-
S příchodem éry elektromobilů se objevuje také zcela nový význam veličiny kilometrů za hodinu
-
Kromě rychlosti může u bateriových elektromobilů znamenat také to, kolik kilometrů dojezdu je vůz schopný za hodinu dobíjení získat
-
Třeba Tesla Model 3 Long Range má „maximálku“ 900 km/h. S nejvyšší rychlostí dobíjení 780 km/h na to nestačí ani Porsche Taycan Turbo S
-
Jenže k dosažení těchto rychlostí je potřeba adekvátní infrastruktura. Zatím se zdá, že i v tomto směru se dočkáme nejvyšší dovolené rychlosti
Nástup elektromobilů přinese spoustu změn. Kromě toho, že budeme řešit dojezd nebo spotřebu elektrické energie, budeme čím dál více řešit také to, jak rychle se dokáže ten který elektromobil nabít. Automobilky sice oprávněně počítají s tím, že zákazníci budou svá elektrická auta dobíjet přes noc doma a v naprosté většině případů tak veřejné rychlonabíjecí stanice potřebovat nebudou, jenže pokud vyrazíte na delší cestu, bude to právě maximální možná rychlost dobíjení, co vás bude zajímat nejvíc. Své o tom dnes už ví také Jiří, který nedávno vyrazil s Mercedesem-Benz EQC z Berouna až na východ Moravy:
Elektrickým Mercedesem na Moravu a zpět: Reportáž psaná u nabíječek
Všeobecně známá veličina kilometrů za hodinu tak dostává s příchodem elektromobilů zcela nový význam. Například web ev-database ji používá k vyjádření skutečnosti, kolik kilometrů dojezdu dokáže elektromobil získat z nabíjecí stanice za jednu hodinu. A jak je vidět, rozdíly jsou značné.
Aktuálně nejrychlejším elektromobilem ve smyslu dobíjení na našem trhu je Tesla Model 3 Long Range Dual Motor, která při využití dobíjecí stanice sítě Supercharger o výkonu 250 kW dokáže teoreticky během jedné hodiny dobíjení získat dojezd 900 km. Na to nestačí ani Porsche Taycan Turbo S. To se totiž i z 350kW nabíjecí stanice umí nabíjet maximálně výkonem 270 kW. Jeho nejvyšší rychlost nabíjení je pak 780 km/h. Další vybrané modely s jejich maximálními rychlostmi najdete v přiložené galerii, a to včetně těch budoucích, jako je třeba chystaná Škoda na platformě MEB.
Jedním dechem je potřeba dodat, že k tomu, aby elektromobil dosáhl své maximální rychlosti nabíjení, je potřeba rovněž adekvátní dobíjecí stanice. V našich končinách se setkáte spíše s 50kW stanicemi. A takové například v případě zmíněného Porsche Taycan Turbo S neznamenají „maximálku“ 780 km/h, ale jen 220 km/h.
Uvidíme, jak rychlý bude v našich končinách rozvoj potřebné infrastruktury, protože nejde jen o samotnou výstavbu dobíjecích stanic. Při jejich větším nasazení a následně i větším využití (zejména pokud se budeme bavit o rychlostech třeba 700 km/h) už budou nutné drahé zásahy také do rozvodné sítě, takže bychom se snadno mohli dostat do stejné situace, jakou máme u dnešních aut v případě rychlosti. Elektromobily sice budou mít „maximálku“ 900 km/h, ale stejně zde bude jakási nejvyšší povolená (nebo spíše „nejvyšší možná“) rychlost. Pouze se bude týkat dobíjení.
V přiložené galerii si můžete prohlédnout vybrané modely s jejich maximálními rychlostmi dobíjení. Web ev-database.org je počítá na základě vlastních hodnot dojezdu (EVDB Real Range), který má být blíže realitě a je nižší než podle evropského cyklu WLTP. Hodnoty uvedené v galerii se týkají použití nejvyššího možného výkonu nabíjení a jsou počítány při nabíjení z 10 na 80 % maximální kapacity.
Pokud byste chtěli přesnější informace, můžete si prohlédnout ještě tabulku. S ohledem na to, že nejrychlejší možné dobíjení budou elektromobily využívat při jízdě na dálnicích, jsme do tabulky přidali hodnoty vypočítané na základě právě dálniční spotřeby. V takovém provozu dojezd klesá, proto je maximální rychlost dobíjení nižší. To přeloženo znamená, že na to, co vůz získá během hodiny z nabíjecí stanice, ujede méně, než tomu je u průměrných hodnot, které najdete v galerii. Tabulka opět pracuje s dobíjením 10 až 80 %. Zimní dálniční provoz znamená teplotu -10 °C (tedy puštěné topení), letní naopak +23 °C a tudíž zapnutou klimatizaci.
Dojezd dálnice (-10 °C) (km) | Max. rychlost dobíjení (km/h) | Dojezd dálnice (23 °C) (km) | Max. rychlost dobíjení (km/h) | Nejvyšší výkon dobíjení (kW) | |
---|---|---|---|---|---|
Audi e-tron | 260 | 437 | 330 | 554 | 155 |
BMW i3 120 Ah | 165 | 193 | 215 | 251 | 49 |
Hyundai Kona 64 kWh | 280 | 267 | 360 | 344 | 77 |
Jaguar I-Pace | 265 | 253 | 330 | 315 | 104 |
Mercedes-Benz EQC | 260 | 312 | 325 | 390 | 100 |
Nissan Leaf e+ | 230 | 276 | 300 | 360 | 100 |
Peugeot e-208 | 210 | 315 | 270 | 405 | 100 |
Porsche Taycan Turbo S | 285 | 570 | 360 | 720 | 270 |
Renault Zoe | 225 | 169 | 290 | 218 | 45 |
Tesla Model 3 Long Range AWD | 340 | 649 | 445 | 850 | 250 |
A zde ještě pro porovnání tabulka, která je založená na dojezdech stanovených podle metodiky WLTP. V ní najdete i některé zcela nové modely, u nichž již výrobce uvedl oficiální dojezd podle WLTP. Jak se můžete přesvědčit, optimističtější hodnoty dojezdu znamenají i mnohem vyšší maximální rychlost dobíjení.
Dojezd dálnice WLTP (km) | Max. rychlost dobíjení (km/h) | Nejvyšší výkon dobíjení (kW) | |
---|---|---|---|
Audi e-tron | 417 | 701 | 155 |
BMW i3 120 Ah | 310 | 362 | 49 |
Hyundai Kona 64 kWh | 449 | 429 | 77 |
Jaguar I-Pace | 470 | 449 | 104 |
Mercedes-Benz EQC | 417 | 500 | 100 |
Nissan Leaf e+ | 385 | 462 | 100 |
Peugeot e-208 | 450 | 675 | 100 |
Porsche Taycan Turbo S | 412 | 824 | 270 |
Renault Zoe | 390 | 293 | 45 |
Škoda Citigoe iV | 260 | 228 | 40 |
Škoda Vision iV | 500 | 636 | 125 |
Tesla Model 3 Long Range AWD | 560 | 1069 | 250 |
VW ID.3 Standard Range | 330 | 315 | 50 |
Když zvládne 900km/h, tak je rozhodně rychlejší, než Porsche 😀
Nepochopil jsem z článku jak dospěli k těm hodnotám?
Je to jen výpočtem, no o nějak zaměřené podle skutečnosti.
Kdyby to bylo zaměřené tak by byly dobré grafy času nabíjení.
Jale asi vidět že maximální nabíjecí výkon není všechno.
Touto optikou zvládnou konvenční auta 1000 km za pár minut…
Kde je napsáno že je rychlejší než Porsche já sem tam zatím viděl jenom žvásty o tom že se Tesla rychleji dobíjí
Fascinující je, že někde máte brané hodnoty reálné a někde ne. Třeba EQC má maximum na 108 kW. Ne na 100 kW. Leaf e+ 100 kW? A kde máte chademo, které se dostane nad 125 A? Leaf e+ má maximum 49 kW.
Největší blbost na světě že může zvládnout 900 kmh. Nejrychlejší auto na světě Koenigseg Agera má jenom 450 a něco. Tenhle článek je jen clickbait
Já bych osobně hodil veškeré elektromobily do šrotu a zakázat vyrábět sem zastánce benzínu a nafty a ne těchto hnusů
Jste fakt banda mentálů, jež potřebují reagovat na každý hovno, bez řádného ověření informací. Hned 2. bod vysvětluje 900km/h a vy to berete jako “click bait”
Tak tedy ještě jednou… Jedná se o dojezd, který je schopný automobil dobít během hodiny. Pro vás lopaty to znamená, že dokáže auto dobít během hodiny natolik, že pak auto zvládne dojet teoreticky 900km. Teoreticky proto, že má reálný dojezd zhruba poloviční tz. (to znamená), že by se v podstatě bylo schopno dobít na maximální kapacitu za zhruba půl hodiny. Jedná se tedy zatím o naprosto zbytečný údaj.
Omlouvám se za pohoršení tomu, kdo to pochopili správně, či na to nereagoval jako naprostý primitiv.
Děkuji za pozornost