Tenhle vynález okamžitě „opraví“ všechny silnice. V autech bude už za rok

  • Aktivní podvozek ClearMotion se už za rok dostane do osobních aut

  • V roce 2020 ho uvidíme ve velkosériovém produktu

  • Systém vychází z třicet let staré technologie Bose

  • Není potřeba kvůli němu radikálně přepracovávat současná auta

  • Některé modely ho mohou převzít rovnou bez úprav konstrukce

Ne, nepředstavujeme nějaký nový plán Ministerstva dopravy na kompletní renovaci silniční sítě v Česku. Na to zkrátka peníze nejsou. Když si s rozbitými silnicemi neumí poradit správce komunikace, musí si s nimi poradit odpružení aut. Jenže jak si s nimi má poradit, když se dnes i rodinné SUV vyvíjí na Nürburgringu, aby bylo co nejsportovnější? Ačkoli existují adaptivní tlumiče a pneumatické pružiny, stále systém naráží na své technologické hranice. Na sportovním podvozku se i jízda po relativně slušné silnici jeví někdy jako nepříjemná. A na průměrné silnici se záplatami skoro nesnesitelná. Na měkkých tlumičích by pak bylo auto špatně ovladatelné. Výrobci se proto snaží najít kompromis a ten se vždycky přikloní na jednu stranu – u sportovního auta k většímu nepohodlí, u rodinného k horší ovladatelnosti.

Doporučujeme rychlý test Subaru Levorg 1.6GT-S MY17: Podvozek stále v hlavní roli

Problém konvenčních podvozků je v tom, že se zpožděním reagují až na to, co se děje pod koly, a rušivé rázy přenášejí do karoserie. Neumí auto připravit dopředu. První vlaštovkou je aktivní podvozek Mercedesu třídy S, který pomocí kamery čte silnici a podle toho předpřipraví podvozek s cílem co nejlépe pohltit nerovnost. Podobný systém má i Audi A8. Nový „proaktivní“ systém podvozku americké společnosti ClearMotion Inc., který se už příští rok má dostat do sériových aut, ale funguje trochu jinak.

U na první pohled konvenčního tlumiče je aktivní elektrohydraulický ventil, který dokáže za pouhých pět milisekund (ano, za 0,005 sekundy) reagovat na nerovnost a působit na tlumič. Systém si pak vytváří jakousi mapu podkladu, po kterém jede. Vedle nerovností umí kontrolovat i náklony karoserie.

Technologie vychází ze systému společnosti Bose, která už před třiceti lety představila projekt podobného revolučního elektromagnetického podvozku:

Tehdy se do sériové výroby systém nedostal. Především kvůli velice náročným výpočetním operacím, vysoké hmotnosti a vysoké ceně. Překvapivé je, že ani výrobci luxusních aut o to neměli zájem. Dnešní rychlé a malé procesory však už mohou s obrovským množstvím dat pracovat. Navíc systém ClearMotion je lehčí a kompaktnější. Od legendárního systému Bose si půjčuje jen základ řídícího softwaru.

Doporučujeme: Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život

Ještě jedna zajímavost k systému Bose. Ačkoli se do výroby v autech nedostal, na podobném principu později představila společnost Bose speciální komfortní „plovoucí“ sedadlo pro řidiče nákladních aut a autobusů, které se již s jistým komerčním úspěchem setkalo.

Podle společnosti ClearMotion se podařilo získat zájem pěti významných výrobců automobilů, ale firma nechce prozatím prozradit, o koho jde. Poprvé se tento aktivní podvozek objeví v sériovém autě v roce 2019, ale nebude se jednat o velkosériový model. V masovějším produktu aktivní podvozek uvidíme poprvé v roce 2020.

Vizuální znázornění funkce systému si můžete prohlédnout na stránkách ClearMotion.com.

Tenhle vynález okamžitě „opraví“ všechny silnice. V autech bude už za rok
Ohodnoťte tento článek!
4.38 (87.69%) 13 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. hmm, opravdu inovativní. Znaš autore článku Citroën a jeho hydro podvozek? Zkus si o něm něco načíst 😉

  2. Ještě bych doplnil podvozek konkrétně v C6 se systémem AMVAR…
    Hydractive sám o sobě mění jen dva módy a výšku podle kvality povrchu. AMVAR si přední nápravou”přečte”povrch a upraví podle něj i zadní nápravu. Nejlépe je to cítit (člověk to nejvíc pozná) při přejezdu příčných prahů, nebo železničního přejezdu,kde přední nápravou je to cítit,ale zadní skoro ne…

PŘIDAT KOMENTÁŘ: