. Napríklad 100kWh akumulátor Tesly S váži 540kg a nie 700 ako tu nejaký fosílny analfabet píše. Záťažové pneumatiky sa vraj opotrebovávajú rýchlejšie, rekuperácia nevyváži zvýšenú hmotnosť elektromobilu a vyššiu spotrebu z toho plynúcu, nemáme lacné zdroje el. energie a podobné bludy. Títo ludia si žijú vo svojom vlastnom klamstve a keď sa im raz zrúti ich fosílny svet, tak sa z toho niektorí zbláznia.
kolisko (neregistrovaný)
Velice slabej clanek plnej smyslenejch domnenek a pesimistickejch kecu
johanes (neregistrovaný)
Jenom nepoučitelní optimisté věří nějaké elektromobilitě. Jsou dvě věci které to v zásadě nedovolí. tak za prvé - zdroje levné elektřiny zatím nejsou. A za druhé - elektroauto je opravdu příliš drahé. I u hybridů je baterie a elektromotor taková zátěž, že to co získáte rekuperací, stratíte na pohonu té nadváhy. A když si k tomu připočítáte že musíte použít pevnější zátěžové pneumatiky, které se vám více opotřebovávají, tak ta ekonomika i ekologie dostávají pěkně na frak.
  • Našli jste v článku chybu?