Někteří stále odmítají pochopit, že „Autopilot“ Tesly není autopilot. Nad tímhle vynálezem zůstává rozum stát

  • Tesla byla nucena omezit samostatnost „Autopilota“

  • Například už vyžaduje ruce na volantu

  • Systém lze oklamat závažím na volantu

  • Za jedno takové můžete zaplatit necelé čtyři tisíce

  • Případně si můžete poradit jinak a zadarmo, sebevražda jde zařídit i levněji

Když automobilka Tesla před časem uváděla na trh soubor pokročilých asistenčních systémů, dost nešťastně ho pojmenovala „Autopilot“. Ve skutečnosti to byla stále jen kombinace adaptivního tempomatu a systému adaptivního vedení v pruzích, která se významněji nelišila od technologií nabízených třeba Mercedesem. Jenže Tesla nechala řidičům doslova příliš volné ruce, zatímco opatrnější tradiční automobilky se při vědomí nedokonalosti současných technologií držely různých opatření, jak řidiče donutit držet ruce na volantu a sledovat provoz.

Protože mnozí zákazníci Tesly vzali chytlavé pojmenování příliš vážně, vznikaly kuriózní a často i velmi nebezpečné situace. Někteří řidiči se nahrávali, jak zapnou autopilot a přelezou za jízdy na zadní sedalo, takže za volantem nikdo nesedí. A to prosím v plném provozu.

Vážné nehody byly jen otázkou času. Připomeňme onu nechvalně proslulou, kdy Tesle nedal přednost kamion. Vyšetřování ukázalo, že se řidič nevěnoval řízení a v čase před nehodou nereagoval na šest výzev k převzetí řízení. Podle vyšetřovatelů byla jedoucí Tesla od odbočujícího náklaďáku vzdálena sedm sekund, takže pozorný řidič by mohl včas brzdit. I když by nehodě při započtení reakčních časů zřejmě zcela nezabránil, mohl aspoň snížit její následky a pravděpodobně i přežít.

Doporučujeme: Podívejte se, jak „vidí“ okolní svět autopilot v elektromobilu Tesla

Výsledkem tak bylo, že Tesla musela systém upravit tak, aby vyžadoval ruce na volantu. Pokud je tam řidič nemá, systém v pravidelných intervalech vydává varování a pokud je řidič ignoruje, auto zastaví. Z toho ale nejsou majitelé právě nadšeni, protože mnozí si už na řízení bez rukou na volantu zvykli.

Těmto pokusným králíkům, kterým dělá dobře pocit, že pomáhají budovat lepší zítřek, jistě přijde vhod zařízení Autopilot Buddy, na které upozornili všímaví kolegové z amerického magazínu Jalopnik. Autopilot Buddy se prodává za 179 dolarů, tedy necelé 4000 korun. Jsou to ergonomicky tvarovaná magnetická tělíska, která připnete na volant a ten si pak myslí, že ho držíte. Není to tedy nic jiného než závaží, které zamezí neustálým varováním a výzvám k uchopení volantu. Symptomatické je, že výrobce Autopilot Buddy se v komunikaci zaměřuje výhradně na Teslu a ostatní značky aut s pokročilými asistenčními systémy ignoruje.

Doporučujeme: Člověku v autonomním voze trvá velmi dlouho, než převezme řízení

Na přehledné a dobře značené silnici fungovat dobře, ale „Autopilot“ Tesly už mnohokrát ukázal, že vážně není autopilot. Zájemci o tuhle předraženou vychytávku by měli zvážit, zda jim stojí za to hazardovat se svým životem. A co hůř, také s životy ostatních lidí na silnici.

Plně funkční samořízení je ještě daleko. Praktické testování ukazuje, že ani experimentální systémy s pokročilejšími senzory neumějí v nekonečně variabilním prostředí silničního provozu reagovat vždy správně. Natož „Autopilot“ v Tesle.

Někteří stále odmítají pochopit, že „Autopilot“ Tesly není autopilot. Nad tímhle vynálezem zůstává rozum stát
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 4 hlas/ů

1 komentář

PŘIDAT KOMENTÁŘ: