Produkční Tesla Model 3 je rychlejší než Porsche Taycan Turbo S. Zvládne až 900 km/h

  • S příchodem éry elektromobilů se objevuje také zcela nový význam veličiny kilometrů za hodinu

  • Kromě rychlosti může u bateriových elektromobilů znamenat také to, kolik kilometrů dojezdu je vůz schopný za hodinu dobíjení získat 

  • Třeba Tesla Model 3 Long Range má „maximálku“ 900 km/h. S nejvyšší rychlostí dobíjení 780 km/h na to nestačí ani Porsche Taycan Turbo S

  • Jenže k dosažení těchto rychlostí je potřeba adekvátní infrastruktura. Zatím se zdá, že i v tomto směru se dočkáme nejvyšší dovolené rychlosti


Nástup elektromobilů přinese spoustu změn. Kromě toho, že budeme řešit dojezd nebo spotřebu elektrické energie, budeme čím dál více řešit také to, jak rychle se dokáže ten který elektromobil nabít. Automobilky sice oprávněně počítají s tím, že zákazníci budou svá elektrická auta dobíjet přes noc doma a v naprosté většině případů tak veřejné rychlonabíjecí stanice potřebovat nebudou, jenže pokud vyrazíte na delší cestu, bude to právě maximální možná rychlost dobíjení, co vás bude zajímat nejvíc. Své o tom dnes už ví také Jiří, který nedávno vyrazil s Mercedesem-Benz EQC z Berouna až na východ Moravy:

Elektrickým Mercedesem na Moravu a zpět: Reportáž psaná u nabíječek

Všeobecně známá veličina kilometrů za hodinu tak dostává s příchodem elektromobilů zcela nový význam. Například web ev-database ji používá k vyjádření skutečnosti, kolik kilometrů dojezdu dokáže elektromobil získat z nabíjecí stanice za jednu hodinu. A jak je vidět, rozdíly jsou značné.

Aktuálně nejrychlejším elektromobilem ve smyslu dobíjení na našem trhu je Tesla Model 3 Long Range Dual Motor, která při využití dobíjecí stanice sítě Supercharger o výkonu 250 kW dokáže teoreticky během jedné hodiny dobíjení získat dojezd 900 km. Na to nestačí ani Porsche Taycan Turbo S. To se totiž i z 350kW nabíjecí stanice umí nabíjet maximálně výkonem 270 kW. Jeho nejvyšší rychlost nabíjení je pak 780 km/h. Další vybrané modely s jejich maximálními rychlostmi najdete v přiložené galerii, a to včetně těch budoucích, jako je třeba chystaná Škoda na platformě MEB.

Dealerství Škoda v době elektrické: Záložní zdroj, dobíjecí stanice a karanténa pro nabourané elektromobily

Jedním dechem je potřeba dodat, že k tomu, aby elektromobil dosáhl své maximální rychlosti nabíjení, je potřeba rovněž adekvátní dobíjecí stanice. V našich končinách se setkáte spíše s 50kW stanicemi. A takové například v případě zmíněného Porsche Taycan Turbo S neznamenají „maximálku“ 780 km/h, ale jen 220 km/h.

Uvidíme, jak rychlý bude v našich končinách rozvoj potřebné infrastruktury, protože nejde jen o samotnou výstavbu dobíjecích stanic. Při jejich větším nasazení a následně i větším využití (zejména pokud se budeme bavit o rychlostech třeba 700 km/h) už budou nutné drahé zásahy také do rozvodné sítě, takže bychom se snadno mohli dostat do stejné situace, jakou máme u dnešních aut v případě rychlosti. Elektromobily sice budou mít „maximálku“ 900 km/h, ale stejně zde bude jakási nejvyšší povolená (nebo spíše „nejvyšší možná“) rychlost. Pouze se bude týkat dobíjení.

V přiložené galerii si můžete prohlédnout vybrané modely s jejich maximálními rychlostmi dobíjení. Web ev-database.org je počítá na základě vlastních hodnot dojezdu (EVDB Real Range), který má být blíže realitě a je nižší než podle evropského cyklu WLTP. Hodnoty uvedené v galerii se týkají použití nejvyššího možného výkonu nabíjení a jsou počítány při nabíjení z 10 na 80 % maximální kapacity.


Pokud byste chtěli přesnější informace, můžete si prohlédnout ještě tabulku. S ohledem na to, že nejrychlejší možné dobíjení budou elektromobily využívat při jízdě na dálnicích, jsme do tabulky přidali hodnoty vypočítané na základě právě dálniční spotřeby. V takovém provozu dojezd klesá, proto je maximální rychlost dobíjení nižší. To přeloženo znamená, že na to, co vůz získá během hodiny z nabíjecí stanice, ujede méně, než tomu je u průměrných hodnot, které najdete v galerii. Tabulka opět pracuje s dobíjením 10 až 80 %. Zimní dálniční provoz znamená teplotu -10 °C (tedy puštěné topení), letní naopak +23 °C a tudíž zapnutou klimatizaci.

Dojezd dálnice (-10 °C) (km) Max. rychlost dobíjení (km/h) Dojezd dálnice (23 °C) (km) Max. rychlost dobíjení (km/h) Nejvyšší výkon dobíjení (kW)
Audi e-tron 260 437 330 554 155
BMW i3 120 Ah 165 193 215 251 49
Hyundai Kona 64 kWh 280 267 360 344 77
Jaguar I-Pace 265 253 330 315 104
Mercedes-Benz EQC 260 312 325 390 100
Nissan Leaf e+ 230 276 300 360 100
Peugeot e-208 210 315 270 405 100
Porsche Taycan Turbo S 285 570 360 720 270
Renault Zoe 225 169 290 218 45
Tesla Model 3 Long Range AWD 340 649 445 850 250

A zde ještě pro porovnání tabulka, která je založená na dojezdech stanovených podle metodiky WLTP. V ní najdete i některé zcela nové modely, u nichž již výrobce uvedl oficiální dojezd podle WLTP. Jak se můžete přesvědčit, optimističtější hodnoty dojezdu znamenají i mnohem vyšší maximální rychlost dobíjení.

Dojezd dálnice WLTP (km) Max. rychlost dobíjení (km/h) Nejvyšší výkon dobíjení (kW)
Audi e-tron 417 701 155
BMW i3 120 Ah 310 362 49
Hyundai Kona 64 kWh 449 429 77
Jaguar I-Pace 470 449 104
Mercedes-Benz EQC 417 500 100
Nissan Leaf e+ 385 462 100
Peugeot e-208 450 675 100
Porsche Taycan Turbo S 412 824 270
Renault Zoe 390 293 45
Škoda Citigoe iV 260 228 40
Škoda Vision iV 500 636 125
Tesla Model 3 Long Range AWD 560 1069 250
VW ID.3 Standard Range 330 315 50
Produkční Tesla Model 3 je rychlejší než Porsche Taycan Turbo S. Zvládne až 900 km/h
Ohodnoťte tento článek!
3.1 (62.58%) 31 hlas/ů

8 KOMENTÁŘE

  1. Nepochopil jsem z článku jak dospěli k těm hodnotám?
    Je to jen výpočtem, no o nějak zaměřené podle skutečnosti.
    Kdyby to bylo zaměřené tak by byly dobré grafy času nabíjení.
    Jale asi vidět že maximální nabíjecí výkon není všechno.

  2. Kde je napsáno že je rychlejší než Porsche já sem tam zatím viděl jenom žvásty o tom že se Tesla rychleji dobíjí

  3. Fascinující je, že někde máte brané hodnoty reálné a někde ne. Třeba EQC má maximum na 108 kW. Ne na 100 kW. Leaf e+ 100 kW? A kde máte chademo, které se dostane nad 125 A? Leaf e+ má maximum 49 kW.

  4. Největší blbost na světě že může zvládnout 900 kmh. Nejrychlejší auto na světě Koenigseg Agera má jenom 450 a něco. Tenhle článek je jen clickbait

  5. Jste fakt banda mentálů, jež potřebují reagovat na každý hovno, bez řádného ověření informací. Hned 2. bod vysvětluje 900km/h a vy to berete jako “click bait”
    Tak tedy ještě jednou… Jedná se o dojezd, který je schopný automobil dobít během hodiny. Pro vás lopaty to znamená, že dokáže auto dobít během hodiny natolik, že pak auto zvládne dojet teoreticky 900km. Teoreticky proto, že má reálný dojezd zhruba poloviční tz. (to znamená), že by se v podstatě bylo schopno dobít na maximální kapacitu za zhruba půl hodiny. Jedná se tedy zatím o naprosto zbytečný údaj.
    Omlouvám se za pohoršení tomu, kdo to pochopili správně, či na to nereagoval jako naprostý primitiv.
    Děkuji za pozornost

PŘIDAT KOMENTÁŘ: