Sháníte nějaký ojetý sporťák na víkendy? Tohle jsou jejich nejčastější pasti

  • Nákup auta pro radost není radno uspěchat

  • Ať chcete nebo ne, stejně podlehnete emocím

  • Přizvěte si na pomoc nestranného odborníka

Snad každý automobilový nadšenec si v životě prošel tím spekulováním nad koupí zajímavého auta, které sice nutně nepotřebuje, ale chce. Mnohým zůstanou jen tužby, ale ti, kteří se nakonec rozhodnou rozbít prasátko a auto „na víkendy“ si pořídit, nemají ten výběr zrovna jednoduchý.

Nedá se říci, že by v dnešní době plné foukaných tříválců a omezené nabídky atraktivních sportovních aut byl na trhu přetlak zajímavých ojetin. Mnozí majitelé si svá auta drží, protože v nich často cítí investiční potenciál. Čím méně je zajímavých roadsterů, sporťáků a jiných specialit na trhu, tím užší manévrovací prostor zájemcům o ně zbývá.

bmw Z4 (1)
Při nákupu vysněného auta pro radost člověk snadno podlehne emocím. Sundáte střechu, zaposloucháte se do zvučného motoru, a najednou přestanete vnímat naprosto zjevné nedostatky

Často pak podlehnou nejen emocím, ale také čirému zoufalství, kdy si prostě chtějí radost udělat a nějaké auto nakonec koupí, ačkoliv jim něco (nebo někdo) vzadu našeptává, že je to rizikové rozhodnutí. Ale na rozdíl od auta pro denní používání platí u těchto „víkendovek“ přeci jen jiná kritéria a majitelé jsou schopni jim leccos odpustit. Ovšem i tak je dobré pamatovat na velmi častá rizika a problémy, které mohou tato auta skrývat.

Zanedbaný servis

bmw Z4 (4)
Víkendové sporťáky, roadstery a jiná podobná auta sice neslouží k desetitisícovým ročním nájezdům jako naftové octavie v kombíku, ale to neznamená, že není potřeba každý rok provádět pečlivý servis. Právě u aut s velmi malým ročním nájezdem hrozí, že majitel výměny oleje a běžné prohlídky vynechával

Auta určená především pro radost toho moc nenajedou. U některých se roční nájezd pohybuje v jednotkách tisíc kilometrů. Tady vzniká riziko, že majitel nepřistupoval k údržbě zrovna pečlivě. Ono měnit olej v motoru, když se s autem najezdilo třeba jen 3000 km (a předepsanou výměnu má po 15 000 km) se spoustě lidí moc nechce.

Test ojetiny: BMW Z4 je skvělá hračka na léto. A brzy nebudou

Totéž ale platí i o jiných provozních náplních, zejména o kapalině brzdové a chladící. U nich spíše než nájezd ovlivňuje stav stáří. Pokud tedy prodávající nedoloží pečlivě vedené servisní záznamy, berte jako první nutnou povinnost vyměnit všechny provozní náplně preventivně. Nezapomeňte také na olej v převodovce a diferenciálech.

Speciálně si dejte pozor na auta, kterými jezdily ženy. Uvědomujeme si, že riskujeme obvinění ze sexismu, nicméně zkušenosti servisů opravdu ukazují, že některé motoristky  pravidelnou údržbu jaksi neřeší. Často lze tak narazit na atraktivní auto, které sice nikdy nevidělo závodní okruh, ale také třeba posledních pět let nevidělo servis. Typické je to hlavně pro auta, která zůstala v majetku žen po rozchodech a rozvodech.

Skrytá bouračka

bmw Z4 (5)
Kilometry nejsou všechno a zpravidla jich bude málo. Roadstery výjimečně najedou více než 10 000 km za rok. Pátrejte hlavně po stopách nehody. Drobný ťukanec je ještě snesitelný, ale větší rána může zejména u roadsteru znamenat nevratné škody

Sportovní auta obvykle neslouží k rozvozu dětí do školy a nákupu v supermarketu. Majitelé naopak častěji využívají jejich dynamický potenciál a někteří pravidelně jezdí na okruh. To by nemuselo vadit, pokud se adekvátně o auto starají. Ale vždycky tu bude riziko, že má za sebou auto nehodu.

Nejrizikovější jsou roadstery, u kterých torzní tuhost není už z principu moc dobrá. Taková auta často i po malých bouračkách skončí tzv. „do vrtule“. Bez profesionálního vybavení se to ale zjišťuje velice obtížně. Obejít auto s měřičem hloubky laku většinou nestačí, protože rozdílné hodnoty neřeknou vše. Prodejce vždycky může tvrdit, že to byl jen malý ťukanec. Navíc pokud to není první majitel, těžko může sám vědět, co se s autem dělo předtím. Nerovnoměrně lícující díly karoserie by měly být prvním varováním.

Neoriginální stav

bmw Z4 (2)
Originální kola a a brzdy jsou dobré znamení. Se servisem a sháněním pasujících dílů totiž nebudou problémy. To samé platí pro motor a podvozek. Originální stav je navíc znamením, že by si auto mohlo lépe držet hodnotu

Pokud vám jde nejen o zábavu za volantem, ale chcete takové auto brát i jako potenciální investici, naprosto klíčový je originální stav. Bohužel plno lidí si svá auta různým způsobem upravuje. V tom lepším případě značkovými doplňky, případně doplňky na konkrétní model od věhlasných úpravců, v horším případě je bastlí na koleni a lepí na auta různé laminátové atrapy spoilerů a cokoli lesklého, co koupí na pumpě v regálu „Tuning“. Naštěstí už tahle móda pomalu vyprchává.

Pět levných ojetin, které v roce 2019 porostou na ceně

Vedle designových úprav se ale majitelé pouští i na tenký led „tuningu“ podvozku a motoru. Na tohle si dejte obzvlášť velký pozor. Neodborné zásahy do podvozku a brzd sice značně ovlivní jízdní vlastnosti, ale dá se to poměrně snadno vrátit do původního stavu. Zato zásahy do motoru už mohou mít horší důsledky. Různé neoriginální filtry sání spíše způsobí to, že se do motoru dostane více nečistot. A laděný výfuk často nejenže dělá větší hluk, ale výkon paradoxně snižuje. Problém pak také můžete mít na technické nebo emisích. Pozor, aby auto vůbec ještě mělo katalyzátor.

Neoriginální úpravy přinášejí ještě další riziko. Například si objednáte nové originální brzdy a pak zjistíte, že vám na auto nepasují, protože majitel před vámi vyměnil i brzdové čelisti. A přes ty vám zase nebudou pasovat originální kola. Podobný problém tak můžete mít při výměně kol, podvozku a podobně. Pokuste se z prodávajícího vyrazit co nejvíc informací o úpravách, které provedl.

Nutné opravy a úpravy lezou do peněz

bmw Z4 (3)
Pokud kupujete roadster nebo kabriolet, prověřte mechanismus skládací střechy. A také samotnou střechu. I na relativně dostupnou Mazdu MX-5 stojí nová střecha desítky tisíc. Opravy látkové střechy jsou komplikované

Víme, všechno se dá řešit. Každé ojeté auto přece potřebuje nějaké vstupní investice. A zrovna u vysněného auta člověk nezbytné výdaje přejde mnohem lépe než u naftového kombíku s automatem. Jenže aby vám pak nezůstaly jen oči pro pláč, když už jste svůj původní rozpočet násobně překročili a auto ještě pořádně nejezdí.

Pět dobrých ojetých kabrioletů, které koupíte za rozumné peníze

Třeba u kabrioletů se opravy látkové střechy řeší nesmírně obtížně. Je celkem jedno, jestli si koupíte starou Mazdu MX-5 za sto tisíc nebo Porsche Boxster za tři čtvrtě milionu. Opravovat celou střechu je záležitost za několik desítek tisíc. A nemyslete si, že pevné skladací střechy nejsou rizikové. Jejich těžký a složitý mechanismus bývá náchylnější k poruchám.

Náhradní díly na sportovní auta jsou často nezaměnitelné s běžnými velkosériovými modely, zejména pokud jde o díly karoserie, ale často i podvozku a brzd. Takže nezbude než kupovat originál na konkrétní model. Nabídka v druhovýrobě pak bývá velmi omezená a ani tak není zrovna levná. Zkrátka než si vytoužený sporťák nebo jinou víkendovku koupíte, moc dobře si spočítejte, jaké jsou vaše možnosti.

Sháníte nějaký ojetý sporťák na víkendy? Tohle jsou jejich nejčastější pasti
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90.77%) 13 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

  1. Já jsem si udělal radost se starším Nissanem 370 Z, kterého jsem si našel v jednom autobazaru. Neskutečný zážitek z jízdy, mám ho hlavně na víkendy, takže s ním tolik nenajezdím, ale dle automechanika se jedná o pěknej kus o který se původní majitel staral.

  2. Ojetý sporťák na víkendy nemusí být nutně jen roadster. Já jsem si koupil dva roky starýho Renaulta Megane rs a jsem s ním absolutně spokojený. Hlavně neskutečný výkon auta – z 0 na 100 za 6 sekund. Nebudu říkat v jakém autobazaru jsem ho koupil, ale byl jsem maximálně spokojený i s cenou, kterou mi nabídli.

  3. Já jsem se zamiloval do Mini Coopra, když jsem procházel autobazar. Nechal jsem si to proležet přes den v hlavně a další den jsem si pro něj šel. Cena o 1/3 levnější než u nového a auto nemělo skoro nic nalétáno. bylo vidět, že to měl někdo jako víkendovku.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: