Servis elektroaut je výrazně levnější. Výhoda pro zákazníky je ale problém pro automobilky

  • Elektromobily jsou po technické stránce jednoduší, proto nevyžadují tak rozsáhlou pravidelnou údržbu jako běžná auta

  • Představitelé PSA potvrdili, že například servis Peugeotu e-208 je až o třetinu levnější

  • Automobilky tak musí hledat cesty, jak ztráty kompenzovat

Elektromobily jsou jednoduší a nevyžadují tak náročný servis jako konvenčně poháněné automobily. Z pohledu zákazníka jde o jednu z jejich hlavních předností. Automobilkám i dealerům však menší nároky na servis elektrických aut dělají těžkou hlavu. Britskému Autocaru to řekla Helen Lees, vedoucí elektrifikace a konektivity ve skupině PSA. Dokládá to na příkladu nového elektrického Peugeotu e-208. Jeho náklady na servis jsou ve srovnání se spalovací 208 údajně o třetinu nižší.

Elektromobily nevyžadují pravidelnou výměnu oleje, mají menší počet pohyblivých součástí a díky rekuperačnímu brzdění mnohdy ani tolik nezatěžují třecí brzdy na kolech. Nepotřebují ani měnit rozvody, seřizovat ventilové vůle atd. Vysokonapěťový akumulátor je sice enormně drahý, ale jeho výměna je relevantní až při velkých nájezdech, kdy už vyžadují nákladné opravy i konvenční auta. To máte turbo, vstřiky, dvouhmotu… Navíc akumulátory bude u některých elektromobilů možné měnit i po částech:

I starší Tesly mají větší dojezd než nejnovější konkurence z Evropy. Vděčí za to konstrukci baterie

Automobilky tak musí hledat nové cesty, jak tyto „ztráty“ nahradit. Jednou z možností může být sdílená mobilita, kdy by elektromobily měly výrazně větší roční nájezdy než ve vlastnictví například jedné rodiny. Dalším způsobem může být zpoplatnění některých základních funkcí, jako je například navigace nebo zábava ve voze.

Tento přístup už razí například BMW. V Americe účtuje zákazníkům za službu Apple CarPlay 80 dolarů ročně. Doživotní aktivace zákazníky mnichovské automobilky vyjde na 300 dolarů, přitom jiní výrobci nabízejí stejnou funkci zdarma, popřípadě v rámci vyšších verzí infotainmentu. Zatím.

Na návštěvě v Trnavě: Jak se vyrábí nový Peugeot 208

Podobně to má také Volkswagen s novým Passatem. Dosud to bylo tak, že zákazník si nějakou funkci nebo prvek výbavy objednal a v autě ho měl už navždy. Německý výrobce plánuje změnu současné strategie, kdy automobil vybaví de facto všemi funkcemi už z výroby, ovšem zákazník bude moci používat pouze to, za co si zaplatí. Aktivace bude probíhat vzdáleně přes internetový účet.

V budoucnu by to tedy mohlo fungovat tak, že auto sice bude umět navigovat, ale pokud si ji nepřiplatíte nebo nezaplatíte pravidelný měsíční paušál, tlačítko navigace na displeji prostě neuvidíte. Jednotlivé služby bude možno zaplatit i na určité časové období, takže byste si mohli třeba zaplatit za navigaci pouze tehdy, pokud pojedete na dovolenou.

Servis elektroaut je výrazně levnější. Výhoda pro zákazníky je ale problém pro automobilky
Ohodnoťte tento článek!
3.1 (62.86%) 14 hlas/ů

6 KOMENTÁŘE

  1. Servis je sice minimální ale každých 10 let baterie za 300 tis. mě neláká.Auto se starou baterií bude neprodejné nebo za směšnou cenu.To samé již nastalo u 5 roků starých elektrokol,která jsou skoro za odvoz pokud mají ještě původní baterii!

    • Naprosto přesně vystiženo.
      Na bateriích elektromobily zemřeli ještě než se rozšířily.
      Až vymyslej zázračný baterie, tak ať to zkusej znovu….zatim je to slepá kolej vedoucí do pekel.

  2. Problém bude i s podvodníky co do najetých km. Proč? Jako dokázali “ladiči” motorů odstranit elektronické zábrany tak dokážou obelstít i ostatní elektronické funkce. Přístroje se pak budou dát koupit na výstavách a pod. Každá inovace se dá okopírovat, nebo ukrást. Omezovače rychlosti vám “odborník” odstraní už i u mopeda, nebo skůtru za pár korun, o ostatním nemluvě. Prostě ojeté elektro bude daleko nebezpečnější koupit, třeba u AAAAAA auto, než tomu bylo dříve. Je sice pravdou že STK budou mít také lepší vybavení, my všichni ho zaplatíme i když E-auto mít nebudeme formou zdražení služeb, aby ty intervaly kontrolovali, ale podvodů bude daleko více než tomu bylo dříve. Jako ing. elektroniky jsem velice skeptický hlavně na výpadky. Elektronika je velmi náchylná na statické proudy během bouřek, kdy spínají nekontrolovaně alarmy, počítače se budou kousat možná i za jízdy, problém bude v zácpách s energií a to všechno povede k ještě většímu stresu mezi řidiči. Jinak ale může být jízda docela zajímavá, to tedy přiznávám, včetně toho zrychlení. Ale všechno ostatní nemusím mít, ty asistenty, komunikační a jiná zařízení která jenom zvyšují rizika a pod.

    • Já bych to s podvodníky tak pesimisticky neviděl. Uvědomte si, že to auto bude připojeno nonstop k internetu a zřejmě bude mít u výrobce nějaký svůj účet. Není žádný problém na tom účtu průběžně evidovat najeté kilometry. Potom bude jakýkoliv podvod se stáčením ujetých kilometrů odhalitelný na první pohled.
      Případně se šmejdovi povete tachometr auta stočit, ale při následné periodické kontrole každou hodinu nebo den atd se do tachometru nahraje zpět správná hodnota.

  3. Levnější pro zákazníky? Pisálci nevážení, takové bludy si nechtě od cesty. U naprosté většiny elektroimobilů je baterka která po záruce bude bez kapacity, kámen úrazu, kdy nová stojí pomalu tolik, co celé auto. Takže se obávám, že i když v podobné době si běžný spotřební spalovák řekne o rozvody, brzdové destičky a další spotřební věci, bude pořád podstatně levnější vyměnit je než celou baterku (nebo možná někdy u některých její části…).

  4. Hlad bude, hlad. Budeme ještě vzpomínat na dobu než nás začaly terorizovat korporace kapitalistického impéria pod záminkou spásné myšlenky o záchraně planety elektromobilismem. Ale nutno podotknout, teď je dobře, dobře se tu “chrochtá”.
    Vše se aly brzy nechutně zdraží, a v důsledku…, se v případě současných technologií absolutně nejedná o žádnou ekologii, to může říct opravdu jen hlupák.
    A možná jednou až nám přestanou diktovat život hromady chytráků, jež cpou miliardy do výzkumů a bádání v oblastech vesmíru, urychlovačů částic atd., kdy se dnešní věda stává synonymem někdejší nenažranosti, marnotratnosti a absurdity církve, v tedy nastane věk, kdy se mzda člověka bude vyplácet relevantní hodnotou skutečné prospěšnosti pro společnost. Možná se z nás opět stanou lidé.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: