Retro: Rolls-Royce Silver Shadow byla masovka, kterou si mohl dovolit každý

  • Rolls-Royce Silver Shadow byl pro automobilku revoluční model

  • Zavedl nové technologické postupy

  • Vyrobilo se skoro 40 000 kusů, největší počet v historii značky

  • Spolu s ním se vyráběl příbuzný Bentley Model T

  • Dnes Silver Shadow koupíte za necelý půl milion v pěkném stavu

  • Funkční vůz před renovací se dá sehnat za sto padesát tisíc

Značka Rolls-Royce se nyní dostala na titulní stránky díky novému SUV Cullinan, ale jinak stojí mediálně trochu v ústraní. Přeci jen nechrlí každý měsíc na trh nový model. Výroba automobilů značky Rolls-Royce vždycky byla spíše kusová na zvláštní objednávku. Teprve v poslední době se objem produkce zvýšil, ale ani moderní modely Rolls-Royce Phantom nebo Ghost nevznikají po desítkách tisíc kusů. Nyní ročně Rolls-Royce prodává zhruba čtyři tisíce aut. Přesto v historii exkluzivní britské automobilky vznikl jeden model, ze kterého se stala vyložená „masovka“.

Rolls-Royce Silver Shadow (4)
Rolls-Royce Silver Shadow stál sice stejně jako pěkný dům, ale ve skutečnosti nebyl extrémně drahý. Jezdily s ním celebrity i byznysmeni
Rolls-Royce Silver Shadow (21)
Mezi prostý lid se dostal v osmdesátých a devadesátých letech, kdy byl trh plný dostupných zachovalých ojetin

Rolls-Royce Silver Shadow se vyráběl v letech 1965 až 1980. Vzniklo jich 30 057, a to nezapočítáváme speciální přestavby, odvozené modely nebo technicky totožný model Bentley T. Rolls-Royce tak místo obvyklých pár set kusů ročně najednou vyráběl a prodával přes dva tisíce aut za rok. Z modelu Silver Shadow se stal nejmasovější Rolls-Royce všech dob. Byly dny, kdy Rolls-Royce vyrobil třeba i 15 aut denně, zatímco dříve opouštěl brány továrny tak jeden, maximálně dva vozy denně.

Doporučujeme: Nová ruská prezidentská limuzína poprvé vyrazila do provozu. Bude mít výkon až 800 koní

Rolls-Royce Silver Shadow byl pro automobilku zlomový model. Přinesl mnoho technických a technologických inovací. Ačkoli tradičním zákazníkům konzervativní přístup k technice nijak nevadil, motoristický tisk začal Rolls-Royce popichovat, že technologicky zaostává a nesleduje trendy. A značka přeci jen takovou publicitu vnímala dost negativně. Bylo tedy rozhodnuto, že se vyvine nový moderní model.

Design měl na starosti John Polwhele Blatchley. V té době Rolls-Royce potřeboval nástupce modelu Silver Cloud jako „menší“ sériově vyráběné limuzíny. Dá se říci, že je to vlastně takový prapředchůdce současného modelu Rolls-Royce Ghost. Jako vrcholný model byl v nabídce, stejně jako dnes, Phantom. Ten ale vznikal v jednotkách kusů.

Od hromady s….k ke stříbrnému stínu

Pro nový model byl zvažováno několik jmen, nejprve bylo zvoleno označení Silver Mist. Jenže pak někdo zjistil, že v němčině slovíčko Mist znamená hnůj nebo vulgárně exkrementy, což by asi nebyl patřičný název pro luxusní limuzínu. Takže Rolls-Royce hledal jiné označení. Nakonec zvítězil Silver Shadow. Takové jméno už v jiných jazycích nevyvolávalo negativní asociace.

Rolls-Royce Silver Shadow (9)
Pro značku znamenal Silver Shadow velikou revoluci, a to jak po stránce designu, tak i konstrukce a použité technologie
Rolls-Royce Silver Shadow (2)
I když byl Sivler Shadow o trochu menší než předchůdce Silver Cloud, bylo uvnitř více místa a vůz výrazně lépe jezdil

Rolls-Royce zvolil novou netradiční konstrukci. Silver Shadow byl první model značky, který měl samonosnou karoserii, navíc moderního střihu, i když se stále tradičními designovými prvky. Především velkou charakteristickou maskou chladiče s „povinnou“ soškou Spirit of Ecstasy.

Doporučujeme: Rolls-Royce Winter Drive 2018 – Luxus pod Tatrami

Samonosná karoserie zjednodušila výrobu, ale především poskytovala výrazně více možností při řešení vnitřního prostoru. Ačkoli byl nový model Silver Shadow menší než předchůdce Silver Cloud, bylo uvnitř mnohem více místa pro posádku i pro zavazadla. Silver Cloud byl dlouhý 5380 mm a široký 1900 mm, Silver Shadow měří na délku 5169 mm, je široký 1803 mm a vysoký 1518 mm. Rozvor základního provedení je 3035 mm (prodloužený rozvor byl o 102 mm delší).

Moderní technika a podvozek od Citroënu

Silver Shadow byl také o asi 50 kg lehčí, ačkoliv luxusní příplatková výbava vyhnala hmotnost vozu ze základních 2067 kg mnohem výše. Ale u konstrukce karosérie inovace nekončily. Silver Shadow dostal jako první Rolls-Royce moderní kotoučové brzdy. Těm se Rolls-Royce dlouho vyhýbal kvůli jejich hlučnosti a pískání. Moderní brzdové systémy už ale tento problém vyřešily, i když zvýšená hlučnost brzd patřila k nejčastěji kritizovaným prvkům. Na druhou stranu ale nový Rolls-Royce brzdil velmi dobře.

Silver Shadow dostal ale také novou konstrukci zadní nápravy s nezávislým zavěšením, což výrazeně zlepšilo jízdní vlastnosti a komfort. A komfortu pomohlo také vzduchové odpružení. To Rolls-Royce převzal od Citroënu, respektive koupil licenci na jeho výrobu. Ačkoli si Rolls-Royce systém se samočinným vyrovnáváním výšky vyráběl a odladil sám, Citroën si vydupal, že na expanzních nádobkách bude viditelné logo Citroënu.

Rolls-Royce Silver Shadow (1)
Rolls-Royce poprvé použil samonosnou karoserii. Vzduchový podvozek pocházel od Citroënu, ale britové ho značně upravili
Rolls-Royce Silver Shadow (25)
Byl to první Rolls-Royce, který si majitelé s potěšením řídili sami. Jezdil totiž překvapivě dynamicky. Komfort byl špičkový

Rolls-Royce Silver Shadow měl samonivelaci podvozku nejprve vpředu i vzadu, ale od roku 1969 systém zůstal jen na zadní nápravě, protože automobilka zjistila, že to stačí. Jednodušší kontrukce pak navíc byla spolehlivější. Poslední modernizaci podvozku prodělal model v roce 1977 v rámci většího faceliftu, kdy se změnila kontrukce přední nápravy a zavěšení a dorazilo také hřebenové řízení. Tím se jízdní vlastnosti zase podstatně zlepšily.

Osmiválec, který se vyráběl až do roku 2006

Pod kapotou se žádné velké experimenty neprováděly. Základem byl „nový“ osmiválec L410 o objemu 6,23 l, který se poprvé představil pod kapotou Silver Cloudu v roce 1959. V modelu Silver Shadow měl se dvěma karburátory výkon 128 kW (174 k) a na zadní kola posílala výkon třístupňová automatická převodovka Turbo Hydramatic 400 od General Motors. Jen verze s pravostranným řízením, vyráběné do roku 1970, měly odvozený čtyřstupňový automat, později však také třístupňový.

Doporučujeme: Rolls-Royce Phantom – Vlastní platforma, přes 130 kg zvukové izolace a komfort létajícího koberce

Na 96 km/h akceleroval tento Rolls-Royce za 10,9 sekundy a rozjel se na 193 km/h. Od roku 1970 byl používán motor převrtaný na objem 6,75 litru. Výkon se zvýšil na 141 kW (192 k). Zajímavé je, že tento motor pak v modelech Rolls-Royce a hlavně Bentley sloužil vlastně až do roku 2006, samozřejmě s patřičnými úpravami.

Poslední velké změny se Rolls-Royce Silver Shadow dočkal v roce 1977, kdy vedle již zmíněného hřebenového řízení a nové přední nápravy dostal také nové nárazníky vynucené především předpisy ve Spojených státech, kam mířila velká část produkce. Americké gumové nárazníky byly v Evropě a na jiných trzích zmenšeny a opatřeny chromovanými doplňky. Model byl označován jako Silver Shadow II.

Rolls-Royce Silver Wraith (5)
Vznikala i prodloužená verze, která se později přejmenovala na Silver Wraith. V roce 1977 přišly trochu nevzhledné „americké“ nárazníky
Rolls-Royce Corniche (2)
Model Corniche byl odvozený od Silver Shadow. Vedle kabrioletu se vyrábělo i kupé. Kabrio se prodávalo až do roku 1996

Z limuzíny Silver Shadow bylo odvozeno několik dalších modelů a verzí. Prodloužený model se nijak samostatně neoznačoval, ale s příchodem modernizované verze Silver Shadow II se pro prodloužené modely zavedlo označení Silver Wraith II. Označení Wraith bylo také používáno na vozech s vinylovou střechou, kterou ale bylo možné přiobjednat i na „krátký“ Silver Shadow II.

Další verze a desítky tisíc vyrobených kusů

V roce 1971 se začal vyrábět odvozený dvoudveřový model Corniche, který ve výrobě vydržel jako kupé do roku 1982 a jako kabriolet až do roku 1996. Odvozeným modelem bylo také exkluzivní coupé Camargue, které navrhl Pininfarina. Vyrábělo se v letech 1975 až 1986.

Doporučujeme: Obrněné limuzíny sovětských pohlavárů slouží v Rusku dodnes

Jak jsme už zmínili, v letech 1965 až 1980 souběžně vznikal technicky příbuzný a velice podobný model Bentley T. Přestože Bentley bylo o 50 liber levnější než Rolls-Royce, většina kupců dala přednost Rollsu. Sestrojeno bylo tak jen 2436 kusů modelu T. Rolls-Royců Silver Shadow a odvozených modelů bylo vyrobeno celkem 38 624.

V době uvedení na trh v roce 1965 stál Rolls-Royce Silver Shadow 6557 liber. V té době bylo možné za takové peníze koupit velice slušný dům, ale v přepočtu na dnešní peníze je to zhruba 123 000 liber, tedy v přepočtu jen asi 3,7 milionu korun. To je hluboko pod obvyklými cenami dnešních nových vozů Rolls-Royce.

Bentley T (1)
Bentley T byl vlastně totožný automobil pouze s jinými detaily, například jiným chladičem. Technika byla shodná, Bentley bylo o 50 liber levnější
Rolls-Royce Camargue (1)
Rolls-Royce Camargue bylo luxusní kupé navržené Pininfarinou na technice modelu Silver Shadow. Byl to nejdražší Rolls-Royce své doby

Ačkoli si stále mnoho běžných smrtelníků nový Rolls-Royce dovolit nemohlo, postupem času se model Silver Shadow dostal na trh ojetin a právě díky jeho velkým počtům jeho ceny klesaly. V osmdesátých a devadesátých letech tam mohl mít ojetý Silver Shadow prakticky každý. Velikou výhodou byla mimořádná kvalita zpracování a poměrně slušná spolehlivost. Udržet tento Rolls v provozu nedalo příliš námahy.

I dnes je ojetý Rolls-Royce Silver Shadow nejjednodušší cesta k vozu této věhlasné značky. Kusy před renovací, ale s funkční technikou a zachovalou karoserií, se dají sehnat za nějakých 150 000 Kč. Většinou jen potřebují kompletní renovaci interiéru. Zrestaurovaná auta, se kterými se dá normálně jezdit, stojí zhruba půl milionu a víc, ale slušný kus se dá koupit za nějakých čtyři sta tisíc. Za milion už budete mít naprosto špičkový muzejní kousek s kompletní historií a malým nájezdem.

Retro: Rolls-Royce Silver Shadow byla masovka, kterou si mohl dovolit každý
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 6 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: