Sportovní verze koncernových modelů nižší střední třídy mají dnes už docela bohatou tradici. Samozřejmě je v tomto směru nejdále Golf GTI, který se poprvé světu představil už v roce 1975, ale také ostrý Leon i Octavii vídáme v nabídkách obou značek už pěkně dlouho. Nedávno prošla celá trojice modernizací a my jsme se rozhodli zjistit, co který vůz nabízí. Přestože základní technika je téměř stejná, v praxi jsou rozdíly značné.
Ať už zvolíte z koncernové nabídky sportovních předokolek cokoliv, vždy dostanete zážehový přeplňovaný čtyřválec 1984 cm3, vybavený jedním turbodmychadlem. Shodné je dokonce vrtání i zdvih motoru. Na výběr máte šestistupňovou manuální převodovku a šestistupňové DSG. My jsme testovali varianty s manuálem a také ten je nastavením převodů u všech tří aut téměř identický. Pouze Leon dostal na rozdíl od Golfu a Octavie kratší stálý převod.
Posílili úplně všichni
Modely Leon, Golf i Octavia prošly před časem faceliftem, který se dotkl také vrcholných sportovních variant. Nic až tak zásadního se neměnilo, ale jisté rozdíly tu jsou. Pokud pomineme věci, které mají sportovní varianty společné s těmi civilními, jako například upravená světla, lepší výbavu asistenčních systémů nebo nový multimediální systém, vše se týká v podstatě jen výkonu. Ten opět narostl.
Je zajímavé sledovat, jak se tato kategorie vyvíjí. Zatímco první generace VW Golf GTI si vystačila s atmosférickou šestnáctistovkou o výkonu 81 kW (110 koní), dnes je základní GTI na výkonu 169 kW (230 koní). My jsme testovali variantu Performance. Jak už určitě víte, její výkon se posunul právě na 180 kW (245 koní). Totéž platí pro Octavii RS 245, která nahradila RS 230. Jak Golf GTI Performance, tak Octavia RS 245 používají na přední nápravě elektronicky řízený diferenciál VAQ, což je při rychlé jízdě v zatáčkách neocenitelná pomůcka.
Škoda Octavia RS 245 dostala nové turbodmychadlo, jiné palivové čerpadlo, upravené sání, měnilo se i olejové čerpadlo a odpadl systém nepřímého vstřiku paliva, takže teď používá pouze přímý vstřik.
Volkswagen Golf GTI Performance prošel spíše optimalizací, která se podle oficiálních informací automobilky týkala zejména vnitřních mechanických odporů například na klikovém hřídeli, pístech nebo ojnicích. I v tomto případě ale v rámci faceliftu odpadl systém nepřímého vstřiku paliva, který ovšem zůstal u klasického GTI.
Seat Leon Cupra při změně z verze 290 na provedení 300 dostal upravené výfukové potrubí, jinak je navýšení výkonu záležitostí nového software.
Seat Leon Cupra je mezi předokolkami koncernu VW absolutně to nejlepší, co si můžete pořídit. Když poprvé dorazila současná generace na trh, měla 206 kW (280 koní), následně posílila na 213 kW (290 koní) a poslední facelift dostal výkon na 221 kW (300 koní). Zájemci si mohou po faceliftu objednat také pohon všech kol, ten je ovšem dostupný pouze pro karoserii kombi. A kdybyste náhodou pořád neměli dost, Seat v září představil edici Cupra R. Ta přidala ještě dalších 10 koní navíc, takže má 228 kW (310 koní). A ani to pravděpodobně nebude konečná.
Když mluvíme o výkonu, hodí se připomenout, že koncernové sportovní modely tradičně vykazují na brzdě vyšší maxima, než udává výrobce. Třeba už Cupra 290 měla na brzdě 315 koní, Škodě Octavia RS 245 jsme naměřili dokonce 197 kW (268 k). Už z toho je zřejmé, že o nedostatek dynamiky se fakt obávat nemusíte.
Dynamika: Překvapení nečekejte
Zrychlení by mohlo být pro případného zájemce o sportovní koncernovou předokolku jedním z těch významnějších kriterií, takže odtud začneme. Než odpálíme první ostré měření, je ale potřeba ještě trochu nastínit podmínky testu.
Všechna tři auta jsme samozřejmě měřili na jednom místě za stejného počasí, jenže pouze Octavia RS 245 přijela do testu ve stavu, který lze označit za stoprocentní. Seat Leon Cupra 300 měl za sebou evidentně nějaké okruhové dovádění a to se hodně podepsalo na pneumatikách, brzdách i spojce. Ta zabírala oproti VW a Škodě velmi zvolna, což je trochu vidět i níže v grafu. Golf GTI pak byl naprostým opakem, protože vůz dorazil jako absolutně nový a při měření dynamiky měl najeto pár stovek kilometrů.
[su_note note_color="#c4c4c2"]
Doporučujeme: Změřili jsme výkon nové Škody Octavia RS 245. O 15 koní neposílila
Výsledky proto berte s určitou rezervou. Stoprocentní kondice všech tří aut by na skutečnosti, že je nejrychlejší Cupra, následuje GTI a Octavia, zřejmě nic nezměnila, Leon by ale určitě mohl být i rychlejší a více zajeté GTI možná také (a my bychom navíc mohli u Golfu s klidným svědomím udělat třeba i několik opakování a ne jen pouze naprosté minimum).
Více prozradí tabulka. Pro úplnost dodejme, že Škoda Octavia RS 245 s karoserií liftback a manuální převodovkou zrychlí podle oficiálních údajů z nuly na 100 km/h za 6,6 s, Golf GTI Performance by měl být lepší o 0,4 s a Seat Leon Cupra 300 údajně potřebuje pro stejnou disciplínu jen 5,8 s.
[wpsm_comparison_table id="397" class=""]
Námi naměřená dynamika je poněkud horší. Pravidelný čtenář ovšem ví, že vždy měříme zrychlení s řidičem a spolujezdcem, proto v drtivé většině případů logicky naměříme horší čas. U Octavie byl rozdíl oproti oficiálním údajům 0,68 s, což je tak nějak normální. Rozdíl u Golfu (1,14 s) a Leonu (1,07 s) ale běžný není a patrně bude souviset se syrovým motorem u VW a s ojetými pneu i s opotřebovanou spojkou u Leonu.
Porovnání nejlepších pokusů si můžete prohlédnout také v grafu. Z něj jsou dobře patrné rozdíly v nastavení převodovek.
Jak jsme zmínili výše, základní šestistupňová manuální převodovka je ve všech případech stejná. Leon Cupra 300 má nepatrně delší jedničku (3,67 vs. 3,77), všechny ostatní převodové poměry jsou shodné (kromě zpátečky). Seat ovšem nasadil kratší stálý převod. Proto je nutné v praxi řadit dříve. Kromě grafu to dokazují také nejvyšší rychlosti na jednotlivé převody. Octavia a Golf jsou prakticky stejní, Leon se liší:
Stranou našeho zájmu nezůstaly ani brzdy. Brzdnou dráhu u civilních aut běžně neměříme, ale u těch sportovních ano. Nejlépe brzdí Seat Leon Cupra, přestože brzdy testovacího exempláře podle všeho nechaly většinu svého obložení na mosteckém okruhu. Je to zvláštní, protože všechna auta pracují se stejně velkými brzdami: 340 x 30 mm vpředu a 310 x 22 mm vzadu.
Komu by to bylo málo, ten si může u Seatu v rámci paketu Performance pořídit k Leonu na přední nápravu ještě větší brzdy Brembo (370 x 32 mm). Zaplatíte ovšem minimálně 79 tisíc korun. Tenhle příplatek testovaný Leon ve výbavě neměl.
Zde ještě pro úplnost graf porovnávající nejlepší pokusy testované trojice koncernových sportovních předokolek.
Až sem můžeme vše brát jako pouhé potvrzení toho, co bylo dopředu jasné (i když přesné rozdíly mezi de facto stejnými automobily také stojí za pozornost). Jenže čísla a tabulky nejsou všechno, tím spíš, když jde o auta, která mají za cíl vás bavit. Kdo je tedy nejlepší?
3. místo: Škoda Octavia RS 245
+
- Kvalitní jízdní vlastnosti
- Může bez nejmenších problémů sloužit jako vůz pro velkou rodinu
- Dynamika na úrovni a oproti hatchbackům podstatně větší prostor uvnitř
–
- Z koncernové trojice je nejméně obratná
- Kvůli výrazně větší délce vozu je pocit za volantem trochu „autobusový“
- Základní cena je vyšší než u zábavnějšího a mnohem rychlejšího Leonu Cupra
Představovat blíže Škodu Octavia je asi stejně užitečné, jako kdybyste někomu chtěli vysvětlovat, kdo že je to ten Karel Gott. Tohle auto znají snad úplně všichni, mnozí v něm přímo jezdí a i vrcholnou verzi RS lze na českých silnicích vídat poměrně často. Modernizace přinesla rozdělená světla, širší zadní nápravu nebo adaptivní tlumiče DCC, ale to už patrně také víte. Velké věci se ovšem děly pod kapotou.
Navýšení výkonu o 15 koní by se dalo vyřešit prostým zásahem do řídicí jednotky, jenže to není tento případ. Jak bylo řečeno v úvodu, motor se dočkal v rámci modernizace důkladné péče. Měnilo se turbo, olejové čerpadlo, výfuk nebo systém vstřikování. Výsledkem jsou parametry, které dělají z RS 245 nejrychlejší sériově vyráběnou Octavii, jakou jste si kdy mohli koupit. A ten motor, ten je prostě skvělý.
Doporučujeme: Škoda Octavia RS 245 je nejrychlejší Octavia v historii
Zážehový dvoulitrový čtyřválec nabídne silný zátah už od zhruba tří tisíc otáček, v těch vyšších svůj zátah krásně vygraduje a ještě k tomu příjemně zní. Na druhou stranu umí být také velice úsporný. Spíše pro zajímavost jsme změřili spotřebu všech tří aut na trase vedoucí z poloviny po dálnici a z poloviny po okreskách. Předpisová jízda znamenala u Škody průměr 6,5 l/100 km. Stejný motor ovšem používají také oba dva koncernoví sourozenci, takže o nich platí to samé. Leon se dostal na stejné trase dokonce na 6,3 l/100 km, Golf potřeboval 6,6 l/100 km. Omluvou mu budiž nezajetý motor.
Kdybychom měli Octavii RS 245 na test samotnou, asi bychom chválou nešetřili. Jízdně je to nepochybně velmi kvalitní auto, zvládající i dost expresní cestování po okreskách. Brzdy jsou ostré, řízení přinejmenším v pořádku, řazení manuální šestistupňové převodovky zrovna tak a diferenciál VAQ vám umožní projíždět zatáčky hodně vysokou rychlostí.
Až přímé srovnání ale ukázalo, že Octavia navzdory o tři centimetry rozšířené zadní nápravě má přece jen největší tendenci přejít do nedotáčivosti a že je při normálním cestování přece jen trochu hlučná. Přesedání z jednoho auta do druhého odhalí také fakt, že se řidič lépe cítí za volantem kratší hatchbacků, protože v Octavii pořád vezete větší část auta za sebou. Výsledkem je řekněme trochu autobusový pocit. Při skutečně ostré jízdě se proto zřejmě budete lépe cítit v Golfu GTI nebo v Leonu Cupra, které jsou blízko limitu na ovládání přece jen přesnější.
Je to rodinný dostavník
Jistě, většina těchto „nevýhod“ je ve velkých uvozovkách, protože Octavii RS přináší jednu obrovskou výhodu. Pořád to může být rodinný vůz, přičemž rodina nemusí dělat po stránce požadavků na praktické vlastnosti vůbec žádné kompromisy. Pokud máte větší rodiny, není co řešit. RS 245 je vaší jedničkou, protože fakticky zas tak mnoho na koncernové hatchbacky po stránce jízdních vlastností neztrácí, ale vejde se toho do ní mnohem víc. Zároveň potěší i přítomnost tlumičů DCC, díky kterým je Octavia RS 245 při klidné jízdě i na velkých kolech o trochu pohodlnější, než si ji pamatuji.
Celkově se u vrcholné Octavie hledají nějaká negativa opravdu složitě. To auto zkrátka dělá vše, co má. V kontextu koncernových sourozenců platí menší daň za roli sportovního modelu zaměřeného také na praktickou stránku věci, ale tato vlastnost z ní současně dělá jedno z nejlepších rychlých rodinných aut na trhu vůbec.
Málem bych zapomněl, ještě jedna nevýhoda se najde. Jak jsme psali v testu kombíků s dieselovým motorem a automatickou převodovkou, plně vybavené Octavie dnes rozhodně nejsou levné zboží. Ve finále tak Octavia RS 245 stojí víc než rychlejší a zábavnější Seat Leon Cupra 300. Na kolik vyšlo naše testované provedení, to se raději ani neptejte.
2. místo: Volkswagen Golf GTI Performance 245
+
- Z trojice sportovních koncernových předokolek je nejpohodlnější
- Velmi tichý interiér, který je navíc jednoznačně nejhezčí
- Je nenápadný, ale pořád umí být pekelně rychlý
–
- Vše je trochu odtažité
- Až příliš snadno přehlédnete, že zrovna jedete přes 150 km/h
- Testovací exemplář svou cenou 1 040 700 Kč překonal i cenu testované Octavie (1 024 800 Kč)
K něčemu se přiznám. Tenhle Golf GTI Performance bylo vůbec první GTI, které jsem kdy řídil. Mé sympatie si získal na první dobrou. Decentní vzhled testovaného exempláře tvářícího se jako běžný Golf s většími výfuky je mi tak nějak z principu sympatický a interiér bych bez přehánění označil za opravdu krásný. Skvělé sedačky s čalouněním odkazujícím do minulosti, golfový míček místo hlavice řadicí páky, kvalitní materiály, výborné zpracování, lesklé dekory, digitální přístrojový štít... Kdyby tohle neslo značku Audi, patrně by nikdo ze zákazníků vůbec neprotestoval.
Doporučujeme: Volkswagen přiveze k Wörthersee hybridní Golfy GTI a GTE v tuningu
Na GTI jsem byl zvědavý také proto, že na rozdíl od Octavie a Leonu má v nabídce značky trochu jinou pozici. Tím nejostřejším je Golf R, takže si Volkswagen může dovolit naladit vůz trochu více na komfort. Na výsledku je to hodně znát.
Z celé trojice je Golf GTI Performance suverénně nejtišší a při normálním cestování nejpohodlnější. Zapomenout na potenciál motoru je ten nejmenší problém na světě. Jen si tak klidně plujete po dálnici... Jenže i tohle má své stinné stránky. GTI rozdává možná ještě méně emocí než Octavia RS 245. Rychlost mu neschází, ale až příliš ji maskuje. Jako kdyby vše bylo obalené takovou tou bublinkovou fólií. Od brzd přes řízení až po motor.
Jenže když budete chtít na okreskách prohánět třeba zrovna nějakou Octavii RS, ukáže GTI docela jinou tvář. Je to neuvěřitelně rychlý hatchback, který oproti Škodě lépe vzdoruje nedotáčivosti a v konečném důsledku je v zatáčkách více mrštný. Takže vás auto po určitém čase nakonec stejně vtáhne do děje a vy zjistíte, že i na první pohled tak pohodlné GTI umí být dost zábavné. Pokud si něco zaslouží kritiku, pak řízení. Oproti Leonu a Octavii je poněkud tupé.
Stručně řečeno, Golf GTI Performance fakticky nabízí lepší jízdní vlastnosti než Octavia RS 245 a je také o něco rychlejší v přímce, více emocí ovšem nakonec dostanete od Škody. Nám se kombinace téměř prémiového interiéru, solidní míry komfortu a expresních schopností na okreskách zalíbila na tolik, že jsme dali Volkswagen před Škodu. Pokud byste byli jiného názoru, rozhodně se s vámi hádat nebudeme. Jde především o záležitost osobních preferencí.
1. místo: Seat Leon Cupra 300
+
- Je to neuvěřitelně ostrý hatchback
- Vzhledem ke svým dovednostem stojí rozumné peníze
- Pobavíte se v něm jednoznačně nejvíc
- Pořád se s ním dá dobře žít i v běžném životě
- Testovací exemplář byl o více než 100 tisíc levnější než jeho sourozenci
–
- Interiér by mohl být hezčí
- Přední pneumatiky budete kupovat dost často
Vítěz testu prostě nemohl být jiný, přestože z určitého úhlu pohledu si Leon Cupra bere od svých sourozenců ty horší vlastnosti. Oproti Škodě je uvnitř výrazně menší a jeho interiér působí ve srovnání s Golfem daleko laciněji. Jenže je zde jedno velké a hodně významné „ale“. Určitě už víte, jaké.
Seat je v koncernu Volkswagen automobilkou zaměřenou na emoce a kde jinde by to mělo být nejvíce vidět než při srovnání trojice sportovních variant modelů nižší střední třídy. Jestliže Golf svou rychlost maskuje a s emocemi šetří, Cupra je stoprocentním opakem. Je úplně ve všem ostřejší a oproti větší Octavii také o poznání obratnější.
Motor doslova chce vyšší a vyšší otáčky, přičemž se vám odmění intenzivním zátahem i v rychlostech kolem 200 km/h. Řízení je přesné a citlivé (i když by možná mohlo být tužší) a doba, než vás vůz vtáhne naplno do děje, se počítá na několik málo sekund. V podstatě stačí první ostřejší akcelerace a první ostrý průjezd zatáčkou.
Přestože jsem s Cuprou najel poměrně hodně, pořád se najdou situace, kdy odmítám věřit tomu, kolik trakce vůz v zatáčkách má. Pokud zrovna neprojíždíte ostrou vracečku, můžete ještě dlouho před výjezdem pořádně přidat plyn a přední náprava vás doslova vytáhne na další rovinku. Není náhoda, že Leon Cupra patří mezi vůbec nejrychlejší auta na Nürburgringu.
Oficiální přítomnost desítky koní navíc coby hlavní novinku faceliftu bych ale nepoznal. Důvodem je hlavně to, že už dříve Cupra fakticky nabízela přes 300 koní a a klikatých silnicích byla skoro až absurdně rychlá. Kdo bude využívat schopnosti auta ve větší míře a častěji, ten se musí připravit na brzy sjeté přední pneumatiky. S potenciálem motoru mají dost velké potíže.
I tady ale platí, že není zas až tak velký problém používat Cupru jako vůz pro běžné denní cesty. V interiéru sice nevládne takové ticho jako v Golfu GTI, jinak ale i Seat umí být relativně pohodlný a jak už jsme řekli, dokáže být překvapivě úsporný. Třešničkou na dortu je cena. V základu je jen o pár desítek tisíc vyšší oproti Golf GTI Performance. Cena testovaného exempláře ovšem byla ve srovnání s Octavií i Golfem nižší o víc než sto tisíc.
Když to shrneme, Leon Cupra 300 prokázal v tomto testu nejlepší dynamiku, nejlepší brzdy, nejlepší chování v zatáčkách, nejemotivnější řízení, paradoxně také nejnižší spotřebu a z celé testované trojice byl nejlevnější. Ne, dnes o vítězi fakt pochybovat nemůžeme.
Tenhle test možná nepřinesl žádné zásadní překvapení, ale krásně ukázal, jak přesně si koncernové automobilky rozdělily své role. Všechny tři rychlé předokolky spojuje skvělý zážehový čtyřválec, více než dostatečná dynamika a schopnost bez větších kompromisů zastávat úlohu běžného vozu pro každodenní cestování. Zbytek už záleží pouze na konkrétních prioritách konkrétních zákazníků. Nebudeme ale zřejmě daleko od pravdy, když napíšeme, že z trojice Octavia RS 245, Leon Cupra 300 a Golf GTI Performance si vybere opravdu každý.
Základní cena: Seat Leon Cupra 300 - 769 900 Kč, Škoda Octavia RS 245 - 781 900 Kč, VW Golf GTI Performance - 752 900 Kč
Celková cena testovaných vozů: Seat Leon Cupra 300 - 907 700 Kč, Škoda Octavia RS 245 - 1 024 800 Kč, VW Golf GTI Performance - 1 040 700 Kč
[su_hello-bank-calculator]