Co se stane, když vám dojde močovina? Náš dlouhodobý Peugeot 2008 vám to ukáže

  • Abyste zcela vyjeli aditivum AdBlue, musíte prokázat velké ignoranství 

  • Peugeotu vystačí objem nádrže na víc než 20 tisíc kilometrů 

  • Pokud AdBlue dojde, opravdu nenastartujete 

  • V běžném životě dolévání řešit nemusíte, protože dojezd by měl vystačit na interval servisních prohlídek 

Vstřikování močoviny, respektive aditiva AdBlue, je v době Euro 6 zcela běžné. Naftové motory si tak pomáhají ke snížení produkce emisí. Podle některých názorů je toto řešení lepší než opatření prováděná přímo na motoru, protože motor jako takový může pracovat de facto bez omezení a emise se řeší až ve výfukovém potrubí. Pokud ale močovina dojde, je logické, že vůz přestane plnit emisní limity. Proto existuje omezení, které vám v jízdě bez močoviny zabrání.

Jaký je základní princip selektivní katalytické redukce (SCR)?
SCR je zkratka termínu Selective Catalytic Reduction (selektivní katalytická redukce). Jedná se o systém následného zpracování výfukových plynů s cílem snížení oxidů dusíku prostřednictvím chemické reakce probíhající ve výfukovém potrubí. Právě ta se nazývá selektivní redukce, protože se netýká všech chemických sloučenin obsažených ve výfukových plynech, ale je zaměřena pouze na zmíněné oxidy dusíku (NOx). Systém funguje na bázi vstřikování redukční kapaliny (AdBlue) do výfuku. Nejprve se pomocí chemické reakce transformuje na čpavek, který následně umožňuje při chemické reakci ve specifickém katalyzátoru redukci NOx na dusík a vodu

Tato skutečnost je veřejně známým faktem, jenže ten během běžných sedmidenních testů nemáme šanci vyzkoušet na vlastní kůži. Proto jsme se rozhodli, že to vyzkoušíme v rámci dlouhodobého testu Peugeotu 2008 1.6 BlueHDi. Ano, také malý francouzský crossover močovinu potřebuje. Co přesně se tedy děje, když močovina dochází?

Reálně bez močoviny nepojedete 

Peugeot 2008 používá nádrž na močovinu o objemu 17 litrů. Do prvního upozornění by mu toto množství mělo stačit k ujetí alespoň dvaceti tisíc kilometrů. Je tedy zřejmé, že močovina ubývá velice pomalu. Tohle ovšem není ten hlavní důvod, proč se těžko někdy octnete bez AdBlue.

Výrobci si dávají velmi záležet na tom, aby řidiče patřičně upozornili. V případě našeho Peugeotu přichází první upozornění ve chvíli, kdy dojezd klesne pod 2500 km. Děje se tak hláškou vyskakující každých 300 km (nebo při každém startování) a rozsvícenou kontrolkou AdBlue. Máte ještě spoustu času zajet do servisu nebo močovinu dolít.

Další fáze přichází ve chvíli, kdy dojezd klesne pod 600 km. To už se hláška upozorňující na docházející močovinu (respektive počet kilometrů zbývajících do zákazu startování) objevuje neustále každých 30 sekund a řidič nemá možnost se tohoto upozornění zbavit. Zároveň se rozbliká kontrolka AdBlue, objeví se nápis „Service“ a vše ještě doprovází varovný signál.

Takhle vypadá úvodní upozornění, které se objeví poté, co dojezd klesne pod 2500 km. Vyskočí na vás při startování nebo každých 300 km
Když se dostanete pod 600 km, nastává důraznější fáze. Červené upozornění na vás bude vyskakovat každých 30 sekund

Fakticky si nedovedeme představit situaci, kdy by řidič veškerá upozornění přehlédl. Jestliže vyloženě nechcete močovinu vyjet úmyslně, určitě zajistíte nápravu ještě dříve, než AdBlue definitivně dojde.

V našem případě tohle všechno navíc občas doprovázela oranžová kontrolka motoru a hlášení o chybě na motoru. Peugeot tak signalizuje, že je s emisemi něco v nepořádku. Oficiálně byste podle uživatelské příručky měli okamžitě zamířit do servisu. Nám se několikrát stalo, že kontrolka zhasla, stejně tak se různě měnil dojezd udávaný do zákazu startování. Jakmile jsme se ale dostali pod 600 km, odpočítával už Peugeot dojezd pravidelně po padesáti kilometrech.

Ne, opravdu nenastartujete 

Jakmile močovina definitivně dojde, motor se samozřejmě okamžitě nevypne. To by nebylo zrovna bezpečné. Na přístrojovém štítu se objeví nová hláška oznamující skutečnost, že váš vůz má zakázané startování. Pokračovat v jízdě můžete, i když byste tak činit neměli, protože teď už vaše auto definitivně vypouští do ovzduší více emisí, než kolik dovolují normy.

_DSC0232
Takhle vypadá závěrečné oznámení, které nám říká, že máme doplnit močovinu a že máme zakázané startování. Po vypnutí motoru ale auto opět nastartovat šlo. Definitivní konec přišel až poté, co jsme z Peugeotu vystoupili a auto zamkli. Následně už se nám nastartovat opravdu nepodařilo

Po prvním vypnutí motoru jsme k našemu překvapení zjistili, že jde pořád znovu nastartovat. Definitivní konec přišel ve chvíli, kdy jsme z auta vystoupili a zamkli ho. Následně už na otočení klíčku nepřišla žádná reakce. Kupodivu se při prvních pokusech ani neobjevila žádná hláška, až po určité chvíli Peugeot oznámil zakázaný start motoru.

Močovina se doplňuje přes kufr 

Z testů nových modelů jsme zvyklí na to, že hrdlo pro dolévání AdBlue bývá umístěno vedle víčka nádrže, takže je snadno přístupné. Peugeot 2008 je ale přece jen starší model, takže má hrdlo pro dolévání močoviny schované. Najdete ho pod dojezdovou rezervou. Minimum, které bude systém akceptovat po úplném vyprázdnění, je 3,8 litru. My jsme dolili litrů deset.

_DSC0234
Peugeot 2008 nemá hrdlo pro doplňování močoviny vedle víčka nádrže, jak tomu bývá zvykem u některých jiných modelů
_DSC0241
Močovina se zde dolévá přes zavazadelník. Patřičný otvor najdete schovaný pod dojezdovou rezervou. Než se dostanete k víčku, musíte sundat ještě krytku

Na rozdíl od tankování to ale nefunguje tak, že byste nalili močovinu, sedli za volant a vyrazili na cestu. Po dolití musí být auto uzamčeno minimálně po dobu pěti minut. My jsme mu dali pro jistotu deset minut. Následně už zase vše funguje tak jako dříve. Všechna ta upozornění, která na nás vyskakovala snad měsíc, konečně zmizela.

Doporučujeme: Peugeot 3008 na českém trhu. Z ošklivého MPV je atraktivní SUV

První kilometry po dolití nám ještě dělala společnost kontrolka upozorňující na problém s výfukovými plyny (oranžová kontrolka motoru), ale i ta nakonec zhasla. Pro úplnost dodejme, i když to pravděpodobně každý tuší, že AdBlue pro doplnění běžně pořídíte na čerpacích stanicích.

S dlouhodobě testovaným Peugeotem pořád nekončíme, v redakci zůstane až do konce srpna. Aktuálně má najeto něco málo přes 25 tisíc kilometrů a kromě pár drobností v podstatě není na co si stěžovat. Spotřeba se podle palubního počítače ustálila na hodnotě 5,8 l/100 km.

Další podrobnosti na téma AdBlue najdete v tiskové zprávě, kterou začátkem června zveřejnil právě Peugeot:

Otevřít tiskovou zprávu

Co se stane, když vám dojde močovina? Náš dlouhodobý Peugeot 2008 vám to ukáže
Ohodnoťte tento článek!
4.1 (82.86%) 63 hlas/ů

18 KOMENTÁŘE

  1. To je všechno blbej výmysl evropské unie… Prostě nás tady musí omezovat nějaký zákon. Doporučil bych ve volbách dát hlas straně která bude uvažovat o výstupu z EU.

    • Jo jasně, takže se zase podle Vás budeme od ostatních vyčleňovat jen proto, že se nám nelibí z EU nařízení. Co takhle zauvažovat nad smyslem ekologie, ale to Vám pane kolego rozhodně nic neříká. Každý zákon je smyslem celku, ze kterého vyplývá další.
      Zase další z lidí co zastává názor: Jen brát co se mi líbí a když mi něco nevyhovuje automaticky opustit EU. Spíš se zamyslet nad tím, co udělat pro unii jako takovou, aby fungovala pro všechny bez vyjímky stejně, rozhodně změnit myšlení Čechů ve všeobecném mínění. Ale i takové strany lze před volbami najít (tradiční i nové).
      Bláboly o vymyslech z EU si nechte na doma pokud Vám to “žerou”. I na těchto zákonech se podílí zástupci z řad zástupců ČR ať už přimo či nepřímo.
      Jen tak mimochodem naftové auto s ADblue mi přijde smysluplnější než bez něj. A pokud mi nevyhovuje proces dotankování, tak si najdu auto na jiná altenativní paliva bez močoviny.

  2. Jak Manfild -zatočte kolem štěstí a máte slevu a vedle v obchodě jsou o 10 procent levnější –jak ovce–to naší pohlaváři potřebují Státník KLAUS,HA-VE-L ZSE-MAN a další vlez doprdelky a ostatní ,co se s nimi finančně vezou—-ZA NAšE ZA NAŠE soudruzi Budoucnost ZDRAVý SELSKý ROZUM–viz ŠVýCARSKtak je volte BANDU Z PRAHY BEM a spol

    • Prosím vás, co jste to vyplodil? V jednom slově čtyři hrubky a ten obsah? Zrovna s vaším přínosem daleko nepokročíme, i kdyby tu nebyli Havel, Klaus a Zeman.

  3. Velmi poučný článek,děkuji 😉 .Měl bych dotaz ještě.Mám Octavii 1.6tdi 77kW,r.v.2010,je u těchto motorizací filtr pevných částic samočistící a pokud ano,jak k tomu dochází a jak je to signalizováno na přístrojové desce.Děkuji.

  4. Nevím proč my češi musíme plnit veškeré blbosti z EU. Polsko je také v unii a neplní nic. Žádné emise nemají a TK je dobrovolná a není povinná.
    Tak mi to vysvětlete….

  5. Co o melete za nesmysly? Ze by stačilo na servisni interval? Kdo ma servisni interval u nových aut 20 Tkm.

    Kdyz u VW ( Euro 6) doleju na bebzince primo u stojanu tak jedu ihned. 13 l stačí tak na 11Tkm. ..

    Neni na to nic světoborného. Prostě buď si koupim kanystr nebo doleju na benzince bud s adapterem od kamionů nebo je přímo pro auta. Nyni v Česku Globus, MOL, v Německu skoro na lazde benzince PKW Ad blue.

    • Tam se píše,že to vyjeli do poslední kapky.To je něco jiného než pravidelně dolévat třeba 5 litrů do 13 litrové nádrže.Je tam nádrž na 17 litrů,takže i delší dojezd na toto množství.

  6. Na pracovním autě (poslední model Avie) odešlo čerpadlo močoviny, samozřejmě to nebyl výrobek tehdy ještě existující firmy Avia a ještě jasnější je že to nešlo rozebrat nic, existovala jakási možnost repase u jediné firmy za cca 40 tisíc, kolik stálo nové čerpadlo tím vás snad ani nebudu děsit. Jo koho napadne že mělo auto odlítáno tak 50000 snad nejni taková garda.
    Takže asi tak k ekokurvítkům, tím netvrdím že ekologie je špatně, silnice plné starých Avií, Vejtřasek atd. by ani mně nevoněly, vždyť pokud je v koloně před váma stará šádina poznáte to snadno po čuchu. Co špatně je že výrobci nás pomocí ekologie mají v šachu a tak si nasadily ceny naprosto mimo reálnou hodnotu protože ví že nám nezbývá nic jiného než to koupit.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: