Očekávané se stalo skutečností. Kia Niro přichází i jako elektromobil

  • Kia Niro podle očekávání dostala čistě elektrickou verzi 

  • Na výběr budou baterie s kapacitou 64 a 39,2 kWh

  • Dražší varianta ujede na jedno nabití až 380 km

  • Stejně jako Ioniq i Niro nabízí tři varianty elektrifikovaného pohonu 

Kia Niro vstoupila na český trh v listopadu 2016. Jako první se zde začal prodávat povedený hybrid, ale už tenkrát bylo jasné, že dorazí další varianty. Niro totiž sdílí technický základ s modelem Hyundai Ioniq (obě auta mají dokonce totožný rozvor) a Hyundai svůj model už dříve rovnou představil také jako plug-in hybrid a elektromobil. Plug-in hybridní Niro se ukázalo zhruba před rokem, teď přišla řada na elektrické provedení.

Doporučujeme: Srovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR — Když je žák lepší než učitel

Korejská automobilka toho zatím o svém novém elektromobilu mnoho neprozradila. Potvrzené jsou dvě varianty baterií. Ty cenově dostupnější mají kapacitu 39,2 kWh, zatímco lepší verze nabídne 64 kWh. Koncern Hyunda-Kia u těchto svých ekologických modelů využívá lithium-polymerové články.

Dojezd slabšího provedení by měl být v nejlepším případě 240 kilometrů, akumulátory s vyšší kapacitou nabídnout až 380 km. Pro srovnání, aktuální Ioniq Electric disponuje udávaným dojezdem až 280 km.

Doporučujeme: Když se výhoda hybridů změní v nevýhodu — Hybrid nemusí zabrzdit tak, jak čekáte

Vzhled elektrického Nira naznačil koncept představený začátkem roku na veletrhu CES. Elektrická varianta dostala zakrytou masku chladiče ukrývající také dobíjecí konektory, přepracovaný nárazník a sedmnáctipalcová kola. Chybět nebude ani řada asistenčních systémů jako hlídání jízdních pruhů nebo nouzové brzdění.

Očekávání ohledně prodejních čísel jsou velká, protože Niro jako takové se těší velké oblibě a navíc v únoru během tří dnů se o elektrickou verzi přihlásilo pět tisíc zájemců. Jak píše Carscoops, plug-in hybridu se za minulý rok prodalo bezmála 24 tisíc kusů. Do prodeje na českém trhu by se mělo nové Niro EV dostat ještě letos.

Očekávané se stalo skutečností. Kia Niro přichází i jako elektromobil
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

  1. Dobry den.
    Verim ze elektromobily jsou ted celosvetovy boom.ale divam se na ty auta z druhe strany jako mechanik.zajimalo by me jesli nekdo u tech “eko aut” spocital energetickou narocnost na vyrobu vozidel,naslednou likvidaci baterii a to ze jim ten eko provoz”elektrina” nespadne sama do dratu,ale nekdo ji musi vyrobit. Je to porad tak eko jak nam vsude tvrdi?

    • Nad tím samozřejmě přemýšlelo už mnoho lidí. A záleží jen na tom kdo takový výzkum platí a kdo je zadavatel. Najdete 10 studií, které říkají, že elektromobily jsou ty nehorší auta na světě a tak strašně neekologická, že je lepší si zajet svým spalovákem do obýváku a pustit si tam motor a pěkně dýchat ty jedy z toho výfuku.
      A naopak máte 10 studií, které vám říkají, že spalovací auta jsou ty nejhorší auta na světě, co způsobují rakovinu, žlutou zimnici a ztopoření topolánkovýho přirození, když jel tou 200 km/h rychlostí z prahy do Brna (natočen kamerou v televizi v Praze na debatě s občany, ze které se omluvil a za 1 hodinu už ho snímala jiná kamera v televizi v přímém přenosu jak sedí v hledišti na tenise v Brně!)

      Prostě jednoduše. Pravda je uprostřed a stačí použít svůj rozum. Za mne mohu napsat s klidným svědomím, že elektromobil je rozhodně lepší, než jakýkoli spalovák. Na druhou stranu nikdy neříkám, že je ekologický. Protože ekologický není NIC. Žádné auto vyrobené není ekologické. Pokud to nevyroste samo na louce 🙂

      Vše je relativní a záleží z jakého “úhlu” pohledu se na to podíváte. Například když to rozdělím na několik úrovní.
      1. úrověň – lokální provoz auta.
      – tam samozřejmě spalovák o proti elektru nemá šanci, elektro nevypouští jedy z výfuku které dýcháme. Čili eauto je jasný výtěz z lokálního provozníého hlediska. Toto je velmi dobré řešení pro města, protože to řeší jeden z velkých problémů současných měst, kde jedy a emise z výfuků, tvoří 50% někdy i 70% škodlivin. Hlavně například když je smogové období, tj. prakticky polovinu roku přes simu, podzim fungují města jako takové velké hrnce s poklicí, kdy se vítr nehne a vše zůstává na místě a pak to všichni dýcháme. Pak je to klidně těch 70% emisí.
      2. úrověň včetně výroby paliva.
      – zde už je to 50 na 50. resp. nikdo neví jak to vlastně je. Hodně záleží co do této úrovně započítáte. Do výroby benzínu můžete započítat i těžbu nafty, rozvoz po světě v tankerech, v ropovodu. Výrobu benzínu v rafineriích, kde se píše, že na 1litr je potřeba asi 1,3 kWh elektřiny (té samé elektřiny co se “čepuje rovnou do elektromobiů”, až po spotřebu nafty při rozvozu benzínu na jednotlivé čerpačky atd. Každý z těchto procesů má svoji účinnost, svoje ztráty apod. Na konci je spalovací auto, kde je účinnost v jednotkách procent.
      – pro elektroauto započítáte težbu uhlí, plynu, ropy, dopravu materiálu, výrobu v elektrárnách dopravu přes elektrickou síť do baterií aut. Zde opět každý proces má sovji účinnost a ztráty. Opet na konci je auto, kde celková účinnost je opět v jednotkách procent.
      Ale důležité je to, že žádná studie to nemůže spočítat přesně, protože dle zadavatele se tam buď započíta ztráta ve vedení, nebo se tam naopak nezapočítá, další parametry se vynechají, nekteré se upraví zaokrouhlí, zprůměrují a podle toho to vyjde buď na jednu stranu nebo na druhou.
      3. úroveň započítat ještě další věci
      – například uožení energie v podobě slunce do živočichů před miliony let a následné využití v podobě ropy. započítání ekologických katastrof když bouchne vrt na ropu, nebo započítání težby lithia, či kobaltu atd, atd. Můžete si vymyslet 1000 věci, které se do toho dají započítat. Pak výsledek stude vám vyjde přesně tak jak potřebujete dle zadání.

      Za mne elektroauta mají obrovské množství výhod, které nejdou přepočítat na peníze. Jako např. téměř žádné vibrace (nechvěje se vám ruce po 2 hodinách řízení se spalovákem, kdy vibruje volant, řadící páka, sedačka apod), o hodně menší hlučnost (nemuseli bychom stavět protihlukové stěny okolo silnic!), okamžitý “zátah” jízdy například při předjíždění, při rozjezdu z křižovatky, mohu si “natankovat” auto v garáži doma na noční proud, v garáži nesmrdí olej, benzínové výpary, jedy z výfuků, nemusím řešit co s vyjetým olejem.
      Nevýhody vidím jen 2 a to jen dočasně.
      Mají menší dojezd (ale ten už dnes je stejný jako dojezd aut na LPG), s tím, že čerpaček je mnohonásobně více. Každým rokem se kapacita baterií zvyšuje. Před 2 roky elektroauta měla dojezd okolo 100-150km. Dnes se prodávají auta s dojezdy okolo 150-200 km. A začínají se prodávat auta s dojezdy 250-350km. Tím dojezdem myslím reálný dojezd! Ne tu parodii, podle které udávají dojezd evropská auta, co s realitou nemají nic společného.
      A druhá nevýhoda je, že se vyrábí v malých sériích a proto je jejich cena zatím hodně velká. To se ale vyřeší až se konečně začne dělat velkosériová výroba. Pak samozřejmě cena klesne.

      To že elektřina se někde musí vyrobit neřeším, protože stejně tak lidi neřeší kde se vyrábí benzín a kam vylévají vyjetý olej! Stejně tak výroba baterie a jejich recyklace.

      Jen taková odbočka ohledně baterií. Nedávno jsem si dělal osobní odhad a vyšlo mi, že na světě je dnes víc lion baterií v zařízeních jako mobilní telefony, tablety, notebooky, než v současných elektromobilech!

      Ve zkratce:
      – mobilů na světě je asi 7 mld krát kapacita baterie 0,0074 kWh (2000mAh) = 51 GWh
      – notebooky a tablety 2 mld x baterie 0,06 kWh (5000mAh) = 120 GWh
      Tj. celkem ty malé mobilní zařízení dávají dohromady na celém světě cca 170 GWh v bateriích!
      – elektromobilů je cca 3 mil x 40 kWh (průměrná kapacita) = 120 GWh
      Ten výpočet se musí brát s rezervou, protože tam chybí spousta věcí, je spousta dalších zařízení, které používají baterie. Ale důležitý je hrubý výsledek, a ten jasně říká, že baterií v jiných zařízeních je na světě víc než v oučasných elektromobilech!

      Z toho vychází jedna důležitá úvaha. Proč lidem vadí baterie v elektromobilech jako něco strašně hrozně šíleně špatného a neekologického, když většina lidí používá zařízení, které mají o 1/3 víc baterií než elektromobily?
      Řekněte mi proč vám nevadí ty neekologické baterie ve vašem mobilním telefonu, notebooku, nebo tabletu? Proč je používáte a proč proti nim nebrojíte jako proti elektromobilům? Když jich je na světě víc než elektromobilů?

      Proč vadí baterie jen u elektromobilů? Na to bych opravdu znal rád odpověď.

  2. Aby to nebylo jak s eko pridavanim repky,ktera likviduje vcelstvo(ktere nam opyluje rostliny),zvirata,vyvolava alergie u vice lidi,zdrazuje potraviny a bioslozka vcetne benzinovych motoru je poskozuje.nemluve o energeticke narocnosti nez to muzou do paliva dat. Hm?

PŘIDAT KOMENTÁŘ: