Retro: Tatra 613 vozila jen papaláše a doplatila na minimum inovací

  • Tatra 613 byla speciál pro stranické funkcionáře, běžný smrtelník se k ní nedostal

  • Po revoluci dávali bohatnoucí Češi přednost luxusnějším západním autům

  • Dnes je z Tatry 613 ceněná sběratelská rarita

  • Vyrobeno bylo zhruba 10 000 kusů téhle poslední osobní Tatry

Obyčejný smrtelník ji měl zapovězenou. Jezdit s ní směl jen komunistický papaláš, tedy vyšší stranický úředník, člen vlády nebo výjimečně ředitel národního podniku. Zkrátka musel mít člověk stranickou funkci a ideálně mocné kulaté razítko s červeným inkoustem. Ten se pak mohl vozit na zadním sedadle Tatry 613, nejluxusnějšího československého automobilu své doby.

Prototyp Tatra 613 (9)
„Nařízení vlády č. 1 o striktním vymezení uživatelů vozu Tatra 613“ z ledna 1978 omezilo použití automobilu jen pro stranické funkcionáře
Tatra 613 (3)
Běžný smrtelník se k Tatře 613 nedostal. V roce 1977, kdy šla ještě teoreticky koupit, stála 284 000 Kčs. To je 116x více než tehdejší průměrná mzda

Historie Tatry 613 započala už v druhé polovině 60. let, kdy se začal zvažovat nástupce elegantní Tatry 603, jediného československého luxusního automobilu. Oficiálně byl vývoj zahájen v roce 1968, kdy práce na novém voze schválila vláda. Výroba Tatry 603 běžela dobře a vůz se prodával, ale na původně zamýšlený export šly jen jednotky kusů. Přesto se měnila doba a automobilka cítila, že bude potřeba modernizace.

Ohledně technologických a technických inovací asi nebyla chuť nic zásadního měnit. Už první prototypy, které dostala za úkol zhotovit legendární italská karosárna Carrozzeria Vignale, využívaly podvozkové a motorové části aktuální šestsettrojky. Přesto se pro nástupce počítalo s modernizací motoru, který byl posunut více k zadní hnané nápravě, aby se lépe rozložila hmotnost a zlepšila ovladatelnost. U Vignale vyrobili dva prototypy sedanu, jedno elegantní kupé, jednu maketu a jednu samostatnou karoserii. Dodány byly v roce 1969.

„Jednoválec“

O Tatře 613 (a také obecně o všech tatrovkách) se říkalo, že je to jednoválec. Což neznamená, že by se o pohon staral nějaký malý motor, ve skutečnosti byl vzadu pořád vzduchem chlazený osmiválec. Jednoválec se jí říkalo proto, že se “vzadu vždycky válel jen jeden”.

Tatra 613 Special (3)
Provedení Special bylo prodloužené a mělo klimatizaci. Vzniklo jich jen pár a na svou dobu to byl opravdu papalášský luxusní vůz
Tatra 613 (26)
Už na konci 70. let byla tahle koncepce zastaralá, i když samozřejmě ne nezajímavá. Moderní vozy ale přešly na motor vpředu

U koncepce s osmi válci vzadu zůstalo. Zatímco první prototypy používaly motor z Tatry 603, pro sériovou výrobu se počítalo s motorem modernějším. Vzduchem chlazený osmiválec měl rozvod DOHC, objem 3,5 litru, výkon 165 koní a točivý moment 265 Nm. 5025 mm dlouhý sedan s pohotovostní hmotností 1670 kg akceleroval na 100 km/h za 12,7 sekundy, uháněl 190 km/h a podle normy spotřeboval 14,9 l/100 km. Aspoň tak zněly oficiální údaje v roce 1974, kdy se Tatra 613 konečně dostala do výroby. Představena byla v roce 1973 na výstavě Autoprogres Praha.

První série se vyráběla až do roku 1980. Pravděpodobně se jedná o nejelegantnější řadu, i když to je samozřejmě věc názoru. Každopádně nejvíc připomínala prototypy navržené u Vignale. Ačkoli využívala Tatra v té době již velice neobvyklou koncepci (většina automobilek už přešla na motor vpředu a chlazení vodou), byl to moderně navržený vůz s ohledem na pasivní i aktivní bezpečnost. Deformační zóny navržené při nárazových testech či dvouokruhové brzdy s posilovačem rozhodně nebyly na počátku 70. let standardem ani na Západě.

Dnešním pohledem “žebrák”

Zatímco koncepce interiéru byla zaměřená především na komfort cestujících, s topením, ventilací a klimatizací to nebyla žádná sláva. Tatra 613 měla dvojité nezávislé benzinové topení, ale na věci jako klimatizace musel i stranický papaláš zapomenout. Později se klimatizace dodávala jako dodatečná montáž, vozy Special z roku 1980 ji už měly standardně. Přesto neměla Tatra ve své době vlastně ani takovou výbavu, jakou dnes najdete v těch nejlevnějších autech.

Tatra 613 (32)
Osmiválec 3,5 l měl výkon 168 koní, což bylo tehdy docela dost. Ovšem T613 už neklouzala vzduchem tak snadno jako staré kulaté tatrovky
Tatra 613 (33)
Uvnitř to rozhodně nebyl žádný velký luxus, ale stranický funkcionář stejně cestoval vzadu a vpředu seděl služební řidič

Tatra 613 Special měla o 150 mm delší rozvor, více místa vzadu a ve výbavě vedle klimatizace nechyběl ani tempomat. Vůz dostal i rozšířenou bezpečnostní výbavu a vůbec poprvé se ve dveřích objevily bezpečnostní výztuhy proti bočnímu nárazu. Z prodlouženého Specialu byl odvozen ještě přehlídkový kabriolet, kterých vzniklo jen pět. Měly automatickou převodovku se speciálním převodem pro jízdu krokem. Specialů bylo celkem vyrobeno zhruba 140 až 150, přesné číslo není známé.

V roce 1980 vzniká první modernizace Tatra 613-2, která přinesla vyšší výkon 168 k a točivý moment 270 Nm. Převodovka dostala delší převod, což přispělo ke snížení cestovní spotřeby. Upravená převodovka se dostala dodatečně i do starších kusů. Pohotovostní hmotnost se snížila na 1620 kg. Tatra 613-3 přišla v roce 1984 a další výbava a konstrukční úpravy stály za nárůstem hmotnosti na 1690 kg.

Po revoluci rychlý konec

Koncem 80. let se vůz příliš neinovoval a příliv luxusních západních vozů znamenal brzký konec Tatry 613 a vlastně i ruční kusové výroby luxusních vozů. V konkurenci moderních Mercedesů třídy S a BMW řady 7 nemohla zastaralá Tatra obstát. Nepomohl ani přechod na vstřikování paliva v roce 1993, kdy motor nabízel 200 koní a 300 Nm, ani speciální verze Electronic s rozsáhlou luxusní výbavou.

Tatra 613 (18)
Modernizace tatře 613 moc nepomohla, v přímé konkurenci ze západu prostě nenabízela takovou úroveň výbavy a luxusu
Tatra 613 (40)
Ačkoli později dostal motor vstřikování a dokonce vyšší objem (v modelu T700), bylo jasné, že tento vůz nemá budoucnost

Posledním výkřikem koncepce Tatry byl model Tatra 700, což byl nástupce z roku 1996. Na trhu ale vydržel jen do roku 1999, vyrobeno bylo pouze 75 vozů. Původní osmiválec se vstřikováním o výkonu 198 k a točivém momentu 300 Nm byl zvětšen na 4,4 litru. Jeho výkon narostl na 231 koní a točivý moment na 380 Nm.

Říká se, že Tatra 613 měla pošramocenou image především kvůli tomu, že vozila výhradně funkcionáře komunistického režimu. Ale obchodně úspěšná nebyla především z toho důvodu, že prostě byla technologicky a technicky zastaralá. Západní konkurence byla někde úplně jinde a bohatnoucí Češi chtěli za své peníze lepší auto.

Dnes jsou Tatry 613 předmětem zájmu, kdekoli se objeví. Provozuschopných a především pravidelně provozovaných exemplářů je velice málo. Rozhodně se jedná o velmi atraktivní sběratelský artikl, který ale vyžaduje trpělivého a hlavně technicky zručného majitele. Největším nepřítelem vozu je koroze, ale šikovní mechanici dokáží auta zrenovovat a sběratelé je umějí ocenit. Vždyť zrestaurované kusy se prodávají za ceny severně od půl milionu. A rostou.

Retro: Tatra 613 vozila jen papaláše a doplatila na minimum inovací
Ohodnoťte tento článek!
4.67 (93.33%) 30 hlas/ů

27 KOMENTÁŘE

  1. hnus, opět kavárnicky napsaný článek a jen démonizace dnešních vykladačů historie, znal jsem spoustu lidí nekomunistů co tatru měli. Tatru pohřbil hlavně ten co měl krátké nohavice a ten po něm.

    • A pohřbili jí čím? Že s ní nechtěli jezdit? To ztratila jen dva zákazníky a popravdě, vůbec se jim nedivím.

    • Soudruhu, dokud byly zadrátované hranice, lidé nikam nesměli a si mohli kupovat auta jen z té socialistické bídy, tak tyhle zastaralé fabriky mohly nějak přežívat. Ale to nemohlo trvat věčně.
      Kdybyste si vy všichni soudruzi, kteří tady pláčete, koupili každý tuhle tatru, mohla ještě dnes existovat.

        • Když budeš poctivě pracovat, vyděláš si a můžeš si koupit co uznáš za vhodné, zejména dnes, v době ekonomického blahobytu a 3% nezaměstnanosti (kdy zaměstnavatelé berou prakticky kohokoli), nadávají už jen absolutní netáhla a neschopáci.

          • Typicky odpověď cz podnikatele, pijavice která zaměstnance vysaje a odhodí a jen za minimální mzdu. Ano ukroš bude za pár šušňů makat 15 hodin denně nonstop……

    • No jo, asi prověřený soustruh. 🙂
      Tatra se pohřbila sama, tím, že prodávala nekvalitní a zastaralá auta. V T700 (což byla asi jediná v té době aspoň trochu šmrncovní Tatra) jsem měl možnost jet a na tehdejší konkurenci se prostě nechytala. Budíky a výdechy z Filcky a středový panel á-la tác od piva obšití kůži prostě nezachrání.

      Samozřejmě T603 je jiná píseň, ale ta byla už v roce 1989 napůl veterán.

    • Plně souhlasím, on jako správný člen zednářské lože Bohemia vykonával přání našich nepřátel, takže zrušil zbrojní výrobu a nechal zastavit všechno, co bylo konkurenceschopné.

  2. Naprostý souhlas s předešlým příspěvkem. Bylo třeba, jako ostatně všude, uvolnit trh západu. Poděkování za fin. podporu za “nesvobody”. A termín “papaláš” mě irituje stejně. Co dnes? Už to nejsou jednoválce, ale jeden s četou ochranky, že? A doživotně!!! Díky za přínosný článek, pane.

  3. A nejen tyto bláboly o tatře se pravidelně opakují hlavně byly před volbama ve stylu antizeman od sluníčkářů, je módní mladým vtloukat do palic, že to co dělali naši předci stálo za *ovno a prozápadní vlna je správně. Poměřování parametrů dnešníma očima je trotlovina.

    • V roce 1991 tehdejší předseda Jednoty, mimochodem kovaný komunista, pořídil do družstva dva Opely Omega, protože se chtěl ještě před pádem družstva do konkurzu pořádně povozit. Tatra se už v tý době nemohla rovnat ani s tím podělaným Opelem, to je prostě fakt, ta se zlikvidovala sama.

    • Kolik jste si koupil nových Tater? Zaokrouhlete na celé desítky. Žádnou? Takže Vám ta Tatra smrdí, tak nerypákujte.

  4. Pamatuji ČSAO v Brně, prošel mi rukama jako čerstvě vyučenému runwaytester a chstali jsme i sanitku. Bohužel výroba osobních vozů v Příboře skončila. Tak si apoň občas spravím chuť na nějakém srazu nebo při návštěvě muzea.

  5. To jsou zase kecy,že se k ní nikdo nedostal a vozila jen funkcionáře,já sám jsem s ní jezdil a vozil obyčejného předsedu jednoho družstva.Měli i soukromníci.Bláboly ideologické,nenávistné.Pište korektně,pořád dokola.To měli jezdit v čem tedy?V trabantech?A dnešní garnitura?V čem jezdí?Včeských autech ale ne,tu jste zatloukli,Tatru.Přestávám číst podobné nesmysly redaktora-pamětníka???

    • Lžete, špinavej bolševickej Točvolante, T-613 si před 1989 český občan koupit nemohl, byla pouze pro organizace.

  6. Ta koncepce u brouků přežila autore více než 50 let.

    Známí v bývalé Jugoslávii na konci 70 let 20 století pěkně proháněli tehdejší elitu motorismu Mercedesy a to dle Vás zastaralou Tatrou 603. Tito majitelé č při zastávkách na odpočinek, pak nabízeli nemalé částky za prodej s tím že přenechají svojeho tátoše . S tím co tady bylo k dispozici to prostě byla špice.

    Konec definitivně nastal když amíci Tatru převzali vykradli komplet její duševní vlastnictví a málem položili.

    • No jasně, T 603 se 77 kW (dnešní litrová Fabie má více) proháněl Mercedes 116 s dvouapůlnásobným výkonem 🙂

  7. Vážený pane redaktore
    psát o zastaralé koncepci Tatry 613 je značně zavádějící. Konstruktéři v Tatře měli při vývoji T 613 před čistý stůl. Nebyli vázáni dědictvím z Tatry 603. Oba vozy konečně spojuje pouze šestka a trojka v názvu. To,že se v 50 a 60 letech ve světe začala masově uplatňovat koncepce vše vzadu především díky snadanější výrobě a ceně nemá s výrobou v Tatře souvislost. Jak je známo Tatra od 30 let prosazovala tuto koncepci ve vozech kde cena nehraje hlavní roli a prakticky nemá ve světě analogii.
    V případě Tatry 613 byla tahle koncepce dotažena nejdále díky posunutí motoru nad zadní nápravu. Podrobnější informace nabízí časopis Automobil ročník 1973, kde se věnují vývoji Tatry 613 velice podrobně. Zkrátka , Tatra si vždy šla svou neprošlapanou cestou bez ohledu co se ve světě “nosí”.

    • Koncepce “vše v zadu” masově uplatňovaná ve světě myslíte Brouka koncepčně z doby WW II, nebo ojedinělý a silně nepovedený Chevrolet Corvair?

  8. Pan Žák by měl konečně začít psát spíše o porodech prasat domácích, než o automobilce Tatra. Ta auta jednak nemůžou za to, co za pakáž v nich jezdilo či nejezdilo, a druhak opravdu nemůžou za to, že lidi o nich musí číst takovéhle zkazky, bláboly a výmysly, jak to tak u pana Žáka pozoruji, dané jeho totální neschopností se Tatře něco naučit, zjistit a ověřit si informace dříve, než je vyzvrací tady na web. I ti nejlínější a nejistí redaktoři v drtivé většině alespoň svá “veledíla” před zveřejněním zkonzultují s odborníky např. z veteran klubů či servisů, muzeí, ale tento pán není schopen ani takto jednoduchého kroku ve své činnosti 🙁 Prosím vyberte si už konečně jinou automobilku a jiná auta, o kterých budete psát žvásty a pohádky a nechce Tatru na pokoji…

PŘIDAT KOMENTÁŘ: