Dobíjecí hybrid Opel Grandland X Hybrid4 má 300 koní a pohon všech kol. Už jsme ho řídili

  • Opel Grandland X přijíždí také s plug-in hybridním pohonem

  • Verzi Hybrid4 pohánějí dva elektromotory, turbobenzin 1,6 a baterie s kapacitou 13,2 kW

  • K dispozici jsou čtyři jízdní režimy: Elektrický, hybridní, 4×4 a Sport

  • Dojezd na elektřinu je až 59 km (WLTP)

  • Vůz umožňuje uchovat energii v akumulátorech na pozdější využití

  • Opel Grandland X Hybrid4 zrychlí na 100 km/h za 6,1 sekundy

  • Emise CO2 pod 50 g znamenají nárok na elektrickou registrační značku

  • Cena začíná na 1 149 990 Kč

Díky Opelu se jeho domovský Rüsselsheim stává zaslíbeným místem všech elektromobilistů. Už teď tu automobilka vybudovala 350 dobíjecích stanic pro své zaměstnance, dalších 600 je ve výstavbě, tentokrát i pro veřejnost. Má totiž s elektromobilitou smělé plány, a to nejen pokud jde o Rüsselsheim a zápis do Guinnessovy knihy rekordů coby místa s největším počtem nabíječek. Do čtyř let by měl mít každý Opel také svou elektrickou, případně elektrifikovanou variantu. Plug-in hybridní Grandland X tedy přichází právě včas. Jde navíc o první elektrifikované auto poté, co se Opel ocitl pod křídly francouzského koncernu PSA.

Opel Grandland X Hybrid4 má stejné hnací ústrojí jako technicky příbuzný model DS7 Crossback E-Tense 4×4, o kterém jsme psali nedávno

Ostatně dvanáct mobilních nabíječek nechal Opel instalovat i na mezinárodním letišti ve švýcarské Basileji. Odtud startuje i dvousetkilometrová jízda mezinárodní prezentace, převážně po jihoněmeckém Schwarzwaldu. Po klikatých silnicích lze vystoupat až do nadmořské výšky jednoho kilometru. A tak před jízdou dostávají novináři od pořadatelů dobře míněnou radu, že „tam nahoře“ nás, pokud jde o počasí, může potkat cokoliv. Jenže poslední lednový den ukazují teploměry pod kopci patnáct nad nulou, a tak místo sněhových závějí zažíváme nahoře jen déšť a mlhu. Jak funguje pohon všech kol tedy neprověříme, alespoň však zjišťujeme, že energie z nabitého akumulátoru zmizí v kopcovitém terénu už po 39 ujetých kilometrech. Vlastně ne tak docela, protože auto si vždy trochu uchovává pro případy, kdy řidič potřebuje prudce zrychlit.

Poprvé za volantem Opelu Corsa F (2020): I na francouzské platformě zůstává svébytný

Elektrickou energii totiž baterie Grandlandu X nezískává jen ze zásuvky, průběžně ji doplňuje také při každé deceleraci. Intenzita zpomalení poté, co noha opustí plynový pedál, odpovídá běžnému spalovacímu autu. Lze jí však zintenzivnit zařazením módu B na voliči automatické převodovky. V takovém případě auto samo brzdí do té míry, že je možné jej ve většině dopravních situací ovládat pouze jedním pedálem.

Další možnosti, jak si s Grandlandem Hybrid4 dostatečně vyhrát, je přepínání režimů jízdy. Pokud má dost elektřiny, jezdí zcela bez lokálních emisí, režim Sport naopak využívá jeho veškerý výkonový potenciál. Ten se pocitově nezdá být naddimenzován, tři metráky pohotovostní hmotnosti navíc za elektrické ústrojí jsou v každém případě znát. Z místa se však Grandland dokáže odpíchnout s lehkostí primabaleríny. K pružnému zrychlení při předjíždění už však využívá všech možností benzinového čtyřválce, který za této situace o sobě dává vědět i zvukovým projevem.

Na zasněžených silnicích oceníte, že plug-in hybridní varianta Grandlandu X má pohon všech kol
My jsme ale na sníh narazili jen na oficiálních fotkách od Opelu, počasí na prezentaci bylo téměř jarní

S vyšší hmotností si automobilka musela poradit i při ladění podvozku. Úkol o to těžší, že jí situaci neusnadňuje absence adaptivních tlumičů, které dokážou leccos zamaskovat. Podvozek je utaženější než u čistě spalovacích verzí. Avšak právě tak akorát, aby neztratil potřebnou dávku komfortu. V této souvislosti je dobré zmínit i relativně malé náklony karoserie v zatáčkách. Hybridní Grandland je však nevyhledává, v tomto smyslu sportovcem není. Mnohém lépe se cítí na rovné okresce a hlavně na dálnici, kde přesvědčí stabilitou i při vysokých rychlostech

Vnitřní prostor se od čistě spalovacích verzí prakticky neliší: Bateriové články elegantně zmizely pod předními sedadly, přední elektromotor (81 kW) se usadil mezi zážehovým čtyřválcem a automatickou převodovku, s nímiž tvoří jeden celek. Zadní elektromotor (83 kW) je zase součástí víceprvkové nápravy. A je to právě on, který je v plném pracovním nasazení i tehdy, když oba motory vpředu odpočívají.

Až na několik detailů se interiér neliší od jiných variant modelu Grandland X

Pokud bychom však chtěli přece jen najít rozdíl, pak pod dvojitým dnem podlahy kufru nezbývá místo na rezervu. Místo toho tu lze objevit malý 12V akumulátor k napájení palubních systémů.

Jak už to u plug-in hybridních aut bývá, k automobilkou udávané spotřebě fosilního paliva (u Grandlandu je to 1,4 l/100 km) se lze alespoň trochu přiblížit jen v případě, že auto pojede právě jen na vzdálenost oněch sto kilometrů. Na bezmála dvousetkilometrovém testovacím úseku si však Grandland X Hybrid4 řekl o průměrných 4,1 l/100 km, což lze brát i jako realistickou hodnotu při jeho dlouhodobém užívání.

Opel Grandland X na sebe upozorňuje zajímavým způsobem. Do výbavy přidává „nůž“

Podle homologace však auto emituje 32 g CO2/km, podle české legislativy je tedy elektrickým vozem se všemi výhodami z toho vyplývajícími:  Jízdou po dálnici bez známky, parkování v Praze na modrých zónách zdarma a pro podnikatele osvobození od silniční daně.

Ten, kdo chce v Grandlandu využívat elektrický pohon opravdu poctivě, by neměl zapomenout na příplatkovou vestavěnou 6,6 kW palubní nabíječku za 13 000 korun. Ta, která je v Opelu standardně, umí pouze 3,3 kW/h, z běžné domácí zásuvky si Grandland vezme dokonce jen 1,8 kW/h. V ideálním případě tak nabití akumulátoru trvá dvě hodiny, v opačném však až sedm. Rychlé nabíjení standardem CCS Combo bychom u plug-in hybridů hledali marně, Grandland není výjimkou.

Jízdní režimy se přepínají kolébkovým ovladačem
Pistolový volič převodovky si Opel půjčil od PSA

Komu se zdá požadovaných 1 149 990 korun za Grandland X Hybrid4 moc, může si pár týdnů počkat na výkonově slabší plug-in hybridní předokolku s jedním elektromotorem. Ta bude s cenou začínat už pod milion, ovšem na úkor výbavy. Rozdíl ceny u srovnatelně vybavených aut je 100 000 korun.

Dobíjecí hybrid Opel Grandland X Hybrid4 má 300 koní a pohon všech kol. Už jsme ho řídili
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 1 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: