• S dlouhodobě testovaným Seatem Ibiza 1.0 TGI jsme vyrazili do Hannoveru 

  • Celou cestu dlouhou 1037 km jsme zvládli téměř výhradně na CNG 

  • Spotřeba nebyla prioritou, na cestě jsme chtěli strávit co nejméně času

  • Výsledkem je průměrná spotřeba 4,5 kg/100 km, respektive celkové náklady 1,3 Kč/km 

Pokud nás pravidelně čtete, už asi víte, že nám několik měsíců parkuje v redakci Seat Ibiza 1.0 TGI, který máme zapůjčený na dlouhodobý test. Po úvodním seznámení, účasti na ekologické rally nebo měření výkonu na brzdě nastal čas vůz pořádně provětrat. Využili jsme příležitosti a namísto letadlem jsem na letošní veletrh užitkových aut v Hannoveru vyrazili právě s tímto Seatem. Důvody byly dva: za prvé si vyzkoušíme, jaké je sedět v Ibize několik hodin v kuse. A hlavně se ukáže, jak levný je provoz na CNG i ve chvílích, kdy chcete jet tak, aby cesta rychle utíkala.

Na plánování nebyl čas

Naše cesta začínala na Praze 11 u čerpací stanice Mol v ulici Na Jelenách, kde lze také pořídit CNG (přestože ho cedule s cenami paliv vůbec neukazuje). Do Hannoveru to je odtud zhruba 500 km. Na rozdíl od jízdy s plynovou Octavií do Chorvatska ale tentokrát nebylo mnoho času na přípravu a plánování zastávek. Vše měla nahradit německá oficiální aplikace pro chytré telefony Tankestellen CNG & LNG. Stačil jediný pohled na její mapu a bylo jasné, že v Německu je z čeho vybírat. Před cestou jsme doplnili jak plyn, tak benzin. Ibiza pak ukazovala sympatický dojezd zhruba 700 km. Kdybychom nechtěli, tankovat po cestě vůbec nemusíme (ale tahle vlastnost se po příchodu nového koncernového systému 1.5 TSI změní).

Seat Ibiza 1.0 TGI Hannover-1
Trasa začíná v ulici Na Jelenách u čerpací stanice Mol, kde jsme u naší Ibizy naplnili obě nádrže
Seat Ibiza 1.0 TGI Hannover-3
Celkový dojezd zhruba 700 km je sympatický. Kdybychom chtěli, do Hannoveru dojedeme v kuse

Svižným tempem jsme dorazili k Drážďanům, kde nás navigace Google (testovaná Ibiza navigaci nemá) kvůli koloně na hlavní trase poslala na objížďku přes město Wilsdruff. Protože jsme nebyli zdaleka jediní, kdo chtěl dálniční zácpu objet, i na této objízdné trase byla kolona. Ideální příležitost nahlédnout do německé aplikace a zjistit, kde v okolí můžeme doplnit CNG. Běžně totiž Ibiza ujede zhruba 280 km na plyn, při německém tempu to je samozřejmě méně.

Popravdě, aplikace to není nejlepší. Ke stanici vás nenavede (nebo jsem na to nepřišel). Prozradí ale polohu stanic a zbytek obstará klasická navigace. Na naší trase byla první taková příhodná stanice u sjezdu 34 na dálnici A14 u města Gadewitz. Čerpací stanice Total sice není přímo na dálnici, nicméně je v jejím těsném sousedství. Zajížďka asi na dvě minuty. Od startu jsme ujeli zhruba 200 km a do Ibizy se vešlo 7,83 kg plynu. První část trasy jsme tedy zvládli za 4,3 kg/km, což je fajn – vzhledem k rychlejším úsekům i popojíždění v koloně u Drážďan.

Při troše snahy bychom pak do Hannoveru už asi dojeli i na CNG, jenže nadcházející dálniční část trasy byla pěkně volná, takže jsme pokračovali v německém tempu. U Ibizy 1.0 TGI to znamená rychlost kolem 160 km/h. Malý tříválec s tím nemá příliš velký problém. Vlastně do 180 km/h jede překvapivě dobře, víc se mu už ale jet nechce.

Další zastávka byla opět na čerpací stanici Total, tentokrát u města Quedlinburg. Na dalších 181 km Ibiza spotřebovala 9,44 kg CNG, což vychází na průměr 5,2 kg/100 km. Není to málo, ale tento úsek jsme absolvovali s rychlostním průměrem 120,1 km/h. Na zbytek cesty do Hannoveru už samozřejmě plná nádrž CNG bohatě stačila.

Zpět 30 km na benzin 

Protože výstaviště v Hannoveru je na kraji města a náš hotel byl kousek od něj, městskému popojíždění jsme se vyhnuli. Zpáteční trasa byla stejná a využili jsme i stejné zastávky pro doplnění CNG. Jenže dojet z Hannoveru k městu Quedlinburg na CNG se nepodařilo, takže jsme 30 km absolvovali na benzin. Následně už vše proběhlo čistě v režii CNG a příjemného německého dálničního cestování. (To je příjemné kromě rychlosti hlavně proto, že tamní řidiči chápou funkci levého dálničního pruhu a neobtěžují ostatní nesmyslnou jízdou vlevo rychlostí 115 km/h.)

Seat Ibiza 1.0 TGI Hannover-9
Dojet z Prahy do Hannoveru za nějakých 600 Kč a vůbec se nestarat o spotřebu je fajn. Na nízké provozní náklady jsme si zvykli hodně rychle
Seat Ibiza 1.0 TGI Hannover-12
Ibiza vypadá jako auto do města, ale jinak to je zmenšený Leon. V praxi jde o plnohodnotný automobil schopný i německých dálničních přesunů

Kvůli silnějšímu provozu se úsek mezi německými stanicemi CNG nedal jet tak rychle jako po cestě do Hannoveru. Rychlostní průměr byl tentokrát 109,3 km/h a spotřeba vyšla na 4,4 kg/100 km. Je to zhruba stejně jako první úsek z Prahy do Německa, přestože rychlost byla vyšší. Zde zřejmě sehrálo svou roli popojíždění u Drážďan při cestě tam. Po příjezdu do Prahy, opět ke stanici Mol, jsme vše dotankovali do plna. Můžeme počítat.

Konečné počty

Celkem jsme se Seatem Ibiza 1.0 TGI najeli během této cesty 1037 km, přičemž 30 km z toho připadá na jízdu v benzinovém režimu, když nepočítáme nějaký ten kilometr, který vůz jede po dotankování CNG. Přesně řečeno jsme spotřebovali 1,72 litru benzinu a 46,53 kg zemního plynu.

Přísnější emisní normy a dražší benzín přejí CNG. Prodeje začínají růst

Konečný průměr tak vychází na 4,49 kg/100 km. Vzhledem k tomu, že v Německu Ibiza ekologickým tempem rozhodně nejela, to je zajímavá hodnota. V tabulce pod článkem pak najdete další podrobnější údaje včetně cen. Po přepočtení nákladů vyšla cesta do Hannoveru a zpátky na 1304 Kč, respektive na pěkných 1,3 Kč/km. Znovu připomínáme, nejeli jsme na ekologii nebo na spotřebu. Víme, že se dá jezdit s Ibizou 1.0 TGI ještě levněji. Zajímalo nás, jak na tom bude, když je prioritou co nejkratší čas strávený na cestě.

Seat Ibiza 1.0 TGI Hannover-15
V úterý tam, ve středu kolem deváté večer zpět u pražské čerpací stanice v ulici Na Jelenách a opět dotankovat vše do plna. Průměr vyšel na 1,3 Kč/km. Zdůrazňujeme, nejeli jsme na ekologii nebo spotřebu, chtěli jsme být v Hannoveru a zpět co nejdříve

Pro srovnání, Fabia Combi 1.0 TSI z předchozího dlouhodobého testu jezdila po německých dálnicích s průměrem 8 l/100 km. Pravdou ale je, že její tříválec byl silnější a dovoloval v Německu vyšší rychlosti (s Fabií jsme jeli kolem 170 – 180 km/h, s Ibizou zhruba o dvacet méně). To se na spotřebě samozřejmě odrazí. I kdybychom ale teoreticky počítali spotřebu třeba jen 6 l/100 km, pořád bude vycházet kilometr jízdy na více než 2 Kč.

Dlouhodobě testovaný Seat se ukázal jako velmi schopný automobil. Není to překvapení, protože dnes už doslova platí, že to je jen trochu zmenšený Leon. V praxi to je hodně znát. Jde o plnohodnotné auto s příjemným řízením, tichým interiérem a jistým podvozkem. Těm, kteří nemají velké nároky na zavazadelník, jako jediné auto bohatě postačí i tehdy, pokud chtějí často jezdit svižně po dálnicích.

Tankování Doplněno Cena za kg Průměrná spotřeba Průměrná rychlost
Start: 10901 km --- --- --- ---
11103 km 7,83 kg 1,049 eur 4,33 kg/100 km 84,2 km/h
11284 km 9,44 kg 1,149 eur 5,22 kg/100 km 120,1 km/h
11553 km (plyn došel na 11523 km) 11,7 kg 1,149 eur 4,90 kg/100 km ---
11735 km 7,89 kg 1,049 eur 4,33 kg/100 km 109,3 km/h
11938 km (cíl) 9,67 kg 25,5 Kč 4,76 kg/100 km 101,5 km/h
Celkem 46,53 kg CNG + 1,72 l benzinu 1352,26 Kč 4,49 kg/100 km (5,7 l/100 km) ---
Náklady na ujetý km 1,28 Kč (pouze CNG) 1,304 Kč (CNG+benzin) --- ---
Seat Ibiza 1.0 TGI na Autobahnu: Za kolik jede auto na CNG, když se o spotřebu nestaráte?
Ohodnoťte tento článek!
3.55 (70.91%) 11 hlas/ů

1 komentář

PŘIDAT KOMENTÁŘ: