Prodeje elektromobilů na českém trhu jsou i v roce 2022 zanedbatelné, přestože už většina značek elektrický vůz nabízí

11.07.2022
2 nové názory
Autor: Škoda Auto
  • Za prvních šest měsíců letošního roku bylo na českém trhu registrováno 1918 elektromobilů. Loni touto dobou to bylo o zhruba 600 vozů méně 

  • Čeští zákazníci ale zdaleka nejvíce kupují benzinové vozy, na druhém místě následují vznětové motory

  • Celkové prodeje nových automobilů meziročně poklesly o 12,31 %

  • Nejprodávanějším automobilem na českém trhu je Škoda Fabia těsně následovaná Octavií 

Svaz dovozců automobilů zveřejnil oficiální statistiky prodejnosti za první pololetí letošního roku, které ukazují několik zajímavých trendů. Celkově došlo na trhu s novými vozy k poklesu o více než dvanáct procent. Důvodem jsou komplikace ve výrobě, dlouhé čekací lhůty i rostoucí ceny automobilů. Naopak prodej motocyklů meziročně vzrostl téměř o dvacet procent a za první letošní pololetí bylo také do České republiky dovezeno o 6,9 % procent více ojetin než loni.

Dohromady bylo od ledna do konce června letošního roku registrováno 98 916 nových automobilů, což představuje meziroční pokles o bezmála čtrnáct tisíc vozů. Suverénně největší podíl na prodejích má značka Škoda (32,03 %) následovaná Hyundaiem (10,21 %) a Volkswagenem (8,15 %). Mezi modely tradičně v prodejnosti vévodí Fabia (6280 kusů) a Octavia (6254 kusů). Třetí příčku zaujal podle statistik SDA Hyundai i30, kterého bylo za první letošní pololetí registrováno 4433 exemplářů.

Evropským prodejům se nedaří. Meziroční pokles o 30 % je standard, který se týká i Škody, VW, Volva nebo Renaultu
Přečtěte si také:

Evropským prodejům se nedaří. Meziroční pokles o 30 % je standard, který se týká i Škody, VW, Volva nebo Renaultu

Vzhledem k nedávno propíranému zákazu prodeje spalovacích motorů stojí za pozornost i prodeje elektromobilů, protože ty ukazují, že čeští motoristé mají k úplnému přechodu na tento úřady podporovaný druh mobility ještě hodně daleko. Meziročně sice došlo k nárůstu prodeje elektromobilů o 52 %, v absolutních číslech ale jde o zanedbatelné množství. Na elektromobily připadá podíl jen 1,94 %. Plug-in hybridy meziročně poklesly, zatímco prodej klasických hybridů bez možnosti dobíjení roste o 40 %.

Většina tuzemských automobilek už dnes ve své nabídce nějaký bateriový vůz má. Statistiky osobních automobilů podle SDA znají 47 značek (když nebudeme počítat Renault Trucks), elektromobil v prvním pololetí letošního roku prodávalo 26 z nich. Asi nepřekvapí, že suverénem je opět Škoda, která nově registrovala 782 elektromobilů (model Enyaq iV). Následuje Volkswagen (189 elektromobilů), Hyundai (152) a Mercedes (139). Ostatní značky se během prvního pololetí přes hranici jednoho sta registrovaných elektromobilů nedostaly. Ani o relativně levnou Dacii Spring není v našich končinách zájem. Za šest měsíců bylo registrováno 24 kusů.

Značek, které ještě žádný elektromobil neprodávají, ale zůstává pořád poměrně dost. Konkrétně je to třeba Alfa Romeo, Jeep, Land Rover, Mitsubishi, Seat, SsangYong, Subaru nebo Suzuki. A samozřejmě se mezi ně řadí i výrobci luxusních a sportovních vozů, jako jsou Rolls Royce, Lamborghini nebo Ferrari. Tyto značky navíc patrně dostanou výjimku, takže s přechodem na elektrickou mobilitu asi spěchat nebudou. Ostatní už většinou elektromobil v blízké době uvedou, protože jeho absence v nabídce je z pohledu Evropy jako celku problém. Třeba Subaru ještě letos začne prodávat model Solterra, zatímco Land Rover má na příští rok připravený elektrický Range Rover.

Radek (neregistrovaný)
Tak ono to z velké části bude asi i tím, že u nás pořád pro elektromobily není až tak rozvinutá infrastruktura. Nemluvě o tom, jak jsou drahé. Poté, co se o mé staré auto nedávno postaral tento výkup aut Praha tak jsem také přemýšlel jestli si nekoupit nějaký elektromobil. Nakonec jsem od této myšlenky ale upustil právě kvůli jejich vysoké ceně.
Richard Král (neregistrovaný)
Můj názor je taková, že dokud elektromobily nebudou daňově zvýhodněné a nebude fungovat bazarový trh (tedy v době, kdy firmám skončí plnění dotace a budou se moct aut zbavit stejně jako leasingových vozů), tak se žádný velký nakupovací boom konat nebude. To samé platí i pro to, aby elektromobilitu začala využívat mezinárodní přeprava, jejíž lobby by mohlo konečně udělat slušnou infrastrukturu alespoň po celé střední a západní Evropě. ;-)
  • Našli jste v článku chybu?