Ojetin na CNG přibývá. Vyplatí se v nich dříve než u nových aut

  • CNG je reálně nejekologičtější typ pohonu

  • Síť čerpacích (plnících) stanic se neustále rozrůstá

  • Plyn si teoreticky můžete naplnit i doma

  • Už při současných cenách paliv se CNG může vyplácet – zejména v případě ojetin

Přednosti i nedostatky stlačeného zemního plynu (compressed natural gas, CNG) jsou už i tuzemské motoristické veřejnosti dobře známé. Výhodu nízkých provozních nákladů do značné míry smazává vysoká pořizovací cena aut na CNG, takže soukromým provozovatelům se tato volba ve většině případů nevyplatí. Jakmile se ovšem začneme bavit o ojetinách, může se situace obrátit. Pokles hodnoty už zaplatil někdo jiný a cenové rozdíly mezi srovnatelnými motorizacemi už nejsou tak veliké.

CNG by si přitom zasloužil větší rozšíření. Ve srovnání s benzinem a naftou je totiž velmi ekologicky šetrný. Při jeho hoření vznikne tepelná energie, která  poslouží k pohonu motoru, a dále vodní pára a oxid uhličitý. Netvoří se téměř žádné pevné částice nebo saze. Hoření CNG je tak čisté, že by auto ani nemuselo mít katalyzátor.

Jak přesně funguje pohon na CNG? Náš redakční Seat Ibiza 1.0 TGI vám to ukáže

Jedním z hlavních argumentů proti CNG je nedostupnost čerpacích stanic. Aktuálně je těch veřejných, nebo aspoň těch, kam se například s nějakou kartičkou dostanete, necelých 200. Vznikají ale další a postupně pokrývají hlavní silniční tahy. Vznikají i kvůli tlaku velkých firem, které upřednostňují vozy na CNG kvůli nulové silniční dani. (Pro soukromé provozovatele to zatím smysl nedává, ale nebojte, dříve či později se dodatečného zdanění vozidel dle emisí a typu paliva dočkáme i u nás).

Odpůrci také argumentují tím, že s pohonem na CNG se nesmí vjíždět do některých podzemních garáží. To je bohužel pravda, jakkoliv podle našeho názoru se jedná o opatření nedomyšlené. Stlačený zemní plyn se totiž v případě úniku rozptýlí lépe než LPG. Je lehčí než vzduch a snáze se odvětrá, zatímco LPG je těžší a drží se u země. V praxi se třeba v podzemích garážích nákupních center vjezd aut na CNG nijak nekontroluje, ale porušování zákazu samozřejmě nemůžeme doporučit.

Ojetiny na CNG: Situace na trhu

Pro zjednodušení se podívejme na aktuální nabídku nejpoužívanějšího českého vyhledávače inzerátů ojetin. Z několika set možností se už dá vybírat a ceny za použitelná auta začínají někde u 50 000 korun. Jsou to ale především netovární přestavby, případně dodatečně provedené přestavby v rámci programů některých automobilek. Populární byly hlavně u Fiatů a některých Opelů.

CNG vs. benzin: O kolik levnější byl půlroční provoz Ibizy 1.0 TGI oproti Škodě Fabia 1.0 TSI?

Poměrně hojně rozšířené jsou plynové Škody Citigo, což už byla originální montáž z továrny. Aktuální třetí generace Octavie s originálním pohonem na CNG už také začíná plnit bazary, neboť pomalu opouští firemní flotily. Z Volkswagenů je poměrně dost Passatů a Touranů starší generace. Zajímavostí je pak třeba Opel Zafira, což je vlastně jediné sedmimístné MPV s pohonem na CNG na našem trhu. A rozhodně je to zajímavá a slušná volba.

Pokud se zaměříme na třetí generaci Octavie, což je pro českého kupce asi nejatraktivnější CNG ojetina (vyráběla se i s karoserií kombi), po vyfiltrování extrémně ojetých firemních kusů se dostaneme na ceny od nějakých 300 000 korun za auta s nájezdem do 100 000 km. Tříletá Octavia CNG s nájezdem okolo 60 000 km začíná někde u 340 000 Kč.

Věděli jste, že...
stlačený zemní plyn obsahuje v 1 kg přes 50 MJ energie, nejvíce z běžných paliv pro spalovací motory? To je o 7 MJ více než 1 kg benzinu či nafty. CNG má oktanové číslo 128 a jeho spalování je tak čisté, že by auto prošlo měřením emisí i bez katalyzátoru. Za 1 kg CNG zaplatíte spotřební daň 2,12 Kč (v roce 2020 se má zvednout na 4 Kč), z 1 kg benzinu ale zaplatíte 17,72 Kč na spotřební dani. Energie získaná z benzinu je tak proti CNG zdaněna více než osminásobně.

Na rozdíl od první generace pohonu CNG u Volkswagenů, kde docházelo k mediálně proslulým explozím nádrží (prodřely se a korodovaly, až nevydržely vysoký tlak) a navíc se jednalo o kombinaci s nepříliš spolehlivým motorem 1.4 TSI TwinCharger, jsou aktuální Octavie již velmi spolehlivé. Samotný motor 1.4 TSI je zcela nové konstrukce a přestože vůz používá stále ještě ocelové lahve (jsou levnější než kompozitové), ani po vysokých nájezdech s nimi problémy nejsou. Samotný systém dodávky plynu je rovněž výrazně spolehlivější, takže ojeté Octavie na CNG se servisní historií a rozumným nájezdem bychom se určitě nebáli. Rozhodně bychom v nich viděli větší potenciál než v dieselových verzích.

Za rok ušetříte klidně dvacet tisíc

Vyplatí se to ale? Ve srovnání s výkonnější benzinovou verzí motoru 1.4 TSI, která stojí podobné peníze a nabízí přeci jen lepší dynamiku (110 kW proti 81 kW plynové verze), bude hodně záležet na počtech. Při současných cenách paliva 31 Kč za litr a 26 Kč za kg plynu by při spotřebě 6,5 litru na 100 km u benzinové verze vyšly kilometrové náklady na 2,02 Kč na km. Plynová verze, pokud by jezdila čistě na plyn, by při reálné spotřebě 4,2 kg plynu na 100 km jezdila za 1,10 Kč na km.

Galerie: Těchto 14 věcí vás čeká, když se rozhodnete pro auto na CNG

Při ročním nájezdu 15 000 km by rozdíl na palivu mohl dělat nějakých 10 až 15 000 Kč podle stylu jízdy a spotřeby. S vyšším nájezdem a maximalizací provozu na CNG se bude zamozřejmě rozdíl prohlubovat. Soukromníci zpravidla víc než 30 000 km ročně nenajedou, ale i tak by mohla ta roční úspora na palivu činit proti benzínu i naftě klidně dvacet tisíc. A to už se v rodinném rozpočtu pozná.

Omezením tak zůstane jen dojezd čistě na plyn, který se například u Octavie pohybuje mezi 300 a 350 km podle stylu jízdy.

Pořád lepší CNG než extrémně rizikový diesel

Možná namítnete, že při současných cenách paliv plynová verze moc smyslu nedává. Ale ceny CNG jsou výrazně stabilnější než ceny benzinu a nafty, do kterých se může promítnout situace na světových trzích během několika týdnů. Se zvyšující se propastí mezi cenou za kilogram CNG a litr benzinu logicky poroste výhodnost pohonu na CNG. A spolu s tím také poroste zájem o ojetiny. Navíc ojetých dieselů se dnes lidé opravněně bojí, protože opravy nesmírně složité emisní techniky jsou pro šetřivého kupce ojetiny prostě příliš drahé.

Co by pomohlo většímu rozšíření CNG? Rozhodně lepší nabídka vozidel na trhu nových aut. Pak by se samozřejmě odpovídajícím způsobem plnila i nabídka ojetin. Plnící stanice přibývají. A co víc, auto auto na CNG si můžete „nabíjet“ doma jako elektromobil. Na domácí přípojku plynu totiž lze namontovat plničku. Bohužel je ale drahá a soukromníkovi s jedním autem se nevyplatí, aspoň ne v dohledné době. Spolehlivé zařízení s tlakovým zásobníkem a rychlejším plněním stojí od zhruba 150 000 Kč. Plničky bez zásobníků (plnění auta pak ale trvá třeba osm hodin jako u elektromobilu) začínají někde u 30 až 50 000 korun. Na druhou stranu plyn v domácnosti stojí podle tarifu zhruba 7 až 13 Kč za m3, zatímco 1 m3 na plničce CNG (to je asi 0,714 kg) vyjde na 18,60 Kč při ceně 26 Kč/kg. Výhodnost investice do domácí plničky si tak každý musí zvážit.

Ojetin na CNG přibývá. Vyplatí se v nich dříve než u nových aut
Ohodnoťte tento článek!
4.3 (85.52%) 58 hlas/ů

23 KOMENTÁŘE

  1. Při ceně té plničky je daleko lepší investice LPG. a návratnost je úplně někde jinde. 150 tisíc za plničku to je doma utopie.

    • CNG vyžaduje poměrně velkou nádrž. Plyn o velmi vysokém tlaku není zrovna žádoucím zavazadlem v kufru. Zástavba je drahá. LPG má oproti tomu daleko nižší tlak, síť čerpacích stanic je hustší jak u zemního plynu, nádrž nemusí být tak velká a odolná vysokému tlaku, tedy drahá. Nevýhodou je úřední šiml a s tím spojené povinosti i výdaje a to u obou řešení ztráta výkonu i akcelerace a častější tankování než u benzínu.

      • ztrátu výkonu při přepnutí z benzínu na CNG nepozoruji, spíše naopak
        vozidlo na CNG provozuji více jak tři roky, městský, meziměstský i dálniční provoz

      • Mám Octu CNG. Pocitově to je na CNG takové tupější, ale přesto ztráta akcelerace je minimalní. Častější tankování mi nevadí, 390-430km to ujede. Cena Km pod 0,8 Kč je nereálná. Spotřeba je cca 3,4 mimo město a 4,5 město. Ty co jezdí za méně než 3,0 nebo za více než 4,8kg průměr, nevim jak to dělají. Benzín to na štěstí nežere ani v mrazech jen cca 1-2km po natankování plynu. Na rozdíl od LPG se u cng neřeší žádné přimazávání ventilů, přívstřik benzinu, atd. Prostě to funguje. Muj servis mi auto na LPG děsně rozmlouval, že jsou pak s motory nekonečné problémy a několik jich tam jezdí stále, ve starých MPi to prý tak velké problemy nedělalo.

  2. Fiat plnil Multiplu CNG už před dvaceti lety. Taky tip na ojetinu, nebýt potřeba výměny nádrží. Škoda, že Škodovka objevila CNG nedávno…

  3. Jezdil bych na CNG až by se ze mně kouřilo, ale není s čím. Opel skončil se Zafirou, Fiat s Multiplou, a Volkswagen s Passatem. Tří válec v Ibize je výsměch. Kdo hodně najede (30.000 a více) nekoupí si malé městské auto. Jakž tak slušná je Octavia, ale ta v 1,4 nemá výkon. Uvidíme co s 1,5 jestli tam pošlou 110kW. Ale tam je riziko že to bude TAXI. Taxi po Praze nalítá denně 400km, to je za 2 roky 300.000km.
    Takové auto je pak na odpis. Vím o čem píšu, půl roku jsem to jezdil. Co do počtu plniček – je jich 185 a nejdelší vzdálenost mezi nimi je 50km. Psát že jich je málo je blábol.

    • Máte pravdu v tom,že nabídka vozidel na CNG je mizerná.Já osobně
      držím stařenku Opel Vectra,která už má najeto 450 tis.km.Jezdím
      třikrát týdně trasu Praha-Havl.Brod a zpět a úspora oproti benzinu je při
      každé jízdě 220 Kč.Za rok to dělá přibližně 30 000 Kč.Dále máte pravdu v počtu plniček.Jediná výjimka je na trase Praha-Louny-Chomutov.Tam plničky nejsou nikde po cestě.Ale i při jízdě tam a zpět to při normálním
      dojezdu na jedno naplnění cca 350 km vystačí.Letos už mě ale vyprší životnost nádrží a tak jednu roční úsporu budu muset věnovat na jejich
      výměnu. Moje Vectra má totiž ještě stále,,motor”a tak to obětuji.

  4. S LPG přestavbou za 27t jezdím v dvoutunovým Espace za 1,60, takže CNG žádný zázrak s dvoutaktem od koncernu (1l oleje na tisíc km nepovažuju za kvalitu narozdíl od TUV).
    Jen mě asi v servise dají kouř, takových 80t jsem tam nebyl.

  5. Fiat Multipla mám r.v. 2002 zakže jeste platé nádrže. Koupena za 20tis. 5tis. dáno do oprav a uz 11tisKm najeto. Takže na co staticíce.

  6. Zdravím CNGáky mám Ovci CNG s DSG jezdím sní už rok a půl sice moc toho nenalítám ,spíš okolo komína ale těší mě fakt že jezdím ekologičtěji ,zatím žádný problém mám nalítáno 40 tisíc,klidná jízda žádný kvalt ,ve městě spotřeba 5 kg a na dálku jedu za 3.8 kg při svižné jízdě ,auto je moc tiché tak že sem tam problém s chodci že jim skoro najedu do zadní části těla a oni mě neslyší,spojení s DSG převodovkou taky v pohodě
    tak jak říká Bolek Polívka U MNĚ DOBRÝ,doporučuji,jo jěstě kdyby chtěl někdo s kluků komentovat nájezd 40 000,- koupil jsem auto rok staré a mělo nalítáno 26 000,- to jenom pro vysvětlení.
    Přeju hodně sťastných kilometrů

  7. CNG nikdy. A jeste k tomu vojety…. V zemnim plynu je bezne vlhkost. Pri horeni to sice moc nevadi, ale kondenzuje to v nadrzi a ta pak koroduje zevnitr, coz pri bezne kontrole na stk nezjistite. Pocet vybuchu cng a lpg pri tankovani bych videl jako vyrovnany (alespon odhadem podle toho co proleze tiskem a clovek si to na vzpomene, statistiku si opravdu nedelam), ale myslim ze lpgckaru je radove vic. Kdyz to otocim, cng je tedy radove nebezpecnejsi. A vubec – kdyz nemate na benal, jezdete autobusem. Dneska kazdej jouda musi lizt do auta a pak to na silnicich vypada jak to vypada.

  8. Jo a ještě jsem něco důležitého zapomněl ta nenažranost benzínek!!!!! píšu to pro vysvětlení když jsem auto koupil kupoval abych hlavně ušetřil tankoval jsem za 24.5 a zrovna dneska jsem tankoval cestou a už kg za 26.40,- jak říkám pořád málo a málo a pořád větší zisky a by bylo co nejvíc domů a aut a majetku ale to je už jiná debata a hlavně koho to zajímá díky

  9. V roce 2012 jsem koupil Fabii combi 1,2 HTP najeto 35 000 km,namontoval jsem LPG a jsem spokojený teď mám najeto 262 000 km ,vše v pořádku.

  10. Koupil jsem ojetou 1,4TSi s CNG a teda nepřijde mi, že by to bylo liné auto. Rozhodně je živější, než např. 1.6TDi s 85kW v OIII (mám ve služebním). Navíc verze před FL má plnohodnotnou benzínovou nádrž tedy 50L benzínu + 15kg CNG, což dává celkový dojezd přes 1100 km.
    Zatím si jen pochvalujeme, na okreskách se člověk dostane na 3,3kg, na dálnici při 140km/h s tempomatem 4kg, město lehce přes 4kg. Což je super, že tam nejsou takové markatní rozdíly.
    Nemůžu tomu zatím nic vytknout, navíc zadní víceprvková náprava je nezničitelná.

  11. O CNG jsem také přemýšlel, ale nakonec jsem koupil 10 let starého Tourana v LPG. Už s ním mám naježděno přes 30tis km a musim pochválit tu spotřebu, sice člověk něco dá za revize, ale návratnost tam je poměrně rychlá, při vyšším ježdění

  12. Berlingo v LPG přes dva roky a bez problémů, do CNG bych asi nešel kvůli horší dostupnosti. O LPG jsem ani nepřemýšlel, ale měli ho v bazaru a nějak mě to zaujalo, hlavně kvůli spotřebě a chybu jsem neudělal.

  13. O tom jsem slyšel, že CNG je pro motor co se týče životnosti lepší, než LPG. Ale jestli to je jenom rozdíl pár procent, tak to vem čert. Sice jsem koupil ojeté auto v CNG, ale LPG bych se taky nebál.

  14. Sice se dá něco za revize, ale kdo najezdí víc, určitě ať jde do alternativního paliva, měl jsem ho u firemního auta a provozní náklady na kilometr byly zanedbatelné. Jinak nové auto to nebylo, takže investice za auto taky nebyla tak velká.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: