• Za tři sta tisíc je na trhu ojetin mimořádně dobrý výběr

  • Na dosah se dostávají dříve velmi drahé prémiové vozy

  • Desetiletý bavorák je pořád příjemné a hodnotné auto

  • Moderní Octavia se ale vedle staršího BMW nemusí stydět

  • Zadarmo rozhodně nebude jezdit ani jeden z těchto vozů

Že srovnáváme nesrovnatelné a že si přece nemohou Octavia s pětkovým BMW konkurovat? Divili byste se, kolik zájemců o ojetinu má tahle dvě auta ve stejném hledáčku. Správná otázka by tedy měla znít tak, jak může uvažovat potenciální kupec: „Mám si koupit mladou Octavii, nebo za stejné peníze skočit do prestižní německé prémiovky s větším a silnějším motorem?“

BMW 525d vs Skoda Octavia TDI (67)
BMW řady 5 E60 byl svého času sen vyššího managementu. Dnes si ho může dovolit i člověk z nižších příjmových skupin
BMW 525d vs Skoda Octavia TDI (59)
Škoda Octavia je absolutně beztřídní auto a její oblíbenost napříč celým sociálním spektrem to jen potvrzuje

K testu jsme si v Auto ESA půjčili Octavii třetí generace s vyhledávaným vznětovým motorem 2.0 TDI o výkonu 110 kW a s šestistupňovou manuální převodovkou, která už spadla pod pomyslných 300 000 korun. Od ledna 2014 najela 169 000 km a prodejce za ni chtěl 299 000 korun. V nabídce jsou ale už i kusy s cenovkou o zhruba dvacet až třicet tisíc nižší.

Na druhé straně barikády stojí BMW 525d s třílitrovým šestiválcem (rovněž vznětovým) naladěným na 145 kW. Má šestistupňový automat, do provozu bylo uvedeno v listopadu 2009 a na tachometru má hodnotu 175 000 km. Prodejce si tohle auto v době testu cenil na 270 000 Kč.

Doporučujeme: Test ojetiny – Volkswagen Passat B7 je dobrý, ale pozor na jeho historii

Pohled do inzerátů ojetin ukazuje, že v intervalu 250 až 300 000 korun se pětkových BMW a Octavií pohybuje docela dost. Škodovky spadly s cenou docela rychle, ale je pravda, že hojně jsou zastoupeny především ochuzené fleetové verze nebo slabší motory 1.6 TDI a 1.2 TSI. Dobře vybavený a méně jetý dvoulitrový diesel se v případě Octavie většinou pořád drží nad třemi sty tisíci, pokud nemá najeto „přes tři kila“. A už jsou takové případy se stotisícovým ročním nájezdem.

Každému je na první pohled jasné, že Octavia je mladé auto a je to na něm vidět. Vedle tříleté Octavie pak působí osmiletý bavorák (jehož model byl ale představen už před 14 lety) opravdu jako pořádná ojetina. Ale kdo chce prestižní logo na kapotě kombinované s praktičností a spolehlivostí, pravděpodobně se poohlíží právě po téhle pětce generace E60 (E61 v případě kombi Touring).

BMW překvapuje komfortem

Přebíráme si auta v bazaru ve Štěrboholích a míříme směrem na jih od Prahy. Počasí nám dnes moc nepřeje, je pod mrakem, občas nás chytne přeháňka a auta moc dlouho čistá nevydržela. Jelikož jsem už starší a lenivější, beru si BMW s automatem a kolegovi Tomášovi, který mi dnes bude pomáhat, předávám Octavii s manuálem. Sice protestuje, ale je služebně mladší, tak musí poslouchat.

BMW 525d vs Skoda Octavia TDI (71)
Na tlustých pneumatikách a bez M podvozku jezdí BMW řady 5 mimořádně kultivovaně a komfortně. Zavěšení starších aut už ale vyžaduje servis
BMW 525d vs Skoda Octavia TDI (37)
Vpředu i vzadu je dost místa a ani po letech nelze interiéru řady 5 nic zásadního vytknout. Starší verze iDrivu už je pocitově zastaralá

První dojmy z naftového BMW 525d jsou vesměs pozitivní. Sice mě prakticky ihned rozčílil svou nelogičností systém iDrive (ve srovnání s moderním systémem v nových BMW je až komicky zastaralý), ale z vlastní zkušenosti vím, že vždycky trvá týden dva, než si na něj člověk zvykne. Řadový šestiválec za studena trochu duní. Jakmile se však ohřeje a automat trochu promaže, celý hnací agregát začne být velice přesvědčivý, ale především relativně kultivovaný, komfortní, dostatečně pružný a pohotový. I v tomhle věku je pohon v testovaném BMW veskrze příjemný a nepůsobí zastarale.

Řízení je podle vzoru tehdejších bavoráků trochu těžké a pomalé, ale ještě má aspoň nějakou zpětnou vazbu a velmi brzy získám i na mokré silnici v auto důvěru. Stěrače stírají, ostřikovače stříkají, klakson troubí a najednou je ten pohled na svět zpoza volantu německého vozu veselejší. Ovšem nejvíce žasnu nad podvozkem, respektive schopností tohoto vozu vyhlazovat silnici.

Doporučujeme: Ojeté diesely mohou vyjít draho. Benziňák s vyšší spotřebou je ve výsledku levnější

Sice si všímám toho, že se od přední nápravy na nerovnostech občas ozývá mírné poklepávání a asi by to chtělo větší revizi a nějakou tu preventivní investici, ale stopu auto drží odhodlaně, vůle v něm cítit nejsou a především na těch tlustých 16″ kolech žehlí silnici s přesvědčivostí luxusní limuzíny. Vzpomínám si, jak jsme s kolegy vždycky zuřili vzteky nad specifikacemi novinářských BMW ve čtyřkolkách a M-paketech na nízkoprofilových kolech, která dělala z jízdy po české okresce utrpení. Tohle auto ale pluje po záplatované cestě s nečekanou důstojností. S takovou, které se Octavia na tuhém podvozku a s „torzkou“ vzadu nemůže rovnat.

I přes komfortní charakter se ale BMW řídí velice příjemně. Stačí pak automatickou převodovku přepnout do manuálního režimu a z BMW 525d se stane docela zábavná hračka. Se zadní nápravou se dá krásně pracovat a chování celého auta je velice předvídatelné, avšak stále ukázněné. Když si pak na široké silnici vypnu ESP, lze naprosto lehce pohodit zadkem a vykouzlit si úsměv na tváři, že tady je všechno ještě v pořádku.

Octavia je dynamicky schopná

Je ale čas na výměnu. Zatímco já komentuji nečekanou poddajnost podvozku a velkých tlustých kol, Tomáš hned chválí Octavii: „Není to sporťák, ale prostě tomu nic zásadního nechybí,“ hodnotí první dojmy. „Ani v těch kopcích jsi mi moc neujížděl,“ komentuje ochotu naftového dvoulitru.

BMW 525d vs Skoda Octavia TDI (65)
Octavia překvapuje obratností a řidičskou interakcí, aspoň tedy při přímém přesednutí z BMW. Horší je to se stabilitou ve vyšší rychlosti
BMW 525d vs Skoda Octavia TDI (24)
Interiér Octavie je kvalitní, prostorný a ergonomicky dobře řešený. Za auta „v plný“ ale dáte pořád hodně přes 300 000 korun

A skutečně. Když pominu, že se musím v naftové Octavii obtěžovat s tak otravnou věcí, jako je změna převodových stupňů a obsluha spojky, tohle auto dělá všechno dobře. Vlastně o kousíček lépe než testované BMW. Motor má slušnou reakci na plyn a jak se výkon neztrácí ve velkých setrvačných hmotách a hydrodynamickém měniči, skutečně nemá Octavia problém držet s šestiválcovým bavorákem tempo. Přeci jen je také o více než 300 kg lehčí (1330 oproti 1670 kg). To je znát hlavně na zatočené silnici, kde si můžete s Octavií doslova hrát a přehazovat si ji ze strany na stranu jako nějaký hot hatch, zatímco bavorák připomíná svou obratností spíše stěhování pohovky.

Doporučujeme: Toužíte po luxusní prémiové ojetině? Kalkulace nákladů vás vrátí zpět na zem

Ale u Octavie mne překvapuje ještě mnoho dalších věcí. Lépe se v ní sedí. Sice ne tak nízko jako v BMW, ale volant jde více přítáhnout k hrudníku a trojúhelník řidič-volant-pedály je přeci jen o kousíček přirozenější a více konfigurovatelný. A musím se přiznat, že při svižnější jízdě je řízení Octavie lepší. Elektromechanický posilovač sice tlumí ty nejjemnější informace, ale o nastupující nedotáčivosti se dozvíte včas a rychlé změny směru jsou hračka, zatímco u těžkého BMW se musíte s volantem trochu přetahovat. Je to zvláštní, ale pro dynamičtější jízdu se zdá tahle Octavia jako vhodnější auto. Je pocitově řidičsky uspokojivější. Jediným limitujícím faktorem je trakce předních pneumatik a pochybuji, že s Octavií bude taková sranda na parkovišti u obchoďáku po zavírací době, až v zimě napadne.

BMW 525d vs Skoda Octavia TDI (31)
Pokud si 180cm figurant nastaví sedadlo řidiče normálně a za volantem se neválí, je v Octavii vzadu více místa na kolena
BMW 525d vs Skoda Octavia TDI (47)
BMW má vzadu trochu delší podsedáky, ale Octavia je vzadu velkorysejší. Interiér BMW je pocitově vzdušnější díky světlému čalounění

Nemyslete si také, že se BMW s dieselem a automatem neutápí při ostré jízdě ve stejně beznadějné nedotáčivosti jako naftová Octavia. Naopak právě BMW ztratí přilnavost na těžkém předku dřív, zatímco Octavia zůstává stále přísně neutrální. A to si myslím, že stav pneumatik na testovaných autech by měl napovídat spíše opak. Obávám se, že na nových gumách by byla Octavia jízdně ještě přesvědčivější. Doba, kdy jste vletěli s BMW do zatáčky a to začalo utíkat zadkem napřed, je dávno pryč. Moderní BMW jsou nastavená bezpečně tak, aby se spíše vyhrnula po předku ven. Ono je vždycky lepší trefit strom masou železa vpředu než tenkým bočním sloupkem.

Octavia bude stát 10 korun na každý kilometr. BMW ještě víc

Ale dost dovádění na limitu. Testujeme ojetiny, takže bychom se měli podívat zejména na to, jak jsou na tom obě auta se spolehlivostí a provozními náklady. Opět použijeme naší oblíbenou hračku ve formě dynamické kalkulačky očekávaných nákladů JITIS. Ta je volně přístupná a na adrese tco.jitis.eu ji můžete vyzkoušet i vy. Základní údaje pro Škodu Octavia 2.0 TDI a BMW 525d uvádíme v přiložené tabulce (jedná se o univerzální orientační výpočet pro nájezd 9600 km za rok, vy si můžete ale data jako nájezd, spotřebu nebo servisní interval při výpočtu upravit podle sebe).

Škoda Octavia III 2.0 TDI BMW 525d E60
cena ojetiny 299 000 Kč 270 000 Kč
najeto 169 000 km 175 000 km
zanedbaná údržba 63 273 Kč 64 628 Kč
celkové náklady vč. amortizace 324 604 Kč 406 543 Kč
náklady na měsíc 9015 Kč 11 290 Kč
náklady na km 11,27 Kč 14,11 Kč

Jak můžete vidět, v kilometrových nákladech je na tom BMW trochu hůře. Data je ale potřeba brát s rezervou, jako orientační pesimistický výpočet pro vozy, u kterých se nikdy nic nedělalo a neopravovalo. U ojetiny je vždycky dobré být připraven na nejhorší…

BMW 525d vs Skoda Octavia TDI (35)
Dobře zajeté dvoulitrové TDI je docela jadrné a s lehkou Octavií cvičí velice ochotně. Při běžné jízdě se vejdete do šesti litrů
BMW 525d vs Skoda Octavia TDI (50)
Šestiválec v BMW má vytříbenější projev, ale auto je o více než 300 kg těžší. V automatu se část výkonu ztrácí. Proti Octavii nejede o moc lépe

Z hlediska očekávané provozní spolehlivosti v následujících letech představuje bez debat lepší volbu Octavia. Je to mladé auto, u kterého by se sešlost věkem ještě neměla tolik projevit. Aspoň ne v prvních letech provozu.

očekávané náklady Škoda Octavia III 2.0 TDI BMW 525d E60
údržba 18 920 Kč 35 676 Kč
opravy 104 658 Kč 153 190 Kč
díly 119 648 Kč 166 820 Kč
práce 21 274 Kč 47 293 Kč
amortizace 113 450 Kč 101 685 Kč
cena za normohodinu 646 Kč 1141 Kč

Motor 2.0 TDI, pokud má za sebou pravidelný servis, slibuje ještě slušný nájezd. Otázkou je, co s ním udělaly předpokládané výměny oleje po 30 000 km. Ale pokud teď hned přejdete na konzervativní interval 15 000 km nebo jeden rok, snad se ještě katastrofa konat nebude. Mechanická převodovka by měla u motoru 2.0 TDI také vydržet. Praxe ukazuje, že udržované 2.0 TDI vydrží hravě přes půl milionu kilometrů.

Doporučujeme: Na kolik vyjde provoz tříleté dieselové ojetiny? Klidně přes 10 korun na kilometr

Proč zvolit Octavii III 2.0 TDI
U takhle mladých Octavií bývá ještě snadno dohledatelná servisní a kilometrová minulost a většinou se jedná o vozy po prvním majiteli, takže podvody s ojetinami nejsou ještě tak časté. To ale neznamená, že byste měli při nákupu polevit v ostražitosti. Především ale auto ještě netrpí na přirozenou sešlost věkem a pokud bude majitel dodržovat základní servisní poučky, není důvod, aby po několik dalších let nesloužilo zcela bez problémů.

U BMW je to trochu ošemetné, ale i naftový šestiválec platí za mechanicky spolehlivý motor. U kupovaného auta se snažte zjistit co nejvíc o jeho historii. Spíše než o motor bychom se obávali o automatickou převodovku. Pokud má auto opravdu najeto 175 000 km, snad ještě bude všechno v pořádku a mohlo by jen stačit vyměnit v převodovce olej. Problém je, že kilometrům se u ojetých pětek bez zcela transparentního původu moc věřit nedá.

Naftový šestiválec patří mezi to nejlepší na trhu

Zatímco u mladých Octavií je spíše nutné jen prověřit původ vozu a pak se rozhodovat podle celkového stavu, u starších BMW je nutných úkonů víc. Logicky je opět potřeba prověřit původ a celkový stav, ale následně by měl odborník pomoci zjistit míru opotřebení důležitých částí podvozku a odhadnout, jak je na tom s kondicí motor a převodovka. Výhodou naftového šestiválce je, že si na sebe aspoň vydělá skutečně příznivou spotřebou. V testu jsme neměli problém jezdit s bavorákem za 6,5 litru, škodovka si brala necelých šest litrů na sto kilometrů. Samozřejmě záleží na stylu jízdy a věříme, že budou lidé, kteří spotřebu bavoráku stlačí na pět litrů, zatímco někteří střelci budou schopní i s Octavií v naftě jezdit za osm a půl.

Proč zvolit BMW 525d
V přímém porovnání je BMW pohodlnější a kultivovanější a šestiválec má příjemnější projev. Zájemce si ale musí přiznat, že si kupuje o poznání rizikovější ojetinu, takže spíše než racionálními důvody přesvědčí BMW řady 5 někoho, kdo chce prostě vyváženost klasické koncepce a prémiový znáček. A kdo má k dispozici cenově dostupného mechanika. Pro dynamické svezení bychom ale doporučovali zcela jinou motorizaci, například některý s charakterních benzinových šestiválců, případně špičkový osmiválec 545i nebo 550i.

Takže zatímco u Octavie bude v tomhle věku rozhodující jen stav a původ, u BMW je nutno počítat s tím, že se mohou blížit nějaké investice. „Tenhle šestiválec je mimořádně spolehlivý motor, pokud dostává pravidelně aspoň základní servis,“ říká Petr Dorotovič, specialista na vozy BMW a poradce při výběru ojetého vozu.

BMW 525d vs Skoda Octavia TDI (46)
Řídit klasického bavoráka s pohonem zadních kol je pořád radost, ale pro dynamické svezení to chce jiný motor
BMW 525d vs Skoda Octavia TDI (54)
Testovanému BMW 525d nejvíc vyhovuje klidné tempo. České silnice a dálnice žehlí s překvapivou důstojností limuzíny

„S vyšším nájedem je potřeba počítat s výměnou relé jednotky žhavení za pár tisíc, filtry pevných částic většinou slouží dál,“ připomíná Dorotovič. K filtrům dodává, že za jejich poškození často může spíše jen třeba vadný termostat, který nedovolí motor ohřát na dostatečnou provozní teplotu, a tak nedojde k řádné regeneraci filtru. „S tím je potřeba hned do servisu, protože stačí ujet pár tisíc kilometrů a filtr už může být nenapravitelně poškozen,“ varuje Petr Dorotovič. „Podobný problém může postihnout i jinak spolehlivý dvoulitr u Octavie,“ dodává. Na rozdíl od Octavie ale BMW nemá ručičkový ukazatel teploty, i když moderním ukazatelům, které záhadně přesně ukazují po ohřátí jen 90°C, stejně moc věřit nemůžeme.

Doporučujeme: Za volantem BMW E39 M5 (1999): Splněný sen

Z obvyklých věcí u BMW připomíná ještě zanášející se odvětrání klikové skříně a poměrně často se vyskytující problémy s elektronikou vlivem podpětí akumulátoru. Potíže by ale měla objevit důkladná diagnostika.

Kdo má dražší servis? Záleží na zvoleném přístupu
Vždycky platilo, že samotné spotřební díly nejsou na BMW nijak výrazně dražší než třeba na škodovku, ale člověk vždycky vykrvácel v servisu za práci. Ovšem u desetiletého bavoráka vás nikdo nenutí jezdit do autorizovaných servisů BMW a platit přes 1100 korun za normohodinu nebo víc. I kvalitní specialisté si často účtují za hodinu práce méně než polovinu. Náklady na oba vozy jdou stlačit také používáním druhovýrobních dílů (těch je na škodovky i BMW dostatek), ale ne vždy je ta úspora tak veliká. Spíše se dá ušetřit na tom, že některý díl se repasuje a opravuje, nikoli mění za nový originální. Typickým příkladem jsou různé opravy na hnacím agregátu. Příklad: Zatímco vám automobilka bude vnucovat novou automatickou převodovku za sto čtyřicet tisíc (u BMW), odborník ji mnohdy dokáže opravit za zlomek ceny.

Choulostivou věcí u naftového motoru M57D30 v BMW jsou vířivé klapky v sání, které se po větším nájezdu (cca 250 000 km) mohou uvolnit a motor je může nasát s fatálními následky. Existuje možnost klapky odstranit, ale to se mírně projeví na zhoršení dynamiky v nízkých a středních otáčkách. Někteří majitelé si pak stěžují i na mírný nárůst spotřeby. Výměna celého systému stojí okolo 15 000 korun.

BMW 525d vs Skoda Octavia TDI (61)
Na kvalitním asfaltu Octavia exceluje. Na rozbité silnici ale není zadní náprava nezatíženého vozu moc klidná
BMW 525d vs Skoda Octavia TDI (68)
Od BMW nečekejte sportovní svezení, ale spíše důstojnost a nadhled. Je to přeci jen trochu těžkopádné auto

Vzhledem k věku a očekávanému nájezdu však považuje Petr Dorotovič BMW řady 5 v generaci E60 za stále kvalitní a nadprůměrně spolehlivé auto. „Sice už nepůsobí tak bytelně a pořádně jako kdysi generace E39, ale při dodržování aspoň základních servisních pouček není důvod, aby tohle auto nenajelo více než půl milionu kilometrů bez větších problémů,“ uzavírá Dorotovič.

Verdikt: Škoda Octavia III 2.0 TDI vs. BMW 525d E60

Focení máme za sebou a po cestě zpátky se Tomáš nestydí trochu negativně hodnotit jinak velice přesvědčivě působící BMW: „Je to prostě stará almara, chtělo by to aspoň benzíňák s manuálem,“ uvádí v kostce své dojmy z bavoráku. „Nemůžu si pomoct, ale ta Octavia se prostě řídí líp,“ dodává.

BMW 525d vs Skoda Octavia TDI (6)
Je potřeba přiznat, že Octavia se vedle BMW nemusí stydět. Na dobré silnici ho strčí do kapsy dynamickým projevem
BMW 525d vs Skoda Octavia TDI (8)
Autor testu by si ale domů raději odvezl BMW. Klasická koncepce má zkrátka své kouzlo, stejně tak šestiválec pod kapotou

A má pravdu, z řidičského pohledu je při přímém srovnání testovaná Octavia vážně o něco lepší. Ochotněji mění směr, pohotověji reaguje na pokyny a je obratnější. Kdo chce tedy naftový sedan nebo praktičtější liftback za zhruba tři sta tisíc a jde mu o řidičský zážitek, paradoxně lépe udělá s naftovou Octavií.

Bavoráku zůstává stabilita a jistota ve vyšší rychlosti na dálnici a méně kvalitní silnici, nenucenost celého hnacího řetězce a pak samozřejmě pohon zadních kol, který ale ocení a využije jen vyhraněný zastánce této koncepce. Třeba já. Ačkoli bych si tedy domů raději odvezl z této dvojice pětkového bavoráka, žil bych s vědomím, že testovaná Octavia byla prostě lepší. A z dlouhodobého hlediska by asi byla i levnější na provoz.

Srovnání ojetin do 300 000: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI
Ohodnoťte tento článek!
3.72 (74.33%) 127 hlas/ů

67 KOMENTÁŘE

  1. A další díl srovnávacího testu bude Škoda Superb III vs. RR Phantom z roku 2006. A samozřejmě vyjde líp Sup…
    Co to je proboha za srovnávání. 2 roky stará Octavia proti 8 let starýmu autu s bůhví kolika km? Je jasný, že auto je po osmi letech v podstatně horším stavu, než po dvou, býť by mělo podobný km.
    Technologie jsou jiné a věk se bez ohledu na km taky na autě podepíše…
    To je podobný,jako srovnávat starou ve svý době špičkovou Nokii třeba s dnes obyčejným Čínafonem za 3000…
    Dlouho jsem na tomhle webu nebyl a asi v tom nenavštěvování budu pokračovat…

    • Srovnávají auta za stejnou cenu.
      BTW. za mě teda Octavice. Auto kupuju nové a po 3 letech prodávám. Docela obdivuju že má někdo peníze na to aby koupil 8let staré BMW…ale každého věc

    • No ale cena je skoro stejná!!! Kdyby jste dal do srovnání BMW dva roky staré tak stojí 900 tis. A to se přece nemůžu vůbec srovnávat!!!

  2. Možná to bude tím, že jsi nepochopil pointu tohoto testu. Plno lidí při své honbě za dokazováním svého postavení, raději utratí 300k za rosypanýho bavoráka, než aby si koupili mladší ale méně prestižní auto. Když jsem spolu s autorem přebírali auta, tak jsem přesně říkal že tento komentář bude jako první. Je to prostě souhrn „plusů“ a „mínusů“. Pak už je to na každém, co si zvolí,starší prémiové auto a nebo novějsi lidovku.

    • Právě, že pochopil princip resp. cíl tohoto testu. Napsat něco pozitivního o Škodě.
      Samozřejmě, že spousta lidí řeší otázku zda nové nebo ojeté. Případně jak moc ojeté na úkor jiných vlastností.

      Ale o segmentu, velikosti, karoserii, typu motoru, atd. má většina kupujících jasno. Takže porovnání by bylo korektní proti menší prémii. A porovnání cen brát spíše z mobile.de a přihodit třeba 500e na náklady. AAA je velmi malý vzorek.

      Jinak článek celkem sedí.

    • Podle mne se tyhle auta srovnávat moc nedají… kdo sedne do jakeho koli bmw se 6 válcem tak to prostě nemůže 4 válec ustát…byt by byl od bmw. Nemyslím si dál že bych si měl koupit 545i nebo 550i k tomu abych se svezl dynamicky …ano potencial mají…ale spotřeba je pro bežného smrtelníka za hranicemi možností..proto tyhle auta končí přebastlena na lpg..a to je nezřídka jejich konec…I z hlediska údržby jsou mnohem náročnější..Chtěl jsem jen říci že bmw má řadě E60 potažmo 61..motor 535d 200 a 210 kw..a pokud je origo v Mpaketu tak je to skvělá volba..která dokáže jezdit za 8 ltr plus mínus a dokaže prohánet i M5…klasické benzinové osmiválce 4.2 od audi nebo 4.4 od bmw ji prakticky neujedou ..sila toho motoru ..respektive krouták je sakra znát.
      Octavia s klasickým 2 ltr tdi je určitě dobrá volba..o tom žádná…však to všechno začalo u 1dničky 66 ..81 kw…a dodnes drží cenu jako hrom i když je fakt už obstarožní..At si každy koupí co se mu líbí..ale já vždy raděj zvolím starší ..ale prémiovější..líp vybavené..auto

  3. A co tímto článkem chtěl autor sdělit? Když podobný test udělá Jezza, je to alespoň vtipné. Viz. Škoda Yeti proti Maybachu, Ferrari. Za cenu do 300tis nabídne zmiňované AAA i 3er 320d z 2012 se 145tis km za 265tis Kč (sice Touríng, ale mimo AAA je výběr mnohem větší). Což je „ne“srovnatelné auto s Octavii ve stejném segmentu. Na 5er,A6,Eclass se dívá s výrazným odstupem i Superb.

    Případně bych v příštím článku čekal porovnání zda koupit koupit nový Nissan 370Z nebo 12 roků ojeté Bentley Continental GT.

  4. Porovnáváte neporovnatelné….2 různé třídy vozů, různého roku výroby a techniky s různou motorizací. Jedná se o 2 různé vozy, od který každý očekává něco jiného. Buďte k sobě trochu kritický pane redaktore…a aspoň se někoho zeptejte, než to uveřejníte.

  5. Redaktoři mohli jste bez nějakého okecávání rovnou napsat
    lidi,bud si kupte dvouletou oktávku,průměrnou hrkačku na krátkém rozvoru,
    nebo starší pětkové bawo,které je sice ve všech směrech lepší,ale provoz a případné opravy vás samozřejmě přijdou dráž.

  6. Dalibora znam jeste z diskuzniho fora lide.cz Jeste,kdyz jezdil stribrnou stodvácou. Je zastance pohonu zadni napravy a spravny pocet valcu je 6 a vice. A za tech 15let se dle me asi moc nezmenil nicmene v tomto testu ma pravdu. Znam plno lidi,co si koupi 7er 2004+ a tvari se jak pani sveta. Nez prijde na servis,na provoz auta. Hlavne ze maj 7er f kuzi f metle na hlinach a f plny palbe. Z pohledu bezneho cloveka,co ma kolem 300tkc na nakup auta,tak je to dobre napsany clanek. Jen musi vitezit rozum a ne ego. A aby rec nestala mam Superba II 2.0 125kw a Porsche Boxster 2.7, BMW E46 M3. Na ziveni a provoz vyhrava mladsi superb,ktery je primarne pouzivan. Ostatni jsou jen hracky. S najezdem do 10tkm rocne. Vsechny auta jsou +/- podobne cenove relaci. Ono koupis i E46 M3 se da „za par korun“ presneji za 460tkc ale dalsich 100tkc do ni behem roka padne do udrzby pokud ji chces mit v dobrym stavu. To do mladsi octavie dejme tomu nove za PC460tkc nepadne ani nahodou.

    • Pobavil. Předložka „f“ je používána převážně majiteli Ochcávek kombi, která jim navíc brutálně táhne vocpoda. A co si máme představit pod slovem plno? Abychom nechali přepsat slovník. Plno=dva. A 7er z 2004+ na plechách je určitě mraky. Jenže v porovnávání auta na běžný provoz, proti Ochcávce měl být jednoznačně vzat vůz ze segmentu C, cenově srovnatelný cca. o 2 roky starší. To je z 99% v diskuzi kritizovaná blbost. Nepřijde mi to extrémně těžké na pochopení.

  7. No, dávat 5kové BMW proti Octavii… Sám jsem před dvěma lety kupoval do 300tis 320D sedana 2009 (předfacelift) s litinovým motorem bez filtru pevných částic. Za ty dva roky jsem najel cca 45tis a měnil jsem jen brzdy a olej (u diesel BMW doporučuji 10tis a ne 15tis) a hlídat a dolévat. Je neuvěřitelný rozdíl, když máte runflat na 16“, nebo klasické Pneu. Auto je pohodlnější a vyžehlí v poho i Prahu a D1. Dynamika, chování v zatáčkách, lineární zátah a udržování takových 200km/h na německé dálnici je oproti naší 2.0 diesel služební oktávce krutě někde jinde. Navíc hlučnost a celkové držení stopy ve vyšších rychlostech je také rozdíl třídy. S autem jezdím opravdu hodně svižně a dost i po městě za 7.0l a v zimě 7.2l/100km. Výjezd se zadokolkou není problém i na zasněžený klínovec a v zatáčce je mírně přetáčivý a nádherně hravě čitelný – gumy gumy a zase jenom gumy 🙂

  8. Mně tyhle články přijdou úplně super. Pro někoho, kdo má těch 300 k, a reálně přemýšlí, co koupit, tak je to fakt relevantní. Srovnání v rámci jedné třídy je nuda, kolikrát už jsem četl 5 vs E vs A6. To vždycky dopadne stejně. Ale srovnání jiných tříd a jiných koncepcí z jiných dob to je extrémně zajímavý. Takže díky!

  9. Alfa Vrtulák
    Octavia se neda srovnat ani s 3er (jiný segment Golf, Astra, Ceed, i30)
    „Na 5er,A6,Eclass se dívá s výrazným odstupem i Superb“: (v tom máte pravdu, protože Superb je také jiný segment oproti 5er,A6,Eclass 🙂 (3er, Passat, Mondeo, Accord)

  10. Proč uvádíte náklady na provoz, které jsou jak z jiné planety? Schválně jsem si tam dal něco na zkoušku a zjistil jsem, že to ukazuje náklady skoro 3x vyšší než je skutečnost. Pravda, já kupuji vždy nové auto a podle toho s ním taky jezdím. Pro zajímavost můj předchozí vůz se dostal na náklady 4Kč/km, kde je započítáno komplet vše.

  11. Jako majitel BMW 540i e60 z roku 2009 (s manuálem) a současně uživatel služební Octavie 2,0TDI z roku 2015 vůbec nechápu, proč tento test vzniknul :o)) Jízdně upřednostnit Octu bych mohl snad jen zdrogovanej nebo za tučnej úplatek z Mladé Boleslavi :o) To stejné by platilo, ikdybych srovnával s Octou, která právě sjela z výrobní linky. Mimochodem 540i už vlastním čtyři roky a provozní náklady má nižší, než kdejaká naftová modla :o)
    Dalibore, jak jste mohl??? :o)))
    PS neberte mě ve zlém, je v tom samo trocha nadsázky.

    • Martin má pravdu. Vlastním 3tím rokem BMW 650i a jediné co chce je olej a zadní gumy, ale s tím jsem tak trochu u této motorizace počítal. Na to jak s autem jezdím a že podvozek dostane spoustu ran v hodně vysoké rychlosti, tak je auto bez investic

      • Naštěstí jsou lidé jako Vy, kteří budou našim tvrzením zapškle nevěřit a díky takovým si potom my obyčejní lidé můžeme dovolit kupovat za mrzký zlomek pořizovací ceny vynikající benzínové osmiválce, které nás v sametových rukavičkách vozí s naprosto minimálními náklady a se spotřebou o pár deci větší, než ty současný fénovaný malorážky :o)

        • Vynikající osmiválce :)) z roku 2000 .)) s takovým autem nepojedeš do Alp na lyže, protože s tak starou krasknou tam budeš leda za exota

          • Jenicku vzdyt ty jsi osmivalec nevidel ani v magazinu a takova a6 v quattru se 4,2 te doveze treba nakonec sveta natoz do Alp. A myslim ze udela vic parady nez kokotavka byt bude nova :-))

  12. No, porovnani zajimavy. Kdo je jako kazdej cechacek,tak si asi poridi Skodofku, nebo Hnujdaj. Zkousel jsem i novej sup,ale proste kdyz si drepnu do OOOO nebo BMW,tak je to uplne jinde. Min se to krade, vypada to lip, obcas je to i levnejsi,coz spouste lidem nedojde, ma to lepsi ESP, kopiruje to presne cestu, atd. A ten zvuk toho 6-valce. To se neda srovnat s tema prebouchanejma RS Koktaviema atd… Kdo si v tom nezkusil jizdu a pominul BMW ci OOOO jeho smula. Ja to driv taky odsuzoval,ale od te doby uz bych to nechtel. Jediny rozumny je Superb 6-valec, ktery je zbytecne nadhodnocen. A navic, jedna dulezita poznamka, pokud mluvime o bezpecnosti, tak si vemu poradny tezky auto, ktery kdyz praskne do nakyho malyho,tak kdo ma potom sanci prezit? To v porovnani nezaznelo.

  13. Zdejší kritici článku z řad diskuterů jsou totálně mimo. Zřejmě máte problém chápat psaný text. Pointa článku není třída auta či jeho stáří. Pointa je 300tis na účtu a rozhodnutí, co s nimi udělám. Pro kupujícího, který není od fochu, nebo alespoň fanoušek do aut, to můžou být velmi přínosné informace. Shodou náhod mám ve svém okolí 2 lidi, kteří tohle zrovna řeší. První již minulý týden pořídil mazdu 6 v kombíku a benzínu, druhý ještě hledá a zřejmě pořídí octavii combi se stejným motorem, jako má ta testovaná. Uvědomte si, ze lidé uvažují často jinak než vy. Pak možná přestanete takhle arogantně kritizovat.

    • Jo a pro info, že chápu rozdíl mezi těmi vozy. Měl jsem 6 let e39 530i r.v.2000, bohužel už se odporoučela. Jezdilo to famózně. A taky mám jako druhý auto octavii 1 combi 1,9 tdi 4×4 z r. 2004. Používám ji hlavně v zimě. Samozřejmě je rozdíl v jízdních vlastnostech, výrazně ve prispech báva. Ale úměrně tomu byly větší i náklady. To se mi nesnažte tvrdit opak… Ale chápu, že u těchto nových nafťáků, se všemi kurvítky typu filtr pevných částic, močovina apod, to s náklady na provoz již může být jinak.

    • Ano, pointa článku není třída auta či jeho stáří, ale nechápu jak může někdo napsat, že sebenovětší Octavia má stejné ne-li lepší jízdní vlastnosti než jakkoli staré BMW řady 5

    • 😀 tak pak tady mňam podobné porovnání. Mám 300tis na účtu. A je lepší koupit 3 roky jetou Ochcávku nebo utratit 50tis za kokainu, 150tis za šlápoty a 50 tis za chlast a 50tis v kasinu? Takže opakuji „nikdo“ se nerozmýšlí mezi Škoda Citigo a ojetou 7er, protože jsou to auta pro jiné lidi. Ve velmi podobném to platí pro 5er vs. oktávka.
      A chtěl bych vidět vozový park lidí co první narážejí na peníze. Většina lidí si koupí auto na které má. Znám asi jen dva, kteří by mohli koupit Bentley a jezdí v olítaný šunce (např. Mazda 6 a O2), jelikož nechtějí provokovat okolí.

  14. Ani to nečtu a už vím kdo je vítěz. Je to marný, je to marný, je to marný … Pane Žáku, když jste tak chytrý přes auta, proč mi u toho simple odcházejí vstřiky po nájezdu 24 000 km? Už dva a jeden stojí ve značkovém servisu 17 000 Kč … to už tam nenapíšete?

  15. Nevím úplně přesně které auto je lepší ,ale z rodiny kluk má novou firemní oktávii a ne dávno přijel se zaseknutou převodovkou na jednom kvaltu.

  16. To je srovnání teda, co tím autor chce říct ? Srovnávat 2 roky stare auto a 8 let stare auto ? Múžem srovnávat taky škoda 120 1988 a Golf 1978 , asi jako Ferari 40 let stare a škodovka 20let stara . Je to jen o propagaci škodofky. Srovnejte BMW 2008 se škodovkou 2008 ,vybavou,motorem ,spolehlivostí, cena a poměr ceny ke staří,nakladum,vybavě atd .

  17. Teda to je bomba ta Ockavka ! Uz se tesim az bude v testu s eskem od Mergla ! Bazary narvany Octavkama a nikde to nechce ??? …… Reklamu si platila u Vas Áčka ? ( bmw nemusim ale i tak mi to přijde ubohy srovnavat ta dve auta) jen vnitrek je u Skodofky cerna nuda natoz kastle bez napadu , dobry pro bengy , firmu nebo na dročku )

  18. Zase z toho bavoraka nedelejte vrak. Auto bylo uvedeno do provozu na konci roku 2009, takze zase tak stare neni. Hodne lidi pise, at srovnaji stejne stara auta. No vzhledem k tomu, ze casto slysim, jak je dvojkova octavka lepsi a hodnotnejsi, nez trojkova, tak by byl vysledek jeste presvedcivejsi.

  19. Kokokotav,kokoktav :-))) Jste si nevsimly ze v cechach u Pepiku je nejlepsi jenom skodovka :-)) Ja vam tu taky dam jedno zajimave srovnani . Kdyz si muj tatik chtel koupit nove auto a jelikoz ma celkem rad naftu,nechal se zlakat reklamou na Skodarnu. Tehda to byla myslim dvojkova oktavka Jahreswagen nekde asi 15 tis km. Bylo to na bavorskem venkove v Aufhausenu kde je celkem spatna okreska,neco jako v cechach. Jeli jsme tam mym Fordem Scorpio 2,9 i v automatu r.v. 1991 najezd asi 250Tkm s puvodnim podvozkem!
    Tatik si chrochtal jak se v tom krasne sedi ajak fajn to jede. Pak jsme dostali Kokotavku,je fakt ze byla na 17 „.Slusna vybava 2,0 tdi,prvni rozcarovani prislo kdyz jsme usedli myslel jsem ze jsem usedl na drevenou lavici nekde v parku,pak jizda kousek dobre silnice DSG hezky radilo oproti memu staremu automatu. Celkem pohoda,pak jsme najeli na onen horsi usek a z auta se stal drncajici zebrinak. Otec zdesenen a znechucen vylezl ze tohle fakt ne a nechapal jak o 20 let starsi a 250tkm vic jete auto mohlo tak krasne a pohodlne jet a to byl pitomej Ford.
    Takze asi tak srovnani jinych trid a stari vozu. A to me ten Skopek stal 300 euro :-))
    Kokotavka je proste roztresena medka a muze byt klidne i nova.

  20. Prosim omluvte pravopis ,mm nemeckou klavesnici a jinak to mela byt MRDKA.
    Jo a jeste k tem nakladum,me predpoledni auto Lexus LS 430 s LPG. pri koupi 208Tkm ,prodano s 280Tkm. Ta celou dobu provozu jednou brzdy komplet cena komplet 4960,-KC material. plus nejake fitry cenove na urovni neco mezi Felicii a jednickovou Kokotavkou-.a samozrejme olej 4,5 litru v osmivalci!!!!
    Jinak nic!!!!!!! tolik asi k tem servisnim nakladum . Myslim ze naftova Ochcavka by prisla podstatne draz. <a spotreba LPG 12-14 litru..cestovni rychlost stale 180 +, (jezdim prevazne dalnice v D) jinak svivzne po okrskach plus mesto. Kdyz takhle pojedu s chrochtakem TDI budu minimalne na 8 mozna i vic takze i ten provoz je drazzsi a myslim ze kdybych jezdil takhle rychle nejspis ji zapecu 🙂

  21. Souhlas – všichni kupujte ojeté Octávky
    Nechápu jak roční 81kW Octávia ve slabé výbavě může stát jako stejně stará Insignie 125kW 4×4 v solidní výbavě. Prostě nechápu, že si ji někdo koupí.
    Mimochodem, teď u nás (Vsetín) chytli opět gang zaměřený na Octávie (minimálně 20 kousků). Před dvěmi léty tady chytli jiný. Ale kupujte a pak si ještě namlouvejte, že náhradní díly na škodovky jsou levné 🙂
    Už jen srovnání Octávie a Pasatu by pro škodovku nedopadlo lichotivě (cenou).

  22. Pepco mas vyjimecne pravdu,ja BMW nikdy moc nemusel ale treba E34 a E39 se mi docela libily a tohle je fakt obluda :-))

  23. Ano,pane redaktore,mohl jste take porovnat OCTAVKU s mladsim rocnikem BMW 3 Series/napr 2012-ZA 300 TIS Kc,,ale to uz by byl asi jinny vitez,ze…Asi tak

  24. To je hodně hořká pilulka pro Škoda hejtry, kterých jsou plné diskuze a přitom na novou Octavii v rozumné výbavě v životě mít nebudou a jezdí v 15 let starém rozhrkaném BMW či Japonci s „atmosférou“.

  25. ty hořká pilulko, někdy bych ti přál tu radost když si po 700km služební cestě přesedneš z ochcávky do BMW a to mám „jenom“ 320D… Btw kamarád se 320D najel 245tis a krom brzd a oleje ve 200tis dvouhmoťák a turbo – jinak verva 🙂 …pardon vlastně, odešel mu audio in vstup.

    Zato můj šéfík si kupoval 2011 novou chcávku a v květnu měnil pístní kroužky, těsnění pod hlavou a buhvícoještě cca 40tis v šestiletém autě se 100tis. km najeto. Takže jasné berte si ochcávky jako dalších milion lidí u nás. Když vidím ty faktury co se proplácí na firemních OC tak se mi chce brečet jak je tohle možné xD

  26. jako firemni auto bych takový odpad možná i chtěl, možná bych z toho měl i radost jak firma vráží kačky do oprav. Jako osobní auto ani za 350 000 v zakladu (tím chci naznačit je je to předražený šrot za 400 v základu)

  27. Souhlas, bylo to tak myšleno. Že za cenu staršího vozu povýšit o jeden segment a vyšší „prémiovost“ mi přijde jako korektní srovnání pro potencionálního kupujícího. Navíc výrobci dnes již segmenty úplně nedodržují, resp. nejsou určena přesná pravidla. Vnější velikost, rozvor, atd.. Narozdíl od USA kde mají federální normu, dle objemu prostoru. Právě třeba v 5er (2015) není vzadu místa přebytek. S tebou uvedeným rozdělením tříd souhlasím, ale bez přesné kategorizace bude toto rozdělení přežitkem. A ani automobilky dnes svých materiálech toto nepoužívají často.

  28. článek mě opět přesvědčil, kolik lidí udělá a napíše za peníze cokoliv … poslední dobou mám pocit, že lidé mají „vymyté hlavy“, nejsou schopni nebo spíš nechtějí napsat realitu … člověk, který aspoň trochu sám přemýšlí, je soudný a zajímá se o auta, tak Vám sem určitě chodit nebude. A už vůbec nebude číst tyto bláboly …. možná je i škoda 5 minut času na psaní tohoto příspěvku.
    Omlouvám se za upřímnost, ale článek je fakt síla … ať, žije oblbování lidí 🙂

  29. Podle mne se tyhle auta srovnávat moc nedají… kdo sedne do jakeho koli bmw se 6 válcem tak to prostě nemůže 4 válec ustát…byt by byl od bmw. Nemyslím si dál že bych si měl koupit 545i nebo 550i k tomu abych se svezl dynamicky …ano potencial mají…ale spotřeba je pro bežného smrtelníka za hranicemi možností..proto tyhle auta končí přebastlena na lpg..a to je nezřídka jejich konec…I z hlediska údržby jsou mnohem náročnější..Chtěl jsem jen říci že bmw má řadě E60 potažmo 61..motor 535d 200 a 210 kw..a pokud je origo v Mpaketu tak je to skvělá volba..která dokáže jezdit za 8 ltr plus mínus a dokaže prohánet i M5…klasické benzinové osmiválce 4.2 od audi nebo 4.4 od bmw ji prakticky neujedou ..sila toho motoru ..respektive krouták je sakra znát.
    Octavia s klasickým 2 ltr tdi je určitě dobrá volba..o tom žádná…však to všechno začalo u 1dničky 66 ..81 kw…a dodnes drží cenu jako hrom i když je fakt už obstarožní..At si každy koupí co se mu líbí..ale já vždy raděj zvolím starší ..ale prémiovější..líp vybavené..auto

  30. Si to tak ctu.. Panove, ja nevim..Asi to chce prestat cist recenze a zapojit mozek. Uz po precteni nadpisu mi bylo jasne, ktere auto vyhraje. Ale ze zvedavosti jsem cetla dal Bohuzel jsem se nespletla.. Ze zkusenosti radeji 10let stare BMW nez tri roky jetou Oktavku (potazmo skoro cokoliv ve tride, kde se Oktavka nachazi..) Zkuste jet 700 km v BMW a totez v Oktavce.. Radosti z jizdy zdar..

  31. Logicky musi vyhrat novejsi auto! Bezpecnost by mela pro nas byt na prvnim miste. Pokud si chci zablbnout, tak si pujcim nejaky sportak a sup s nim na okruh. Dnes to neni zadny problem.

  32. Bezpečnost BMW 5 vs Octavia xD xD Podle mě v těch autech ani nejeli, nebo max parkoviště, jinak by nenapsali takové kraviny. Nejsou koně jako koně. To je jak ty přeturbené TSI – papírově výkon jako prase, ale využitelný mezi 2100-2101ot/min. I když furt řadíte jak o život, nikdy to nedosáhne linearity naladěných šestiválcových BMW. Zkuste si pružné zrychlení u takové 320D, natož pohádka o tom jak 110Kw čtyválec ochcávky stíhá šestiválcové 525D xD Né vážně kluci, u tohoto se jako hrdý majitel 320D a uživatel služební OC opravdu bavím 😀

  33. Myslis, ze bezpecnost znamena jen “kone” nenech se vysmat. Slysel jsi nekdy o nejakych bezpecnostnich prvcich? Jestli ano, tak stare auto se nikdy nemuze vyrovnat novemu, ale to jiste chapes.

    • Hele Ty chtraku ja si klidne sednu do stareho BMW a ty pojedes v moderni ochcavce jo nakourime to do sebe a uvidime kdo vyleze min zmuchlanej,docela Te lituju :-))

  34. A v Rumunské recenzi právě dostává od dacie logan mcv na zadek šestiletý superb combi, který jí stejnou optikou nemůže konkurovat samozřejmě v ničem kromě jízdního projevu…no, možná i v tomto…když to redaktorovi dobře zaplati. Bohužel v oct trávím půl života a tak si jako jeden z mála mohu dovolit tvrdit, že oct vždy byla,je a bude jen nutné zlo,uniforma, nářadí a nuda automobilového světa,která je kouzelníky z boleslavi a novinari přetvářena na etalon vyspělosti lidstva…asi jen já vidím, že facelift od faceliftu je do tohoto auta škodovkou dáváno míň a míň peněz.tady vidím to simly clever.vybudovat zabedněnou klientelu a té za její peníze dávat levnější auto s paketem iluzí, že na celém světě není nic lepšího.a navíc to šíří jak infekci.Člověku znechutí i to BMW 5,na které se už tolik let tak pěkně kouká.A účel článku je taky jasný – vzdudit pozornost, více kliknutí, více za reklamu.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: