Snad každý automobilový nadšenec si v životě prošel tím spekulováním nad koupí zajímavého auta, které sice nutně nepotřebuje, ale chce. Mnohým zůstanou jen tužby, ale ti, kteří se nakonec rozhodnou rozbít prasátko a auto „na víkendy“ si pořídit, nemají ten výběr zrovna jednoduchý.
Nedá se říci, že by v dnešní době plné foukaných tříválců a omezené nabídky atraktivních sportovních aut byl na trhu přetlak zajímavých ojetin. Mnozí majitelé si svá auta drží, protože v nich často cítí investiční potenciál. Čím méně je zajímavých roadsterů, sporťáků a jiných specialit na trhu, tím užší manévrovací prostor zájemcům o ně zbývá.
Často pak podlehnou nejen emocím, ale také čirému zoufalství, kdy si prostě chtějí radost udělat a nějaké auto nakonec koupí, ačkoliv jim něco (nebo někdo) vzadu našeptává, že je to rizikové rozhodnutí. Ale na rozdíl od auta pro denní používání platí u těchto „víkendovek“ přeci jen jiná kritéria a majitelé jsou schopni jim leccos odpustit. Ovšem i tak je dobré pamatovat na velmi častá rizika a problémy, které mohou tato auta skrývat.
Zanedbaný servis
Auta určená především pro radost toho moc nenajedou. U některých se roční nájezd pohybuje v jednotkách tisíc kilometrů. Tady vzniká riziko, že majitel nepřistupoval k údržbě zrovna pečlivě. Ono měnit olej v motoru, když se s autem najezdilo třeba jen 3000 km (a předepsanou výměnu má po 15 000 km) se spoustě lidí moc nechce.
Totéž ale platí i o jiných provozních náplních, zejména o kapalině brzdové a chladící. U nich spíše než nájezd ovlivňuje stav stáří. Pokud tedy prodávající nedoloží pečlivě vedené servisní záznamy, berte jako první nutnou povinnost vyměnit všechny provozní náplně preventivně. Nezapomeňte také na olej v převodovce a diferenciálech.
Speciálně si dejte pozor na auta, kterými jezdily ženy. Uvědomujeme si, že riskujeme obvinění ze sexismu, nicméně zkušenosti servisů opravdu ukazují, že některé motoristky pravidelnou údržbu jaksi neřeší. Často lze tak narazit na atraktivní auto, které sice nikdy nevidělo závodní okruh, ale také třeba posledních pět let nevidělo servis. Typické je to hlavně pro auta, která zůstala v majetku žen po rozchodech a rozvodech.
Skrytá bouračka
Sportovní auta obvykle neslouží k rozvozu dětí do školy a nákupu v supermarketu. Majitelé naopak častěji využívají jejich dynamický potenciál a někteří pravidelně jezdí na okruh. To by nemuselo vadit, pokud se adekvátně o auto starají. Ale vždycky tu bude riziko, že má za sebou auto nehodu.
Nejrizikovější jsou roadstery, u kterých torzní tuhost není už z principu moc dobrá. Taková auta často i po malých bouračkách skončí tzv. „do vrtule“. Bez profesionálního vybavení se to ale zjišťuje velice obtížně. Obejít auto s měřičem hloubky laku většinou nestačí, protože rozdílné hodnoty neřeknou vše. Prodejce vždycky může tvrdit, že to byl jen malý ťukanec. Navíc pokud to není první majitel, těžko může sám vědět, co se s autem dělo předtím. Nerovnoměrně lícující díly karoserie by měly být prvním varováním.
Neoriginální stav
Pokud vám jde nejen o zábavu za volantem, ale chcete takové auto brát i jako potenciální investici, naprosto klíčový je originální stav. Bohužel plno lidí si svá auta různým způsobem upravuje. V tom lepším případě značkovými doplňky, případně doplňky na konkrétní model od věhlasných úpravců, v horším případě je bastlí na koleni a lepí na auta různé laminátové atrapy spoilerů a cokoli lesklého, co koupí na pumpě v regálu „Tuning“. Naštěstí už tahle móda pomalu vyprchává.
Vedle designových úprav se ale majitelé pouští i na tenký led „tuningu“ podvozku a motoru. Na tohle si dejte obzvlášť velký pozor. Neodborné zásahy do podvozku a brzd sice značně ovlivní jízdní vlastnosti, ale dá se to poměrně snadno vrátit do původního stavu. Zato zásahy do motoru už mohou mít horší důsledky. Různé neoriginální filtry sání spíše způsobí to, že se do motoru dostane více nečistot. A laděný výfuk často nejenže dělá větší hluk, ale výkon paradoxně snižuje. Problém pak také můžete mít na technické nebo emisích. Pozor, aby auto vůbec ještě mělo katalyzátor.
Neoriginální úpravy přinášejí ještě další riziko. Například si objednáte nové originální brzdy a pak zjistíte, že vám na auto nepasují, protože majitel před vámi vyměnil i brzdové čelisti. A přes ty vám zase nebudou pasovat originální kola. Podobný problém tak můžete mít při výměně kol, podvozku a podobně. Pokuste se z prodávajícího vyrazit co nejvíc informací o úpravách, které provedl.
Nutné opravy a úpravy lezou do peněz
Víme, všechno se dá řešit. Každé ojeté auto přece potřebuje nějaké vstupní investice. A zrovna u vysněného auta člověk nezbytné výdaje přejde mnohem lépe než u naftového kombíku s automatem. Jenže aby vám pak nezůstaly jen oči pro pláč, když už jste svůj původní rozpočet násobně překročili a auto ještě pořádně nejezdí.
Třeba u kabrioletů se opravy látkové střechy řeší nesmírně obtížně. Je celkem jedno, jestli si koupíte starou Mazdu MX-5 za sto tisíc nebo Porsche Boxster za tři čtvrtě milionu. Opravovat celou střechu je záležitost za několik desítek tisíc. A nemyslete si, že pevné skladací střechy nejsou rizikové. Jejich těžký a složitý mechanismus bývá náchylnější k poruchám.
Náhradní díly na sportovní auta jsou často nezaměnitelné s běžnými velkosériovými modely, zejména pokud jde o díly karoserie, ale často i podvozku a brzd. Takže nezbude než kupovat originál na konkrétní model. Nabídka v druhovýrobě pak bývá velmi omezená a ani tak není zrovna levná. Zkrátka než si vytoužený sporťák nebo jinou víkendovku koupíte, moc dobře si spočítejte, jaké jsou vaše možnosti.