Ty doby, kdy pokusy čínské produkce dohnat okolní motocyklový svět vzbuzovaly jen soucitný úsměv na tváři, jsou dávno pryč. Konkrétně gigant CFMOTO se s pomocí rakouského know-how posouvá směrem vzhůru raketovým tempem a rok od roku nám předkládá víc a víc konkurenceschopné modely. A to i v kubaturách, do kterých se ještě nedávno neodvážil žádný z čínských výrobců. Právě model 650MT je jedním z prvních počinů značky ve středněobjemové třídě, a zároveň názorným příkladem, jak rychle se její kvalita blíží produktům s mnohem známějšími logy na nádržích. Ukázat si to můžeme na srovnání s Kawasaki Versys 650. Protože oba modely spojuje téměř totožná technika, lepší příklad si lze jen těžko představit.

Více kontrastu by jinak přehlednému displeji CFMOTA prospělo. Za USB zásuvku ve standardní výbavě dáváme plusové body
Analogový otáčkoměr dává přístrojovce Kawasaki větší šmrnc. Místa pro dobíjecí konektor jsou však zaslepená

CFMOTO, coby relativní nováček ve světě jedné stopy (u nás mnohem častěji potkáte čtyřkolku této značky), pochopitelně musí o své zákazníky bojovat mnohem víc než Kawasaki, člen velké japonské čtyřky s podstatně starším datem založení a mnohem zvučnějším jménem. Vzhledem k zemi původu si ale čínská značka může dovolit vést agresivní cenovou politiku, která jí dává hlavně v menších a středních kubaturách (kde se často počítá každá tisícovka) značné šance na úspěch. Pokud byste se rozhodovali mezi těmito dvěma modely výhradně podle ceny, na 650MT vám bude stačit o téměř sedmdesát tisícovek méně, než kolik chce Kawasaki za Versys 650. Jinými slovy, CFMOTO je o třetinu levnější nebo chcete-li, musíte k jeho ceně přihodit polovinu navíc, abyste dosáhli na Kawu. A to už je sám o sobě hodně velký důvod k zamyšlení. Zvlášť když Číňané za svou práci ručí standardně tříletou zárukou.

Od 18 let lze po omezení výkonu řídit oba modely. Motory jsou na pohled téměř identické, až na pár kosmetických detailů
Stačí otočit plastovým kolečkem a předpětí zadní pružiny se změní. U CFMota k tomu potřebujete šroubovák

Otázka tedy zní, zda se tak propastný cenový rozdíl odráží odpovídajícím způsobem na tom, co si za své peníze z jednotlivých showroomů odvezete. Je Versys o třetinu lepší motorka než 650MT? Prozradíme předem, že o tolik určitě ne. V některých disciplínách jej CFMOTO dokonce předčí, byť je papírovým outsiderem. Kawasaki totiž z konstrukčně totožného motoru umí vytěžit větší výkon i točivý moment a také na podvozkových komponentech tolik nešetřila. Převrácenou přední vidlici s částečnými možnostmi nastavení, hliníkovou kyvku s excentrickým tlumičem i pár předních kotoučových brzd sice najdete shodně na obou modelech, ale zatímco u Versysu jde o produkty osvědčených japonských výrobců, u MT650 se musíte spolehnout na odpružení z domácí produkce a španělské třmeny čínsky znějící značky J.Juan. A při seřizování předpětí zadní pružiny vytáhnout (na rozdíl od majitelů Kawasaki) z nářadí šroubovák.

Pancéřové hadice vypadají slibně, ale v praxi je účinek brzd o něco slabší než u Versysu s gumovým vedením
Odrazky na bocích předního blatníku kazí pohled z profilu. U CFMOTA se s tímto nutným zlem vypořádali lépe

Teoretické srovnání parametrů a výbavy tedy hovoří ve prospěch Kawasaki, ale když do hry vstoupí design a kvalita zpracování, je stav hned o něco vyrovnanější. 650MT po loňském faceliftu vypadá mnohem lépe než jeho předchůdce a úšklebky nad vzhledem zaznamenáte opravdu výjimečně. Od poslední modernizace Versysu už utekla delší doba, a tak má trochu výhodu známé tváře. Ale to je asi tak všechno – v soutěži krásy by Japonka svoji čínskou sokyni určitě nepřeválcovala rozdílem třídy. Vzhled je ostatně dost subjektivní parametr, a podle mého soukromého odhadu se odvážnější grafika Versysu bude víc líbit generaci mileniálů, zatímco jejich rodiče (kteří se třeba k motorkaření vrací po letech strávených péčí o rodinu) dají přednost decentnějšímu emtéčku.

Imitace koncovky výfuku je naštěstí schovaná pod kyvkou a ani barevně na sebe moc neupozorňuje
Nerez působí solidnějším a trvanlivějším dojmem, ale ani u Kawy nedělá výfuk žádnou velkou parádu

A podobně by se daly charakterizovat i rozdíly v ergonomii obou modelů. Versys diktuje jezdci aktivnější jízdní pozici, díky které se při řízení chová obratněji a hbitěji. Největší podíl na tomto pocitu má poloha a tvar řídítek, která svírají přirozenější úhel a padnou rychleji do ruky. Svou roli hraje také rozložení hmotnosti. Přestože obě motorky váží zhruba stejně, MT působí hlavně v nízkých rychlostech trochu těžkopádněji, a navíc má tendenci k zavírání řídítek. Ta se sice projevuje jenom při opravdu pomalé jízdě (typicky při odjezdech z parkoviště), ale dokud si na tento drobný nešvar nezvyknete, podvědomě snižuje vaši důvěru v celkovou ovladatelnost. Na druhou stranu, robustnější předek CFMOTA má i své výhody. Za širokou kapotáží a hlavně velkým plexi, doplněným o průhledné deflektory, se mnohem lépe schováte před větrem i deštěm než na Kawasaki. Sedí se tu víc v motorce než na ní, a i díky užším řídítkům je jezdecká poloha víc turistická. Versys má posazem naopak blíž k cestovnímu enduru.

Krytí před větrem a hlavně deštěm je u CFMOTA naprosto příkladné. Výšku štítu nastavíte pohodlně ze sedla
Vyšší nemusí nutně znamenat účinnější. Za štít Kawasaki se tolik neschováte, a navíc má složitější systém seřizování výšky

Ještě víc se charaktery liší při srovnání průběhu výkonu motoru. Oba řadové dvouválce přitom mají naprosto stejnou architekturu, ale rozdíly mezi jejich chováním poznáte okamžitě. Nejde ani tak o osmikoňový náskok Versysu, jako o chuť, s jakou se sbírá do vyšších otáček. U CFMOTA si na plyn – typicky při předjíždění – musíte sekundu počkat (nebo podřadit), zato Kawa vystřelí vpřed bez zaváhání. Síly se vyrovnávají až ve středním otáčkovém pásmu, kde už 650MT umí vyvolat emoce a téměř vymazat výkonové manko – minimálně při jízdě sólo.

Ve dvou se to lépe táhne? Ne tak docela. CFMOTO při jízdě se spolujezdcem ztrácí dech a citelně hůř brzdí
Tandem na Kawasaki je pohodlnější a přidaná váha spolujezdce tolik neovlivňuje jízdní vlastnosti

Ve dvou už jsou chybějící koně znát o něco víc, ale na čem se přítomnost spolujezdce podepisuje ještě výrazněji, jsou brzdy. Zatímco Nissiny jsou schopné zastavit i plně naložený Versys na skoro stejném úseku, jako když je osedlán pouze jezdcem, u 650MT vybavené třmeny J.Juan se brzdná dráha s přibyvším spolujezdcem prodlouží o pěkných pár metrů. Pro cestování ve dvou je obecně vhodnější Kawa; na zadní sedlo CFMOTA se sice nastupuje snadněji, ale následný jízdní komfort spolujezdci stojí za tu trochu námahy při šplhání na vyšší záď Versysu. Ve finále tedy při rozhodování budou kromě finančních možností hrát roli obvyklé faktory: jak, kam a s kým se chystáte na motorce jezdit.

CFMOTO 650MT vs. Kawasaki Versys 650: Verdikt

  1. Kawasaki Versys 650: Za více peněz více muziky platí i v tomto případě, i když přímá úměrnost mezi kvalitou zážitku a cenovým rozdílem tady tak úplně neplatí. Versys je o chlup hbitější, obratnější a zábavnější motorka, ale nemalou část přišetřených peněz necháte na pultu také za značku.
  2. CFMOTO 650MT: Těsně druhé MT potřebuje ještě trochu dozrát, aby mohlo být Versysu rovným soupeřem. Přesto se proti zkušenějšímu borci může směle postavit, a to nejen díky atraktivní cenovce. Už teď jsme zvědavi, o jak velký kus se posune jeho příští generace.

Foto: David M. Bodlák


Ceny testovaných motocyklů: CFMOTO 143 650 Kč, Kawasaki 209 900 Kč

Technické údaje CFMOTO 650MT Kawasaki Versys 650
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor (mm): 1425 1415
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): 840 840
Hmotnost (kg): 218 217
Objem nádrže (l): 18 21
PODVOZEK
Rám: trubkový z oceli trubkový z oceli
Zavěšení vpředu: převrácená vidlice převrácená vidlice
Zavěšení vzadu: kyvná vidlice, centrální tlumící jednotka kyvná vidlice, centrální tlumící jednotka
MOTOR
Konstrukce: řadový dvouválec řadový dvouválec
Zdvihový objem válců (cm3) 649 649
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 45/8750 51/8500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 56/7000 64/7000
Srovnávací test CFMOTO 650MT vs. Kawasaki Versys 650: O slepičí krok
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: