Osm věcí, které by si řidiči aut měli uvědomovat o motorkářích

  • Motorkáři jezdí hlavně pro radost a potěšení

  • Motorkář často musí dělat zdánlivě podivné manévry

  • Pozor, motorka brzdí a zatáčí hůř než auto

  • Lepší je mít motorku před sebou než za sebou, nechte ji předjet

  • Motorkář mnohdy nemá tak dobrý přehled o situaci jako vy v autě

  • Přemýšlejte o motorce jako o člověku

  • Také si kupte motorku

Začátkem dubna se konečně udělalo hezky a rostoucí teploty znamenají rostoucí výskyt motorkářů na silnicích. Mnoho řidičů aut si zase bude na přítomnost jednostopých vozidel v provozu obtížně zvykat. A možná se neubrání nějaké té nadávce. Ačkoliv rozhodně netvrdíme, že všichni motocyklisté jsou zářným příkladem řidičské zodpovědnosti a ohleduplnosti, domníváme se, že za nevraživostí řidičů aut vůči motorkářům stojí z velké části to, že si neumějí specifika jízdy na motorce dost dobře představit.

Důležité je ani ve chvílích rozhořčení nezapomínat, že motorkáři jsou přece jen právoplatní účastníci provozu a mají úplně stejná práva (a povinnosti) jako vy. V následujících osmi bodech jsme se pokusili vysvětlit, v čem to mají motocyklisté obtížnější a na co si dávat pozor, když se s nějakým v provozu potkáte. Třeba po jejich přečtení snáze najdete s motorkáři na silnici společnou řeč.

1. Motorkáři jezdí hlavně pro potěšení

Stejně jako majitelé veteránů, sportovních aut a kabrioletů i motocyklisté se vyrážejí projet jen tak nazdařbůh. Jejich cesta často nemá žádný konkrétní cíl, neboť cílem je cesta sama, zážitek z řízení a jízdy. Tomu, kdo motorku má nebo měl, to popisovat nemusíme, ale nemotorkáři by měli vědět, že to, jak je člověk vystaven vnějším vlivům počasí a přírody, posouvá celý zážitek někam úplně jinam. Z aut k tomu má nejblíže asi jen kabriolet.

Doporučujeme: 5 druhů nejhorších a nejotravnějších řidičů. Jste jedním z nich?

Berte prostě fakt, že motorkáři se projíždějí pro radost. S tím souvisí i časté využívání výkonu motorky, jejího zrychlení a častého překračování dovolené rychlosti tam, kde to nikomu nevadí. Mnozí motocykl chápou jako jeden z posledních symbolů osobní svobody a jakéhosi tolerovaného vzdoru celému systému. A na rozdíl od některých jiných skupin účastníků provozu motorkáři obvykle nesedají za řídítka po třech čtyřech pivech, nejezdí na červenou a nemají pro sebe vyhrazené motostezky.

2. Ne každý na motorce umí

Motorka je relativně dostupná cesta, jak si udělat radost a dopřát si adrenalin z řízení rychlého stroje. Zatímco na opravdu rychlé sportovní auto potřebujete milion nebo spíš víc, na motorce podobný zážitek z rychlosti dostanete za necelých dvě stě tisíc. Ale stejně jako ne každý řidič rychlého a sportovního auta, ani každý motorkář není mistr světa.

Je potřeba počítat s tím, že mnoho motorkářů pořádně jezdit neumí. To není výsměch, jen konstatování faktu. V autě také nejsou všichni Schumacherové. Někteří méně zdatní jezdci si aspoň své menší zkušenosti uvědomují. Prostě chtějí hodit běžné starosti za hlavu a uniknout, nepotřebují nutně brousit v každé zatáčce stupačky a koleno. Proto počítejte s tím, že někteří pojedou ne úplně předvídatelně a mnohdy vás překvapí ne rychlostí, ale naopak „pomalostí“. Ti, kteří to nemají v ruce, mohou hlavně na klikatých a nepřehledných silničkách auta zdržovat a občas i trochu zmatkovat. Zvlášť když vás uvidí moc blízko ve zpětném zrcátku.

3. Motorkář potřebuje místo pro chybu a manévrování

Protože ne každý motorkář na stroji perfektně umí, potřebují trochu víc místa pro chybu. To, že je motorka menší, neznamená, že jí stačí krajnice. Berte motorku jako auto, na silnici zabere skoro stejně místa jako menší osobák.

Doporučujeme: Sedm „zločinů“ proti bezpečnosti a plynulosti provozu, které nikdo netrestá

Motorka je také velice citlivá na nerovnosti a výmoly. Myslete na to, že na rozbité silnici bude motorkář kličkovat. Bude se také vyhýbat špíně, loužím, blátu a kluzkým místům, jako je třeba vodorovné dopravní značení. Třeba koleje musí motorkář přejíždět téměř kolmo, nechce-li riskovat podklouznutí kola.

4. Motorka brzdí a zatáčí hůř než auto

V přímce je motorka velice rychlá, ale ani nejlepší supersporty nedokážou zabrzdit lépe než běžný osobák. Může za to relativně malá styčná plocha pneumatik motocyklu s vozovkou. Ani v zatáčkách nebude motocykl rychlejší.

Je potřeba počítat s tím, že motorkář za vámi nedokáže zabrzdit tak dobře jako vy. A i když vás předjede na rovince, v zatáčkách nemusí být nutně rychlejší. Jakmile se pak zhorší přilnavost vozovky, například při dešti, je na tom motorka ještě hůř. Mnohé modernější motocykly jsou už sice vybaveny systémem ABS, ale to jim se zkracováním brzdné dráhy příliš nepomůže. Počítejte i s tím, že průměrný motorkář se prostě bojí vzít za brzdy pořádně.

5. Když motorkář bliká, nemusí to znamenat, že bude odbočovat

Častou chybou řidičů je, že vidí motorkáře blikat a myslí si, že bude odbočovat. Ne vždy má ale motorkář takový úmysl. Jen málo motorek umí samočinně vypínat blinkr a motorkářům se tak snadno stane, že na vypnutí blinkru zapomenou. Tolerujte to i z toho důvodu, že na přímém slunci často není malá blikající kontrolka v přístrojové desce dobře vidět. Snažte se odhadovat úmysly jezdce na motocyklu spíš podle rychlosti. Pokud blinkr naznačuje brzké odbočení, ale rychlost jízdy tomu neodpovídá, věřte raději svému úsudku.

Doporučujeme: Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život

6. Motorkář často neví, že ho nevidíte

Řidiči aut, kteří zavinili nehodu s motocyklem, často uvádějí, že si motocyklisty až do okamžiku srážky vůbec nevšimli. Někdy ale ke své horší viditelnosti nechtěně přispívají sami motorkáři. Třeba kličkováním ze strany na stranu za autem, nebo jízdou s trvale rozsvícenými dálkovými světly. A také tím, že se „schovávají“ za odbočující auto.

Paradoxně lze rychlost přijíždějící motorky s rozsvícenými dálkovými světly odhadnout ještě hůře. A to, že jste před chvíli motorku viděli v pravém zrcátku za sebou a teď už tam není, neznamená, že teď zrovna není v zrcátku druhém. Víme, je to občas trochu frustrující, ale kvůli tomu přece motorkáře nesrazíte. Takže hlavně při změnách směru dávejte velký pozor na to, kam se ta motorka za vámi poděla.

Sem ještě patří jedna podstatná věc. Pokud stojíte v křižovatce typu T a dáváte přednost vozidlům na hlavní, mnohdy se stává, že se motorkář „schová“ za levý zadní roh auta přijíždějícího z levé strany a odbočujícího doprava, tedy vaším směrem. Třeba skútr se za SUV stane naprosto neviditelným. Pozor na to. To, že auto odbočuje a vy nic jiného nevidíte, neznamená, že na hlavní už nikdo není.

7. Motorkář špatně vidí dozadu

Motorka má malá zrcátka, která jsou při jízdě vlivem vibrací špatně čitelná. Navíc plno motorkářů vidí v zrcátkách spíše svá ramena. Výhled vzad zkrátka na motocyklu stojí za starou bačkoru. A v nepříznivém počasí se zhoršuje ještě víc.

Doporučujeme: Akce typu Speed Marathon bezpečnosti nepomáhají, naopak spíše škodí (komentář)

Chcete radu? Když vidíte z místa řidiče v zrcátku motorky obličej motorkáře, pravděpodobně vidí i on vás. Ale vždy se na to spoléhat nemůžete. V helmě motorky je také velký hluk a motorkář se nemůže při vyšší rychlosti moc dobře orientovat podle hluků v provozu. Třeba vůbec nemusí slyšet váš klakson.

8. Přemýšlejte o motorce jako o člověku

Ze všeho nejjednodušší bude o motorce přemýšlet nikoli jako o stroji, ale jako o živé bytosti. Přeci jen na ní člověk sedí. Víme, že plno řidičů zavřených v autech kolem sebe vnímá tu masu železa a často jim ujedou nervy, takže pak auto používají ne snad rovnou jako beranidlo, ale jako jakýsi štít před ostatními. Motorkář je zranitelný a v jeho případě to nekončí jen pomačkanými plechy, ale v lepším případě odřenými lokty, v tom horším… Raději nedomýšlet.

Naprosto rozumíme lidem, které motorkáři štvou tím, že jezdí rychle a nepředvídatelně. Ale jak už jsme zmínili mnohokrát: nikdy nevíte, co je druhý řidič za člověka. Zbytečně nevyhledávejte konflikt, protože někteří naštvaní motorkáři, které řidič auta nepozorností nebo úmyslem (to oni nerozlišují) ohrozil, nejdou pro ránu daleko. Zvlášť pokud jich je víc. A také pamatujte, že dnes už má skoro každý motorkář na helmě nebo motorce kameru.

Osm věcí, které by si řidiči aut měli uvědomovat o motorkářích
Ohodnoťte tento článek!
4.06 (81.2%) 367 hlas/ů

51 KOMENTÁŘE

  1. Dobrý článek, měl by by být součástí výuky v autoškole. je mi 75 celý život od 15 jezdím auto i moto.
    Vím o čem píšete.
    Pavel

  2. Když mě dojíždí motorka – je nutno dat na srozumitelnou, že o něm vím a že ho respektujl – stačí se posunout či nejvíce k pravému okraji – to je pro řidiče motorky jasný signál …
    Jen rypnuti – proč motorkář? Je snad autar? 😉

    • Ne, ale je třeba kamioňák, kdysi jsme říkali tirák. Taky je cyklista. Autobusák. Jen já jako řidič osobního vozu nemám jiné české označení.

    • výborná odpověď, jen škoda, že toto v moravskoslezském kraji skoro nevidíte a když už auto předjedete, ještě ze široka, tak ještě na vás troubí, že jste si něco takového vubec na motorce dovolily

  3. Jedno bych dodal. Poustejte ty motorkare na krizovatkach dopředu bez ruznych vyhruzek ci otevrenych dveri. Jednak motorky nemaji klimatizaci, jednak vzduchem chlazeny stroje s tim mohou mit potize stat nekde 20 minut v kolone. A nakonec, vy nežli se v aute rozjedete, tak motorka z prvního mista je davno v tahu. 🙂

  4. Pěkný článek. Ze zkušenosti vím, že už mnoho řidičů aut motorku pustí, právě proto, že ví, že motorka je nijak nezdrží v koloně. Bohužel i tak je spousta řidičů-moulů, kteří blokují motorku jen proto, že by ho mohla předjet a on v koloně bude o 3 vteřiny déle. Kdyby si všichni řidiči aut přečetli tenhle článek, myslím, že by se zase trochu zlepšil jejich přístup k motorkám.

  5. Tohle je vážně na hlavu: “Je potřeba počítat s tím, že motorkář za vámi nedokáže zabrzdit tak dobře jako vy.”
    Neměl by s tím spíše počítat ten motorkář?
    S normálními motorkáři nemám problém. Bohužel na silnicích jsou vidět spíše ti nenormální. Auto odbočuje odbočovacím pruhem doleva, přiřítí se motorkář a začne ho předjíždět. Stojíme u závor, motorkář předjede celou kolonu a naprdí se dopředu. Popojíždíme v koloně tak 10-20 km/h a najednou nás začne zprava předjíždět nějaký blázen tak 100 kilometrovou rychlostí. Jedu po městě v koloně 50, proti jede taky kolona cca 50. A najednou se mezi nás cpe nějakej mameluk na motorce.
    To není o tom, že by mezi řidiči aut nebyli blázni. Je jich taky dost v celkovém počtu, ale většina řidičů jede normálně. Bohužel u těch motorkářů je to přesně opačně. Většina jede nenormálně.

    • “Je potřeba počítat s tím, že motorkář za vámi nedokáže zabrzdit tak dobře jako vy.”
      Neměl by s tím spíše počítat ten motorkář?

      No, já s tím počítám. Nechávám si více míst před sebou. Co myslíte, že se stane?

    • Tak asi takhle. Sleduj vic provoz. Jezdim autem i na moto. Ale co dnes vymysli radoby ridici, je na povazenou. Blinkry se davaji pozde nebo vubec. Prednost zprava to polovina vubec nevi co znamena. Sluchatka na usich. Klickovani v pruzich. Tak ruku na srdce. Ty taky nebudes vzor ctnosti kdyz ctu co jsi napsal. Rekni proc te iriruje ze motorkat predjede stojici kolonu na prejezdu ??? Mindracek co ?

    • je neuvěřitelný, kolik hloupých lidí se najde v diskusích pod každým článkem, kterej se nějak týká motorek… já jezdím na velký mašině 13 let, mám najeto skoro 100.000 a ANI JEDNOU se mi za tu dobu nestalo, že by mě osobně ohrozil jinej motorkář, zato řidič auta nesčetněkrát… netvrdím, že i mezi motorkářema se nenajdou pitomci, přesvědčený o svý nesmrtelnosti. ale v autech je jich ještě víc, v tomhle si nemaj obě skupiny vůbec co vyčítat…
      a co se týče rychlosti – jednou jsem si udělal malej soukromej experiment – 250km trasu jsem jel striktně podle předpisů… za tu dobu mě předjelo 12 motorek a 84 aut. takže asi tak…
      ohleduplnost by měla bejt vždycky na prvním místě, potom by naše silnice byly mnohem bezpečnější…

  6. dalibore, nešlo by tento článek zveřejnit i na hlavní stránce třeba idnes.cz??? mělo by ho číst co nejvíce účastníků silničního provozu! je opravud moc dobře napsaný. díky.

    • Co je na něm dobrého? Je lživě manipulativní a naprosto hloupý. Snaží se prezentovat motorkáře jako ty hodné chudinky, který všichni jen ublížují, ačkoli realita je úplně opačná. Motorka má spoustu specifik, která by si měl především uvědomovat sám ten motorkář a podle toho se chovat. Ne, opravdu nemůže čekat, že ostatní budou přemýšlet za něj, jen aby si on sám mohl užívat tu “Jízdu pro radost”.

  7. Hezké..Článek jsem pochopil tak, že jsem já povinen tolerovat a předvídat porušování předpisů a specifiku jízdy na motorce. Myslíte že policista bude tolerovat překročení rychlosti motorkáře a řidiče aut bude pokutovat? Žeby interní předpis Čeké policie? Z mé zkušenosti /na motorce jsem jezdil, na kole jezdím/ řidiče auta si dovolím upozornit, že část řidičů motorek a zvláště skutrů jsou pěkní parchanti, kteří přidělávají problémy, jedni na volné silnici, druzí hlavně ve městě. Ti slušní, a asi je jich většina se urážet nemusí.

  8. “Překračovat povolenou rychlost tam, kde to nikomu nevadí.” – Tak to je nesmysl, protože mně nadměrné překračování rychlosti (o více než 10 %) vadí vždy a u každého. Vypovídá to totiž o charakteru člověka jako takového. Slušný člověk dodržuje předpisy.

  9. Vam vazne vadi ze motorka v kolone jede mezi auty, nebo krajnici? Co vam tim dela? 😀 Nejezdim na moto, ale tohle mi prijde dost netolerantni. Viz predjizdi kdyz vy jedete 20km/h, ano od toho je to motka. Stejne jako ze si najede na prvni flek k zavoram, a co? Vy nez zaradite a rozjedete 1,5t auto je davno pryc. Doporucuji vic jezdit na Z kde kdyz tam obcas vyjedete si snad vsimnete ze u semaforu velkych sou i takove male dolni = kolo,skutr,motorka. Ze jedou rychle na rovince kde nikoho neohrozuji, neomezuji je znakem hulvátství. No tak presne takove potkavam na ceste nejradeji co jim tohle vadi. Na useku rovnem 90 kde se da jet svizne 110km/h a nikoho neohrozite. Brzdy provozu sou nebezpecnejsi nez ti co jedou o +20 rychleji. Predevsim zas tolerance, chcete jet pomalu dle predpisu, ok, me tim nevadite. Mozna spechacum ano ale me ne. Na druhou stranu co byt taky tolerantni a priznat ze brzdim provoz a nechat i ty druhe.

    • Vy jste typický motorkář. Řidičům nemá co vadit, když ho motorka předjíždí zprava, je to v pohodě a když toho motorkáře sejmou, je to jejich chyba, protože přeci mají předpokládat, že se při pomalém popojíždění v koloně objeví znenadání nějaký ovád, který se žene jako prase 10 centimentrů od pravých zrcátek.
      S těmi závorami to dělají nejen ti na silných motorkách, ale i ti na skútříkách, které pak celá kolona zase pracně a nebezpečně předjíždí.
      Když brzdím na červenou před semaforem, mám počítat s tím, že ten mameluk si o mě rozbije hubu, protože jede tak o 40 km/h rychleji jen proto, že si myslí, že stihne zelenou a je hrozně překvapenej, když jeho filosofii nesdílí všichni ostatní a navíc to všem ostatním brzdí daleko lépe než jemu.
      Že jedou rychle na rovince, by mi moc nevadilo, kdyby oni pochopili, že ne každý počítá s tím, že se ženou jak prasata, neodhadnou to a nedají jim třeba při vyjíždění z vedlejší přednost.
      Nejde tedy o to, že někoho nutím jezdit podle předpisů. Sám taky občas nějaký poruším, už jsem dokonce za 27 let co mám řidičák, platil 2x pokutu, ale jezdit jak prase a pak si stěžovat, že se k vám ostatní účastníci silničního provozu chovají špatně a nechápou vaše úmysly, je dost podivné.

      • Jsem motorkář,ale máš pravdu.Někteří z nás jsou hovada.Já říkám,jaký krám,takový pán. Čopr,silnička?Starej chlap,většinou mladej kluk?Praxe,výkon? A o tom to asi je.A ještě -nikdo neví,co má ten dotyčný v hlavě pod helmou.

  10. Tak abych to shrnul
    Motorkáři jezdí hlavně pro radost a potěšení – Jezdí jako by jim patřila celá silnice, bezohledně, nemají problém riskovat zdraví mnoha lidí okolo sebe, nejen své
    Motorkář často musí dělat zdánlivě podivné manévry – Třeba jízda po plné dvojité čáře s auty po obou stranách jedoucí průměrně 100km/h
    Pozor, motorka brzdí a zatáčí hůř než auto – Auto taky brzdí a zatáčí hůř, když porušuje všechny předpisy
    Lepší je mít motorku před sebou než za sebou, nechte ji předjet – Lepší je vidět motorku v příkopu, protože takový už nikoho ten den snad nezabije
    Motorkář mnohdy nemá tak dobrý přehled o situaci jako vy v autě – Ano, vše je rozmazané když se pohybujete dvojnásobnou rychlostí proti ostatním
    Přemýšlejte o motorce jako o člověku – Přemýšlím o motorce jako o sebevrahovi, protože se tak chová
    Také si kupte motorku – Nepotřebuji svému okolí dokazovat, že když pootočím kolečko na řidítkách tak to dělá hluk, jako to dělá 95% motorkářů, když stojí na červené a zvlášť když je tam přechod.

    Těch pár slušných motorkářů co znám, už moc nevyjíždí, a když jo, tak někde po vedlejších silnicích, protože vědí jak zranitelní jsou.

  11. Jupí… jste s tímhle odpadem první, loni i předloni to samé psalo autorevue.
    V první řadě byste měli k takovému článku napsat, aby si motorkáři uvědomili, že silnice jim nepatří a nejsou nesmrtelní. Měli by si sami uvědomovat to, co píšete. Já nemám povinnost přemýšlet za sobeckého blba, který si přivlastňuje silnici pro sebe.
    A hlavně – uvědomte si, že takto manpulativním článkem jen vyvoláte o to větší nenávist vůči motorkářům, protože obhajoba jejich chování takovým způsobem k ničemu jinému nevede. Jízda pro radost totiž nikomu nedává právo ohrožovat ostatní.

  12. Ten, kdo jede 90, samozřejmě provoz nebrzdí. Prostě jede maximální rychlostí, kterou provoz umožňuje.

    Ono to ničemu nevadí, když tam prosviští motorka 150. Respektive… Nevadí to do chvíle, kdy musí auto před ním z jakýhokoliv důvodu zabrzdit. Auto to ubrzdí, motorkář nemá šanci. Pak těch “pár kilometrů v hodině” může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí. Což by opět nevadilo, kdyby tím ten motorkář ohrozil jen sebe. Jenže na tý silnici ohrozí X dalších lidí a to už je problém.

    My můžeme v pohodě spekulovat o tom, že 90 Km/h je na některých úsecích zbytečně nízká rychlost. OK… Ale pořád je to maximální povolená na většině úsecích. Problém vidím v tom, jak chápeš to ohrožení.

    Člověk, který jede 90, rozhodně neohrožuje člověka, který jede 120. Ten člověk, co jede 120, ohrožuje sám sebe a potenciálně ostatní, protože s jeho rychlostí – logicky – okolí nepočítá.

    Ano, je to o toleranci. Ale ta tolerance musí být oboustraná, jinak postrádá smysl. Všechny tyhle body jsou pravdivý, ale úplně stejně si musí motorkář uvědomit, že v autě neodhadneme to, že ve skutečnosti nejede 90, nevidíme ho za SUV, nevidíme ho v zrcátku atd…

    • Přiznám se, že ač mám projetý docela velký kus ČR, neznám moc úseků běžných silnic, kde by devadesátka byla “zbytečně nízká rychlost”. Ano, dlouhé a rovné úseky silnic svádí k přemýšlení, že stodvacet by tam klidně šlo, ale pak si člověk uvědomí, že v okolí jsou lesy, pole… a rázem by mu mělo dojít, že ta devadesátka je tak akorát.

  13. Souhlas. Už ta věty překračují rychlost, kde to nikomu nevadí a jezdí pro zábavu mne utvrdila v tom, že článek bude silně tendenční.
    Ono zákonu o provozu na pozemních komunikacích vadí překročení rychlosti všude a pro jeho porušování pro zábavu neexistuje žádná omluva. Pouze nesmyslné výmluvy, kdy zvlášť na motorce je jízda nad rychlostními limity na našich rozbitých a nekvalitních silnicích velmi nebezpečná.
    Stejně tak argument o zábavě na silnici. Pro zábavu si mají motorkáři zajet na uzavřený okruh. Silnice nejsou pro zábavu a je na nich nutné dodržovat pravidla silničního provozu.
    Pokud řídím jakýkoli dopravní prostředek, který má proti ostatním nějaké omezení, tak na to musí myslet především já sám. Řičiči vozidel ani ostatní účastníci provozu nejsou povinni počítat s tím, že se jim do křižovatky přižene magor jedoucí nesmyslnou rychlostí, ze které navíc není schopen zastavit na vzdálenost, na kterou vidí překážky.
    A ano. Většině řidičů prostě vadí, kdy stojí spořádaně v koloně nebo na semaforech a najednou se mezerou mezi auty začne cpát dopředu motorka s rezervou pár centimetrů na každé straně. I zde platí pravidla o bezpečném rozestupu mezi vozidly, ta platí i pro motorkáře. Navíc, pokud to už ten motorkář dělá, tak musí počítat také s tím, že některý z řidičů jej může něčím překvapit. Tedy měl v té koloně projíždět rychlostí, ze které dovede doslova na metru zastavit, sám by měl předvídat, že se v tak stísněném prostoru může objevit překážka.
    Pokud by motorkáři jezdili podle pravidel, nechovali se jako nevypočitatelný projektil, který se prostě řítí bez ohledu na ostatní, respektovali ostatní na silnici a nebrali silnici jako vlastní závodní dráhu, tak by žádné problémy nebyly. Je to jako s kuřáky. Chovají bez respektu k lidem okolo a když pak přijde omezení, hrozně se diví, nadávají a ještě vyhrožují, jaké budou dělat naschvály.

  14. Nemohu si pomoci, ale musím na ten článek reagovat. Dle bodů v článku
    1. To že jezdí pro radost nikoho nezajímá, je účastníkem silničního provozu, v zákoně nejsou specifikovány podmínky jízdy pro radost. Má stejný práva, ale hlavně i povinnosti jako každý jiný.
    2. Na motorce neumí. Účastník silničního provozu musí umět ovládat vozidlo, motorku nebo povoz. Pakliže to neumí ovládat ohrožuje vědomě ostatní účastníky silničního provozu.
    3. Potřebuje místo pro chyby. Jistě ale i vozidlo nebo kamión potřebuje místo pro chyby. Většinou jedna chyby vyjde, dvě málokdy. Tzn. pakliže udělá chybu, tak je to s největší pravděpodobností rozpor se silničním zákonem.
    4. motorka hůř brzdí. To je známé. Ale silniční zákon, říká že má řidič zastavit na “dohled”. Pakliže vidím málo, musí uzpůsobit rychlost a ev. styl jízdy apod.
    5. pakliže bliká a neodbočuje, porušuje zákon o silniční dopravě. V podstatě takovýto člověk nemá co dělat na silnici. Je silně nepředvídatelný.
    6. motorkář neví že není vidět. To nikdo neví jestli mne vidí všichni účastníci, ale měli by vidět. Zákon říká, že nesmím ohrozit a omezit protijedoucí a ohrozit jedoucí ve stejném směru. Tzn. každý musí s velkým rozmyslem předjíždět, nesmí předjíždět odbočující vozidlo vlevo zleva, ale zprava, a když nevidím, nepředjíždím atd.
    7. motorkář špatně vidí dozadu. Tak ať si seřídí zrcátka, od toho tam jsou.
    8. Přemýšlet o motorce jako o člověku. Možná, ale hlavně jako o účastníkovi silničního provozu. On totiž člověk který nevinně srazí, a případně zabije nezodpovědného motorkáře, taky nemá úplně šťastný život.
    Takže by mne docela zajímalo, co je to za článek a zda autor vůbec chápe co píše a že hlavně v některých lidských činnostech jsou zákony které právě proto upravují chování jednotlivých účastníků.

  15. Dobrý den všem,

    možná budu trochu hnusný, ale ten článek je děsný žvást taktéž.
    Jezdí autor na motorkách? Přijde mi, že z motorkářů dělá idioty a neviňátka.

    Především motorkář se má starat o to, aby o něm ostatní věděli.
    Manévrovatelnost motorky je daná schopnostmi řidiče, i ty nejslabší kusy jsou mnohdy mrštnější (nemluvím o rychlostech, ale odpichu a manévrovatelnosti) než drtivá většina aut.

    Motorkář vidí ve zrcátkách spíš ramena? – neumí si je seštelovat.
    Často vibrace znemožní něco vidět ve zrcátkách. – nemá jezdit 250kmh (to už pak stejně zrcátka nepotřebuje)
    Tohle je na dlouho – zkusím to jinak viz níže.

    Motorkáři jezdí hlavně pro radost a potěšení
    – blbost, není to pravda (možná jen u víkendových motorkářů)
    Motorkář často musí dělat zdánlivě podivné manévry
    – ano mnohdy se to tak může zdá, ale to tak možná jen po městě nebo skrz zahřátí pneu, v drtivé většině případů vidíte normálně jedoucí motorku
    Pozor, motorka brzdí a zatáčí hůř než auto
    – blbost … zatáčí 100x lépe a brzdění dle schopností řidiče nebo tech. stavu vozidla
    Lepší je mít motorku před sebou než za sebou, nechte ji předjet
    – co to je za info? lepší je mít kamion za sebou než před sebou …
    Motorkář mnohdy nemá tak dobrý přehled o situaci jako vy v autě
    – motorkář má hlavu skoro o 3/4 metru výš než řidič v autě a není omezen výhledem plechu v autě … já na mašině vidím přes všechna auta před sebou až do křižovatky … právě naopak, motorkáři mají mnohem lepší přehled než řidiči aut a měli by chápat, že drtivá většina řidičů okolo nevidí to všechno co on
    Přemýšlejte o motorce jako o člověku
    – tohle je jediný bod se kterým souhlasím
    Také si kupte motorku
    – ???? …. rly?

    vlastní body v textu …

    1. Motorkáři jezdí hlavně pro potěšení
    – viz výše
    2. Ne každý na motorce umí
    – stejně jako v jakémkoliv jiném dopravním prostředku
    3. Motorkář potřebuje místo pro chybu a manévrování
    – řidič jakéhokoliv vozidla ne?
    – motorka je užší a mrštnější …. něco mi tady nehraje
    4. Motorka brzdí a zatáčí hůř než auto
    – ty brzdy dejme tomu, jestli je řidič nováček a brzdy jsou špatné … ale to se přeci může stát i v autě
    – zatáčí hůř? 🙂 ukažte mi auto, které se otočí na menším průměru kruhu než motorka … a v rychlostech v zatáčkách? … to už je snad vtip ne?
    5. Když motorkář bliká, nemusí to znamenat, že bude odbočovat
    – porušuje vyhlášku, stejně jako řidiči v autech
    – běžný jev u jakéhokoliv vozidla
    6. Motorkář často neví, že ho nevidíte
    – a je to jeho problém, má se starat a vědět jestli ostatní ví nebo ne, má větší přehled a má dělat tak, aby ostatní věděli (ano i toto se učí v motoškole, od rána do večera, když se to nenaučí ve škole tak v praxi určitě …)
    7. Motorkář špatně vidí dozadu
    – ano, vidí trošičku hůř za sebe, je hned několik možností jak tento problém řešit, motorkáři ví o čem mluví, ale určitě neomlouvejte motorkáře, že za sebe chudáci nevidí – spíš se nedívají
    8. Přemýšlejte o motorce jako o člověku
    – SOUHLAS

    Přeji pěkný den všem
    Matěj J.

  16. Problém je, že motorkář si myslí že nemusí dodržovat předpisy, ale od plechovkáře to čeká.
    Když zmrd nedodržuje devadesátku, projíždí plnou, proč očekává, že mu někdo bude dávat přednost na hlavní, nebo vůbec na něj bude brát ohled.

    • Tak moment, nehažte do jednoho pytle hulvátství některých motorkářů a zanedbání zákonných povinností. Pokud motorkář-hulvát předjíždí třeba i přes dvojitou plnou, ale udělá to rychle a v situaci, kdy je protisměr volný, ano, je to hulvát, ale nikoho tím neohrozí. Vy, pokud si řeknete “předjížděl přes plnou, sejřím na něj a tady v té křižovatce mu nedám přednost” a sejmete ho, tak VY zaviníte nehodu a pokud se ještě navíc prokáže, že jste jednal úmyslně, máte na krku úmyslný trestný čin s vyšší sazbou.
      Jinak řečeno, s vaším vyjádřením “Když zmrd nedodržuje devadesátku, projíždí plnou, proč očekává, že mu někdo bude dávat přednost na hlavní, nebo vůbec na něj bude brát ohled.” nelze obecně souhlasit. Máte-li dát přednost, MUSÍTE ji dát – i tomu, kdo na hlavní jede špatně. A to prostě proto, že jede po hlavní, pozor na to!

  17. Není třeba zacházet do detailů. Stačí, aby se všichni účastníci silničního provozu chovali PŘEDVÍDATELNĚ. Potom i ten druhý může počítat s tím, co přijde a dát si pozor. Bohužel velká část plechovkářů dělá motorkářům naschvály a to už z principu. Co asi takový ignorantský ocas udělá v letní frustraci na silnici, když už tady se rozplývá nad krásou rozbité motorky?
    Většina z těchto tupců to potom dělá z frustrace a závisti, že ten druhý má nebo může něco víc, než nudně sedět. Sláva průměrnosti, ztrestejte každého, kdo si dovolí okusit v životě radost

    • Stejně, jako dělají motorkáři naschvály autům. Tady fakt nemá cenu házet vinu jen na jednoho. Nejde o průměrnost ani vybočení z ní.

      Nikdo nemá nic proti zábavě na dvou kolech. Ale pokud někdo chce jezdit nad limity, aby to byla zábava, stačí si zajet na okruh. Na silnici holt musí očekávat komplikace.

    • A co by tak řidič auta měl závidět motorkáři? Když si může dovolit auto, mohl by si místo něho dovolit i motorku a ještě by mu zbylo.
      A dělat motorkářům naschvály? Jako, že si mám nechat rozbít auto jen z nějaké škodolibé radosti? Ve skutečnosti se o ty motorkáře bojím. Nechci mít nějakého na svědomí. A právě proto mě vytáčí, jak se na silnici chovají.
      No a to předvídatelné chování má být co? Já mám předvídat, že on pojede jak hovado a přizpůsobit tomu svoji jízdu?
      Ve skutečnosti mám pocit, že většina automobilistů je na tom stejně jako já. Tedy, když vidí motorkáře, klidí se mu z cesty. Když jede za mnou, mám vážně blbý pocit, že když to zahamtnu, budu ho mít v autě. Když jede přede mnou, mám blbý pocit, že když náhodou upadne, tak já ho přejedu.

  18. Je až groteskní jak tu všichni řeší porušování rychlosti ze strany motorkářů. Jezdím v autě a musím říct, že nejezdím vyloženě podle předpisů. Často jedu na dálnici kolem 140 a ve městě většinou do 56. Zkrátka žádný extrémní závodník, ale ani zcela svědomitý občan. Ale proč píšu. I přesto, že často jedu na hraně povolené rychlosti nebo i kousek za ní mne předjíždí alespoň polovina aut co potkám. Ve městě samozřejmě ne, tam to často ani není možné, ale na dálnici jedu většinou v pravém pruhu a předjíždím téměř jenom kamiony. A všechny enormně nebezpečné situace vždy souvisely s dalším řidičem auta v provozu. Motorkář do mě nikdy skoro nenajel na kruháči, motorkář mě nevybržďoval na dálnici a nebyl to motorkář ani tehdy, když já jel na motorce po hlavní a sundalo mě auto z vedlejší. A o tom je např. ten bod motorkářům to hůř brzdí. Jel jsem 53 a paní to tam poslala 2,8m přede mnou. Ubrzdil jsem to na něco kolem 40 a mám fešný jizvy od betonu na pravym boku a koleni. Motorka byla na šrot a já si další nekoupil. 30 metrů přede mnou nic nejelo, ale paní mě neviděla. Nevím jak bych se měl postarat o to aby mě viděla. Ale to si člověk co na tom nikdy neseděl neuvědomí, že na motorce musíte naopak neustále dávat pozor, koukat kdo vás vidí a kdo ne. Paní měla zatmavene přední sklo a na očích sluneční brýle, hlavu otočenou mým směrem. Možná jsem po ní měl hodit kámen? Na motorce i v autě jezdí hodně ignorantů. Však testy v autoškole udělá každej. Na rozdíl od auta, ale na motorce nemáte pocit, že se vám nemůže nic stát, že jste nesmrtelní(jak si tu někteří mylně představují). Právě ten pocit smrtelnosti je důvod proč na ni lidé sedají. A přijde mi lepší, když někdo kdo si chce užít rychlost rozstřelí o někoho 100kg motorku, než stejně bezohlednej člověk co by o někoho roztřelil dvou tunový auto. Neříkám, že je v pořádku, že se to děje, ale když už to má do mě někdo narvat, když jedu v autě, tak si radši vyberu tu motorku než auto. Hodně motorkářů jezdí bezohledně, ale z ároveň s tím, že když se rozstřelí nejspíš umřou. Hodně autařů jezdí bezohledně, ale s tím, že když se rozstřelí dost pravěpodobně zabijou někoho jinýho nebo i víc lidí. Obzvlášť když řídí, jak je dnes supermoderní, tří tunové SUV s třemi metry železa před sebou. Já když vidím motorku, tak jí prostě uhnu a stejně tak autu na dálnici, když vidím, že jede extrémně rychle. Nechci vybourat sebe ani ostatní, bohužel většína lidí tahá za volant víc emocí než rozumu a podle toho to vypadá. Myslím, že kdo někdy otevřel dveře před motorkou je stenej psychopat jako ty lidi co vybržďujou na dálnici. Za většinu zdejších komentářů by se měli jejich autoři styďět. Jen tu demenstrujete proč jsou na silnicích takový problémy a vyhrocený situace i v rámci bezpečnýho prostředí u svejch compů. Hnus

    • Jak píšu výše, takovéhle články (a komentáře jako váš) k té nenávisti jen více a více přispívají. Zbytečné povyšování jedné skupiny účastníků provozu nad jinou, nebo jiné, nikdy nevede k míru a pořádku na silnicích, ale jen k dalšímu odporu a naschválům.
      A že jste zrovna vy nikdy nezažil krizovou situaci kvůli motorce, není o ničem vypovídající. Já už jich zažil tolik, že to v průměru asi vyrovnáváme na běžný život na silnicích. Motorka v protisměru v zatáčce je to nejmenší, s tím už v létě v některých úsecích tak nějak i počítám, protože mototupci si ze silnic dělají závodní tratě, jako by jim patřily. A že motorka nemůže vybržďovat? Jej, kolikrát jsem to už zažil, jak mě předjede motorkář a vzápětí dá plné brzdy, protože potřebuje honem někam odbočit? Agresivní předjíždění, kdy si vynucuje, aby auta v protisměru takřka zastavila, jelikož vylítne do půlky protijedoucího pruhu, taky častý motorkářský zvyk.
      Opravdu pak chcete čekat od řidičů toleranci a slušnost, když ji sami nenabízíte a ještě se chcete schovávat za podobné lžičlánky?

      • nevím, jezdím 20 let a zatím ani raz. Ano občas se vyskytne blb, co na litrovém supersportu drtí v dědině 2 kila a ještě kličkuje jak cvok, ale nikdy mě nikdo takový neohrozil.

    • Moje zkušenost taktéž velí, kdykoliv vidím auto z vedlejší dojiždět do křižovatky, ruku z plynu, nachystat na brzdu a připravit se na úhybný manévr. Z vedlejší to tam dneska nasype každé 3. auto, protože dobrá polovina lidí na silnici neumí ani trochu řídit. Zrovna minulý týden to někdo nasypal s oktávkou pod kamion na křižovatce kterou jezdím denně, kde je vynikající výhled už z dálky a jezdí se tam tak 40, absolutně nechápu, jak se ti debilové mohli srazit, ten kamion je vidět minutu dopředu.

  19. 1) Je jedno jestli řídím kolo, motorku, osobák, kamion, autobus, vlak, nebo třeba osla. Já ŘÍDÍM, čili JÁ mám zodpovědnost. Přinejmenším za sebe, ale často taky za spolucestující nebo pasážery. A čím dřív si to uvědomím, tím líp právě pro mě.
    2) Někdo spěchá, protože mu rodí manželka, jinýmu třeba zrovna zahýbá. Někdo spěchá do nebe, jinej do pekla. Nikdy nevím, ale respektuju to. Rád mu uhnu, hned jak vyhodnotím, že je to pro nás oba bezpečný.
    3) Mít na paměti cíl je užitečný. Já sedám za volant proto, že chci někam dojet. Ne proto, abych se válel na áru, v base nebo v márnici.
    4) To že poruším nějakej předpis je věc jedna. Nic se stát nemusí, ale taky mě můžou zavřít až zčernám. Do budoucnosti nikdo z nás nevidí a že to zrovna nevypadalo, že by se něco mohlo stát ? Na to se nehraje.
    5) Když poruším předpis lidskej, policajty možná ukecám. Pokud poruším zákon fyziky, nemám koho ukecávat. Buď jsem v souladu s fyzikou, v souladu se životem, nebo… prostě NEJSEM 😉

  20. Jsem motorkář, ale chápu oba tábory. Apeluji hlavně na motorkáře. Ano, jízda na moto má svoje specifika a proto je na nás přizpůsobit se provozu a předvídat situaci. Držet si odstup větší než menší, počítat s tím, že z toho lesíka ta srna prostě kdykoliv vyběhne atp. Nejde ani tak o přesné dodržování předpisů, jako o dobrý úsudek. Chceme se snad spoléhat na to, že celou situaci za nás vyřeší duchapřítomný řidič auta? To je přece nesmysl – já budu na placku když se něco podělá. To hlavní je, že tohle by v jádru vůbec neměl být spor auta vs. motorky, ale spor mezi člověkem a hlupákem. Jste-li ten druhý případ na motorce, aspoň do toho prosím netahejte spoře oděné dívky jako batůžek.

  21. Takze jinymi slovy ja jako ridic auta mam davat pozor na ty co se na cestach chovaji nejvic ohrozujicim zpusobem?!!!! A to alespon z mych zkusenosti ohrozuji nejen sebe( coz se priznam me vubec nezajima kdyz se chce jiny zabit) ale pokazde ohrozi i me a mou rodinu. Neni tohle opravdu pozadavek pres caru. Proc mam davat pozor za lidi co na to kaslou a klidne ohrozi sebe i me jen aby se pro radost projeli. Sam jezdim tak aby vsichni docestavali tam kam jedou a kdyz chci blbnout a jezdit pro radost a hlavne hranu beru si auto na okruh a neriskuju zivoty ostatnich. Zcela jednostrane ucelne napsany clanek – takze zvast- chybi objektivita.

    • Což o to, co se ve článku fakticky píše je pravda. Nicméně je to podané tak nešťastným způsobem, že to celé opravdu vyznívá jako “sundá tě motorkář – tvoje chyba”.

  22. Toto si musí uvědomovat především ti motorkáři. Jde o jejich život. Jezdit na motorce dnes v dnešním provozu je regulerní pokus o sebevraždu. O cyklistech nemluvě. Řešit na čí straně byla vina je o ničem, pokud jsem už mrtvý. Proto, jako ínteligentní člověk jezdím autem (protože nemůžu jezdit BVPčkem) a nejezdím v provozu na kole, nebo na motorce. Ale především jsou motorkáři, ktří spadnou občas, občas něco přehlédnou ap. A pak mlaďoši na olítaných rychlých vracích za pár kaček, kteří musí trumfnout videa ze splašené trubky. A ti většinou umírají, pokud tedy to nenaperou do nějakého poklidného auta třeba ještě.

  23. Vážený pane blue.sone,
    Jste překrásnou ukázkou přesně takového arogantního náfuky, pro které byl článek určený! Souhlasím s kolegy, že článek je velmi hezky a lidsky napsaný a jen naprostý primitiv s kyjem v ruce může reagovat jako Vy. Přeji nám všem, abychom potkávali co nejmíň takových -skutečně agresívních- lidí za volantem! P.S. a než budete reagovat, že jsem jeden z té bandy chudinků zlých motorkaru, tak vězte, že za volantem ročně strávím 65 tis.km a motocykl, na kterém jezdím od svých 6 let nyní prodávám kvůli situaci na silnicích a nebezpečným, bezohledným řidičům (nejen aut) Vašeho formátu…

  24. Největší problém motorkářů je ten, že nějaký pitomec z ministerstva dopravy prosadil celoroční svícení aut, které mimochodem např. ve Francii není povinné ani v zimě. V době, kdy končilo zimní denní svícení, začínala sezóna motorkářů. Svítící motorkáři byli tudíž mezi nesvítícími auty jasně viditelní. Dnes se mezi svítícími auty ztrácejí a díky tomu jich zcela bezdůvodně několik stovek zahynulo.

  25. Je mi 52, mám silnici i auto a dost dlouho jsem jezdil kamionem. Každé vozidlo má svá specifika a ostatní skupiny řidičů by je měli respektovat. Honit se s motorkářem v pašíku je stejný nesmysl, jako bránit kamionem předjetí osobáku, jen proto, aby neutrpělo moje Ego, protože jsem větší.

  26. Jedna věc, kterou by si měli uvědomit motorkáři – dodržovat pravidla silničního provozu platí pro všechny bez výjimky. Radost z jízdy a svoboda není omluva pro překračování povolené rychlosti a ohrožování ostatních účastníků provozu. Článek je tendenční, jednostranný a nadbytečný.

  27. Na první přečtení jsem tím článkem byl nadšený, skoro jsem ho okomentoval tak, že “bych se pod něj mohl podepsat”. Pak jsem si o něm popřemýšlel…
    … a nakonec naprosto souzním s postojem, že je třeba hledět především na své vlastní zodpovědné jednání. Nikdy, ať už jedu v autě, na moto nebo na kole, nemůžu spoléhat na to, že si je každý kolem mě vědom svých schopností, znalostí a má dostatečné zkušenosti na to, že se v každé situaci v provozu zachová správně, tudíž bezpečně. Naopak se mi náramně osvědčilo (opět lhostejno, zdali za volantem či řídítky) přemýšlet za ostatní, naučil jsem se vnímat sebe sama očima těch, se kterými se v konkrétních situacích potkávám. Když přijíždím do křižovatky po hlavní a vidím někoho přijíždět z vedlejší, vím, že mě nemusí vidět, což je – pokud jedu na moto a ještě víc na kole – umocněno tím, že jsem malej. Takže se mu ukážu, postarám se prostě o to, aby o mě věděl. Nikdy se neschovávám za levý zadní roh auta přede mnou, jak je v článku popsáno, právě proto, že vím, že mě pak neuvidí ten, co čeká na vedlejší, až bude moct projet.
    Velmi správně se říká, že v provozu je důležité vidět a ještě důležitější je BÝT VIDĚN. To je absolutní základ, už léta se podle toho chovám a funguje to. V praxi je to někdy snadné, jindy složitější, ale vždycky to nějak jde. I kdybych měl v zájmu svého bezpečí a tím nakonec i bezpečí všech kolem sebe v té náročnější variantě na chvilku mírně zpomalit provoz za sebou – nikdy jsem si za to nevysloužil žádné vzteklé troubení nebo jiné agresívní reakce.
    A opět zdůrazňuji: je úplně jedno, jestli jedu autem, na moto nebo na kole, i jako chodec se ve velké míře starám o to, aby především MĚ bylo vidět, aby O MĚ vždycky všichni věděli, že tam vůbec jsem.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: