Poslední tradiční systém připomínající automobily dob minulých skončí do pár let. Na trh míří takzvané suché brzdy

Zdroj: Tiskový servis Audi
  • Automobily postupně přijdou o spalovací motor, o převodovky, o tradiční řazení a brzy skončí také klasické hydraulické brzdy 

  • Společnost Continental vyvíjí systém, kde budou kola brzděna elektromechanicky bez přímé vazby na brzdový pedál 

  • Nejprve bude tímto způsobem brzděna pouze zadní náprava, časem by měla brzdová hydraulika zmizet úplně 

Elektrická revoluce postupně přinese úplný konec automobilů v podobě, v jaké je známe řadu desítek let. Minulostí se už téměř stala manuální převodovka, do minulosti míří také spalovací motor, na světě už je rovněž plně elektronické řízení bez jakékoliv mechanické vazby na přední kola a v horizontu jednotek let potká podobný osud i brzdový systém. Společnost Continental nedávno ve své tiskové zprávě oznámila, že už chystá na trh takzvané „suché brzdy“.

Tento pojem označuje technické řešení, kdy brzdy nejsou ovládány pomocí hydrauliky, ale jsou ovládány elektromechanicky. Něco podobného dnes známe z parkovacích brzd, Continental ovšem připravuje systém, kdy budou takto fungovat i běžné provozní brzdy. V konečném důsledku to přinese větší jednoduchost a automobilky tak patrně něco ušetří na výrobních nákladech.

Euro 7 si kromě produkce oxidů dusíku, pevných částic i prachu z brzd došlápne také na elektromobily

Continental tento systém označuje souhrnnou zkratkou FBS a k dispozici má několik úrovní. FBS 2 pracuje s koncepcí, kdy budou elektronicky ovládány brzdy na zadní nápravě, zatímco ty vpředu ještě bude obsluhovat hydraulický systém. Právě toto řešení by se mělo v roce 2025 objevit na trhu. Podle tiskové zprávy ho u svých automobilů nabídne blíže nespecifikovaný „globální americký výrobce“. Pro Continental jde o zakázku ve výši 1,5 miliardy eur. Verze FBS 3, u které zmizí hydraulika úplně, by měla dorazit později.

Příchod zcela elektronicky ovládaných brzd by v kombinaci s dalšími novinkami z poslední doby mohl naprosto změnit podobu automobilů. Protože bude scházet jakákoliv mechanická vazba, bude možné umístit brzdový pedál v podstatě kamkoliv a to samé nakonec platí také o elektronickém řízení, které už má připravený Lexus. Zcela reálnými se tak stávají představy z let minulých, podle kterých by mohlo být při parkování (například v rámci dobíjení) možné volant i pedály někam uklidit a z automobilu udělat pokoj. A s rozšířením autonomního řízení třetí a vyšší úrovně by pak mohlo být to samé možné také při jízdě.

Poslední tradiční systém připomínající automobily dob minulých skončí do pár let. Na trh míří takzvané suché brzdy
Ohodnoťte tento článek!
2.6 (51.43%) 7 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

  1. A jak se to projeví na ceně vozu? To je to, o co mi jde taky. Plánujeme v příští pětiletce kupovat auto a byli bychom rádi, aby nám stačila klasická půjčka na ruku a nemuseli si na to brát velký úvěr. Rozumím tomu, že všechno se zdražuje, máte tady ekologické poplatky a všechno možné, ale je potřeba si, na straně automobilek samozřejmě, uvědomit, že to auto musejí také někomu prodat.

  2. takže nějaký ajťák se někde v textu na 200 stran uklepne a pak nasate kombinace okolností kdy řidič bude stát plnou silou na pedálu a brzdy nic.
    krásná to představa.

    • Ajťák řekne “Vy si furt jenom na něco stěžujete… My o té chybě víme, ale ta situace je málo pravděpodobná, řešíme důležitější věci…” 😀

PŘIDAT KOMENTÁŘ: