• Škoda Fabia čtvrté generace naplno těží z přechodu na modernější platformu MQB A0

  • Designéři dostali za úkol vytvořit dynamicky střižený malý hatchback, což se jim povedlo 

  • Interiér je výrazně širší než dříve, v podélném směru vzadu zásadně více místa nečekejte 

  • V nabídce budou tři zážehové tříválce a čtyřválcová patnáctistovka. Ta se ale začne vyrábět až na podzim 

  • Podvozek je komfortní, lepší stabilitu v zatáčkách zajistí mnohem širší rozchod kol 

Nová generace Škody Fabia se hodně změnila. Z malého vozu určeného spíše do města se pro modelový rok 2022 stal moderní hatchback, který s naprostým přehledem zvládne delší trasy. Posádka, zejména pokud je pouze dvoučlenná, už nemusí dělat jakékoliv kompromisy po stránce pohodlí nebo třeba asistenčních systémů. Zhruba tak by se daly shrnout první dojmy získané během mezinárodní prezentace v okolí polského Gdaňsku.

Takový výsledek není příliš velkým překvapením. Zejména ne pro nás, protože jsme před časem měli v redakci na půl roku zapůjčený Seat Ibiza, přičemž auto jsme vraceli s tím, že to je zmenšený Golf. A právě s Ibizou (a s řadou dalších koncernových modelů) sdílí nová Fabia platformu MQB A0.

Shodný je u obou zmíněných modelů rozvor i vnější šířka karoserie. Škodovácká novinka je ale s délkou 4,1 m (Fabia s karoserií hatchback se poprvé dostává přes čtyři metry) o zhruba 5 cm delší, oproti Ibize je také o 16 mm vyšší. Ve srovnání s třetí generací došlo k hodně velké proměně. Rozvor narostl o 94 mm, délka o 111 mm, šířka o 48 mm a rozchod kol je o 62 mm větší vpředu, respektive o 52 mm vzadu.

Zlatá barva karoserie je pro Fabii 2022 nová. V nabídce nebudou kromě jiného chybět ani různá dvoubarevná provedení
Disky o velikosti 15 a 16 palců jsou k dostání s plastovými aerodynamickými vložkami, které lze snadno demontovat a nechat doma

Už jen základní rozměrové rozdíly ve srovnání s třetí generací jsou důvodem, proč novinka musí jezdit výrazně lépe. A stejně tak stojí za mnohem lepším designem. Nové proporce jednoznačně hrají do noty dynamickému vzhledu. Pro designéry, kteří začínali pracovat na této Fabii už zhruba před pěti lety, znamenal příchod platformy MQB A0 jen dobré zprávy. Kromě širší a nižší karoserie nebo kratších převisů došlo rovněž na zvětšení průměru kol (630 vs. 613 mm). Design jako takový navazuje na Škodu Enyaq, což je patrné zejména při pohledu zezadu.

Vzhled od značné míry ovlivnila rovněž aerodynamika. Řadou nejrůznějších opatření bylo dosaženo poklesu součinitele odporu vzduchu z hodnoty 0,32 na dnešní minimum 0,28. Důvodem je kromě jiného výrazný zadní spoiler, aktivní klapky za předním nárazníkem (ty se netýkají motoru 1.5 TSI), případně aerodynamické plastové vložky kol o velikosti 15 a 16 palců. Ty jsou dostupné ve dvou odstínech a pokud se vám nebudou líbit, můžete je vycvaknout a nechat odložené doma. Výsledkem budou tradičně vypadající lité disky.

Designéři na karoserii přidali také pár zajímavých detailů. Třeba na bocích ve spodní části dveří najdete prolis připomínající českou vlajku. Na první pohled si toho asi nevšimnete, pokud se podíváte ze správného úhlu, nejde přehlédnout. Prolis na kapotě táhnoucí se od loga automobilky dozadu je nově naznačen pouze dvěma ostrými hranami. Pokud by vám stávající varianta přišla málo dynamická, bude možné sáhnout ještě po Fabii Monte Carlo. Ta rozšíří nabídku už brzy.

Nižší cenu nezapře

Interiér do jisté míry vychází z toho, co známe ze současné generace sourozenců Ibiza a Polo. Alespoň pokud jde o základní rozmístění ovládacích prvků. To je dobře, protože i Fabia  2022 si ponechává samostatný panel ovládání klimatizace a několik dalších fyzických tlačítek v okolí řadicí páky. Uprostřed palubní desky může být dotykový displej o velikosti až 9,2″, přístrojový štít už také může být digitální.

I v kabině se objevuje několik zajímavých prvků. Zaujmou například kruhové krajní výdechy ventilace. Navazují na lištu, která se táhne se napříč celou palubní deskou. Cílem údajně bylo zdůraznit šířku interiéru. Madla dveří pak vychází z konceptu Vision RS. Stejná už dříve dostala Škoda Enyaq iV. Na kapličce přístrojového štítu se nově objevuje nápis „Fabia“ a u Fabie vůbec poprvé je část palubní desky čalouněná textilií.

Na první pohled vypadá interiér Škody Fabia vážně dobře. Dvojnásob to platí v případech, že si prohlížíte fotografie. Realita ale nemůže tak docela zakrýt fakt, že jde o základní model nabídky mladoboleslavské automobilky. V interiéru odhalíte poměrně velké množství tvrdých plastů a řada na pohled hodnotných dílů (jako například ta efektní madla dveří) je při živém setkání spíše lacinější.

Na pohled vypadá interiér nové Fabie opravdu velmi dobře. Realita je vinou spousty tvrdých plastů trochu horší
Zavazadlový prostor má v základním uspořádání 380 litrů. V nabídce doplňkové výbavy najdete také sklopné opěradlo spolujezdce

Změna základních rozměrů se nemohla nepromítnout do vnitřního prostoru. Podstatné zlepšení se týká hlavně vnitřní šířky. Naopak více než devíticentimetrový nárůst rozvoru se vzadu v podélném směru moc neprojevil. O devět centimetrů více místa pro kolena tu rozhodně není. Možná Škoda vsadila spíše na zavazadelník, protože ten se zvětšil o dalších 50 litrů a celkově už nabídne v základním uspořádání 380 litrů. To je mimochodem více, než kolik dostanete třeba v Mazdě3.

Nebyla by to Škoda, kdyby nepřidala řadu svých praktických detailů. Jde o naprosté drobnosti typu držáku propisky na středovém tunelu, ale také třeba o deštník ve dveřích nebo výklopný kryt nakládací hrany. Pokud sáhnete po panoramatickém střešním oknu, klasickou stahovací roletku už nedostanete. Škoda nepoužívá ani elektrické, ani manuální řešení. Okno je údajně konstruováno tak, že roletka není potřeba. Využít lze pouze skládací roletku, kterou lze schovat pod krycí plato zavazadelníku. Také toto řešení automobilka označuje za „Simply Clever“, reálně možná bylo snahou spíše něco ušetřit. Když nic jiného, tak sundat roletku během jízdy není zrovna jednoduché. Za roletku si navíc musíte připlatit, standardně se k oknu nedodává.

Tři válce a žádný diesel

Nová Fabia vyráží za zákazníky s tříválcovými motory 1.0 MPI a 1.0 TSI. Dieselový agregát zcela chybí a ani se s ním nepočítá. Stejně tak se zatím nepočítá s elektrifikací. Na podzim se začne vyrábět ještě vrcholné provedení osazené motorem 1.5 TSI. Čtyřválec se tak po letech zase vrací do nabídky pro malou Škodovku. Ať už sáhnete po čemkoli, dostanete velmi moderní techniku. Nic jiného už současné emisní předpisy ani neumožňují.

Atmosféricky plněný tříválec 1.0 MPI je přímo dílem Škody, která tento motor vyvíjí pro celý koncern VW. Verze, jaká míří do prodeje spolu s novou Fabií, je označena jako 1.0 MPI Evo a oproti starší variantě produkuje zhruba o šest procent misí CO2 méně. Za tímto poklesem stojí mimo jiné využití takzvaného Atkinsonova cyklu, kdy se sací ventil zavírá relativně pozdě a část směsi je vytlačena zpět do sacího potrubí. Fakticky se takto dá měnit kompresní poměr a v praxi lze dosáhnout vyšší účinnosti spalování. Jenže toto řešení vyžaduje variabilní časování ventilů a modernější (rychlejší) nastavovače vaček. Ty jsou samozřejmě dražší. Kromě toho motor využívá také variabilní olejové čerpadlo nebo samostatné okruhy chlazení pro blok a hlavu válců. Maximální výkon činí 80 koní a standardem je pětistupňová manuální převodovka.

Škoda Fabia 1.0 TSI vs Škoda Kamiq 1.0 TSI: Klasiku, nebo trochu módy?

Přeplňovaná alternativa v podobě tříválce 1.0 TSI Evo sází pro změnu například na turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek nebo speciální vrstvu nanášenou na stěny válců proudem plazmy, která přináší nižší tření a lepší termodynamické vlastnosti. Motor TSI Evo je dostupný ve verzích o výkonu 95 a 110 koní. Ta silnější se dodává v kombinaci se šestistupňovým manuálem, případně i s převodovkou DSG. Pro úplnost, čtyřválec 1.5 TSI o výkonu 150 koní pracuje se systémem vypínání poloviny válců a k dostání bude pouze s automatem.

Standardem pro Fabii je čtyřicetilitrová nádrž, za příplatek 1000 Kč lze dokoupit nádrž o deset litrů objemnější. Jde o ústupek emisním testům. Fakticky je v obou případech nádrž jako taková velká stejně, pouze v prvním případě dovolí natankovat o deset litrů méně. Reálný dojezd v kombinaci s padesátilitrovou nádrží přesahuje 800 km.

Dospělý vůz 

Na mezinárodní prezentaci měl jednoznačně největší zastoupení motor 1.0 TSI v silnější verzi. Vyzkoušeli jsme ho jak v kombinaci s manuální převodovkou, tak s automatem. Pro vůz velikosti Fabie je to více než dostatečná pohonná jednotka, přináší už velmi solidní dynamiku (maximální rychlost překračuje 200 km/h) a příjemnou spotřebu. I v městském provozu jsme jezdili za 6,5 l/100 km.

Jen nesmíte očekávat sportovní charakter. V souladu s aktuálními trendy si motor nechává chvilku na rozmyšlenou, než na pokyn pedálem plynu opravdu zareaguje. Tímto chováním tak trochu připomíná diesel. V ostatních ohledech nelze nic vytýkat. Na poměry tříválců má motor 1.0 TSI Evo velice kultivovaný chod a je také krásně tichý. Typický tříválcový zvuk se do kabiny dostane až ve vysokých otáčkách. V kombinaci s automatickou převodovkou pak zamrzí ještě jedna drobnost. Automat s podřazením v rámci snahy o úsporu paliva občas moc nespěchá. Někdy se tak dostanete do situace, kdy chcete akcelerovat, ale převodovka sveřepě drží vyšší rychlostní stupeň. Řešením je manuální řazení, kdy v seznamu příplatků najdete i multifunkční volant s pádly řazení.

Nová Škoda Fabia jezdí o třídu lépe než třetí generace. Je pohodlnější, tišší, v zatáčkách lepší, zkrátka představuje velký krok vpřed
Komfortní podvozek doplňuje kvalitní odhlučnění motoru a nízký aerodynamický hluk. O to více ale vynikne hluk od kol

Při jízdě zaujme nová Škoda Fabia především komfortem odpružení a dobře odhlučněným interiérem. Všeobecný klid na palubě narušuje pouze hluk od pneumatik, naopak aerodynamický hluk vás příliš rušit nebude. Důvodem je již zmíněná propracovaná aerodynamika. Chování v zatáčkách a při svižnějším tempu velmi připomíná Ibizu, což je jedině dobře. Jízdní vlastnosti jsou zkrátka výborné. Kromě standardního podvozku Škoda nabízí pro Fabii rovnou také variantu pro špatné cesty se světlou výškou zvětšenou o 15 mm a naopak sportovnější provedení snížené o 15 mm. Pokud jde o asistenční systémy, k dispozici máte vše, na co si jen vzpomenete, a to včetně asistovaného řízení.

Označení Tour opět na scéně 

Za novou Škodu Fabia zaplatíte minimálně 329 900 Kč. Je to dáno tím, že pro začátek v nabídce nenajdete základní úroveň výbavy Active. Na výběr jsou pouze úrovně Ambition a Style.

TIP: Škoda Fabia 2022 – kompletní ceník ke stažení

Spolu s novým hatchbackem se bude ještě nějakou dobu vyrábět také třetí generace s karoserií kombi a označením Tour. Jedinou možností pro přesluhující Fabii Combi je slabší varianta motoru 1.0 TSI. Příchod nového kombi odvozeného od čtvrté generace je nejistý. Dříve se objevovaly informace o tom, že by takový vůz měl opravdu dorazit, na prezentaci v Polsku ale zaznívala opatrnější prohlášení, podle kterých ještě definitivně rozhodnuto nebylo.

Škoda Fabia 2022: Technické údaje

Motorizace 1.0 MPI Evo 1.0 TSI Evo 70 kW 1.0 TSI Evo 81 kW 1.0 TSI Evo 81 kW DSG
Konstrukce motoru: atmosférický zážehový řadový tříválec přeplňovaný zážehový řadový tříválec přeplňovaný zážehový řadový tříválec přeplňovaný zážehový řadový tříválec
Zdvihový objem válců (cm3): 999 999 99 999
Nejvyšší výkon (kW (k) min-1): 59 (80)/6300 70 (95)/5000-5500 81 (110)/5500 81 (110)/5500
Nejvyšší točivý moment (Nm min-1): 93/3700-3900 175/1600-3500 200/2000-3000 200/2000-3000
0-100 km/h (s): 15,5 10,6 9,7 9,6
Max. rychlost (km/h): 179 195 205 205
Spotřeba paliva (l/100 km WLTP): 5,0 5,0 4,9 5,4
Hmotnost DIN (kg): 1116-1269 1142-1294 1165-1317 1187-1339
Nová Škoda Fabia je mnohem lepší než ta stará. Přesně podle očekávání
Ohodnoťte tento článek!
3.3 (65%) 8 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: