Sedm nejhorších chyb při výběru a koupi ojetiny

Nákup ojetého auta není zcela triviální záležitost a v mnoha lidech se perou emoce se snahou o racionální uvažování. Jakmile ale emoce převáží, začíná být zle.

  • Nejčastěji kupci ojetiny špatně nastaví svůj rozpočet

  • Lidé si také nenechají poradit od odborníka

  • Mnohdy koupí špatné auto, jen ať už to mají všechno za sebou

Nákup ojetého auta není zcela triviální záležitost. V mnoha lidech se perou emoce se snahou o racionální uvažování. Jakmile ale emoce převáží, začíná být zle, protože pak jde rozum stranou a kupující snadno udělá několik zcela zásadních chyb, které ho nebudou jen mrzet, ale především budou stát spoustu času a peněz.

1. Výběr extrémně rizikového modelu

Můžeme před nimi neustále varovat a můžeme o nich psát, ale lidé si je stejně kupovat budou. Jde o auta, která si vybudovala nedobrou pověst bezedné kasičky na peníze, likvidátora rodinných rozpočtů a zlatého dolu pro servisy a odtahové služby. V článcích 10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout nebo Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže jsme si některé takové modely připomněli. A zdaleka to nejsou všechny.

Pět nepovedených ojetin značky Škoda, kterým je lepší se úplně vyhnout

Kdo se nenechá zvábit neobvykle nízkou cenovkou (aby také ne, když je takové auto jinak prakticky neprodejné), má z jedné části vyhráno. Na druhou stranu to ale neznamená, že by jiná auta nebyla riziková či zcela bezproblémová. Jen u nich ten výskyt poruch není tak extrémní. Obvyklé problémy, které se pak nevyskytují s takovou pravidelností, se buď dají snadno a levně řešit, nebo se prostě jiných modelů takové potíže netýkají. A ty byste raději měli hledat.

2. Špatné stanovení rozpočtu

Rozumný člověk ví, že ojeté auto je už z povahy věci věc používaná, tedy nějakým způsobem opotřebená. A na počátku je obtížné odhadnout, jak moc velké to opotřebení je. Je tedy chybou se domnívat, že prostě koupíte výhodně ojetinu za zlomek původní ceny a pak budete bezstarostně jezdit. Každé auto přece potřebuje servis a údržbu. V rámci rozpočtu na koupi ojetiny, který je často velmi napnutý, je nutné zohlednit i další výdaje, které nejsou hned vidět. Zadarmo se žádné auto dlouhodobě provozovat nedá.

Zaprvé počítejte s náklady na registraci auta, pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a další výdaje, na které se mnohdy při stanovení hranice maximální možné útraty zapomene. Nebude vaše auto potřebovat nové brzdy a pneumatiky? To máte jednorázový výdaj klidně patnáct tisíc. Co třeba spojka? A nebude lepší rovnou udělat větší servis? A najednou jste v tom za třicet a ještě jste se s autem ani nejeli pochlubit kamarádům.

Pět luxusních bazarových SUV, která lákají cenou, ale jsou černou dírou na peníze

Takže s výkřiky jako „Mám na to sto a víc jářku opravdu ne“ opatrně, ať neskončíte ve spirále dluhů a „zaručeně výhodných“ půjček. I při koupi naprosto obyčejného, statisticky spolehlivého a celkově dobrého ojetého auta v pěkném stavu si nechte stranou minimálně dvacet tisíc, u luxusnějších a prestižnějších modelů premiových značek raději padesát.

3. Ignorování varovných signálů

Jak jsme už řekli, koupě auta je mnohdy emotivní záležitost. Právě podléhání emocím je nejčastější chyba kupujících. Chápeme, že jste objeli už pět šest nabídek a pořád to nebylo ono. A teď se na vás doslova směje ten „pašík po doktorovi z Německa“, který nikdy nebyl bouraný a najeto má za čtrnáct let jen 68 000 km. Sice má ošoupaný volant, protože bývalý pan majitel, nejčastěji důchodce narozený v roce 1934, měl agresivní pot, ale jinak je „v topu a ve vůni“. A že přední nárazník nějak nepasuje a blatník má na slunci trochu jiný odstín? „Ale ne pane, to se takhle dělalo,“ bude tvrdit prodávající.

Internet je plný recenzí ojetin. I když logicky nemohou obsáhnout vše, často jsou aspoň dobrým vodítkem, na co se u konkrétního modelu zaměřit. A že ještě nevíte, jaké auto budete kupovat? Ale no tak, dnes už má snad každý internet v mobilu. Vyhlédnuté auto si můžete online „proklepnout“ hned na ploše bazaru nebo u prodávajícího. Dokonce lze na dálku ověřit, jestli sedí uváděné kilometry.

Kontrola čísla VIN u ojetiny: Jde to i zdarma, ale komplexní prověření něco stojí

Každý by si měl nastavit hranici, přes kterou prostě jít nechce. Klidně si udělejte jakýsi check-list, tedy seznam náležitostí, které musí auto splňovat. A jakmile nějaké nevyhoví, nechte ho ležet a začněte u jiného auta od začátku. I když má auto vytouženou motorizaci a zajímavou cenovku, prostě je někdy lepší ho nechat plavat, když jeví naprosto zjevné známky velké bouračky, úniku provozních kapalin a pochybného původu. Nejlepší je si s sebou vzít na pomoc nestranného odborníka, který pomůže stanovit přibližný odhad investic a nutných prací. Ať víte, do čeho jdete. Ale svařená totálka „do vrtule“ prostě nikdy nebude tak pěkné a hodnotné auto, ani kdybyste se o něj starali sebelépe.

4. Odmítání kritických názorů

K čemu si brát na prohlídku ojetiny přítele či odborníka, když pak na jeho názor stejně nedáte a koupíte bezcenný vrak, protože podlehnete emocím (bod 3)? Jak praví přísloví „komu není rady, tomu není pomoci“, těžko se pak můžete dovolávat toho, že vám nikdo neporadil, když jste prostě neposlouchali. Také si dopředu o autě něco zjistěte, ať nekupujete naslepo. A hlavně pak na místě dejte na rady těch, které jste vzali s sebou.

5. Spoléhání se výhradně na soukromou inzerci

Kvalita prodeje ojetých aut u nás pořád nedosahuje takové úrovně, jak bychom si přáli. Ale tvrdit, že všichni bazarníci jsou podvodníci a že nejlepší auta jsou jen v soukromých inzerátech, je zásadní omyl. Je to auto od auta, člověk od člověka. Když už nic, ve větších bazarech máte aspoň záruku toho, že kupované auto není nepojízdný kradený vrak v exekuci. Bazary investují do prověřování vykupovaných ojetin spoustu úsilí a peněz. I když se zejména u aut z dovozu nepodaří vždy doložit stav najetých kilometrů, měla by být auta vždy tzv. „právně čistá“.

A co asi myslíte, že se děje s auty, které bazary odmítnou z různých důvodů vykoupit? Jistě, skončí v soukromé inzerci. Kdo v tom tzv. „umí chodit“ a má s výběrem ojetého auta trpělivost, dokáže si v soukromých inzerátech vybrat v rámci svého rozpočtu lepší auto a věcnými argumenty vyjednat s prodávajícím nižší cenu. Ale pro naprostého laika bez zkušeností a detailních technických znalostí je nejlepší cestou prověřený autobazar.

6. Opomíjení triviálních servisních zásad

Ono to souvisí s rozpočtem. Většina lidí se už při koupi auta a jeho uvedení do provozu finančně vydá natolik, že ani na základní servis jim už nezbývají peníze. Že je potřeba udělat svíčky, olej a filtry? To ještě do jara počká, až se finančně zmátoříme. Jenže do toho přijdou další a další problémy a člověk se vlastně finančně nezmátoří nikdy. Oddalování drobností totiž začne nabalovat další závady. Vše by se mělo řešit hned.

Ojeté diesely mohou vyjít draho. Benziňák s vyšší spotřebou je ve výsledku levnější

Chcete jeden příklad za všechny? Stačí, aby vám začal u moderního turbodieselu zlobit termostat. Je to záležitost za pár stovek a nějakou práci. Dejme tomu dva tisíce i s nějakými věcmi okolo. Že je teď nemáte? To je mrzuté. Stačí takhle jezdit týden a dva a zničíte si filtr pevných částic, který stojí klidně šedesát tisíc. A pak místo zcela standardního servisního zákroku začnete řešit, jak se filtru zbavit a jak „očůrat“ technickou a kde vám dají razítko. To si pak začnete říkat, jestli jste si neměli radši nechat to starší auto. A tím se dostáváme k poslednímu bodu:

7. Zbavování se auta, kterému vlastně nic není

Vážně musíte současné auto prodávat? Touha zvýšit svůj společenský status modernějším autem je lidsky pochopitelná, jistě. Nebo prostě máte jen pocit, že současný vůz už zastarává. Ale pokud mechanicky funguje a věnovali jste mu péči, kterou potřebuje, je opravdu důvod ho posílat do světa? Navíc platí, že pokud člověk ty samé peníze investuje do jiného ojetého auta, prakticky nikdy si nepolepší. Spíše naopak.

Sedm nejhorších chyb při výběru a koupi ojetiny
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90%) 40 hlas/ů

9 KOMENTÁŘE

  1. Prekvapuje ma neustale vypisovanie, ako sú moderné dieselové autá zlé.

    Ľudia však nie sú úplní tupci.

    Ojazdený priamovstrekový benzín URČITE nie je spoľahlivejší ako diesel.

    Tu sú dôvody:

    Turbonafta sa vyvíja niekoľko desaťročí. Súčasné diesely sú výborne diagnostikovateľné a v princípe majú len pár problémových miest: turbo, vstreky, čerpadlo, EGR, DPF.
    vstreky a dpf a ich stav overí za 3 min diagnostika (korekcie a popol).
    Ide teda skor o prilusenstvo motora – malokedy byvaju problematicke motorysamotne.

    priamovstrekove benziny nemaju zdaleka tak malo problemov – prepalene piesty, chladenie, EGR, karbonovanie, sviecky, a rovnako turbo.

    Navyse diagnostikovat benzin je daleko tazsie.

    Takze – ak auto s 200000 km na hrbe – tak JEDNOZNACNE je vhodnejsi DIESEL!

    (a este usetrim na palive)

    • Tomu nerozumím 😀 Sám si napsal že u dieselu může odejít egr, dpf, turbo, vstriky, čerpadlo. No ano jsou to dneska už diagnostikovatelne problémy ,ale jejich oprava vyjde klidně na cenu auta.

      U benzínu slyšíš motor hned a nepotřebuješ ani diagnostiku a slyšíš podle běhu motoru jakej je jeho stav. Podpálený píst či jakýkoliv defekt motoru
      pozná člověk hned. A hlavně případná oprava nevyjde za tolik peněz jako když se objeví něco u dieselu.

      Benzín vyjde levněji na provoz i přes vyšší spotřebu a na nájezdu zase tolik nezáleží. Znám benziny co mají přes 300tis a běží stále skvěle. Záleží jen na výměně oleje a správného oleje 🙂
      Tvrzení že diesel s 200k je výhodnější je úlet.

    • Mel jsem 8 naftaku a ted mam 3 benzi a prvni plyn auta si opravuji sam a nejen sobe a pokud maj lidi malo penez tak jim naftu nedoporucuji nafta neni pro chude lidi a ty dnesni a 10 led sped uz vubec. Turbo benzin z primim strikem uz je na tom podobne. Plyn to je nejlevnejsi provoz ale jsou tam starosti. Nejlepsi volba pro chudaka je benzi akmosfera nejlepe mpi. Hlavni duvod hudak malo najezdi mpi akmosfera je nejlepsi volba nejmenší servis a ze bude o 2 az 3 litri brat vic je nejmensi zlo.

  2. 🙂 dneska si koupit diesel s 200tkm?hmm tomu rikam dobrodruh.a co naklady s tim spojene?trysky,turbo tvrde žhavky kdy musi hlava dolu dvojhmoty.dneska je to buřt co si koupis.mpi primovstrik nebo diesel.dobre uz nekoupis.stare zeleza co neco vydrzeli jsou davno pryc.ty moderni ku… jsou na 100 tis. max.pokud ho koupis mas jen peknou pokladicku.diky eu

  3. auta by se mela kupovat nova nebo skoro nova do dvou let,ale kupovat si 10-15 let starou ojetinu se 150-300tis no nevim 🙂 Radeji si koupim nove byt mene hodnotnejsi znacky nez toto..

  4. Já jsem si auto před koupí dost důkladně prohlédl, abych mohl vyloučit následné problémy s opravami. Auto jsem mohl v autobazaru zvednout a prohlédnout si ho spolu s mým automechanikem, což považuji od áček za pěkný přístup k potenciálním kupujícím. Po jízdě nebylo autu co vytknout a ještě jsem dostal dárek. Tudíž tomu chce taky pomoct při koupi, ne vždy je staré auto horší jak nové.

  5. Já si zakopil ojeté auto protože na funglovku prostě nemám, ale nemůžu říct ani slovo auto jede jak má a svoje také udělá a vzhledem k tomu že já sám motorově autům nerozumím vzal jsem si do áček svého kamaráda mechanika a nebyl problém si auto projít a s koupí auta si nemůžu ani stěžovat

  6. Zánovní auto vychází o pěkných pár desítek tisíc levněji, ne každý si může dovolit úplně novou funglovku, navíc je nevýhoda v čekání, než auto přijede z výroby několik měsíců.

  7. Když si chci koupit auto, tak ho chci hned a ne na něj čekat, takže to je jeden důvod, proč nechci nové a dalším důvodem je cena. Pokud autům rozumíte, pak se jen tak nespálíte. Jinak šáhněte po nějakém automechanikovi ,)

PŘIDAT KOMENTÁŘ: