Škoda Scala kompletně odhalena. Porovnejte si ji s Rapidem

  • Škoda Scala má světovou premiéru v Tel Avivu

  • Nástupce Rapidu je o šest centimetrů delší, o devět centimetrů širší a má téměř o pět centimetrů delší rozvor náprav

  • Výrazný vzhled Škody Scala prý představuje další vývojový stupeň designového slohu značky

  • Interiéru dominuje rozměrný, volně stojící displej infotainmentu

  • Škoda Scala je trvale připojená k internetu

  • V nabídce pěti motorů nechybí diesel, CNG ani kombinace s automatem

  • Škoda Scala může mít LED světlomety nebo adaptivní tempomat s vedením v pruhu 

  • Přečtěte si také press kit a prohlédněte celou fotogalerii

Postupné odhalování nového modelu značky Škoda dospělo do finále. V Tel Avivu dnes mladoboleslavská značka odhalila novinku pojmenovanou Škoda Scala – kompaktní hatchback, který v nabídce nahradí obě karosářské varianty Rapidu. Proč právě Tel Aviv? Škoda je v Izraeli nejsilnější evropskou značkou a navíc zde spolupracuje s technologickými start-upy.

SCALA_Exterier
Infografika z produkce tiskového oddělení Škody upozorňuje na nejvýraznější prvky vnějšího designu. Kliknutím zvětšíte
SCALA_Rozmery
Vnějšími rozměry se Scala na rozdíl od předchůdce řadí mezi typické modely kompaktní třídy. Kliknutím zvětšíte

Protože jsme jako jedni z prvních měli možnost už před několika měsíci Scalu vidět i řídit, všechny důležité informace včetně autentických osobních postřehů najdete v článku odkazovaném v boxu pod tímto odstavcem. Pokud jste ho ještě nečetli, udělejte to. Dozvíte se v něm mimo jiné řadu zajímavých postřehů přímo od lidí, kteří Scalu navrhovali a vyvíjeli. Dnešní premiéru nové škodovky využijeme ke shrnutí klíčových faktů, poprvé nabídneme možnost důkladně si prohlédnout interiér i exteriér auta na studiových fotografiích a přidáme také porovnání designu s Rapidem Spaceback.

Už jsme řídili Škodu Scala. Zde je sedm nejdůležitějších věcí o nástupci Rapidu

Scala stojí jako první model značky Škoda na platformě MQB A0, určené primárně pro malé vozy. Oproti Polu však byla rozsáhle upravena pro potřeby škodovky. Má delší rozvor a větší maximální průměr kol, což si samo o sobě vyžádalo řadu konstrukčních změn. Podrobně nám je vysvětlil Martin Hrdlička při už zmíněném svezení. Nová platforma znamená také lepší nabídku prostoru uvnitř. Škoda udává šířku v úrovni loktů vzadu 1425 mm a prostor pro hlavu 982 mm. Zavazadlový prostor má objem 467 litrů v základním uspořádání a 1410 l po sklopení zadních opěradel.

Vnější rozměry Škoda Scala Škoda Rapid Spaceback Škoda Octavia liftback Volkswagen Golf
Délka (mm): 4362 4304 4670 4258
Šířka (mm): 1793 1706 1814 1799
Výška (mm): 1471 1459 1461 1492
Rozvor náprav (mm): 2649 2602 2686 2620

Výrazný posun nastal ve vnějším i vnitřním designu. Automobilka dokonce tvrdí, že na Scale debutuje „další vývojový stupeň“ designového jazyka Škody, který v budoucnu uvidíme i na dalších modelech značky. Vzhled Scaly naznačil už koncept Vision RS. Produkční hatchback má pochopitelně civilnější proporce, ale všechny důležité znaky tu jsou: výrazné lichoběžníkové a trojúhelníkové motivy, dramatická hra s lomem světla a stínu na bocích, odvážně lomené kontury v zadní části i sofistikovaná řešení jako protažení kapoty až ke spáře dveří. Velký rozdíl oproti Rapidu s jeho jezevčíkovitými proporcemi a plochými boky.

Škoda Scala vs Škoda Rapid srovnání designu
Některé linie zůstávají, přesto je výsledný dojem z designu Scaly výrazně odlišný než z Rapidu Spaceback (červené auto vpravo, kdyby někdo tápal). Kliknutím zvětšíte

Neméně radikální proměnou prošel interiér. I zde se opakuje motiv střídajících se lichoběžníků, podpořený (patrně jen ve vyšších stupních výbavy) velkou plochou dekorační lišty a zejména „volně stojící“ obrazovkou infotainmentu, posazenou na palubní desku jako tablet.

Škoda Scala vs Škoda Rapid srovnání designu interiéru
V interiéru vidíme více šikmých linií, lesklé lemy v kovovém vzhledu a větší plochy dekoračních prvků. Středový displej je větší a umístěný blíže zornému poli řidiče. Všimněte si, že volant je identický. Kliknutím zvětšíte

Základní infotainment Swing má úhlopříčku 6,5“, Bolero 8“, vrcholný Amundsen 9,2“. Všechny tři podporují Apple CarPlay i Android Auto. Před řidičem se nachází digitální přístrojový panel, tvořený 10,25“ TFT displejem. Nabízí pět režimů zobrazení.

Škoda Scala 25
Pět režimů zobrazení digitálního přístrojového štítu ve Škodě Scala

Škoda Scala 29Škoda Scala 28Škoda Scala 27Škoda Scala 26Když je řeč o infotainmentu: Škoda Scala je první model značky trvale připojený k internetu už v sériovém provedení. Dostupnost konkrétních online funkcí se ale bude lišit podle toho, co si zaplatíte. Zajímavou funkcí je třeba hybridní navigace. Ta sice stále pracuje s lokálně uloženými mapovými podklady, ale po zadání cíle si stáhne aktualizovanou výseč mapy v okolí trasy a samozřejmě bude pracovat s dopravními informacemi v reálném čase.

Sedm vybraných Simply Clever prvků Škody Scala
  • Integrovaný trychtýř v uzávěru nádržky ostřikovačů čelního skla
  • Ochrana proti natankování nesprávného paliva
  • Škrabka na led s měřítkem pro kontrolní měření hloubky dezénu
  • Sklopné stolky na zadní straně opěradel předních sedadel
  • Schránka na deštník ve dveřích řidiče (včetně deštníku)
  • Držák reflexní vesty ve všech dveřích
  • Mechanicky sklopné, elektricky odjistitelné tažné zařízení

Na rozdíl od Rapidu bude Scalu možné objednat s bi-LED předními světlomety, asistentem hlídání jízdního pruhu nebo adaptivním tempomatem.

Nabídku motorů tvoří tři benzinové a jeden naftový agregát s výkony od 70 do 110 kW. Všechny kromě základního a varianty CNG lze kombinovat s dvouspojkovým automatem. Přehled najdete v tabulce:

Motor Výkon Točvý moment 5st. man. 6st. man. 7st. DSG
1.0 TSI 70 kW/95 k 175 Nm S - -
1.0 TSI 85 kW/115 k 200 Nm - S P
1.5 TSI 110 kW/150 k 250 Nm - S P
1.6 TDI 85 kW/115 k 250 Nm - S P
1.0 G-TEC 66 kW/90 k 145 Nm S - -
S = sériově; P = příplatek


Sériově dodávané odpružení je naladěno komfortně, podle naší krátké zkušenosti však stále uděluje autu slušnou agilitu v zatáčkách a jisté chování ve vyšším tempu. Na přání si budete moci objednat sportovní podvozek. Je snížený o 15 mm a opatřený přepínatelnými tlumiči pérování se dvěma režimy.

Líbí se vám design Škody Scala?

Oproti původním předpokladům nezveřejnila Škoda v den premiéry startovací cenu Scaly. Předprodej bude zahájen v lednu, první auta by se měla dostat k zákazníkům na přelomu dubna a května.

Chcete-li o nové Škodě Scala ještě víc, doporučujeme přečíst opravdu podrobný press kit se všemi oficiálními informacemi:

Otevřít press kit Škoda Scala

Další fotografie a infografiky najdete v galerii. Stačí kliknout na kterýkoliv náhled:

Škoda Scala kompletně odhalena. Porovnejte si ji s Rapidem
Ohodnoťte tento článek!
4.6 (92%) 15 hlas/ů

23 KOMENTÁŘE

  1. Nevím, co je to za designérskou úchylku u všech nových aut montovat uprostřed displej, co vypadá, jako byste si tam svépomocí připevnili tablet. Nehledě na to, že dotykový displej je prohřešek proti bezpečnosti, bez dívání ho nemůžete ovládat.

    • Takže místo tabletu je lepší, kdyby tam bylo třerba 25 tlačítek, které můžete bez dívání ovládat? No tomu snad nevěříte ani vy sám. Obvykle všechny funkce, co jsou k dispozici na těchto dotykových displejích, nejsou pro jízdu vozem téměr nikdy důležité. Například hlasitost / přepínání skladem obvykle ovládáte přes páčku u volantu, ačkoliv samozřejmě můžete i přes tablet.

      • Souhlasím s Karem. Ovládání na volantu není rozhodně vždy a hlasitost, ventilátor, topení, vnitřní cirkulaci, ASR a pod. já osobně chci mít vždy s mechanickým ovládáním. Mám techniku velmi rád, ale tahle nesourodá placka doslova nevzhledné nalepená na horní cast palubky je hrůza. Hlavně v noci to bude velmi příjemné před očima…

  2. To je vážně na přístrojovce TFT? vždyť to musí strašně zkreslovat a v noci to bude celé plošně zářit.

      • A co to má společného s rozsvícenou celou plochou displeje? OLED nemá plošné podsvícení jako LCD displeje. A TFT je evidentně myšleno jako jeden z typů LCD.

  3. Dobrý tak se na palubku dal “tablet” takže další věc kvůli který lidi nebudou dávat pozor není tak ? A nezlobte se na mě ale proč scala ? Však když se na to člověk zaměří je to zmodernizovanej rapid tak proč kolem toho takovej humbuk ?

  4. No tvl, tak tomuhle se říká promrhanej potenciál. Zevnitř ješto jo, ale z venku? Dizajnéry bych nechal pověsit za ptáky.

  5. Cenu raději zatím neprozradili. Nevim kdo si bude kupovat litrovej tříválec, takže 50 tis navíc a výbava na minimu, jinak dalších 50 tis, aby auto bylo trochu vybavené, kdo na tohle má, když konkurence nabízí lepší motor i s výbavou již v základu?

    • litrových trivalcu se prodá nejvíc. to vám garantuju. někdy se v tom už konečně svezte ať tady přestanete hejtovat

  6. Když jsem před 3 lety kupoval Rapida, chtěl jsem taky Spaceback. Jenže manželka v prodejně otevřela kufr Rapida Sedan, porovnala jej s kufrem Spacebacka a bylo rozhodnuto. Takže názor výrobce, že Scala nahradí Rapida je scestná. Scalu bez Sedana si prosím nechte. Já do kufru Rapida Sedan dám 6 plastových přepravek, kolik vy do Spacebacka? A ty tvary zadních světel a navázání na 5. dveře jsou taky úžasné. Kde jste na to přišli? Mně to připomíná vyhrnuté kalhoty…..

    • Rapid ovšem ve verzi sedan neexistuje – pokud se vyklápí komplet dveře se sklem, je to liftback.

      Jinak zadní světla – pokud pokračují do kufru, je to řešení, které je obecně dražší, než když jsou jenom světla po okrajích vozu. Snadno tak poznáte, na kterém automobilu se šetří.

  7. Jsem jediný komu ten design nepřijde nijak převratný? A co ty motorizace? To se ve škodovce řídí heslem, čím míň výkonu, tím lépe? Jinak si to vysvětlit nedokážu, co myslíte?

    • Očividně ano, řídí. Jinak si nedokážu představit, proč by tam cpali takové motorizace. U Scaly jsem čekal už alespoň hybrida, ale opět nic. Hold další zbytečný kousek do sbírky Škoda Auto.

  8. Displej na palubovce mi nepříjde moc bezpečný člověk se nebude tolik soustředit na jízdu ne ? Hlavně nástupce Rapidu a defakto to rapid je tak proč to jméno ? Proč třeba neudělali nějákou novinku a tohle nenechali jako rapida ?

  9. Sice ten litr trochu jede když se mu šlápne pořádně na krk, ale zvuk je otřesný, to říkám z vlastní zkušenosti. Motor při sešlápnutí řve pomalu hůř jak dieselovej motor, tak co to je za benzinovej motor. Je tam tříválec v tom to je. Ještě nikdo pořádně neví, co takový motor vydrží, ale v autobazaru bych si 1.0 TSi s nájezdem přes 100tis nikdy nekoupil. Kdo chce zvuk sekačky?… Ten do toho může jít.

  10. Nástupce ? A co se na ní změnilo ? Název ? V efektu je to jedno a to samí auto akorát zmodernizovaný nepříjde Vám ?

  11. Aby ty Scaly neskončily taky odstavené na letišti po uveřejnění ceny. Zase toho v základu tolik nenabízí, aby za ní měli chtít tolik, nebo snad ano?

PŘIDAT KOMENTÁŘ: