Studená sprcha pro příznivce aut bez řidiče. Mercedes vzdává jejich vývoj

04.11.2020
přidejte názor
Autor: Mercedes-Benz
  • Německá automobilka Mercedes-Benz, která patří mezi průkopníky aut bez řidiče, ukončila jejich vývoj

  • Nevidí v něm totiž smysl, zejména z hlediska profitu, končí i spolupráce s BMW

  • Předběhlo ji americké Waymo se svou flotilou autonomních taxíků

  • Právě s Waymem přitom Daimler spolupracuje na vývoji kamionů bez řidiče

Mercedes-Benz patří mezi průkopníky autonomního řízení. Už v roce 2013 zvládl prototyp třídy S se systémem Intelligent Drive ujet 100 km z Mannheimu do Pforzheimu v podmínkách reálného provozu. I proto do trojcípé hvězdy vkládali příznivci této technologie velké naděje. Teď se ale dočkali zdrcující zprávy. Mercedes vývoj autonomního řízení vzdává. Minimálně v kategorii osobních aut.

Přitom ještě před pár lety Němci představili koncept, který měl předznamenat jejich autonomní budoucnost. Mercedes F 015 se stal typickou ukázkou toho, co všichni od autonomních vozů očekávali – uhání kupředu, zatímco se cestující rozvalují v pohodlných křeslech, hrají si s mobilním telefonem nebo čtou noviny. Jenže cesta k takové době je náročnější, než se zdálo. A navíc po ní mají nyní lépe nakročeno Američané než Němci.

Autonomní taxíky Waymo (Google) už jezdí. A ukazují, že auta bez řidiče jsou opravdu ještě daleko
Přečtěte si také:

Autonomní taxíky Waymo (Google) už jezdí. A ukazují, že auta bez řidiče jsou opravdu ještě daleko

Společnost Waymo, která vznikla z divize autonomních vozů softwarového gigantu Google, už téměř dva roky provozuje v americkém Phoenixu flotilu 300 taxíků bez řidiče. Ty jezdí v přesně vyhrazeném prostoru města o rozloze zhruba 160 kilometrů čtverečních. Oblast je přesně zmapovaná. Podle firmy službu využívá zhruba 1 500 zákazníků měsíčně. Nyní by to mělo být víc, protože ji Waymo plně otevře veřejnosti.

Vozy ale nejezdí zcela bez lidské podpory. Za volantem mají pořád řidiče, který má zasáhnout v případě jakýchkoliv problémů. S tím, jak narůstají ujeté kilometry, míří Waymo až k bodu, kdy by mělo být 100 procent všech jízd zcela bez lidského zásahu. Podporují to i výsledky dlouhodobého testování autonomních taxíků, které společnost minulý týden zveřejnila.

Osmnáct nehod na 10 milionů kilometrů

Podle technologického magazínu The Verge vozy za dobu testování dohromady najezdily 6,1 milionu mil (9,8 milionu kilometrů). To podle firmy znamená 500 let cestování průměrného amerického řidiče. Waymo tvrdí, že jeho vozy za tu dobu byly 47krát „v kontaktu“ s jinými účastníky provozu, tedy automobily, chodci nebo cyklisty. Jenže jen 18 z nich se opravdu odehrálo a dalších 29 bylo simulovaných. „Téměř všechny byly chybou lidského faktoru, tedy cizího řidiče nebo chodce,“ sdělilo Waymo pro The Verge.

Co to jsou simulované nehody? Jde o události, které by se staly, pokud by do řízení nezasáhl řidič autonomního taxíku. Inženýři Wayma podle dostupných informací pak odhadnou, jak by záležitost dopadla. Mimochodem, auta bez řidiče jezdí ve Phoenixu tak opatrně, že se stávají terčem agresivity ostatních účastníků provozu. Firma dokonce hovoří o incidentech, kdy je lidé přímo šikanovali. Třeba tak, že se je svými manévry snažili dostat ze silnice.

Plně autonomních aut se jen tak nedočkáme. Firmy, které na ně vsadily, si hledají nové uplatnění
Přečtěte si také:

Plně autonomních aut se jen tak nedočkáme. Firmy, které na ně vsadily, si hledají nové uplatnění

Jak je ale patrné, Waymo má za sebou díky Googlu obrovskou softwarovou základnu a to je přesně to, co Němcům chybí. Auta bez řidiče musí mezi sebou samozřejmě dobře komunikovat a mít dostatečné schopnosti k tomu, aby bleskově analyzovala veškerá nebezpečí, se kterými se na cestách lze setkat. Mercedes je ale primárně výrobcem „hardwaru“, nikoliv softwarovou firmou: Proto je pro něj vývoj podstatně náročnější.

Manažer, který přišel škrtat

„Nesoutěžíme v závodech, které už nemůžeme vyhrát,“ řekl mluvčí německé automobilky pro server RedaktionsNetzwerk Deutschland. Za poraženeckým tónem ale nestojí jen relativní úspěch Wayma v USA. Jde i o nové směřování firmy, které nastolil její šéf Ola Källenius. Ten loni v pozici nejvyššího manažera vystřídal matadora Dietera Zetscheho.

Källenius potřeboval hlavně potěšit investory. Vždyť do funkce vstupoval s tím, že nechá pečlivě prověřit všechny náklady a pokud to bude potřeba, začne škrtat. „Přechod z výrobce aut na poskytovatele mobility je minulostí. Se sdílením automobilů nelze vydělat peníze a naši investoři čekají zejména zisk.“

Zkušený řidič poráží autonomní řízení. Nesplete si igelitku s kočkou
Přečtěte si také:

Zkušený řidič poráží autonomní řízení. Nesplete si igelitku s kočkou

Källenius poměrně rychle zrušil spolupráci s mnichovskou automobilkou BMW, kterou firmy oznámily teprve loni v březnu. Právě díky tomuto spojení měly vyvinout software pro autonomní vozy. Teď už to ale pro Mercedes nedává smysl a projekty BMW jsou nyní také logicky v ohrožení.

Ukončení vývoje autonomních vozů ale neznamená, že by Mercedesy přišly o moderní technologie. Autonomní řízení úrovně 3 pro nový Mercedes-Benz třídy S, představený v září, je stále v plánu. Stejně tak platí i spolupráce Mercedesu právě s americkou společností Waymo na vývoji autonomních nákladních vozů. Jen budoucnost, ve které by si lidé hověli v pohodlných sedadlech, zatímco za ně auto bude řídit, je zřejmě zase o dost vzdálenější.

Schopnosti autonomního řízení podle úrovní

Autonomní řízení Funkce
Level 1 Asistence řidiči: pomoc při brzdění, adaptivní tempomat a pod.
Level 2 Částečná automatizace: systémy pomáhají s řízením, řidič musí mít ruce na volantu
Level 3 Podmíněná automatizace: vůz jede bez zásahu řidiče za ideálních podmínek do 60 km/h. Řidič nemusí mít ruce na volantu
Level 4 Vysoká automatizace: auto jede samo, včetně navigace. Řidič nezasahuje, ale je přítomen
Level 5 Plná automatizace: z řidiče se stává cestující, auto jede zcela samo. A to i bez posádky
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?