Okruhový test Ducati Panigale V4 S od Lukáše Peška: Jak málo stačí...

2 nové názory
Autor: Redakce

+

  • Lepší ovladatelnost a zpětná vazba od předního kola
  • Snadnější dávkování výkonu díky vylepšené elektronice
  • Účinnější aerodynamika

  • Vysoká cena

… k tomu, aby se z jinak docela normálního superbiku se značkou a blinkry stala střela, která hravě strčí do kapsy někdejší prototypy MotoGP, nám prozradil bývalý účastník nejprestižnější závodní série, Lukáš Pešek. Za tepla rovnou z Bahrajnu. I když, za tepla…

Mezinárodní okruh v Sakhiru, mimo jiné dobře známý třeba fanouškům formule 1, totiž v době Lukášova seznamování se s inovovanou Panigale V4 S nemilosrdně skrápěl déšť – to uprostřed Perského zálivu prostě nevymyslíte! Nicméně pilotovi Lukášova formátu to dalo šanci prozkoumat i trochu jiné kvality „vé-čtyřky“ než jenom absolutní rychlost na jedno kolo. A že jich v případě sportovní vlajkové lodě značky Ducati je!

Výpočetní kapacita Panigale je nyní ještě precizněji odladěná – týká se to trakce, rychlořazení i motorových map
Prvek vyvinutý v MotoGP a vypůjčený od závodní V4 R dokáže při 300 km/h tlačit předek k zemi silou 37 kg

Italové se totiž ani trochu „neupejpali“ a do modelu 2020 nasypali veškeré svoje závodnické know-how použité už na exkluzivní V4 R. Na první pohled se může zdát, že se toho na velké „pandě“ zase tolik nezměnilo. Opak je ovšem pravdou – drobné detaily dělají neuvěřitelným způsobem efektivní (i efektní!) celek. Dva roky po sobě nejlépe prodávaný superbike planety tak získal důležitá vylepšení v oblasti aerodynamiky, rámu a elektroniky včetně mapování motoru i setupu podvozku. A to za jedním jediným účelem – být rychlejší a hlavně snadnější na řízení.

Test Aprilia Tuono V4 1100 Factory: Továrna na adrenalin
Přečtěte si také:

Test Aprilia Tuono V4 1100 Factory: Továrna na adrenalin

To potvrzuje i Lukáš, který na Panigale V4 minulé generace najezdil v rámci výcviku jezdců, jemuž se intenzivně věnuje, nemalou porci ostrých kilometrů: „Brutální rozdíl představuje aerodynamika. Křídla jsem v MotoGP nezažil, takže to pro mě byla vlastně taková premiéra, ale s minulou generací se to nedá srovnat. Jakmile s ní jedeš rychle, předek je hodně neklidný, nová V4 i na vodě seděla ve vysokých rychlostech jako přibitá. Výhody má vylepšená aerodynamika i při akceleraci, předek se rozhodně méně zvedá, ale na tom má zásluhu i nová elektronika.“ Na tu se podíváme hned vzápětí, k aerodynamice doplníme ještě pár faktů: Přední plexi je o tři centimetry vyšší, kapoty téměř o čtyři širší. Křídla dokáží při rychlosti 270 km/h vyvinout přítlačnou sílu až 30 kg, což má za následek přesně to, co výše popsal Lukáš – zklidňují přední kolo, zvyšují rychlost nájezdu do zatáčky a snižují tendenci ke zvedání předního kola.

Verze performance s řadou doplňků je ryzí pastvou pro oči!

„První tři levely elektroniky na Panigale V4 2019 jsou dost agresivní, málokdo si s tím zvládne poradit vlastní rukou. To, co udělali s novou elektronikou modelu 2020, je neuvěřitelné – v kombinaci s aero­dynamikou je to prostě hodná motorka. Troufnu si říct, že teď na ní rychle dokáže jet opravdu každý, záleží jen na tom, jaký režim elektroniky si zvolí. Na své si totiž přijde jak profík, který se rád občas sklouzne, tak i naprostý amatér, který je rád, že se udrží na trati.“ Kontrolu trakce Evo 2 si nová V4 vypůjčila od V4 R, reaguje rychleji, plynuleji a umí i předvídat. Lépe a rychleji pracuje i obousměrný quickshifter.

Superleggera V4 je nejlehčí a nejsilnější Ducati. Poměrem výkonu k hmotnosti zesměšní i Chiron
Přečtěte si také:

Superleggera V4 je nejlehčí a nejsilnější Ducati. Poměrem výkonu k hmotnosti zesměšní i Chiron

„Díky tomu, že inženýři použili měkčí přední rám, je cítit, že motorka jakoby lépe pracuje, není tak tuhá a vlastně i odezva od předního kola je teď fantastická. I na vodě bych díky tomu mohl tlačit mnohem víc na pilu a jet o poznání rychleji než na minulé generaci. Celkově je feedback od obou kol špičkový.“ Chytré hlavy z Borgo Panigale totiž použily na přední rám prozaickou finesu, jež se naučily ve WSBK – inženýři v něm vyfrézovali otvory tak, aby o 30 % oslabili jeho torzní tuhost, což vyústilo přesně v to, o čem mluví Lukáš: lepší odezvu od předního kola i méně namáhanou přední pneumatiku. Výše se posunulo těžiště (i sedlo) a základně přenastaven byl také podvozek.

Kapotáž je vyšší i širší. Kromě lepší ochrany pilota to zefektivňuje třeba i chlazení motoru
Úpravy na geometrii, rámu i naklikání podvozku mají za výsledek lepší feedback zejména od předního kola

Motorový hardware zůstal stejný jako loni, zapracovalo se zejména na mapování a odezvě motoru na pokyny jezdcovy pravice. „Upřímně, podle mě by ti ani nikdo nemohl říct, že cítí nějakou motorovou změnu. Ta motorka je tak překoňovaná, že nikdy nevyužiješ 100 %. Motoricky je to bestie. Je to pro mě v podstatě MotoGP. Když srovnám Panigale V4 S s tím, na čem jsem jezdil, tak tohle je o deset levelů někde jinde!“ My Lukášovi děkujeme za cenné dojmy a jdeme 725krát našetřit tisícovku, abychom si třeba v novém pražském dealerství Ducati mohli pořídit něco, co překoná prototypy MotoGP jen pár let zpátky.

Ducati Panigale V4 R bude z Lega. Dostane funkční převodovku i tlumiče
Přečtěte si také:

Ducati Panigale V4 R bude z Lega. Dostane funkční převodovku i tlumiče

Koho by zajímalo víc Lukášových rad k tomu, jak ovládnout svůj stroj na okruhu, mrkněte na racingtechnique.com nebo na jeho sociální sítě – chystá nový projekt a pár volných míst ještě zbývá, ale mizí zatraceně rychle. Stejně jako nová Panigale V4 S v mraku vodní tříště na cílovce bahrajnského autodromu…

Ducati Panigale V4 S: Verdikt

„Když to shrnu, tak změny na nové Panigale přinesly lepší kontrolu i zpětnou vazbu od předního kola. Díky vylepšené elektronice lze snadněji pracovat s výkonem na zadním kole a aerodynamické prvky hodně celý stroj zklidnily i při absurdních rychlostech. Přes to všechno se konstruktérům podařilo z Panigale vytvořit bike, který zvládne řídit skutečně každý. Jen to něco stojí.“

Foto: Ducati


Cena testovaného motocyklu: 769 445 Kč (podle kursu Eura k 20.5.2020)
Technické údaje Ducati Panigale V4S
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor (mm): 1469
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): 830
Zdvihy pérování vpředu/vzadu (mm): 120/130
Úhel krku řízení (°): 65,5
Pneumatika vpředu 120/70-ZR 17
Pneumatika vzadu 200/60-ZR 17
Hmotnost bez náplní (kg): 174
Objem nádrže (l): 16
PODVOZEK
Rám: hliníkový monokok
Zavěšení vpředu: USD vidlice Ø 43 mm
Zavěšení vzadu: jednostranná kyvná vidlice,
centrální tlumící jednotka
Brzdy vpředu: 2x čtyřpístkový třmen, Ø 330 mm
Brzdy vzadu: dvoupístkový třmen, Ø 245 mm
MOTOR
Konstrukce: vidlicový dvouválec 90°
Zdvihový objem válců (cm3) 1103
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 157,5/13 000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 124/10 000
Miki (neregistrovaný)
Taky mě to bouchlo do očí :D chvilku jsem hledal a našel jsem možnost jak se na Panigale také svézt: 1. požádat o testovací jízdu u Ducati s vratnou kaucí - https://www.ducati-czech.cz/testovaci-jizdy/ 2. krátkodobá jízda nebo pronájem na celý den - https://jizda-zazitkova.cz/jizda-na-ducati/ Já jako motorkářský amatér asi zatím jízdu vynechám, ale někdo zkušenější možná rád vyzkouší :)
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?