Retro: Za volantem Fiatu 850 Spider (1970)

4 nové názory
Autor: Redakce
  • Spider se prodával nejen v Evropě, ale pronikl i do zámoří

  • Pár desítek kusů se přes prodejny Tuzex dostalo i na český trh

  • V historii Fiatu i motorismu má své nezpochybnitelné místo

O tom, že všemi barvami hýřící Itálie a svižný kabriolet k sobě patří, není jistě sporu. Čiperné maloobjemové sporťáčky s látkovou střechou se v 60. a 70. letech (nejen) v zemi svého původu staly hitem. Bylo to jen doufání a naděje, že se sourozenec slavné šestistovky bude prodávat minimálně tak dobře a třeba i ještě lépe. To se v automobilových dějinách stává poměrně výjimečně. Skutečností ale zůstává, že se na jaře 1964 veřejnosti představil nevelký tudor osvědčené fiatovské koncepce, jemuž dali tvář pánové Giacosa a Montabone.

Fiat (24) Stylový interiér je spíš útulný než dostatečně prostorný. Pokud máte nad 180 cm, nebudete se při delší cestě cítit nejpohodlněji
Fiat (25) Na přístrojích u malého Fiátku nešetřili. Kromě obligátního rychloměru s otáčkoměrem je k dispozici i informace o tlaku oleje

Projekt, původně označený továrním kódem 100G (G = grande), měl postupně nejen nahradit stárnoucí šestistovku, představenou už v roce 1955, ale zejména zaplnit mezeru mezi Fiaty 600 a 1100. Nováček se prodával dobře, ale zájem temperamentních Italů vzrostl zejména poté, co se otevřely brány ženevského autosalonu 1965. Fiat nezahálel a v duchu svých nejlepších sportovních tradic připravil bonbonek, na nějž motoristický národ čekal. Na otáčivých pódiích se skvěla dvojice modelů 850 Coupé a Spider. Evropa se zatetelila radostí!

Jestliže Coupé bylo o třídu výš nad běžnou 850 Berlina, tak vzdušný Spider ničím základní model nepřipomínal (pohříchu ani prodejní cenou). Z nízkého dvoumístného roadsteru přímo sálal temperament a „dolce vita“. Extrovní design upoutal oči, které už neměly chuť zjišťovat, že se vlastně dívají na paralelu slečny jen do krásného počasí. Také s nataženou látkovou střechou vypadal Spider dokonale, navíc se soft top dal po složení zakrýt – to byla tehdy výhoda jen mnohem dražších modelů.

Fiat (13) Ve Spideru 850 se sedí podobně jako v loďce – takřka uprostřed auta. Ideální cestovní rychlost, aby vás nebolela hlava, je kolem osmdesátky

Jako mnoho sportovních derivátů Fia­tu se i 850 Spider montovala v karosárně studia, které stálo za celou kreací, totiž Bertone, sídlící v turínské městské části Grugliasco.
Ostrá příď, ohraničená malým předním nárazníkem, upoutala markantními světlomety pod průhlednými kryty, k nimž Ber­toneho údajně inspirovala jeho vlastní studie Chevroletu Corvair Testudo (1963). Záď je kolmá, připomíná spidery značky Alfa Romeo.

Retro: Renault 5 byl miláček davů. Milionům lidí přinesl svobodu pohybu
Přečtěte si také:

Retro: Renault 5 byl miláček davů. Milionům lidí přinesl svobodu pohybu

Interiér se nese v očekávaném sportovním duchu, přístrojový štít obsahuje pětici dobře čitelných kruhových přístrojů (včetně otáčkoměru) a kolébkové spínače, známé snad z celé koncernové produkce 60. let. Tradičním doplňkem se stal sportovní volant, charakteru vozu odpovídala i kvalitnější sedadla. Ve dvoumístnému interiéru se budou lépe cítit cestující menších postav, neřkuli když budou nuceni zavřít střechu.

Fiat (26) Jednou z vymožeností této 850 byly na začátku 70. let výstražné blikače
Fiat (23) Tento pytlík není na zvracení z dnešních aut, nýbrž na vodu do ostřikovače

Široké dveře se naštěstí otevírají v dostatečném úhlu a mimo nevelký zavazadelník pod přední kapotou je k dispozici ještě odkládací místo za zadními sedadly, kam by se možná vešel ještě jezevčík. Z bezpečnostních prvků zmiňme i sériové přední kotoučové brzdy. Jízda s malým sportovcem je příjemně hbitá, podvozek však má své limity, a tak se nejpříjemněji cestuje rychlostmi okolo osmdesátky.

Pod kapotou Spideru se nachází motor shodný s kupátkem, dávající ale z objemu 843 cm3 o dva koně více, tedy 49. Spider tak bez problémů dosáhl stočtyřicítky, jeho maximální rychlost ležela ještě o 5 km/h dále. V roce 1968, po tříletém výrobním cyklu, Fiat oživil pohonnou jednotku zvýšením objemu na 903 cm3, tím výkon vzrostl na 52 koní a sporťáček mohl bez problémů atakovat stopadesátku. Karosářský facelift se projevil na přídi, odkud zmizely kryty světlometů. Vzhled Spideru pak trochu připomínal některé modely Triumphu či Lotusu.

Fiat (21) Hbitý malolitrážní čtyřválec osazený karburátorem Weber dlí za zadní nápravou. Také jeho renovace je ukázková

Spider se dobře prodával nejen v Evropě, ale pronikl i do zámoří, a třebaže nemohl ohrozit vysoké prodejní počty britských roadsterů, vedl si dobře. Zajímavostí určitě zůstává snížení objemu na 817 cm3 (50 cu.i), což byla hranice, pod níž neplatily stále se zpřísňující americké emisní normy. Aby výrobce i při redukovaném objemu zachoval výkon, zvýšil u amerického exportu kompresní poměr na 9,2:1.

Na německém trhu koncem 60. let Fiat 850 Spider v základní výbavě lehce překračoval cenu 7000 marek (pro srovnání: Ford Capri začínal na 8000 DM, Ford Escort od 6000 DM, přičemž průměrný měsíční příjem se pohyboval okolo 800 DM).

Počátkem 70. let se začal osud osmsetpadesátek naplňovat. Jako první odchází v roce 1971 do výslužby překvapivě Coupé, o rok později obě varianty Berliny. Rok 1973 je posledním produkčním obdobím elegantního Spideru, jehož celkový počet se zastavil na 123 905 kusech. Z nich do dnešního dne přežila jen malá část. Příčina je jasná: tradiční náchylnost Fiatů ke korozi, odepsané motory, které nevydržely zacházení převážně mladých majitelů, a v neposlední řadě i „zásah kutila“, dnes označovaný slovem tuning.

Fiat (31) Dokonalá svébytnost Bertoneho designu otevřené verze 850 se projevuje mimo jiné také na elegantních předních světlometech
Fiat (16) Přijdou vám koncová světla povědomá, a nevíte kam je zařadit? Navlas stejný díl najdete i na Lamborghini Miura.

Na samý konec ještě rekapitulace z našich silnic. Fiat zdárně procházel několika desetiletími československých poválečných dějin a také modelová řada 850 obohatila náš trh. Spiderů přišlo jen pár desítek kusů a prodávaly se výhradně v prodejnách Tuzexu. Jejich cena byla o třetinu vyšší než u běžné 850 Berlina a u nás představovaly naprostou raritu. Od ukončení výroby otevřené Felicie totiž ztělesňovaly jediný oficiálně dodávaný kabriolet na českém trhu, byť jen v krátkosti a v minimálním množství.

Retro: Alfa Romeo 75 3.0 V6 America (1991)
Přečtěte si také:

Retro: Alfa Romeo 75 3.0 V6 America (1991)

Objevily se i v českých filmech, jeden z nich mohou zájemci spatřit ve známé komedii „Pane, vy jste vdova“. My jsme se za oranžovým Spiderem vypravili na Moravu k člověku, pro kterého jsou Fiaty více než náboženstvím. První pětistovku přivezl k Alešovi domů jeho tatínek už v 60. letech a nyní je zavilým fiatistou už i Alešův syn, ale také bratr a synovci. Společným jmenovatelem této party je orientace na malolitrážní modely, mezi nimiž hrají prim právě osmsetpadesátky. V Alešově garáži ale najdeme také vzorně renovovanou Multiplu z roku 1957 nebo polozapomenuté kupé 850 Vignale.

Fiat (74) V Zábřehu a blízkém okolí má, jak vidno, rodinný klan osmsetpadesátkařů silnou základnu

Fiat 850 tvořil poměrně zvláštní kapitolu v dějinách firmy. Nikdy nedosáhl slávy malé pětistovky ani světovosti šestistovky. Našel si ale mnoho svých ctitelů, pro některé představoval vstup mezi automobilisty, ale nemálo bylo těch, jimž umožnil mobilitu v podzimu života. V historii Fiatu i motorismu má své nezpochybnitelné místo.

Fiat 850 Spider (1970)
MOTOR & PŘEVODOVKA
Typ Kapalinou chlazený řadový čtyřválec, uložený podélně vzadu,
atmosférické plnění, rozvod OHV.
Zdvihový objem 843 cm3
Největší výkon 49 k (36 kW)
při 6200/min
Točivý moment 63 Nm při
3600/min
Převodovka čtyřstupňová manuální
ROZMĚRY & HMOTNOSTI
Délka/šířka/výška 3820 × 1500 × 1220 mm
Hmotnost 725 kg
DYNAMIKA & SPOTŘEBA
Nejvyšší rychlost 145 km/h
Spotřeba 7,3 l/100 km
Foto: Martin Mičánek

 

Drayce (neregistrovaný)
Karoserie na jeho sportovni specialy ve velkem navrhoval i Zagato, u ktereho vznikly saty pro typy Bialbero (slovo znamena dva vackove hridele, pouzity byly motory Abarth 500, 750 a 1000). Male kupe Fiat Abarth 500 Gran Turismo zase navrhnul Pininfarina. Franco Scaglione, ktery pracoval u Bertoneho, zase stvoril aerodynamicke kupe Abarth 1500 Biposto. Ten si pro vyvojove ucely koupila automobilka Packard. Stejny designer vytvoril i kupe Abarth 750 GT. Boano zase vytvoril dvanact Abarthu 207A, tedy sportovnich spideru se dvema oddelenymi kokpity s dvermi jen na miste ridice. Ty jeste doplnil roadster 208A a kupe 209A, technika pochazela z Fiatu 1100 a vykon byl 78 koni. Na Fiatu 600 byl postaven i dvoumistny Abarth Spider 750 Boano.
Rufus (neregistrovaný)
145 kmh,to byla v té době pecka z tak malého oběmu.Když vemu že š.110 r měla obsah 1.1 a měla maximalku stejnou klobouk dolu.
jiří velcl (neregistrovaný)
V těch letech byly auta autama dnes je to vše stejné nadrbané elektroniky turba a tak dále. Podivejte se na dizain těch aut to byli odborníci né jak dnes se vezme počítač a je hotovo to byli skvosty ty auta prostě krása krás člověkovi zaplesá srdce když to vidí já měl Fiata 128S coupé a to bylo autíčko.
Miroslav (neregistrovaný)
Tak k této nádheře jsem se nikdy bohužel nedostal. Ale 850 Sport Coupé jsem si v roce 1975 koupil. Byl sice už ojetý ale byl to můj nejmilejší sporťák.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?