Seat Ibiza 1.0 TGI v dlouhodobém testu: Znovu tříválec, tentokrát ale na CNG

  • Tříválcovou Fabii jsme vyměnili za tříválcový Seat Ibiza 

  • Tentokrát nám bude půl roku dělat společnost slabší verze naladěná na 90 koní, ovšem s možností jízdy na CNG 

  • Vůz dorazil ve výbavě Style s několika příplatkovými prvky. Celková cena je bezmála 500 tisíc korun 

Tříválcová Škoda Fabia Combi, která nám dělala společnost od loňského podzimu, už je zhruba dva měsíce vrácená a od začátku června má také nového majitele. Nám ovšem v redakci volné místo příliš dlouho nezůstalo. Nedlouho po vrácení modrého kombíku dorazil opět na půl roku Seat Ibiza. Znovu se budeme bavit o motoru 1.0 TSI, přesto o úplně identickou záležitost nejde. Tahle Ibiza totiž umí spalovat CNG.

Protože se na našem trhu Seat Ibiza aktuální generace už s dieselovým motorem nenabízí, představuje právě provedení 1.0 TGI zajímavou náhradu. Jenže stejně jako v případě dieselů, ani zde nic nedostanete zadarmo. Motor spalující CNG je vlastně druhý nejslabší tříválec v nabídce (66 kW/90 k), ale stojí nejvíc. V testované výbavě Style (druhá úroveň) vyjde na 403 900 Kč. Oproti variantě 1.0 TSI (85 kW/115 k) je dražší o 49 000 Kč. Mimochodem, za 410 900 Kč si můžete koupit vrcholné FR s motorem 1.5 TSI o výkonu 110 kW (150 k). Vlivem několika příplatkových prvků se cena konkrétního testovaného exempláře vyšplhala na 498 500 Kč, což není úplně málo.

Co za to? Především nízké provozní náklady. Z testu Škody Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec víme, že u CNG opravdu není nereálné přiblížit se k hranici jedné koruny na kilometr. Ibiza 1.0 TGI disponuje nádrží na CNG o objemu 12 kg, takže za „plnou“ zaplatíte necelých 300 Kč. Dosavadní krátké zkušenosti ukazují, že na plyn lze bez problémů ujet 250 km, při troše snahy i víc. Teoreticky by mělo být možné ujet až 360 km. Ibize ale stále zůstala také čtyřicetilitrová nádrž na benzin, takže dohromady má tohle malé auto dojezd kolem osmi set kilometrů. Primárně motor vždy spaluje CNG. Na benzin se přepne až ve chvíli, kdy plyn dojde. Jakmile ho doplníte, opět se systém automaticky vrátí k CNG. Manuálně mezi oběma palivy přepínat nemůžete. Na spotřebu, dojezd a vůbec provozní náklady se samozřejmě během dlouhodobého testu podíváme podrobněji.

Seat Ibiza 10 TGI-2
Pravda, Seat Ibiza 1.0 TGI nemá výkonu na rozdávání, 90 koní ale není zas až tak málo. Na podvozku je znát, že si dokáže poradit i s daleko výkonnějšími motory

Parametry Seatu Ibiza 1.0 TGI jsou 66 kW (90 k) a 160 Nm, přičemž vůz používá pětistupňovou manuální převodovku. Už z toho je zřejmé, že si ho s nějakou Cuprou určitě nespleteme, ale realita zas tak hrozná není. Na dálnici lze bez problémů držet tempo kolem 150 km/h a protože jsou převody hodně dlouhé (při 150 km/h netočí motor na pětku ani 3500 ot./min), uvnitř panuje příjemné ticho. Zvykat jsem si ale musel na rozjezdy z místa, protože motor nemá v nízkých otáčkách velkou sílu. Když zařadíte dvojku moc brzy, budete čekat velmi dlouho, než malá pohonná jednotka nabere dech a probudí se k životu. Při výjezdech do kopce (jako třeba u mého domu) je potřeba motor více vytočit.

Doporučujeme: Test Seat Ibiza 1.0 TSI — Velký prostor v malém balení

Přesednutí z Fabie do Ibizy přineslo svá velká pozitiva. Španělská novinka postavená na platformě MQB je uvnitř výrazně širší a má výrazně lepší podvozek. A v zatáčkách je znát, že ostré tempo má i tenhle kompaktní ekolog ve svých genech. Naproti tomu tu jsou také jistá negativa týkající se hlavně výbavy. Testovaná Ibiza je dražší, než byl modrý mladoboleslavský kombík, ale například nemá bezklíčkové odemykání, parkovací kameru nebo startování tlačítkem.

Seat Ibiza TGI-8
Nebýt nálepek, těžko poznáte, že právě tahle Ibiza umí jezdit také na CNG. Jediným poznávacím znamením je malý štítek TGI vzadu
Seat Ibiza TGI-4
Přesně jako to známe třeba z Octavie G-Tec, také v případě Ibizy najdeme hrdlo pro doplňování plynu vedle hrdla nádrže

Podobně jako Škoda Fabia Combi 1.0 TSI nám bude dělat i Seat Ibiza 1.0 TGI společnost po dobu šesti měsíců, takže pokud vás něco konkrétního zajímá, teď je ta správná chvíle se zeptat. Času na zkoušení všeho možného je víc než dost. Samozřejmě nebude chybět tradiční měření výkonu, dynamiky i vnitřního prostoru, podrobněji se podíváme na techniku, kterou si TGI vozí navíc oproti klasickému TSI, stejně jako na porovnání dlouhodobé spotřeby i nákladů s dlouhodobými výsledky dříve testované Fabie. A nebojte, v rámci dlouhodobého testu už brzy ty nálepky z auta sundáme, abychom zjistili, jak vůz vlastně vypadá „v civilu“.


Základní cena: 403 900 Kč
Celková cena testovaného vozu: 498 500 Kč

Technické údaje Seat Ibiza 1.0 TGI
MOTOR
Konstrukce: řadový přeplňovaný zážehový tříválec, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem typu
Zdvihový objem válců (cm3): 999
Vrtání x zdvih (mm): 74,5 x 76,4
Kompresní poměr: 10,5 : 1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 66 / 5800 - 6200
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 160 / 1900 - 3500
Převodovka: pětistupňová manuální
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 12,1
Nejvyšší rychlost (km/h): 180
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 6,3 /4,3/5,0
Spotřeba CNG město/mimo město/kombinovaná (kg/100 km) 4,2/2,7/3,3
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4059
Šířka (mm): 1780
Výška (mm): 1444
Rozvor náprav (mm): 2564
Rozchod kol vpředu (mm): 1525
Rozchod kol vzadu (mm): 1505
Provozní hmotnost DIN (kg): 1164
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1640
Objem zavazadlového prostoru (l): 262/1072
Objem palivové nádrže (l+kg): 40 + 12
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: zavěšení McPherson
Podvozek vzadu: torzní příčka
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Brzdy vpředu: 256 x 22
Brzdy vzadu: 228 x 42
Standardní rozměr pneumatik vpředu: 185/65 R15
Standardní rozměr pneumatik vzadu: 185/65 R15
Seat Ibiza 1.0 TGI v dlouhodobém testu: Znovu tříválec, tentokrát ale na CNG
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 3 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: