Škoda před 70 lety závodila v Le Mans. Pak jí to zatrhli komunisté

28.06.2020
1 nový názor
Autor: Škoda Auto
  • Speciál Škoda Sport se v roce 1950 účastnil legendárního závodu v Le Mans

  • Auto bylo v jednu chvíli dokonce ve své skupině druhé, pak ho ale vyřadila technická závada

  • Do Le Mans se už v dalších letech Škoda nevrátila, účast zatrhli komunisti

I přes druhou světovou válku, která znamenala pro československou ekonomiku obrovský pokles, a přes nástup komunistického režimu se podařilo mladoboleslavské automobilce dostat do jednoho z nejznámějších závodů světa. Byl to takový malý zázrak, když se na ve startovacím poli 24. června 1950 objevili dva jezdci Václav Bobek a Jaroslav Netušil, aby po odstartování mohli doběhnout do svého vozu Škoda Sport a vydat se na trať čtyřiadvacetihodinovky Le Mans.

Svými parametry závodní Škoda Sport rozhodně neoslnila. Vždyť vznikla ze skromného modelu 1101/1102 Tudor, který začali ve Škodě vyrábět po válce. Nešlo ale o nový vůz, nýbrž jen modernizaci před válkou úspěšného Popularu. Na větší vývoj ve zničeném Československu zkrátka nebyly peníze.

Závodní speciál Tatra T603-2 B5 v roce 1966 vyškolil západní konkurenci ve vytrvalostních závodech
Přečtěte si také:

Závodní speciál Tatra T603-2 B5 v roce 1966 vyškolil západní konkurenci ve vytrvalostních závodech

Závoďák měl ale i tak výrazně silnější motor než běžný osobní vůz. Poháněl ho vodou chlazený čtyřválec s objemu 1089 cm3, který měl zvýšený kompresní poměr na 8,6:1. K tomu přibyl karburátor Solex 40 UAIP, což spolu s dalšími úpravami znamenalo výkon 37 kW (50 koní). Osobní Tudor přitom měl jen 23,5 kW (32 koní). A to vážil až téměř 1,1 tuny! Naopak Škoda Sport vážila jen 700 kg v plně natankovaném stavu a s nářadím na opravu. Díky tomu mohla uhánět po okruhu rychlostí až 140 km/h. Řekla si přitom o 12 litrů závodního paliva na 100 km (mix benzinu, etanolu a acetonu).

Škoda jezdila i v Jižní Americe

Rozhodně není pravda, že by se Škoda Sport se svou posádkou zjevila na 18. ročníku závodu v Le Mans jen tak. Škodovka měla se soutěžemi zkušenost, své Tudory posílala už od roku 1948 do nejrůznějších klání. Šlo třeba o soutěž Raid Polski nebo drsnou rallye z uruguayské metropole Montevideo do městečka Melo a zpět. A to vše v době, kdy se v Československu k moci dostali komunisté v čele s krvelačným prezidentem Klementem Gottwaldem.

Škoda Sport Škoda Sport prošla nákladnou rekonstrukcí. Letos se měla v Le Mans znovu objevit

V padesátém roce už bylo zřejmé, že dostat se do zahraničí bude stále těžší. Přesto se v červnu 1950 mohli Bobek s Netušilem rozběhnout ke svému vozu. Se Škodou Sport se dostali ve své třídě do 1100 cm3 až na druhé místo. Podle koeficientu výkonnosti pak byli na pátém místě v celkovém pořadí z celkem 112 vozidel na trati. V závodu vydrželi 13 hodin. Ve 115. kole ale přišla závada – praskla jim pojistka ojničního čepu a nebylo ji možné opravit. V závodu podle pravidel nesměli pokračovat.

Retro test Škoda 1203: Československá legenda slaví půl století!
Přečtěte si také:

Retro test Škoda 1203: Československá legenda slaví půl století!

Vzhledem k přitvrzení komunistického režimu a zpřísnění podmínek přechodu přes železnou oponu se vozy Škody už do Le Mans nepodívaly. Tedy alespoň ne v hlavním závodě. Letos se měl zrenovovaný unikát Škoda Sport objevit v Le Mans znovu a bojovat alespoň o čest v závodě Le Mans Classic. Kvůli pandemii koronaviru byla ale akce zrušena. Závodit se bude snad za rok.

Rudolf Brogel (neregistrovaný)
Ke článku. V roce 2006 se na okruh v Le Mans vrátila původní Škoda v závodě Le Mans Classic za podpory Škoda France. Na návratu měl obrovský podíl pan Ing. Havlíček z Chebu.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?