Škoda názorně ukazuje, proč je liftback úspornější než kombi

Zdroj: Škoda Auto
  • Mladoboleslavská automobilka ukázala snímky z aerodynamické simulace nové Octavie

  • Na nich je na první pohled patrné, že vzduch lépe obtéká kolem karoserie liftback než kombi

  • I proto má základní model o něco nižší spotřebu

Rozdíl to není nikterak velký, ale je tam. Když se podíváme do tabulky, zjistíme, že Škoda Octavia Combi čtvrté generace má o něco větší spotřebu než její verze s karoserií liftback. V případě základní benzinové jednotky 1.0 TSI (81 kW) to je 4,7 litru proti 4,6 litrům. Rozdíl jedné deci se projevuje i u dalších motorů, tedy benzinového 1.5 TSI a naftového 2.0 TDI. Proč?

Na výši spotřeby má vliv řada faktorů. Jedním z nich je hmotnost. Rozdíl je ale poměrně malý, v průměru okolo 22 kilogramů. To je malé dítě, větší pes nebo kufr na dovolenou na palubě. Zajímavější bude zaměřit se na aerodynamiku obou vozů.

Videodojmy: Škoda Octavia Combi 2020 podrobně. Víme, co umí a jak jezdí

Liftback má hodnotu koeficientu aerodynamického odporu vzduchu 0,24, kombi pak 0,26. Obě auta tak patří ke špičce nejen ve své kategorii, ale i celkově. Pro srovnání – hodnotu 0,24 má třeba i Toyota Prius nebo Tesla Model S. Z obrázků v tomto článku je patrné, jak vzduch obtéká kolem vozů s různou karosářskou verzí. U liftbacku je mnohem méně turbulencí a i to pomáhá dělat auto úspornějším.

Pohled na záď Škody Octavia Combi
Vzduch obtéká liftback mnohem lépe

Fotografie, na které se díváte, ale nejsou snímky skutečných aut. Jde o propracovanou počítačovou simulaci aerodynamiky, kterou v Mladé Boleslavi používají při vývoji vozů. „Zhruba 80 procent naší práce je touto metodou. Simulace je tak přesná, že všechna důležitá vývojový rozhodnutí můžeme založit jen na základě těchto dat,“ říká Pavla Polická, která má ve Škodě vývoj aerodynamiky na starosti.

Škoda názorně ukazuje, proč je liftback úspornější než kombi
Ohodnoťte tento článek!
3.6 (72.32%) 112 hlas/ů

14 KOMENTÁŘE

  1. Teď ještě aby Škodovka férově uznala výhody sedanu před liftbackem 🙂

    – vyšší tuhost karoserie: liftback je rozpáraný až po střechu, vlastně ještě víc, než combi – sedan má jen malou díru a navíc ještě mezi zadními koly travezru-výztuhu, kterou do liftbacku dát nejde

    – nižší hluk od zadní nápravy: liftback i combi mají zadní nápravu v podstatě v kabině, sedan ji má ve skutečně odděleném kufru. A ne, nějaké bakelitové platíčko u kombíku či liftbacku tomu už moc nepomůže. Prostě v sedanu je ticho, lidi na zadních sedačkách se mohou v pohodě bavit s lidmi na těch předních, nemusí přeřvávat hluk zadní nápravy.

    Liftbacku tak zbývá jediná výhoda: praktičtější kufr pro paštikáře, pro chataře prevážející na podzim bedny jablek z chaty do panelákového sklepa, pro řemeslníky převážející pixly barev a štafle.

      • Nejsou, je to přesně jak Axl napsal. A navíc i ten aerodynamický odpor je znát hrozně moc – zrovna u oktávku není těžké sehnat a vyzkoušet (chce to nové auto a se stejným nákladem): vykvaltovat na začátku rovinky a zkoušet, kam třeba po kilometru spadne rychlost u kombíka a kam u sedana. Není to nic přesného, ale ten rozdíl je evidentní.

    • Má to prostě výhody i nevýhody. Ale (celý) Evropský trh se prostě podle prodejů variant už dávno rozhodl, že u běžných aut sedany téměř nechce. A nemá cenu dělat v mainstreamu něco, čeho se prodá málo.

  2. bych neřešil spotřebu, poněvadž auto začínající na hmotnosti od 1338 kg (prázdné) nutně musí mít nízkou spotřebu, nevýhodou pak je málo vyztužená karoserie pro náraz zezadu a možná i zepředu, a fatální následky pro posádku, viz nedávno náraz malého mercedesu do policejního služeního vozu (v Praze) zezadu nebo dříve náraz zepředu Mustangem, v obou případech z toho škodovka vychází hodně špatně.

  3. mám sedan i kombi od stejné automobilky. Kobík je super tichý (beruu běžné auto, ne RR) a v sedanu na sebe musíme křičet.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: