Ruský Kamaz Typhoon je nezastavitelná cihla na šesti kolech

  • Vojenský těžkotonážní speciál uveze až 16 vojáků, řidiče a jeho kopilota

  • Auto má pneumatický podvozek, projede tak i těžký terén

  • Šestiválec dodává 450 koní výkonu, obrněná cihla jede až 105 km/h

  • Ruská armáda má už skoro tři stovky těchto schopných strojů 

Vojenská přehlídka v Moskvě, která tradičně probíhá na Den vítězství, byla v roce 2014 pro ruskou veřejnost obzvlášť zajímavou. Mohla si na ní totiž vůbec poprvé prohlédnout nové těžkotonážní vozidlo. Kamaz-63968 Typhoon se na ní představil hned ve 12 kusech. Armáda ale dnes už má na 290 vozů. Není divu, jde o neskutečně schopný a variabilní stroj.

kamaz_63698_tajfun-k_9
Kožený volant a hlavice řadicí páky se bohužel nedodávají ani za příplatek. Nechybí ale soustava kamer sledujících okolí. Skoro jako v Range Roveru
kamaz-63698_tajfun-k_48
Cestující si nemohou stěžovat na nedostatek prostoru pro hlavu a kolena. Stěžování se totiž v ruské armádě netrpí

Kamaz Typhoon patří do rodiny multifunkčních vojenských vozů, které armádě dodává známý výrobce nákladních vozidel z tatarského města Naberežnyje Čelny. Vývoj tohoto modelu začal už v roce 2010 a to na žádost ministerstva ozbrojených sil. Armáda potřebovala stroj, který dokáže odolat nebezpečím minových polí, překoná nástrahy těžkého terénu a uveze na palubě co nejvíc vojáků i techniky.

Galerie: Kuriózní terénní trucky, které nemohly vzniknout jinde než v Rusku

Kamaz Typhoon přesně tohle splňuje. Na délku měří bez jednoho centimetru devět metrů, široký je 255 cm. Podle konfigurace se tak dovnitř vejde až 16 vojáků, nutno ale podotknout, že nikterak pohodlně. To je ostatně vidět na jedné z fotografií. Vojáci sedí na sedadlech usazených podélně, proti sobě, vedle sebe mají k dispozici držáky na zbraně. Zajímavostí sedaček je fakt, že nejsou ukotvené do podlahy, ale naopak do stropu. To proto, že pokud by došlo k explozi miny pod Typhoonem, sníží se riziko zranění.

Typhoon je ostatně vybaven velmi dobrou ochranou proti napadení. Ocelové pancéřování spolu s keramickými deskami chrání proti kulkám ráže 14,5 mm, což je vůbec největší používaný puškový náboj v armádě. Auto má také neprůstřelná skla. Výrobce už vůz stavěl tak, aby jeho ochranu šlo klasifikovat podle standardů NATO. To se povedlo a vozidlo odpovídá úrovni 3b, která mimo jiné říká, že vydrží explozi min odpovídající až 8 kg TNT.

kamaz-63968_tajfun-k_89
V ostrém nasazení musí osádka vozu pochopitelně zachovávat bdělost, na přehlídce je ovšem dovoleno krátce se zasnít. Doufejme, že alespoň řidič má oči otevřené

I když tahle neprůstřelná cihla na kolech prázdná váží 21 tun, jde o velmi rychlé a schopné vozidlo. Řadový naftový šestiválec dodal Jaroslavský motorový závod. Jednotka s označením JaMZ-5367 se používá i u menších obrněných transportérů Ural-53099 a Ural-63095 známých jako Typhoon-Y. Motor dosahuje vysokého výkonu 450 koní. Přes osmistupňovou automatickou převodovkou od stejné společnosti posílá sílu na všech šest kol. Vůz zvládne uhánět rychlostí až 105 km/h a přitom by měl vykazovat průměrnou spotřebu jen 35 litrů paliva na 100 km, což je u tak těžkého auta docela slušná hodnota. Díky obřím nádržím na palivo ujede na jedno natankování až 1200 kilometrů.

kamaz-63698_tajfun-k_8
Díky velkému rejdu kol (až 39°) má Kamaz Typhoon poloměr otáčení pod deset metrů
kamaz-63968_tajfun-k
Tlak v neprůstřelných run-flat pneumatikách může řidič regulovat z kabiny

A zdaleka nemusí jít jen o asfalt. Typhoon je skvěle připravený na jízdu v extrémním terénu. Podvozek je totiž hydropneumatický a řidič tak může z kabiny měnit světlou výšku stroje. Nejnižší poloha má hodnotu 185 mm, tedy jako u poměrně běžného vozu, Typhoon lze ale zvednout až na 575 mm, což mu zaručí snadný přejezd i přes velké kameny nebo terénní vlny. Díky 20“ kolům, které jsou mimochodem obuty také do neprůstřelných pneumatik a jsou schopné se otočit až o 39 stupňů, je tento stroj také poměrně mrštný. Poloměr otáčení činí necelých 10 metrů.

Galerie: Nejbizarnější ruská terénní vozidla, která projedou úplně všude

Typhoon je mimochodem vybaven také nejmodernějším vojenským komunikačním systémem. GALS-D1M. Ten monitoruje řadu důležitých údajů o voze a posílá je na velitelství. Auto má pět kamer, přes které je možné sledovat posádku i okolí. I díky takové výbavě je zřejmé, že se s ním armáda opět ráda pochlubí. Stačí sledovat další vojenskou přehlídku v Moskvě.

Ruský Kamaz Typhoon je nezastavitelná cihla na šesti kolech
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (89.34%) 167 hlas/ů

15 KOMENTÁŘE

  1. Nu vot, kak dumal, tak sdělal. Víc si toho nepamatuji, ale jedna věc je jasná. Co nestihli podělat komančové za 40 let, to statečně dorazili noví komančové za 30 let. Kde je naše skvělá Tatra ? V p.deli s měkkým i. Všichni beztrestně kopírují trubku s nezávislým zavěšením kol atd.. Škoda slov.

  2. Ty uštěpačné komentáře u fotografií si autor rozhodně mohl odpustit, trochu to kazí jeho profesionalitu. A jen dodám, že všude v armádě není dovoleno si stěžovat, protože bojová vozidla při nábrhu konstrukce mají poněkud jiné priority, než pohodlí vojáků, kteří v ve vozech této třídy rozhodně nebudou trávit x hodin, či dní …

  3. Parádní mašina. ALE …. Houby platné jsou národu sebelepší rakety, tanky a stihačky, když polovina Ruska nemá asfaltky, splachovací WC ani internet, a značná část si může číst o kosmickém výzkumu akorát tak za svitu pretolejky na své latríně.

    Ještě by mohl s. Putler nastínit, kdy hodlá vybudovat aspoň ve všech milionových městech RF metro a vyasfaltovat ulice, postavit železnici do Jakutska a Magadanu, plánovanou už 80 let, dát konečně do šrotu rezaté parníky a čs. tramvaje z Husákovy éry, zbudovat kanalizaci, čističky odpadních vod či spalovny odpadu a zrušit dřevěnice a latríny aspoň v okresních městech nad 50 000 obyvatel, uvést na letecké linky konečně nějaké letadlo ruské výroby, zavést normální internet aspoň do všech krajských měst. Zatím se ohání jen raketami, bombami, tanky a ponorkami.
    ———————
    ….. není divu, že se řadový občan − kodrcající se v obstarožních korejských autobusech, vysloužilých československých tramvajích, sovětských železničních vagonech či rezatých trolejbusech, v lepším případě ve voze Niva-Chevrolet anebo Volze s americkým motorem − nadýmá pýchou nad nejmodernějšími ukázkami vojenské techniky, jako je nový ruský tank T-14 Armata či raketový systém S-400, nemá-li po ruce jediný výdobytek ruské vědy a techniky, jímž by se mohl pyšnit.
    Sibiřským gruntovkám zatím kralují čínské náklaďáky a ojeté japonské offroady, autobusy tu jezdí převážně korejské, těžké tahače americké či švédské. Stavební stroje pochází vesměs od firem Komatsu a Caterpillar, přístavní jeřáby jsou německé, ledoborce z finských loděnic. Plovoucí vodní bagry (dragy) na kolymských a jakutských zlatých polích pamatují vznik RVHP, a zatímco ruské námořnictvo se pyšní novými jadernými ponorkami třídy Borej, civilní loďstvo připomíná z větší části sbírku technického muzea. Mnohé nákladní i pasažérské lodi (s výrobními štítky Made in DDR, PLR či Czechoslovakia) pochází totiž ještě z rostockých, gdaňských či komárenských socialistických loděnic.
    O počítačovém software, samotných počítačích a další elektronice ani nemluvě.
    Ostatně i flotila Aeroflotu a dalších ruských leteckých společností se skládá takřka výlučně z evropských Airbusů a amerických Boeingů. Na lokálních linkách pak zajišťují dodnes dopravu desítky stařičkých československých Turboletů L-410, resp. otlučené vrtulníky z doby Varšavské smlouvy.
    Tudíž může srdce patriota zaplesat aspoň nad úspěchy útočných vrtulníků Mi-28N a stíhaček SU-35 v Sýrii anebo spuštěním sériové výroby úžasné stíhačky páté generace Suchoj T-50 („ze které se Amíci poserou!“), jež ovšem reálně potěší jen obyvatele Komsomolsku na Amuru, kde se tyto a další bitevní letouny vyrábějí.
    A jestliže ruský kosmický výzkum zachází na úbytě, nadále odkázán na pronájem stařičkého kazašského Bajkonuru , jelikož zprovoznění nového kosmodromu Vostočnyj pro pilotované lety se neustále odkládá (kvůli technickým problémům, nedostatku financí i stávkám dělníků), propagandistická média utěší a naplní občana hrdostí aspoň opakovanou prezentací úžasných raketových systémů, jako jsou protivzdušné systémy Tor-M a Pancir, mezikontinentální balistické rakety RS-24 / Topol M, RS-26 Rubež či Jars nebo hypersonická raketa Cirkon.

    • Jj a úplně nejlepší ze všech jsou nějací čecháčci, jejichž milovaná vlast nevyrábí v podstatě vůbec nic vlastního a přesto mají hubůsta plný blbých keců, že CADe? A máš pocit, že má Rusko nějakou extra velkou armádu na to, jak velkou mají zemi ve srovnání třeba s těma slavnýma USA, co? Víš třeba o tom, že Rusko bylo v podstatě okupováno skoro čtvrt tisíciletí Mongolama, slyšel si o tažení Napoleona a Hitlera proti Rusům? Pokud ano, tak ti může bejt celkem jasný proč se Rusko snaží mít za každou cenu velkou a silnou armádu, ale to potomkovi takových borců, jakými byli naši předci, kteří se ani nepokusili o byť jenom symbolickej odpor proti Nacistům, asi nemá cenu vysvětlovat, že CADe? PS: když se ptám proUSAků na to, proč tak skvělá bohatá a vyspělá země nemá vlastní způsob dopravy na ISS a musí používat stroje ubohých a neschopných Rusů, tak mi odpovídají, že si nebudou zbytečně stavě vlastní rakety, když je vyjde mnohem levněji lítat tam Ruskýma raketama a to samý můžu napsat já tobě, že Rusko nepotřebuje na obranu svojí země ledničky, mikrovlnky, rychlovarky, TV, PC atd.vlastní výroby, když si to všechno můžou (mohli, před sankcema) nechat dovézt z ciziny, zatímco zbraně na obranu je lepší mít vlastní, nemyslíte? PPS: třeba ty rakety jimiž lítají nejen Rusové a Usaci, ale i kosmonauti jiných národností na ISS, to je taky bojová technika, co? 🙂

  4. Boha jeho, Ty jseš tak blbý, že Ti nemohu ani přát, že stejně jednou chcípneš ve válce. A přitom o tom ani nevíš… pane CADe!

  5. Neperte se,už nám moc času nezbývá tak buďte na sebe hodní.Zničíme se samy a k tomu nepotřebujem ani nejlepší armádu.Stačí lidská lhostejnost k přírodě.

  6. Pokud nějaké automobilce dvacet let účasti na Dakaru něco přineslo, je to bezrsporu KAMAZ. Srovnímí jejich pleček tehdy a nyní, je fakt úžasné.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: