• Bezobslužné vozíky jezdí po definovaných trasách přesně na čas

  • Automatizovaný sklad malých dílů uspoří víc než polovinu skladovací plochy

  • Manipulace je nesrovnatelně rychlejší než obvyklé balancování s vysokozdvižnými vozíky

Trochu to připomíná sci-fi. Vysoké haly plné nekonečných regálů s tajemnými bednami, roboti a všudypřítomný odér těžce pracující techniky. A téměř žádní lidé. Nedozírně se táhnoucí chodby v pravých úhlech jako newyorské ulice. Stojíte na křižovatce, zíráte a za vámi se ozve zvláštní zvuk. Otočíte se a hledíte do vykulených velkých očí robotického vláčku.

_DSC3230
Větší díly se v Kvasinách zatím skladují běžným způsobem. To se ale v budoucnu může změnit
_DSC3352
Dva roboty s pomocí dvou lidí zvládnou přebrat veškeré zboží pro automatický sklad AKL

Dříve byla vnitrozávodová logistika záležitostí ještěrek, vysokozdvižných vozíků a spousty lidských rukou. Jenže to bylo drahé, málo efektivní a generovalo to chyby. Proto se dnes lidé nahrazují stroji. Za rekordně nízké míry nezaměstnanosti je k tomu ideální příležitost. A Škoda Auto je v zavádění tzv. Průmyslu 4.0, jehož plody tu vidíme, nesporným tuzemským lídrem.

Zcela bez lidí se to tu přesto zatím neobejde. Strojům chybí představivost a řešit narušení hladce běžícího procesu, stejně jako jeho vylepšování, je zatím úkolem pro lidský mozek. Robot také neumí řídit vysokozdvižný vozík, takže nevyloží kamion ani nepřestaví palety do správného pořadí, než vstoupí do Ocelového města. Zatím. My tu ale jsme kvůli tomu, co už stroje dokážou.

_DSC3370
Válečková dráha dopravuje bedny pomocí aktivních prvků, mezi nimiž nechybějí výhybky

Představme si modelovou situa­ci. Pracovník na montážní lince bere z přepravky jeden volant za druhým. Při zabíhání provozu se zjistilo, jak dlouho trvá dovézt ze skladu další volanty. Takt výrobní linky je daný, takže se ví, kolik volantů má v přepravce zbývat v okamžiku, kdy je nutné dovézt novou.

Roboty lidem práci nevezmou. Alespoň v automobilkách ne

Přepravka volanty počítá sama. Při dosažení kriticky nízkého množství bezdrátově vyšle signál a na jiném místě závodu se rozjede souprava s novou přepravkou, v níž jsou naskládány volanty přesně v pořadí, v jakém pojedou různé typy škodovek na lince (just in sequence). Soupravu veze bezobslužný robot, jedoucí po definovaných trasách. Na stanoviště přijede v pravý čas a pracovník dvěma jednoduchými pohyby nahradí starou přepravku novou.

_DSC3540
Na jediné lince se setkávají auta tří značek, kromě Škody ještě Seat a Cupra. Zde těsně před tzv. svatbou, spojením karoserie s motorem a pojezdem
_DSC3518
Výrobní linka ML I pracuje v 97sekundovém taktu a je více­úrovňová. Její koordinátor Martin Doubek má na starosti celkem 1650 pracovníků

To ale stále není to nejzajímavější. Ztělesněná budoucnost nás čeká až v automatizovaném skladu malých dílů, kterému tu romanticky říkají AKL. Mezi regály jsou tu jen úzké mezírky a mezi nimi s těžko pochopitelnou rychlostí dvěma směry kmitá samočinný manipulátor. Přesně ví, kam sáhnout, a za chvíli vyráží přepravka naplněná potřebným materiálem. Bez dotyku lidské ruky. S jedinou výjimkou: je-li třeba rychle vychystat něco mimořádně, musí zasáhnout člověk.

Budoucí logistiky si závod vychovává ve vlastním tréninkovém centru, které záměrně vypadá jako kus normální továrny. Tam se adept naučí mimo jiné základy ovládání vysokozdvižného vozíku, nejdříve na velkém virtuálním simulátoru, později při praktických zkouškách zručnosti. Usadit tenisový míček do mističky vysokozdvižným vozíkem si žádá soustředění. Nakonec se to podařilo, mj. díky opravdu snadnému ovládání moderního vozíku, ovšem nadšení zchladila představa, že v provozu je na správné trefování asi tak třetina času. Trochu větší výzva čeká na stanovišti, kde se budoucí operátor učí překládat malé díly z přepravních obalů do transportních boxů. Účinně mu v tom pomáhá elektronika, která při správné manipulaci prakticky vylučuje omyl. Stačí ruční čtečkou načíst a v boxu se rozsvítí zelené světlo na místě, kam se díl má umístit. Přes všechno usnadnění ovšem jde o únavnou rutinu, již bude jen správné nahradit roboty. Logistik, ten tvrdej chleba má.

Na ploše 1750 čtverečních metrů se tímto způsobem uskladní mate­riá­lu jako v klasickém skladu o více než dvojnásobné výměře. Rovněž manipulace je nesrovnatelně rychlejší než obvyklé balancování s extravysokozdvižnými vozíky. Opět bez zásahu lidské ruky. Mimochodem standardních přepravních obalů, tzv. KLT, se sem vejde téměř 45 000. Cesta dodaných boxů do skladu je rovněž plně v režii manipulačních automatů.

_DSC3619
Oživení elektroniky v moderním autě je dnes úkol pro zkušeného specialistu se sofistikovaným vybavením. I s tím musí logistika počítat

Nejpůsobivější z nich jsou dva roboty, ne náhodou připomínající své bratrance na montážní lince. Však také pocházejí od stejného výrobce. Ty nabírají různě vysoké bedny z palety, přistavené vysokozdvižným vozíkem, a zcela samočinně je překládají na válečkové dráhy, po nichž bedny doputují až k začátku příslušného regálu, kde si je přebírá zmíněný automatický zakladač. Fascinující jsou zejména výhybky na válečkových drahách v podobě výsuvných příčných pryžových pásů. Každý, kdo si někdy hrál s vláčky, těžko odtrhává oči a odolává touze sednout si za řídicí pult a hrát si.

_DSC3625
Kvasinská továrna loni oslavila milionté vyrobené SUV a v současné době už chrlí přes 300 000 aut ročně, tedy podobné množství jako ještě před několika lety boleslavský závod
_DSC3279
Pracoviště přednostního vychystání má rovněž k dispozici moderní techniku včetně lehkého manipulátoru. Dokáže plnit mimořádné operativní požadavky na dodání dílů

Snadno se představuje, že toto je budoucnost. Jenže zatím se jedná o pouhý začátek, v dohledné době by podobným způsobem mohla být obsloužena i logistika větších dílů (jako v závodě Mladá Boleslav), která se zatím bez vysokého podílu ruční práce neobejde. Postupně automatizovány by měly být i další úkony, zejména ty fyzicky náročné. Jenže automatizace jde ruku v ruce s lidskou silou, bez níž to jen tak nepůjde. Proto představa, že do továren budoucnosti bude na jedné straně vjíždět materiál a na druhé straně budou vypadávat hotová auta, aniž by uvnitř byl jediný člověk, je zatím předčasná. Už by to asi v současné době bylo technicky možné, ovšem nikdo by pak takto vyrobené auto zřejmě nebyl ochoten zaplatit.

Jak se vyrábí Bugatti Chiron? Je to pomalý a fascinující proces (+galerie)

Ať se nám to líbí nebo ne, zatím je totiž automatizace dražší než lidská práce. A to se změní tak rychle, jak usilovně budou velké firmy automatizovat své provozy a díky tomu klesne cena potřebných technických prostředků natolik, aby začaly být dostupné i středně velkým podnikům. Škoda Auto to ve svých závodech, zdá se, vzala za správný konec.

_DSC3722

_DSC3796

Logistika zítřka? Automatizace, digitalizace, efektivita

Libor Červinka má na starosti koordinaci interní logistiky v Kvasinách. Provedl nás po závodě a poskytl nám rozhovor.

Co je vlastně logistika? Co do ní patří a co už ne?
Logistika je soubor činností, jejichž úkolem je zajistit, aby bylo správné zboží ve správném čase, ve správném množství, ve správné kvalitě na správném místě a se správnými náklady. Naše úloha začíná u komunikace s dodavateli a končí expedicí hotového vozu k zákazníkovi.

Co člověk potřebuje k tomu, aby se stal dobrým logistikem?
Potřebuje být hlavně aktivní, flexibilní, rychlý, přemýšlivý a poctivý. Od těchto vlastností se vše odvíjí. K tomu všemu jsou samozřejmě potřeba i zkušenosti.

Kam momentálně firemní logistika směřuje?
Logistika směřuje, ostatně jako další obory, k digitalizaci a Průmyslu 4.0. Nyní je veliký důraz kladen na efektivitu a spojení lidské práce s robotickou. Cílem je zlepšení ergonomie, bezpečnosti práce a zajištění udržitelného rozvoje. Všechny projekty jsou samozřejmě posuzovány s ohledem na návratnost investic.

Kde končí vaše působnost?
Zodpovědnost logistiky končí dodáním vozu do autosalonu. Transport hotových vozů zajišťuje oddělení Škotrans.

Jaká míra automatizace je v dohledné době realizovatelná?
Postupně se nasazují samoobslužné tahače, které zásobují montážní linky. V roce 2017 jsme v Kvasinách oživili plně automatický sklad malých dílů AKL. Další přijdou na řadu autonomní vozíky. Postupně budou automatizovány činnosti operátorů. Ne vždy to půjde, porostou však požadavky na kvalifikaci, místo operátorů logistiky totiž bude třeba více pracovníků, kteří ji budou řídit.

Čím byste se rád ve vaší továrně pochlubil?
V Kvasinách vyrábíme špičkové vozy s vysokou přidanou hodnotou a nedílnou součástí je právě logistika. V interní logistice stojí za pozornost již zmíněný plně automatický sklad malých dílů. Velký důraz je také kladen na green logistics, jejímž cílem je maximální omezení vlivu na životní prostředí. Jedním z projektů je nahrazení papírových výlepů tzv. e-paperem.

Je metoda just in time cestou i do budoucna?
Ve Škodě Auto jsme just in time nahradili systémem just in sequence, kdy je pro nás důležitý nejen čas, ale i přesné pořadí dodávaných dílů. V rámci modernizace závodu Kvasiny byl zároveň rozšířen průmyslový park v nedaleké Lipovce. Díly tedy putují na krátké vzdálenosti s minimálním vlivem na přetížení dopravních tras, a tedy i na životní prostředí.

Na jakou dobu je kvasinská továrna předzásobena?
Skladová zásoba dílů je závislá na vzdálenosti dodavatele. Průměrná zásoba v našich skladech je na tři a půl dne. Pro optimalizaci skladových ploch je u dodavatelů z ČR využívána metoda kanban (systém sloupců s tzv. životností úkolů). U těchto dílů je stav skladu na optimální hranici dvou směn. Další kategorií je již zmíněný materiál v systému dodávek just in sequence, kde je zásoba na montážní lince dvě až tři hodiny.

Jak převážíte zboží mezi halami dnes a jak to bude zítra?
Dnes využíváme běžné kamiony. Budoucnost patří elektrickým autonomním přepravníkům.

Sklady dílů Škoda Auto Kvasiny vypadají jako kulisy sci-fi filmu. Díky robotům
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (89.03%) 31 hlas/ů

1 komentář

  1. Spíš by se mělo zaměřit na to proč jsou dnešní továrny moderní koncentrační tábory a škoda v tom je opravdu dobrá.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: