Srovnání šesti nosičů jízdních kol: Cena není všechno

Při výběru nosiče jízdních kol čeká na zákazníka nejedna záludnost. Cestou nejmenšího odporu jsou bezpochyby výrobky určené k uchycení na tažné zařízení, které poskytují vysoký komfort z hlediska samotného nasazení na kouli a přístupu do zavazadlového prostoru i s koly na svém místě. Určitou nevýhodu představuje jejich neskladnost a také nutnost zajistit, aby byla vidět registrační značka. Tu buď můžete přehodit ze svého vozu, nebo si vyžádat na registru vozidel třetí značku, kterou natrvalo nasadíte na nosič. Za zápis změny do technického průkazu vozidla a do registru vozidel zaplatíte správní poplatek 50 Kč a za samotnou značku dáte 600 Kč. Pokud značka není viditelná, hrozí pokuta minimálně 5000 Kč a odebrání řidičského průkazu na nejméně půl roku.

Nosiče na páté dveře bodují svou cenou, stejně jako nosiče na tažné zařízení pak neohrožují vaše bicykly při průjezdu pod stromy nebo v prostorech s nízkým stropem. Zvláště u nich je však před koupí nutné důkladně ověřit, zda jsou kompatibilní s vaším vozem, zároveň musíte ohlídat, zda je dobře vidět registrační značka. Jak se v našem testu ukázalo, jejich nevýhodou může být nutnost asistence další osoby při nasazování, udržet popruhy, kterými se uchycují za páté dveře, na svém místě nebývá vždy snadné. Jistou záludnost také představují plastová křidélka na horní hraně dveří, kterým se zatížení popruhy příliš nelíbí. Potíž je i s přístupem do kufru, pokud jsou kola nasazená, problematické je jejich použití také v případě, že máte elektricky ovládané páté dveře.

Doporučujeme: Natankovat v Rakousku cestou na dovolenou se vyplatí. Musíte ale vědět, kde

Stále nejpopulárnější nosiče na střechu mají své nesporné výhody. Nehrozí ušpinění kol, po demontáži jsou skladné a na trhu je řada typů za rozumné peníze. Na rozdíl od nosičů pro zadní část vozu však nejde o ideální řešení z hlediska aerodynamiky, s rostoucí rychlostí stoupá spotřeba, těžiště je také posunuto výše a kola jsou citlivá na boční vítr, například od protijedoucích kamionů. Pozornost je nutné věnovat i maximálnímu zatížení střechy, nakládání kol pak není příliš komfortní, zvlášť v případě SUV. Volte proto dle typu svého auta.

Tip redakce: Bosal Traveller III 

NOSNOST je 60 kg, nosič působí velmi robustním dojmem a snadno se s ním manipuluje
NOSNOST je 60 kg, nosič působí velmi robustním dojmem a snadno se s ním manipuluje

Nosič belgické značky můžete používat do několika minut po rozbalení, montáž vyžadují jen ramena držící kola na svých místech. Potěší také přítomnost sedmi- i třináctipinového konektoru napájejícího světla. Na kouli je možné nosič uzamknout.

Nakládání kol je velmi pohodlné, stačí nastavit drážky pro jejich pneumatiky. Velmi dobrý přístup do kufru je možný díky sklápění skrze páku ovládanou nohou, ne­ušpiníte si tedy ruce.

Traveller III je možné složit do kompaktního kvádru, postaveného vertikálně, nezabírá tedy moc místa. Součástí balení je i praktický vak na složený nosič, bránící ušpinění.

Cena: 11 390 Kč

+

robustní konstrukce, ihned připraven k použití, sklápění pro přístup do kufru, dva typy elektrických konektorů, skladný ve složeném stavu, praktický vak pro uložení

relativně vysoká hmotnost, vyžadující sílu pro uchycení na kouli

Peruzzo Pure Instinct 4

MONTÁŽ nosiče nevyžaduje žádné nářadí. Verze pro čtyři kola nejde tolik sklopit
MONTÁŽ nosiče nevyžaduje žádné nářadí. Verze pro čtyři kola nejde tolik sklopit

Italský nosič Peruzzo rovněž nevyžaduje složitější montáž, oproti nosiči Bosal nabídne i snazší vyklápění světel, která mají líbivý design. Je však vybaven pouze 13pinovou přípojkou, k dispozici je redukce na sedmipinovou v ceně do dvou stovek. Nasazení na kouli zvládne jeden člověk, mechanismus je vybaven zámkem.

Naložení a připnutí kol je hračka, sklápění je ovládáno pákou, musíte však dávat pozor, aby vám nosič nebouchl příliš prudce do země.

Nosnost činí 60 kg. I tento nosič je možné složit, nicméně uložen by měl být v ideálním případě naplocho, zabírá tedy více místa než výrobek značky Bosal. Složitější je také manipulace s rameny držícími rámy kol.

Cena: 7990 Kč

+

snadná montáž, nízká hmotnost, sklápění, atraktivní design, výhodná cena

nepůsobí příliš odolně, musíte dávat pozor při sklápění, pouze 13pinový konektor, složitější odpojení tyčí držících rámy kol ve správné poloze

Peruzzo Pure Instinct Rear

nosiče (18)
STABILIZAČNÍ RAMENO drží přes trubkové úchyty rámy kol pevně na svých místech

Na tento nosič naložíte kola o celkové hmotnosti až 45 kg, stabilizována jsou drážkami i sklopnými rameny. Uchytíte ho šesti odolnými popruhy na páté dveře vašeho vozu, nastavitelný je v širokém rozsahu dle tvaru karoserie.

Ocenit lze jeho dílenské zpracování, stejně tak skladnost ve složeném stavu. Nicméně samotná první montáž je horor kvůli totálně nepřehlednému návodu, nad nímž si drbala své moudré hlavy celá redakce.

K nosiči je k dispozici bohaté příslušenství, například rozšíření vodicích lišt pro větší jízdní kola nebo držák pro registrační značku, pokud není skrze nosič vidět na karoserii.

Cena: 4790 Kč

+

kompatibilita s velkou řadou typů vozů, robustní konstrukce, pevné uchycení rámů kol, vhodný i pro dámská kola

nepřehledný návod, jehož tvůrce by si zasloužil zbičovat devítiocasou kočkou, vyšší cena

Tip redakce: Menabo Mistral

SKLADNÝ, LEHKÝ. Jakmile je nosič složený, manipulace je příjemně jednoduchá
SKLADNÝ, LEHKÝ. Jakmile je nosič složený, manipulace je příjemně jednoduchá

Montáž tohoto nosiče na tři jízdní kola je relativně jednoduchá, i když trvá déle než deklarovaných 13 minut. Popruhy jsou přehledně identifikovatelné díky barevným pruhům, prvky nosiče, které přijdou do kontaktu s vozem, jsou měkčené, stejně jako kolébky pro vložení rámů kol a háčky popruhů.

Naložení a připnutí kol masivními gumovými popruhy je velmi snadné, kola však visí ve vzduchu pouze za horní část svých rámů, což vylučuje přepravu dámských modelů se zkosenou trubkou a u některých typů karoserie hrozí poškození pedály.

Po nasazení je vám zachován přístup do kufru, nosnost je solidních 45 kilogramů.

Cena: 1390 Kč

+

nízká hmotnost, vhodný pro řadu vozů, měkčené prvky pro kontakt s vozem i rámy jízdních kol, přístup do kufru, příznivá cena

není vhodný pro přepravu dámských kol, po nasazení kola visí pouze za horní část rámu a potřebují fixaci

Tip redakce: Thule 598 ProRide

UPNUTÍ KOLA a jeho uzamčení nevyžadují, abyste si stoupali na prahy vozu
UPNUTÍ KOLA a jeho uzamčení nevyžadují, abyste si stoupali na prahy vozu

Tradiční švédský výrobce nosičů má v navrhování a výrobě praxi a na typu 598 ProRide je to znát. Má vynikající dílenské zpracování a řadu promyšlených řešení, například uchycení kola na rameni kolečkem v úrovni spodní lišty nebo možnost posouvat nosič na druhou stranu vozu bez použití nářadí. Snadné uchycení ráfků zajistí odolné rychloupínáky.

Nosič dostanete již sestavený, takže jej stačí dát na střechu a můžete ihned vyrazit, nosnost je výborných 20 kilogramů. Bezpečí je garantováno zámkem ramena pro uchycení rámu a dalším zámkem upevnění na příčníky vašeho vozu.

Montáž na střechu je řešena ­T-drážkami o rozměru 20 na 20 mm, pro větší drážky a starší typy příčníků jsou k dispozici adaptéry.

Cena: 2990 Kč

+

špičkové zpracování, bezpečné uzamčení kola i samotného nosiče, snadné a pevné uchycení kola, vysoká nosnost

vyšší cena za transport pouhého jednoho kola, nosič není vhodný pro všechny typy příčníků

Menabo Top Bike Lock

V JEDNODUCHOSTI je krása. Z hlediska uchycení bohužel i pro zloděje kol a nosičů
V JEDNODUCHOSTI je krása. Z hlediska uchycení bohužel i pro zloděje kol a nosičů

Pokud hledáte extrémně dostupný nosič, v podstatě není lepší volba. Výrobek italské značky je nutné smontovat, lišta se skládá ze dvou kusů, které je třeba sešroubovat. K tomu potřebujete buď dva klíče, nebo alespoň kombinačky pro držení matky či šroubu.

Uchycení rámu kola je řešeno svorkou s otočným utahováním, které se nachází vysoko nad střechou, což znesnadňuje nasazení kol na vyšší karoserii. Je vybaveno zámkem, ale otázka je, zda zloděj s kolem prostě neškubne a nevytrhne ho ze sevření ramen. Ostatně pokud má nářadí a chvilku času, může vzít celý nosič i s kolem, protože upnutí k příčníkům je řešeno pouze U-profilem s matkami. Naopak výhodou je kompatibilita se všemi typy střešních příčníků.

Cena: 690 Kč

+

extrémně výhodná cena, snadná montáž, nízká hmotnost, mechanická odolnost, zámek je součástí balení

pro zloděje je velmi snadné kolo odmontovat, pokud nepoužijete nějaké kutilské řešení nebo zámek či řetěz na kolo

Srovnání šesti nosičů jízdních kol: Cena není všechno
Ohodnoťte tento článek!
2.49 (49.76%) 82 hlas/ů

37 KOMENTÁŘE

  1. A kde máte Hakr nebo Thule? Letitá zkušenost s těmito značkami, nosiče jsou lehké,levné, snadno sklopitelné, zamykatelné k tažnému, uchycení jakéhokoliv kola i koloběžek

  2. O znacce Atera Strada nic? Chybi napr. srovnani nosicu na tazne vzhledem k zadnim dverim. S nekterymi neodjedete dosti daleko ci je nesklopite distatecne, takze se do kufru nedostanete…

  3. Klasicky jako vždy spousta chyb a nepřesností. Asi jsem přehlédl povolené svislé zatížení které je max. 50 – 60 kg na kouli dle výrobce takže hmotnost držáku + kola, při nehodě vám to pojišťovna spočítá. Spousta lidí si koleduje s padělky třetí RZ !!!! Pozor flastr a zákaz řízení jak je uvedeno.

    • ty jsi ale kus hovězího, ono se totiž nemluví o zatížení na tah nýbrž na tlak a tam má valná většina vozů strop na 65 kg… v TP to nenajdeš, to je pouze v technickém listě daného tažného zařízení

      • Každé auto má svislé zatížení zapsáno ve velkém TP, dále by mělo být vylepeno štítkem v okolí zavazadlového prostoru, a ještě je štítek přímo na tažném zařízení. Většina aut menší a střední třídy mají zatížení S 50kg. Takže pokud nosič váží 25kg a svislé zatížení máte S 50kg, můžete na nosič naložit max 25kg. Dejte na to pozor, hlavně v Rakousku.

        • naprosto souhlasím, na nosič pro 4 lze legálně postavit třeba jen dvě, ale na to do prvního problému každý z neznalosti kašle.

      • A ty jsi jeste vetsi kus hoveziho, kdyz jsi presvedcenej, ze jsem mel na mysli zatizeni na tah 50kg. 😀 Jasne ze je mysleno svisle.

      • Tak hele ty kuse hovězího. 😉 Protože paměť mám děravou, dal jsem si tu práci: Svislé zatížení je uvedenov TP (řádek č.17). Osobně mám 75kg. Vozidlo Citroen C5 2006, takže žádný namistrovaný SUV. 😉 Moje kolo 12kg, manželky kolo 12,7kg, dětské kolo 24″ 12,6kg, dětské kolo 20″ 7,9kg, nosič 19kg. To mi vychází lehce přes 64kg. Něco mi říká, že se vejdu i když děti dorostou. 😉

        • Jen pro úplnost, vlastním Peruzzo Pure Instinct 4 a naprostá spokojenost. Pendlujeme pořád mezi městem a chatou, takže nosič je schovaný neustále v kufru a v případě potřeby jsem během patnácti minut s kolama sbalenej. Jen to sklápění je díky dýlce horší. Na ideální rovině to ještě tak nějak vychází, ale jinak jsem rád, že auto můžu přizvednout.

  4. Menabo Mistral – jak se divaji předpisy na to ,že u tohoto nosiče dojde k zakryti RZ a zadnich světel?
    Chtěl jsem si držak s timto systemem koupit , ale nikdo mi nebyl schopen řici jestli to muže takto být.
    Diky za odpověd

    • Tak ono staci si precist, co je o zakryte nebo necitelne RZ v zakone a koupe takoveho nosice vas snad nemuze ani napadnout. A zakryta svetla? Na to staci zdravy rozum a pud sebezachovy. 😉

  5. Mám najeto tisice kilometrů bez originální značky a žádný problém. Nikdy a nikde. Pisalcí jsou neznalí a zase neví o čem psát.

  6. Třetí značka je povinnost, nelze sundat zadní značku. Od 1.7.2018 nutnost. Záleží na koho narazíte. Zdar a mnoho klidných km s koly

  7. ano správně, dnes jsem viděl zase plno samodomo RZ, prostuduje si zákon a pak diskutujte, amatérských vykladačů zákonů je tady plno jak čtu

  8. Nosič kol se připojením stává součástí automobilu, viz zákon a podmínky homologaci nosičů. Takže zadní RZ se může přesunout ze zadní části auta do držáku RZ na nosiči.

    • Přesně tak. Alespoň před rokem, kdy jsem tohle řešil, to tak bylo. Koupili jsme nosič na poslední chvíli před dovolenou a třetí RZ už nebyla šance. Volal jsem kvůli tomu na magistrát a řekli mi přesně tohle. Dá se to dohledat i na internetu, nemluvě o samotném zákoně.

  9. Zdravím, a co takhle ALFA plus 3+1 dod firmy WJENZEK? Mám ten nosič cca 5 let a žádný problém a to s ním za rok najezdím tisíce km.Jen samá chvála.

  10. Zdravím, a co takhle ALFA plus 3+1 od firmy WJENZEK? Mám ten nosič cca 5 let a žádný problém a to s ním za rok najezdím tisíce km.Jen samá chvála.

  11. I já mám nosič Wjenzek (na 2 kola) a naprostá spokojenost .. Pořídil jsem si i třetí značku, abych ji nemusel pořád přecvakávat z auta na nosič a je to paráááda :o)

  12. I já souhlasím …..Wjenzek Alfa Plus 3+1 mám ho dva roky a naprostá spokojenost jezdím se synem po závodech, najeto s nosičem cca.10000km Montáž na auto cca. 10 min. Montáž dvou kol na nosič cca. 5 min. Občas s nosičem říznu i nečekaně prudké zatáčky a sedí jak má. Dávám 10 bodů z 10 🙂

  13. Mám zakoupený Peruzzo Pure Instinct 4. Při prvotnín náhledu působí trochu křehce. Diskutabilní je i vedení kabelů, které by mohly být v rámu a ne připevněny tou nejlevnější elektrikářskou stahovací páskou k rámu. Dále jsem nepochopil funkcionalitu dodaného držáku na SPZ, pozn. Když tam dáte standardní držák SPZ a značku, již plně nezklopíte zadní světla. to je špatné. Proto je třetí SPZ napevno uchycená k nosičí je v tomto případě předmětná.
    Sklápění zadních světel je jednoduché.
    Uchycení na nosič je jednoduché.
    Trochu budete laborovat s držáky jednotlivých kol (na začátku). to má trochu lépe vyřešené severská značka (-cena).
    Kvituji bezpečnostní pásky pro dodatečné uchycení k pátým dveřím, v mém případě je chytám k ližinám příčníků na Peugeot 807. Nosič je pak pevný.
    Po naložení 4 kol jde sklopit. Mám svyslé zatížení na čep 90kg, takže s váhou problém není. Na VW Caddy nejdou otevřít páté dveře!( tažné na čepu).
    Přidaný zámek vypaná směšně, ale fci plní.
    Dokupoval jsem zamykací zámky na otočné držáky (tuším M8) se stejným klíčem (to má taky Th..le lepší, jeden klíč na držák na kouli i na kola)
    to je moje recenze

    • Ramecek k RZ prilozeny vyrobcem slouzi pouze k nalepeni nalepky. U nas tedy nepouzitelne. Poznatek se standartnim rameckem mam stejny, RZ mam uchycenou dvema srouby skrz bez ramecku a problem vyresen. S kabely jsem si musel taky chvili hrat. A bez stabilizacnich pasku bych si ani netroufnul jet. Mam je chyceny za bocni hrany patych dveri a nosic se ani nehne.

  14. Při pořízování nosiče kol na TZ je třeba brát v úvahu svislé zatížení na kouli, dále celkovou hmotnost kol uložených na nosiči + hmotnost nosiče a pozor – i vzdálenost uložených kol směrem od vozidla. Tedy nejtěžší kolo nejblíže kouli a nejlehčí kolo nejdále od koule. A pozor – přeprava elektrokol – to neumožňuje každý nosič kol na TZ.

  15. Kdo má zkušenost s Menabo Mistral a podobnými jednoduššími typy na zadní dveře? Přední řídítka se nějak kurtují gumicukem nebo se kývou jak se jim chce (a v tom případě to vyjde že neťuknou auto?

    Existují ještě varianty s lištou pod kola jako Thule 9105 .. má to lišta smysl nebo je to zbytečnost?

    A poslední dotaz – když kola naložíte a dojedete někam na výlet, tak necháváte nosič na autě nebo ho strkáte dovnitř – myslím zda je možné nosič odcizit a tudíž ho na celodenní výlet montujete hned 2x.

    dík

PŘIDAT KOMENTÁŘ: