Snižování rychlosti na dálnicích pokračuje. V Británii zavedli 100 km/h

Zdroj: Archiv MF
  • Na vybraných úsecích dálnici ve Velké Británii snížili rychlost na 60 mil za hodinu, tedy necelých 100 km/h

  • Podle tamního ministerstva dopravy se testuje vliv kvalitu ovzduší, neposlušné řidiče čekají pokuty

  • Velká Británie tak pokračuje v trendu ve snižování rychlosti, stovkou se už letos jezdí i v Nizozemsku

Ve Velké Británii snížili rychlost na dálnicích. Z původních 70 mil za hodinu (112 km/h) na nových 60 mil, tedy 97 km/h. Zatím jde o vybrané úseky dálnic M1, M6, M602 a M5, na kterých se má testovat, jaký vliv bude mít nižší rychlost na výskyt emisí ve vzduchu.

Snížení rychlosti platí ve dne i v noci. Testovací období je naplánované na rok až 15 měsíců, pokud ale bude potřeba, může ho příslušná správa ještě prodloužit. Motoristé, kteří nebudou snížení rychlost v daných úsecích reflektovat a pojedou původních 70 mil v hodině, mohou dostat pokutu 100 liber (2890 Kč) a tři trestné body.

Auta neničí ovzduší tolik, jak se myslelo, naznačují údaje z Prahy během karantény

Vláda si od projektu slibuje, že se podaří zjistit, zda má snížení rychlosti vliv na nižší množství emisí CO2 a také prachových částic. Upozorňuje na to, že během posledních dvaceti let se hustota dopravy ve Velké Británii zvedla o čtvrtinu. Kampaň za čistší vzduch už vede i britská Strana zelených.

Vyšší rychlost, méně nehod

Velká Británie není zdaleka jedinou zemí, která sáhla po snižování rychlosti na dálnicích. Na konci loňského roku k podobnému kroku přistoupilo i Nizozemsko. Snížení bylo ještě vyšší – z původních 130 na 100 km/h. Důvodem byla také ekologie, podle nizozemské vlády přesahují emise dusíku evropský průměr hned čtyřnásobně.

Rychlost se před několika lety snížila také v Rakousku. Na mnoha úsecích tamních dálnic se objevily značky IG-L, tedy 100km/h zóny podle zákona na ochranu ovzduší. Na druhou stranu se na jiné dálnici naopak zavedlo na zkoušku 140 km/h, aby tamní vláda zjistila, o kolik emise stoupnou zvýšením rychlosti o 10 km/h. A jak na tom bude nehodovost.

Řidiči státu odvedou 109 miliard ročně. Do silnic se nevrátí ani polovina

Vyhodnocení bylo hotovo na konci loňských prázdnin. Podle měření se zvýšením maximální povolené rychlosti ze 130 na 140 km/h zvýšily celkové produkce emisí CO2 o zanedbatelných 1,2 až 1,6 procenta. Počet nehod se zraněními navíc v daném místě klesl. Přesto Rakousko projekt zatím ukončilo a rychlost se vrátila na původní hodnotu.

Snižování rychlosti na dálnicích pokračuje. V Británii zavedli 100 km/h
Ohodnoťte tento článek!
4.9 (97.5%) 8 hlas/ů

1 komentář

PŘIDAT KOMENTÁŘ: