Řidiči neznají svá auta, více než polovina vůbec neví, co má pod kapotou. Problém jsou i kontrolky

  • Průzkum společnosti Money ukázal, že řidiči příliš neznají svá auta 

  • Více než polovina dotázaných nedokázala jmenovat jediný díl, který se ukrývá pod kapotou 

  • Sedmnáct procent respondentů nepoznalo baterii

  • Problémem jsou také kontrolky. Například symbol žhavení nedokázalo identifikovat na čtyřicet procent dotázaných

Doby, kdy si majitelé svá auta dodělávali doma podle návodů prezentovaných v motoristických časopisech, jsou naštěstí dnes už pryč. To ale neznamená, že by se řidiči vůbec neměli starat o to, jak vůz funguje a že by ho neměli vůbec znát. Když nic jiného, nějaká alespoň minimální znalost dokáže zabránit vzniku velmi drahých škod. Jenže jak naznačil průzkum britské společnosti Money, spousta řidičů má v tomto směru značné rezervy.

Jednou z oblastí, na něž se průzkum zaměřil, byly kontrolky. Vědět, co ten který symbol znamená, je naprosto zásadní, protože vůz tímto způsobem se svým řidičem komunikuje. V době displejů nahrazujících přístrojové štíty už sice kontrolku často doplňuje konkrétní slovní pokyn nebo upozornění, neplatí to ale vždy.

Sedm častých způsobů, jak si zbytečně ničit auto

Bezmála 2600 respondentů mělo za úkol identifikovat vybrané kontrolky. Největším problémem byla zelená kontrolka vyzývající řidiče k sešlápnutí brzdového pedálu. Tu nepoznalo 53 % dotázaných, což ale může být dané skutečností, že se týká vozů s automatickou převodovkou. Čtyřicet procent pak nevědělo, co znamená kontrolka žhavení motoru. Na třetím místě skončila kontrolka dobíjení, kterou nepoznalo 15 % respondentů. Těsně následovaly varovné kontrolky signalizující závadu brzd (14 %) a závadu motoru (13 %).

Možná ještě zajímavější zjištění se týká identifikace konkrétních dílů v motorovém prostoru. V průzkumu byli respondenti samozřejmě dotazováni na naprosto základní věci typu baterie, měrky oleje, vody do ostřikovačů nebo chladicí kapaliny, jenže téměř šedesát procent (přesně to bylo 59 %) dotázaných nepoznalo vůbec nic. Pokud by vás to zajímalo, tak z dotázaných mužů neidentifikovalo jedinou část motoru 56 %, u žen to bylo 62 %.

Za pozornost určitě stojí také fakt, že mezi respondenty, kteří zvládli identifikovat alespoň jednu část motoru, byla nejproblematičtější baterie. Tu neodhalilo 17 % dotázaných. Na druhém místě následovala skříň vzduchového filtru (15 %), 14 % respondentů nepoznalo měrku oleje. Se stejným výsledkem skončila rovněž brzdová kapalina. Dvanáct procent dotázaných neodhalilo náplň do ostřikovačů. Mimochodem, ve skupině od 45 do 54 let byla náplň do ostřikovačů označena za vůbec to nejtěžší, co měli respondenti v rámci průzkumu identifikovat. Deset procent pak neidentifikovalo chladicí kapalinu.

Průzkum probíhal v Anglii letos v červenci.

Řidiči neznají svá auta, více než polovina vůbec neví, co má pod kapotou. Problém jsou i kontrolky
Ohodnoťte tento článek!
3.5 (70%) 10 hlas/ů
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: