Když se na parkovišti pod korporátní budovou potkají velcí rivalové, vyzbrojení nejsilnějšími nabízenými motory, můžeme obvykle čekat třetí světovou. V našem případě však mělo zápolení blíže spíše k Pearl Harboru.

Chtěli byste jezdit ve Ferrari do práce? No, kdo z lidí s vášní pro auta ne, že. Každodenní rodinná realita je ale spíše než jekotu vysokootáčkového motoru plná dětského smíchu, štěkotu domácích mazlíčků a cinkání skleněných lahví mléka v taškách s nákupem. Vlastně ani nemusíte mít potomky nebo třeba psy. Stačí aktivní životní styl, a začnete pošilhávat po něčem praktickém.

DMB2018_OpelInsigniaGSI+VWPassatDSG-31
Kokpit Insignie působí moderněji a středový displej má umístěný výše. Některá tlačítka by ale možná mohla být trochu větší
DMB2018_OpelInsigniaGSI+VWPassatDSG-85
Ergonomii Passatu lze jen stěží něco vytknout. Materiály i zpracování jsou na výši. Některé detaily ale již působí trochu zastarale

Po roce jsme se opět vrátili k souboji dvojice německých etalonů střední třídy, tentokrát však přece jen ze zmíněného Ferrari alespoň kousíček zbyl: pod kapotou kombíků je to nejsilnější ze současné nabídky. U obou výrobců jde o vznětový čtyřválec o objemu dva litry, v případě Opelu Insignia GSi Sports Tourer s dvojitým přeplňováním a výkonem 210 koní (silný benzinový dvoulitr už v nabídce není), Passat Variant kontruje trochu slabším 2.0 TDI se 190 koňmi.

Vznětové expresy

V reálu není výkonový deficit nikterak drtivý, Insignia totiž výkon dávkuje plynule, Passat je aktivní a „jde za plynem“ v užším rozsahu otáček kolem maxima točivého momentu. Svou zásluhu na tom mají i automatické převodovky, nezbytný to doplněk dnešního manažerského vozu. Rychlé sedmistupňové DSG dobře zakrývá slabší místa, osmistupňový měničový automat od Opelu je už z podstaty jemnější.

Elektrický srovnávací test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Rychlostí samotnou nezaostává (tím spíše, pokud řidič tlačítkem zvolí dynamický režim Sport standardně dodávaného podvozku FlexRide), jde zejména o naladění průběhu změny převodů, chránící posádku před nechtěnými kopanci. Utlumení obou pohonných jednotek je velmi slušné, za studena je o něco více slyšet TDI.

_DSC2798
Insignia GSi láká na sportovní vizáž, Passat zase sází na svou konzervativní nadčasovost

Velká síla je vykoupena o něco vyšší spotřebou. Srovnáme-li výsledky dnes testované dvojice s loni testovanými základními diesely, jsou o více než litr vyšší. Také nyní je silnější dvoulitr o něco náročnější na palivo, průměrná spotřeba Insignie GSi se v testu lehounce přehoupla přes hranici osmi litrů na 100 km. Dobrou zprávou je, že ani rychlá jízda průměr nezvýší nikterak dramaticky. Passat se spokojí se zhruba 7,5 l nafty na 100 km.

DMB2018_OpelInsigniaGSI+VWPassatDSG-44
V Insignii mají pasažéři na zadních sedadlech opravdu velkorysý prostor pro nohy
DMB2018_OpelInsigniaGSI+VWPassatDSG-46
Cestující v Passatu sedí o něco výše a mají k dispozici trochu více místa ve výši loktů

Menší a díky kratšímu rozvoru agilnější Passat platil dříve i přes málo komunikativní šasi za lepší volbu pro dynamičtější řidiče, Insignia GSi však totálně změnila pravidla hry! Za pomoci plně elektronicky řízeného aktivního diferenciálu je mrštnější v zatáčkách, sportovně zaměřený podvozek FlexRide s adaptivními tlumiči se nenechá rozhodit ani při rychlých změnách směru. Pocit na volantu je také lepší u Insignie a zdá se, že i její řízení je komunikativnější. Passat ani v polovině životního cyklu neztrácí nic ze své solidnosti a jistoty, proti podvozku Insignie GSi se silnými brzdami Brembo ale žádné trumfy nemá.

Nový vítr

Interiéry obou vozů jsou co do kvality a pečlivosti zpracování na velmi podobné úrovni. Passat sází na čisté linie a střídmost, Insignia se nebojí okouzlit křivkami a o něco modernějším pojetím. Ani jeden se nevyvaroval zbytečně malých tlačítek ovládajících klimatizaci na hodně dole „utopeném“ panelu. Tlačítka na volantu se nám lépe mačkají v Passatu, Insignia má zase obrazovku moderně působícího infotainmentu natočenou k řidiči. To vytváří dojem příjemného obklopení vozem.

DMB2018_OpelInsigniaGSI+VWPassatDSG-36
Passat Variant má o 90 l větší zavazadelník, a to zejména díky více prostoru pod dvojitou podlahou. Chválíme dobře fungující roletku
DMB2018_OpelInsigniaGSI+VWPassatDSG-37
Insignia ST má zadní opěradla rovněž velmi prakticky dělená v poměru 40:20:40. Roletka se zde může zvedat i současně s víkem

V obou autech si navíc jde snížit sedadlo velmi nízko, hledání ideální pozice je hračka. Modernější Insignia nabízí indukční dobíjení mobilních telefonů nebo větší počet USB vstupů, Passat kontruje rozměrnějšími kapsami ve dveřích a pohodlnější středovou loketní opěrkou. Chválíme zájem výrobců o naše záda, ergonomicky dotažené sedačky, jako mají testované exempláře, by si zasloužila všechna auta. Insignia GSi má ale navíc na přání zdravotně-sportovní Performance sedadla s ergonomickým certifikátem AGR s odvětráváním, lehkou masáží a prošívanou kůží, což už je kombinace z říše snů.

DMB2018_OpelInsigniaGSI+VWPassatDSG-09
V základu mají oba vozy nadále halogeny…
DMB2018_OpelInsigniaGSI+VWPassatDSG-65
…za adaptivní matrix LED si lze připlatit jen u Opelu

Zadní sedadla svými rozměry bez problémů vyhovují dospělým pasažérům, místa nad hlavou i před koleny je dostatek. Větší Opel nepatrně vítězí na délku, navíc má opěradla standardně dělená v poměru 40:20:40. VW těží z tenčích dveří, je o něco prostornější na šířku.

Co se zavazadelníků týče, nedokázal Opel přetavit své větší rozměry v prostornější kufr. Passat nabídne v základu o 90 litrů více, po sklopení opěradel pak o 115 l. V obou případech jsou ale zavazadlové prostory skvěle využitelné.

Rozumné hýření

U rodinných kombi střední třídy jde o finance sice možná o něco méně než v případě nižších segmentů, i zde je však samozřejmě nutné se vejít do nějakého rozumného rozpočtu. A to může být problém zejména u prémiových výrobců, kde cena příplatkové výbavy činí klidně několik desítek procent z konečné ceny. Opel a VW naštěstí patří k těm „rozumným“, zejména v případě Insignie GSi není potřeba sahat při specifikaci do kapsy příliš hluboko.

Velké srovnání naftových kombíků s automatem: Hyundai i30, Opel Astra, Peugeot 308 a Škoda Octavia

Z hlavních prvků sériové výbavy jmenujme pohon všech kol, osmistupňový automat, adaptivní tlumiče, navigační systém s 8“ displejem nebo bezklíčový vstup a startování. V případě Passatu Variant je u 140kW čtyřkolky s automatem cenovým ekvivalentem GSi výbava Highline, která také není „chudá“, o 18“ kolech, adaptivním podvozku nebo navigaci si však můžete nechat zdát. Ceny vybraných prvků výbavy najdete v tabulce. Za zmínku stojí i pětiletá záruka Opelu na motor, převodovku a rozvodovku včetně pětileté asistenční služby, Volkswagen má záruku standardně dvouletou.

Když chcete hi-tech

Oba konkurenti za nevelké příplatky nabízejí moderní virtuální kokpity.
V případě Opelu je 8“ barevný displej (10 000 Kč, ve výbavě testovaného vozu) zkombinován s analogovými ručičkami.

Trailer AssistDMB2018_OpelInsigniaGSI+VWPassatDSG-02

Volkswagen ve svém řešení za 17 600 Kč spoléhá čistě na displej o úhlopříčce 12,3“. Pokud si nepřiplatíte za top navigaci Discover Pro (9,2“, 54 900 Kč, na obr. níže), zobrazují se navigační pokyny pouze na jednom nebo druhém displeji. To u Opelu máte situaci velmi ulehčenou – osmipalcová navigace Multimedia Navi Pro je totiž součástí sériové výbavy. U testované Insignie GSi jsme ocenili indukční nabíječku mobilních telefonů (příplatek 3000 Kč) nebo prémiový soundsystém BOSE (17 700 Kč).

DMB2018_OpelInsigniaGSI+VWPassatDSG-16

Závěr

_DSC2917

1. Opel Insignia
Při porovnání běžných verzí není rozdíl tak výrazný, jakmile však pustíme do hry vrcholnou specifikaci Insignia GSi, Passat prostě nemá na řadu věcí adekvátní odpověď. Opel Insignia s přehledem vítězí zejména díky špičkovému podvozku a bohaté výbavě, která předčí i top výbavu R-Line.

_DSC29262. Volkswagen Passat
Kompaktnější Passat má o něco přehlednější karoserii s lepším výhledem a úspornější, leč slabší vznětový dvoulitr. Nabízí solidní prostornost a o něco nižší spotřebu, ve srovnání s Opelem Insginia však působí už trochu omšele. Dnes je to tedy jasné druhé místo.

Cena testovaného vozu základní / včetně příplatkové výbavy:

  • Opel Insignia 1 059 900 Kč / 1 327 100 Kč
  • VW Passat 1 046 900 Kč / 1 198 200 Kč
Opel Insignia GSi ST 2.0 CDTI 4×4 VW Passat Variant 2.0 TDI 4Motion Highline
MOTOR & PŘEVODOVKA
Typ Vznětový řadový čtyřválec Vznětový řadový čtyřválec
Zdvihový objem 1956 cm3 1968 cm3
Největší výkon 154 kW (210 k) při 4000/min 140 kW (190 k) při 3500-4000/min
Točivý moment 480 Nm při 1500/min 400 Nm při 1900-3300/min
Převodovka osmistupňová automatická pohon všech kol sedmistupňová dvouspojková automatická pohon všech kol
ROZMĚRY & HMOTNOSTI
Délka/šířka/výška 4998 × 1863 × 1490 mm 4767 × 1832 × 1516 mm
Rozvor 2829 mm 2786 mm
Provozní / užitečná hmotnost 1732 / 563 kg 1678 / 612 kg
Nádrž 62 l 66 l
DYNAMIKA & SPOTŘEBA
Nejvyšší rychlost 232 km/h 222 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h 8,0 s 7,7 s
Spotřeba 7,1 l/100 km 5,2 l/100 km

Foto Petr Bača a David M. Bodlák


Srovnávací test: Opel Insignia GSi ST 2.0 CDTI vs. Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI
Ohodnoťte tento článek!
4 (79.47%) 38 hlas/ů

6 KOMENTÁŘE

  1. Passat těží hlavně ze svého jména a fleetu. Jinak bohužel patří spíš k tomu méně spohlivějšímu a atraktivita techniky či vzhledu už také není zrovna nejlepší. Neurazí ale rozhodně ani nenadchne. Nejedna konkurence je na tom výrazně lépe.
    Insignia parádní, jen to GSI je tedy už za balík.

  2. Ten Opel je pecka. Ovšem i ta cena. Ale kupce to najde, pasat je prostě jasný fleet a tam má své místo, vedle supa.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: