• Elektrizující svezení s prvními sériovými Škodovkami „do zásuvky“ ukázalo, že mají v Mladé Boleslavi dobře našlápnuto

  • Superb iV absolvuje na elektřinu až 62 km, spotřebuje jen 1,5 l/100 km a vyjde výrazně levněji než sesterský VW Passat GTE. Navíc má adaptivní tlumiče ve standardu

  • K dispozici je ve všech výbavách kromě Scoutu, standardně má novou generaci infotainmentu s rychlou navigací, adaptivní tlumiče a on-line přístup na internet

  • Elektrické Citigo ujede na jedno nabití až 252 km a prostřednictvím rychlého nabíjení CCS ho nabije na 80 % za jednu hodinu

  • K malé Škodě dostanete bezplatně i domácí wallbox s montáží a revizí domácí elektroinstalace

Podaří se Škodě nastartovat u skeptických Čechů zájem o elektrifikovaná auta? Těžká váha v malém českém ringu jde do prvního kola hodně sebevědomě. Vzhledem k dlouho plánovanému rozjezdu a osvědčené koncernové technice má, mladoboleslavská značka dobře našlápnuto. Přichází s elektrifikovanými modely v segmentech, kde může nejsnáze uspět a s velmi atraktivní cenovou nabídkou.

Superby jsou v drtivé většině využívané jako služební vozy, a uvědomělým firmám umožní tato verze v rámci pravidelné výměny firemní flotily vyměnit je za „špinavé“ diesely a snadno si udělat hezké PR. Jen si správci firemních flotil, musí pohlídat, aby je ti, kdo s nimi budou jezdit, skutečně pravidelně dobíjeli. Potom by totiž ta výměna neměla žádný význam, neboť dvoulitrový diesel má jen nepatrně vyšší emise CO2 než zážehová patnáctistovka. Pro nové majitele to tedy znamenat pravidelné vláčení se s kabely. U Škody si velmi pečlivě připravili půdu a i oficiální ceník vypadá hodně lákavě, a navíc – auta do flotil se prodávají ještě mnohem výhodněji. Ale i běžné ceníkové ceny pro „lidi z ulice“ jsou na poměry elektrifikovaných aut hodně zajímavé. Superb iV „startuje“ na 881 900 Kč, což je podle výbavy jen o 6000 až 27 000 Kč více, než stojí srovnatelná dieselová verze 2.0 TDI/140 kW s DSG. Jediná verze bohatěji vybaveného sesterského VW Passatu GTE je o plných 255 000 Kč dražší. Má v základu například kožené čalounění či digitální přístrojový štít, za adaptivní tlumiče se ale u něj připlácí.

Setrvačník nemusí být jen součást motoru. Lze s ním i nabíjet elektroauta, ukazuje Škoda

Citigoe iV sice po prodeji pětisetkusové série podražilo na 479 900 Kč, ale dostalo bohatší výbavu a k ní navíc buď domácí wallbox s montáží a revizí domácí elektroinstalace nebo bonus ve výši 30 000 Kč. V tomto směru se jedná o nejzajímavější nabídky na českém trhu. Řidiči navíc budou moci díky elektrickým registračním značkám bezplatně parkovat na modrých zónách v Praze a využívat některé další výhody u nás i v zahraničí.

Jízdní dojmy Škoda Superb iV


Hybridní ústrojí Superbu iV je stejné jako u modernizovaného Volkswagenu Passat GTE. Čtyřválci 1.4 TSI s výkonem 115 kW tak dělá společnost nejen šestistupňová převodovka DSG, ale i v ní integrovaný 85kW třífázový synchronní elektromotor s permanentními magnety, který současně plní i funkci alternátoru. Auto vždy rozjíždí, a pokud mu stačí „šťáva“ z Li-ion baterií s kapacitou 13 kWh (z běžné sítě trvá plné dobití 5 hodin, prostřednictvím AC 3,6kW nabíječky pak tři a půl hodiny), tak spalovacímu agregátu vypomáhá. Baterie je samozřejmě možné dobíjet nejen ze sítě, ale i při jízdě prostřednictvím spalovacího motoru, aby po vjetí do městské zóny bylo možné pokračovat bezemisně. To ale samozřejmě znamená momentální nárůst spotřeby. Kromě čistě elektrického režimu E-Mode (do rychlosti 140 km/h) a hybridního lze zvolit i režim Sport, v němž, pokud to nabití baterií umožní, je k dispozici systémový výkon 160 kW a jízdu doprovází trochu uměle působící sportovní zvuk z reproduktorů.


Na rozdíl od Volkswagenu nepojala Škoda plug-in hybridní Superb jako nějaký speciální model, ale jako součást běžné nabídky. Je tak k dispozici ve všech běžných výbavových stupních, zapovězen je pouze zvýšenému provedení Scout. Dodává se v obou karosářských verzích, a jak je u podobných aut obvyklé, výhradně s pohonem předních kol. Pod zadními sedadly se totiž místo palivové nádrže usídlil rozměrný vysokonapěťový Li-ion akumulátor s kapacitou 13 kW, kvůli němuž se musela palivová nádrž přestěhovat pod podlahu zavazadlového prostoru a je tak oproti dalším verzím se svými 50 l o 16 l menší. Zmenšil se tedy i zavazadelník – v případě obří jeskyně v zádi Superbu to ale není zase tolik znát. Těch 485 l u liftbacku a 510 l u kombi jsou stále skvělé hodnoty. Podlaha je navíc velmi prakticky v úrovni vstupního prahu a pod její zadní částí je místo pro dobíjecí kabely. Jak je u podobných aut obvyklé, musíte se spokojit s lepicí sadou místo rezervy.

Vzhledem k důkladnějšímu zakrytování podvozku kvůli ještě lepší aerodynamice má Superb iV o 1 cm nižší světlost. Navenek ho od dalších verzí prakticky nepoznáte, snad jen podle drobně odlišné plné přední masky, do níž je velmi nenápadně integrován kryt dobíjecího konektoru. A zezadu jen podle štítku iV.

Škoda Superb Scout je atraktivní a pohodlná, motor 2.0 TDI Evo zase velmi úsporný (první jízdní dojmy)

Trochu odlišné rozložení hmotnosti vzhledem ke 135kg baterii umístěnou před zadní nápravou jakoby díky snížení těžiště Superbu ještě zlepšilo velmi dobré jízdní vlastnosti. Podvozek je celkově velmi dobře odladěný, k čemuž výraznou měrou přispívají adaptivní tlumiče, které má Superb iV na rozdíl od Passatu GTE se stejnou pohonnou soustavou ve standardní výbavě. I jejich zásluhou se tato verze přes vyšší hmotnost nechová prkenně a posádce zajišťuje velmi dobrý komfort. A to i na příplatkových 18“ kolech, přičemž v základu má o palec menší. Specifikem dobíjecího Superbu je kvůli rekuperaci trochu odlišný pocit na brzdovém pedálu, a to zejména při dobržďování, ale nejedná se o nic zásadního.

Škoda nabízí Superb iV ve variantách Ambition, Style, L&K a Sportline
Nabíjecí příslušenství našlo místo pod podlahou zavazadlového prostoru

Na elektřinu dokáže jet Superb iV rychlostí až 140 km/h a nejvíce na ní má podle normy WLTP ujet 62 km, v reálu to ale nejspíš bude okolo 50 km. A celkový dojezd v kombinovanému režimu podle Škody činí 930 km, čím se alespoň papírově blíží dieselům. Při jízdě na elektřinu je Superb tichý, přičemž v malých rychlostech do 50 km/h varuje chodce před blížícím se vozem legislativně povinný zvukový generátor. Čistě elektrická jízda odčerpá z baterií 14,0 kWh/100 km. My jsme při prvním krátkém seznámení dosáhli o třetinu větší, na relevantní údaje si musíme počkat až na klasický redakční test, stejně jako na údaje spotřeba paliva. Kombinovaná spotřeba činí 1,5 l a vypadá to, že s plně nabitými bateriemi lze první stovku kilometrů absolvovat do 4 l/100 km.

Momentální výjimečnost Superbu iV spočívá mj. i ve standardním osazením infortainmentu třetí generace, který ostatní Superby dostanou až v příštím roce, přináší nejen lepší grafiku, ale díky standardnímu on-line připojení na internet nabízí dopravní informace v reálném čase, které umožňují přesnější vypočítávání trasy. Jak jsme si mohli vyzkoušet při prvních jízdách, funguje opravdu velmi rychle. Díky novému infotainmentu můžete mít u tohoto modelu zatím výjimečně v rámci nabídky Superbu i panoramatický kamerový systém a asistent manévrování s přívěsem.


Ceník Škoda Superb včetně varianty iV

Jízdní dojmy Škoda Citigoe iV


Elektrické Citigo si počkalo na vylepšený pohonný systém Volkswagenu e-up! Elektromotor s nejvyšším výkonem 61 kW a točivým momentem 212 Nm zůstal stejný. Nová vysokonapěťová lithium-iontová baterie je nejen menší, ale má větší kapacitu 36,8 kWh v porovnání s pouhými 18,7 kWh předchozí verze Volkswagenu. Dojezd první sériově vyráběné elektrické Škody se tak pohybuje na úrovni 252 km, což je na plně čtyřmístný vůz do města solidní hodnota. Ve standardním nastavení dává elektromotor k dispozici výkon 61 kW, který se v módu Eco snižuje na 50 kW a v Eco+, kdy je vypnuta klimatizace, jen na 40 kW. I to ale na popojíždění po městě bohatě stačí. Dobíjecí konektor našel své místo pod krytkou, kde měli dřívější modely hrdlo palivové nádrže. V interiéru zůstalo vše při starém, samozřejmě vyjma přístrojů.

Citigoe iV se od dřívějších verzí se spalovacím motorem odlišuje maskou chladiče v barvě karoserie. V ceně je nejen bílá, ale i žlutá barva a černá šestnáctipalcová kola, zatímco za stříbrná se připlácí. V této podobě máte již vše potřebné, včetně automatické klimatizace, vyhřívaných sedadel a čelního skla, tempomatu a zadních parkovacích senzorů či předních mlhovek s funkcí Corner. Také Citigoe iV má zvukový generátor v malých rychlostech varuje chodce před blížícím se vozem. Přes aplikaci v mobilu si můžete podobně jako u Superbu iV na dálku zapnout či vypnout nabíjení baterie, ale třeba i spustit topení, klimatizaci či jen třeba vyhřívání čelního skla.

Škoda v Česku prodala už asi 900 kusů Citigoe. Za pár týdnů tak má na kontě víc prodaných elektromobilů než všechny ostatní značky dohromady za celý rok

Jízdně se „čtvercové“ Citigo nezměnilo, baterie mu ještě pomohli snížit těžiště, vyšší hmotnost (1235 kg) oproti předchozím verzím je ale přeci jen znát. Dynamika je ale přesto dobrá. Na stovce je tato nejmenší Škoda za 12,3 s, přičemž pružné zrychlení z 60 na 100 km/h zvládne za 7,3 s a maximum má na úrovni tuzemského dálničního limitu 130 km/h. V uličkách nizozemského Haagu jsme si vyzkoušeli, že při citlivé jízdě se dojezd snižuje reálně podle ujetých kilometrů nebo v režimu Eco+ dokonce pomaleji. Uvidíme, co s tím udělají naše kopečky a kopce.

Elektrické Citigo má průměrně spotřebovat 14,8 kWh/100 km. Pokud využijete možnost rychlého nabíjení CCS a nabije se z nuly na 80 % za jednu hodinu, zatímco běžná 7,2kW AC nabíječka provádí stejný výkon za čtyři a čtvrt hodiny. Z běžné domácí zásuvky to trvá dvanáct a třičtvrtě hodiny. Jak již bylo řečeno v úvodu, k nejmenší současné škodovce dostanete v rámci současné nabídky domácí wallbox včetně instalace, nebo vám kupní cenu sníží o 30 000 Kč.


Ceník Škoda Citigoe iV kompletní ceník
Poprvé za volantem Škody Superb iV a Citigoe iV: Tahle auta naučí Čechy jezdit na elektřinu
Ohodnoťte tento článek!
3.5 (70%) 2 hlas/ů

1 komentář

  1. Už 15 let mi na ulici před barákem stojí služební auta. Absolutně si neumím představit, že bych jako zaměstnanec každý den tahal k autu kabel a dobíjel služebáka za své. Je to to naprosto nesmyslná představa. V konečném důsledku auto za víc k ničemu a s ještě většíma emisema. Zvrácená honba za ekologií.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: