Neomezená rychlost je bezpečnější než limity, dokázal Montanský paradox

Zdroj: Archiv MF
  • Řidiči jezdí lépe, pokud se pohybují na silnici, která nemá žádný rychlostní limit

  • Stává se také méně smrtelných nehod. Jakmile se omezení zavede, počet mrtvých prudce stoupá

  • Fakt, že je neomezená rychlost bezpečnější, potvrdil už před 21 lety takzvaný Montanský paradox

Rychlost zabíjí. Musíme ji kontrolovat a hříšníky pokutovat. Jinak se bezpečnějších silnic a méně mrtvých na nich nedočkáme. To je obvyklá mantra zastánců přísných silničních regulací. Takzvaný Montanský paradox už ale před 21 lety dokázal, že to není pravda a že někdy je lepší nechat na řidičích, aby sami rozhodli o tom, jakou rychlostí se budou pohybovat.

Psal se rok 1995 a ve Spojených státech skončilo dvacet let trvající období federálního rychlostního limitu. Ten znamenal, že na silnicích a dálnicích v USA může platit maximálně 55 mil za hodinu, tedy 88 km/h. Od té chvíle bylo na každém jednotlivém státu, aby si stanovil svá vlastní pravidla. V Montaně se rozhodli, že se jednoduše vrátí k původnímu nastavení, které v liduprázdném státě s dlouhými úseky rovných dálnic platilo před zavedením federálního omezení.

Nomen omen: Šéf dopravní policie Zlý sní o drakonických pokutách a měření na D1

To pravidlo znělo „Reasonable and Prudent“, což lze jednoduše přeložit jako rozumně a opatrně. Znamenalo, že se lidé mimo města mohou po silnici pohybovat, jak rychle chtějí, ale tak, aby to bylo v rámci zdravého rozumu. Policisté tedy mohli zasáhnout proti někomu, o němž se domnívali, že jede třeba příliš agresivně nebo tak, že to neodpovídá dané dopravní situaci či počasí.

Na začátku roku 1999 ale v Motaně zašli ještě dál a od ledna už mohli motoristé prostě jet, jak jim bylo libo. Na to záhy odpověděla federální vláda, která zrušení rychlostního limitu shledala neústavním. Montanu donutila, aby s platností od června 1999 přijala maximální povolenou rychlost 75 mil v hodině (120 km/h).

Nejlepší rok následoval nejhorší

Ceýá proces změny rychlostním limitů zaznamenala studie, která montanské silnice sledovala sedm let. V roce 1998, kdy na dálnici platilo „Reasonable and Prudent“ zahynulo v průměru na silnicích v prvním pololetí 2,7 lidí, v druhém pak 2,5. Po absolutním uvolnění zemřelo od ledna do června v průměru 2,2 člověka měsíčně, (v červnu, kdy byl zaveden limit, nezemřel nikdo).

Věří Volvo svým řidičům? Omezilo jim rychlost a chce kontrolovat alkohol

Pak se ale karta obrátila. Po zavedení maximální rychlosti zahynulo od června do prosince 2,7 lidí průměrně, v roce 2000 stoupl průměr na 4,7. A zatímco posledních 12 měsíců neomezené rychlosti znamenalo 27 mrtvých, což byl nejnižší výsledek v historii měření, rok 2000 byl s 56 mrtvými naopak nejhorší v historii.

To jsou data pouze z dálnice, hodnotilo se ale i na silnicích, jež jsou obdobou našich „prvních tříd“ (Rural Federal Aid Primary Highways). I tam výsledky dopadly obdobně, počet mrtvých po zavedení limitů byl druhý nejhorší v hisotrii. Úmrtnost na silnicích byla v období bez omezení půrměrná.

Počet mrtvých během dopravních nehod v Montaně na dálnici (čtyři pruhy, děleno středovým svodidlem)

Období Rychlost Mrtvých Měsíční průměr
1-6 1998 R&P 16 2,7
7-12 1998 R&P 15 2,5
1-5 1999 neomezená 11 2,2
6-12 1999 75 MPH 19 2,7
1-6 2000 75 MPH 28 4,7
7-12 2000 75 MPH 28 4,7

Počet mrtvých během dopravních nehod v Montaně na silnici první třídy (dva pruhy, neděleno)

Období Rychlost Mrtvých Měsíční průměr
1-6 1998 R&P 34 5,7
7-12 1998 R&P 48 8,0
1-5 1999 neomezená 20 4,0
6-12 1999 75 MPH 52 7,4
1-6 2000 75 MPH 32 5,3
7-12 2000 75 MPH 55 9,2

Kromě snížení počtu mrtvých na dálnici přinesla Montaně neomezená rychlost ještě další pozitiva. Lidé začali více používat bezpečnostní pásy, zapnulo si je na 91 procent motoristů. Řidiči také výrazně nezrychlili a provoz byl konzistentní. Lidé byli ohleduplnější k ostatním (podle studie častěji uvolňovali pruh rychlejším vozidlům) a věnovali se více řízení, protože se nebáli toho, že je může zastavit policejní hlídka.

Raději jet rychleji a více riskovat

Zajímavá je i historie federálního rychlostního limitu 55 mil za hodinu (88 km/h). Ten byl zaveden v roce 1974 jako reakce na ropnou krizi. Snížení rychlosti mělo vést k nižší spotřebě paliva. Když ale na začátku osmdesátých let krize přešla, limit zůstal zachován. Tentokrát s odůvodněním, že jde o bezpečnost.

Zastánci totiž tvrdili, že omezení zachránilo desetitisíce životů a je proto nutné ho zachovat. Mezinárodní zdravotnická organizace (WHO) tvrdí, že snížením rychlosti o jeden kilometr za hodinu klesne úmrtnost na silnicích o dvě až tři procenta.

Ministerstvo dopravy reaguje na náš článek: Měření rychlosti v omezeních na D1 smysl má, protože hlavním cílem prý není snížení počtu nehod

Jenže extrémně nízká maximální rychlost znamenala mnohem více času stráveného na cestách. A to se projevovalo i ve stoupajících cenách zboží, jehož doručení trvalo déle. Pojednává o tom studie Institutu Ludwiga von Misese z alabamského Auburnu. V roce 1995 se nakonec limit podařilo porazit a většina motoristů byla spokojená. Byli totiž schopni přijmout riziko, které cesta autem představuje a akceptovat větší pravděpodobnost úmrtí výměnou za rychlejší cestu.

Rychlostní limit 130 km/h na českých dálnicích by se měl…

Neomezená rychlost je bezpečnější než limity, dokázal Montanský paradox
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (93.4%) 97 hlas/ů

36 KOMENTÁŘE

  1. Včil jste mně opravdu pobavil, to se ptáte zda souhlasíme se zvýšenou rychlostí v Americe nebo u nás v Česku. V USA je to možné, na ty vzdálenosti( pojedete sto mil rovně a pak na prví odbočce doprava), nehody nejsou o maximální rychlosti, nehody jsou o nepřiměřené rychlosti a pak hlavně o nepozornosti. Tou nepřiměřenou rychlostí může být i šedesátka v místě, kde se dá vracečka projet bezpečně jen čtyřicítkou nebo třicítkou. Na dálnicích je docela paradoxně velká rychlost méně nebezpečná než rychlost pomalá, to je třeba sto km v hodině. Taková rychlost některé jedince uspává a jsou pak nebezpeční sobě i okolí, rychlost sto padesát a více pak nutí řidiče k neustálé pozornosti a nenechá jej ukolébat k apatii , ale není to stoprocentní pravda. Na velké vzdálenosti bez hustého provozu vás ukolébá i ta velká rychlost.

  2. Statistiku z nějakého amerického státu s úplně jinou hustotou provozu nelze aplikovat k nám do Evropy. Navíc ta statistika je stará 20 let, dnes je tam také větší provoz, ty čísla dnes by vypadaly úplně jinak. Článek k ničemu.

      • Bezproblémově to úplně nefunguje, viz. cedule s doporučenou rychlostí na neomezených úsecích. V Německu je taky jiná mentalita lidí, tady na to lidi nemají. Když to bud neomezené, tak si to ti popíchající přeloží, že jejich právo je jet neomezeně bez ohledu na ostatní. Ohleduplnost a respekt k ostatní účastnímům silničního provozu je tady úplně v pozadí. Navíc vemte v úvahu kvalitu silnic u nás a v Německu, neporovnatelné ..

  3. ČR je těžce zaostalá země jak v kvalitě dopravní infrastruktury,kvalita vozového parku mizivá a většina řidičů má v hlavě nas….Spíš snížit rychlost na dálnici na 110 km/hod jak má Řecko,které je srovnatelné s Českem.Chtěl bych vidět jak řidiči Felicií a Octavií dokážou ubrzdit ze 160 km/hod pokud by nastal na dálnici problém.Pořádných aut jako mám třeba já(Honda Accord) vídám na silnicích jen zřídka.

    • když píšu, musím vědět co. Byl jsem v Řecku autem v roce 2018 a 2019 a neviděl jsem jediný úsek omezený na 110km/h. Jinak souhlasím s tím, co mají někteří v hlavě a i s tím, že Feldy jsou pojízdné rakve. A Accord ve 160? nechtěl bych v tom autě sedět, kdyby bouralo. To ostatně v žádném, nicméně měkké máslo jako Honda….

    • Ale proč mají ostatní pykat za to, že jiní jezdí v Octaviích a Feliciích? To vás taky může napadnout, že někdo jezdí ještě v Trabantu, tak tu rychost snižme rovnou na 60 km/h. To nemá řidič svůj rozum, aby věděl, kolik si ve svém případě může bezpečně dovolit?

    • A co treba zavest hodnoceni ridicu? Napriklad jezdim 5 let bez zavine nehody, bez bodu a prestupku, muzu vsude mimo mesto o 10/20 kmh vic. Naopak bouram, mam body, delam prestupky kde se da, bum musim vsude o 10kmh min nez je dovoleno. Kazdych 5 let pak zas treba vic, po kazdem prestupku atp automaticky ihned snizit a v urcitem veku zas hold jen co je dovoleno. Odliseno nejakym znakem na skle, popr, zijeme v dobe technologii, neprenosna krabicka na konkretni jmeno, kterou fouknu do auta a ta uz vsem radarum a kontrolam vysle signal – jo to je zodpovedny sikula, muze jet rychlej, nebo bacha grazl, beda jak pojede nekde vic nez smi. Asi utopie co?

  4. Řidič má především koukat na silnici před sebou s nutnou mírou i kolem sebe!
    Čučet neustále na rtachometr,zda níáhodou nejedu o trochu rychleji než je limit je nebezpečné!
    Rovněž tak,když se dojede nějaký courálek jedoucí o pár km pomaleji a jehio předjetí povolenou rychlostí
    trvá pomalu celý víkend,je nebezpezpečné!
    Souhlasím i s tím,že při výrazně vysoké rychlosti se zodpovědný řidič podstatně více věnuje řízení a že pomalá rychlost svádí i k činnostem jak mobilování apod.

      • při průměrném stáří 15 let našeho vozového parku?troufnu si tvrdit, že tempomat má max tak 1/4 aut, co u nás jezdí

      • Jezdim po dalnici nekolikrat tydne a tempomat nemam pomalu sanci zapnout… provoz to proste nedovoluje, kdyz kazkou chvili cekam za predjizdejicim kamionem

    • Přesně tyhle řeči mám rád, to je přesně o tom, že nemáte respekt k ostatním na silnici. Každý má jet na silnici podle svých schopností, takže když si tam někdo jede jen 110- 120, tak k tomu nějaký důvod (třeba slečna, co je začátečník). Předjet takové auto netrvá celý víkend, pokud vám ano, tak radši nejezděte. Pokud při předjetí pojedete něco ke 140, tak vás policajti za to nezastaví, tyhle drobné překročení neřeší.

      • Jedna věc je “právo na pomalost” dané bezpečností, jiná věc je “právo na blokování ostatních” dané neschopností, leností, hloupostí, nezkušeností a podobně při pomalém předjíždění. Mnoho arogantů vytasí právě argument, že nesmí překročit maximálku, takže se vedle opatrného dědy, který toho má při 110 plné brýle vlečou 115, protože co kdyby. To by právě řešilo to “neomezení”. Věděli by, že ten za nima má také “právo” jet, jak chce, nyní ho “školí” na to jediné, co si pamatují a co je jim tlučeno do hlavy. Jen pár tupců se bude řítit 180, když pohodlná cestovní rychlost současných aut je mezi 120-160 – u každého jinak (auta i řidiče). A ty tupce je lepší mít před sebou.

        • Nevím proč řešíte pár strejců, co se vlečou při předjíždění těch 115, při neomezené rychlosti budou předjíždět pořád stejnou rychlostí, tenhle typ řidičů z ničeho nic jen tak nezrychlí. Mnohem větší brzda je když předjíždějí náklaďáky, s těmi se setkávám nejčastěji. Proti tomu neomezená rychlost taky nepomůže.

  5. To je snad jasné ne? Vidím to i na sobě když jedu v ČR, tak místo abych sledoval silnic stále hledím na tachometr abych náhodou nepřekročil rychlost. Když jedu v Německu tak sleduji jen silnici, jsem klidnější, můžu předvídat na kilometr do předu a celkově mám pocit že mám vše pod kontrolou.

  6. Vse je o lidech.Velmi dlouho nebydlim v CR a u nas je take rychlost omezena,ale policie toleruje urcite prekroceni.Pro pana Petra.Od kdy je Honda Accord vyberove vozidlo?Obcas v CR rovnez soferuji. Vozovy park se vyrazne zlepsil a chovani ridicu take i kdyz jen o trochu.Preji mnoho bezpecnych kilometru.

  7. Ja bych souhlasil se zvysenim rychlosti na nekterych dalnicich, napriklad D1 je i se stotricitkou tak na hrane, misty spis vhodna pro obrnene vozidlo, ale treba hradecka D11 by zejmena od Podebrad dale, kde je prehledna a s nizkou hustotou provozu, snesla stosedesatku v pohode.

  8. 🙂 Pořádných aut jako mám třeba já(Honda Accord) vídám na silnicích jen zřídka. 🙂

  9. Soudruzi, položím kontrolní otázku!
    O co je blbější čidič v německé Žitavě, který po dálnicích v Německu může jet neomezenou rychlostí než český čidič o 5 km vedle v Hrádku nad Nisou, který může na podobných dálnicích jet 130 km/h nebo řidič v Holandsku, který může jet nově po dálnici pouze 100 km/h

    To jsem zvědavý na logické vysvětlení. nechci slyšet kecy o stavu dálnic. Ty neberu páč to není plošně aplikovatelné stejně jako v Německu, kde tké mají úseky s omezenou rychlostí

    • U nás není respekt k ostatním na silnici. Je tu jiná mentalita lidí, chybí respekt k ostatním. Na poslední cestě z Německa jsem se těmi blbějšími setkal při návratu na české silnice. A ten stav dálnic je tady oproti Německu fakt místy tristní, tenhle argument shodit prostě nejde !

    • A to radši budeme dělat, že neexistuje nějaký ostrov Man, kde i na okreskách mají neomezenou rychlost a můžou mít 0,8 promile na žíle. Už 30 let se divím, že tam ještě někdo žije, dle argumentu našich odborníků přes dopravu by měli být všichni dávno mrtví

  10. Je hezké číst důvody, jak si různí lidé chtějí stát za svým. Trochu mi chybí základní úvaha, proč na dálnicích lidé umírají – pár proto, že šílí a nezvládá, mnoho proto, že usnou, když se vlečou “bezpečným ” tempem na tempomat, někteří pro to, že narazí na “pomalujedoucího blba” – a to doslovně. Nejvíc problémů je právě s “naschválníky”, co se snaží vychovávat, “opatrníky” co mají pocit, že pomalá jízda je bezpečnější, obzvlášť v levém pruhu a “lepiči”, kteří mají pocit, že dálnice je jejich a ostatní musí uhnout. Co potom těch pár “normálních”, kteří se jen chtějí rychle, bezpečně a pohodlně dopravit z místa A do B (a tím nemyslím z Prahy do Brna)… Je normální, že D1 je pro někoho “na hraně” při 110, protože je to jak na pražcích, jiné auto to ale zvládne bez vytřásání i 160, proč nemají oba mít své právo na svou rychlost, pokud nikoho neohrožují?

    • Dnes je doba kdy každý vykřikuje, že má na něco právo. Nikdy to nebude tak, aby to vyhovovalo všem. Budďte rád, že je to u nás nastaveno něco mezi, tedy 130 km/h a že nejsou tendence to snižovat.

  11. Když najedu na dálnici tak prvních pár km jedu cca 140. Za chvíli zjistím, že se nudím a nedávám patřičně pozor na provoz. Proto jedu cca 160, neusínám, jsem pozorný. Každému doporučuji AUDI A6 3,0 TDI, při dosaženém průměru cca 140 spotřeba 6,2 l nafty.

  12. Já myslím že vysvětlení je zcela prosté. Když řídič není vyplašený z toho,kde porušil o pár kilometrů jaký limit a kde jej změří,soustředí se více na jízdu a ne na tachometr. Kdo je psychopat,stejně si pojede jak chce limit nelimit,třeba bez řidičáku a pro normální řidiče by to znamenalo velké usnadnění jízdy. Jsou úseky silnic první třídy,kde se dá jet absolutně bezpečně 110 a úseky dálnic,kde 150 je pohodlná cestovní rychlost. Jenže člověk se musí vléct na limitu,protože netuší kde za keřem číhá chlupatý nebo kde je schovaný radar. Člověk je z toho na** a opět místo aby se soustředil na jízdu,soustředí se jestli náhodou o pár kilometrů ten limit nepřekročil. Zavedl bych mimo obce na silnicích první třídy a na dálnicích neomezenou rychlost,jen na rizikových úsecích bych dal omezení

  13. Je hrozné, když je řada řidičů zvyklých jezdit tak do 140km/h po dálnici a najednou se povolí 160-170km/h. Ti rychlejší budou najednou ,,pozornější” při navýšení rychlosti a ti co jsou zvyklí do těch 140hm/h a budou předjíždět ještě pomalejší (třeba náklaďáky), budou mít ty rychlé v kufru, protože ti rychlí si upřednostňují právo rychlého levého pruhu a právo přednosti rychlé jízdy – naprosto proti předpisům!!!

  14. Vezmu to trochu z jineho pohledu vsichci tu vime a chceme aby jsme necuceli porad na tachometr a mohli jet v klidu podle sveho Mam M5 kove BMW takze vim ze kdyz jedu 180 tak nevim ze jedu rychle
    stejne tak se citi deda s felicii v 80 ale at je to tak nebo tak nikdo to zrychleni v zakone nepovoli a vite proc uplne jednoduse …boji se o svou zidli jak zacnou auta bourat pujde od korytka …..to je ten problem dnesni doby nikdo nechce prijit o teply flek a prachy a radsi necha vse jak to je….navic ty penizky co tecou do statni kasy…

    ps: a nejvetsi problem zaprve kamiony …jednoznacne nutny zakaz predjizdeni…..
    a za druhe to uz tu zaznelo ty co chteji vyucovat druhe bud pomalou jizdou v levem pruhu ci vybrzdovanim ….v zakone je jasne dane kdyz je auto rychlejsi tak pomalejsi pred nim ma uvolnit cestu bez ohledu jestli rychlejsi auto porusuje zakony ….staci si to precist a dodrzovat….
    a za treti je dulezite si uvedomit jake maji moderni auta brzdy pokud ja zabrzdim a za mnou pojede skodovka tak ji mam v kufru….staci jen rozum a venovat se rizeni a koukat okolo a necumet na havarky do mobilu a jet….mimochodem 1 200 000 bez nehody panove ani jedna za cely zivot…….kdyby nekdo chtel rict dalsi rapl….

  15. Jan Jan, ty jsi hloupý 2x, víš co znamená BMW? BezMozekWerk!!! A zákaz předjíždění pro kamióny? Nereálné!!! Jedná Tatra nebo Avia a cesta se mi prodlouží, tzn. víc spálené nafty, tím dražší přeprava a ve finále dražší zboží, Honzo hloupý, nauč se obyčejné kupecké počty!!! Jak dlouho jezdíš? Mám přes 30 let jako profík, pár milionů mám najeto a bago řídí jen hovada, naposledy mezi Hlubokou n/V a Týnem n/V, tam zabil sebe a skoro celou rodinu v protivce, přežilo jen dítě

PŘIDAT KOMENTÁŘ: